Ska man vara orolig för Ryssland?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Åk och gör det då!
Touche, men med den logiken kan man ju tycka att du skall åka till Ukraina och gräva ner dig i leran med ett pansarvärnsvapen, också. Iom att du verkar stå för att väst skall kriga traditionellt mot Putins styrkor.

Man kan ha åsikter om saker som man inte är i position att påverka. Jag tycker tex att Aprilia ska återintroducera Falco med 1200 motorn från dorsoduro. Det betyder inte att jag tänker bryta mig in i ett reservdelslager och börja skruva ihop motorcyklar.

Hade jag varit president/stats/försvarsminister så skulle det absolut diskuterats möjligheter för bra många veckor sedan.

Som det är så inbillar jag mig att det finns människor med betydligt bättre resurser och förutsättningar för detta.
Utan att vilja framstå som amerikanofil så har ju CIA en officiell budget på någonstans runt 15,M dollar tex. Finland sätter ju sina pengar på att subventionera dåligt skött sjöfart istället, men, men
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vackert!
Och lite det som jag tror gör att jag känner mig tudelad i det här med sanktioner som drabbar skyldiga. Jag önskar inte dessa människor något ont öht. Inte ens lite. Jag vill inte att de ska straffas för något de inte vill eller är del av.

Jaja det är som det är.
Krig är skit.

Bra tråd fö ni som orkar hänga med.

Kollektiv bestraffning brukar vara väldigt effektivt för att nå fram till den som verkligen är skyldig. Man kan förstås ha moraliska invändningar mot det och det är i de flesta sammanhang inte tillåtet men i det här fallet tycker jag ändamålet helgar medlen med god marginal.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har själv försökt att undvika lägga in videos med rena strider här på SH.
Speciellt sådanna som leder till stupade.
SH är (min personliga åsikt) inte riktigt rätt ställe för sånt.
Det vore nog trevligare och bättre att lägga dem bakom länkar. Håller du inte med?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som det är så inbillar jag mig att det finns människor med betydligt bättre resurser och förutsättningar för detta.
Människor med bättre resurser och förutsättningar anser att det inte går.
Du inbillar dig att det går.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har själv försökt att undvika lägga in videos med rena strider här på SH.
Speciellt sådanna som leder till stupade.
SH är (min personliga åsikt) inte riktigt rätt ställe för sånt.
Det vore nog trevligare och bättre att lägga dem bakom länkar. Håller du inte med?

Länkar utan förhandsvisning vet jag inte om det går att ha här men man kanske kan wrappa dom med spoiler-tags samt varningstext
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har själv försökt att undvika lägga in videos med rena strider här på SH.
Speciellt sådanna som leder till stupade.
SH är (min personliga åsikt) inte riktigt rätt ställe för sånt.
Det vore nog trevligare och bättre att lägga dem bakom länkar. Håller du inte med?
Faktiskt inte, jag är inte så känslig, men ta upp det med en moderator så får den bestämma om det ska vara hårdare regler än på Facebook.

Det som ligger på Meta plattformar brukar vara någorlunda barnvänligt.

Tack för att du ville dela med dig av dina känslor!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ingen bra nyhet om det är sant. :(

Den ryska delrepubliken Tjetjeniens ledare Ramzan Kadyrov uppger att tjetjenska styrkor placerats ut i Ukraina, rapporterar Reuters.
 

Zeromannen

Guest
Vi har alla sett filmerna på USA's drönare och misiler som nästan svänger runt gathörn och slår ut vad som helst med enorm precision. Nu när media kommer från Ukraina så är det stridsvagnar och lastbilar med kulsprutor på. En fråga från en ovetande, är det verkligen så stor skillnad på vapenarsenal, jag tänker då på vad USA har i form av senaste teknik med drönare osv. kontra Ryssland?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi har alla sett filmerna på USA's drönare och misiler som nästan svänger runt gathörn och slår ut vad som helst med enorm precision. Nu när media kommer från Ukraina så är det stridsvagnar och lastbilar med kulsprutor på. En fråga från en ovetande, är det verkligen så stor skillnad på vapenarsenal, jag tänker då på vad USA har i form av senaste teknik med drönare osv. kontra Ryssland?
Man har väl snällt nog likställt ryska vapen med västvärldens vapen, men det har väl visat sig vara en viss överskattning.
Men vapnen i sig fungerar nog, det är nog stridsvärdet i övrigt och logistiken som har haltat för ryssen.
En hyfsat bra stridsvagn är värdelös om den inte får ammunition och bränsle.

Om dom sedan står utan bränsle för att soldaterna har bytt bort bränsle mot vodka är en annan sak, men ammunition verkar också saknas, och den har dom nog inte bytt bort.

Sedan är nog den ryska modellen där soldaterna inte får veta något i förväg och sedan bara följer order utan att ta några egna initiativ ganska förlegad.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Människor med bättre resurser och förutsättningar anser att det inte går.
Du inbillar dig att det går.
Ja, det är ju onekligen inte enkelt.
Klart är att det hade varit mycket enklare innan invasionen var ett faktum.
(Ja - Jag tycker att hot om kärnvapenkrig är tillräckligt för att motivera en av omvärlden finansierad avrättning, även utan att de facto gått i krig. Nej - det är inte bara Putin som är kandidat.)

Mitt exempel är det ju självklart för sent för åtminstone.

Men regimen byggs upp av män, människor är rätt sköra, helt omöjligt att återsätta dem till jorden för återvinning kan det inte vara.

Plan Ö är väl, ja att låta honom plocka landet, och rigga huvudstaden med X-antal megaton under jord.
Det är väl lite sent med Kyiv, men jag vet inte, Helsingfors tex.
Sen pangar man lite och förlorar som vanligt.
När den oundvikliga segerparaden kommer så skjuter man hela helvetet i höjden.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Vi har alla sett filmerna på USA's drönare och misiler som nästan svänger runt gathörn och slår ut vad som helst med enorm precision. Nu när media kommer från Ukraina så är det stridsvagnar och lastbilar med kulsprutor på. En fråga från en ovetande, är det verkligen så stor skillnad på vapenarsenal, jag tänker då på vad USA har i form av senaste teknik med drönare osv. kontra Ryssland?
En stor del av russlands försvarsmakt är modern samtidigt som andra vapensystem kan anses vara på väg att bytas ut.
Det blir så när försvarsbudgeten går upp och ner (se Sverige som exempel).

Även 2022 kan inget ersättas med "boots on the ground" men drönare och avancerade styrsystem hjälper till en hel del.

EDIT; Logistik är A&O som GUW säger. Mängden materiell som logistiskt måste framfrycka bakom är extremt stor.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man har väl snällt nog likställt ryska vapen med västvärldens vapen, men det har väl visat sig vara en viss överskattning.
Men vapnen i sig fungerar nog, det är nog stridsvärdet i övrigt och logistiken som har haltat för ryssen.
En hyfsat bra stridsvagn är värdelös om den inte får ammunition och bränsle.

Om dom sedan står utan bränsle för att soldaterna har bytt bort bränsle mot vodka är en annan sak, men ammunition verkar också saknas, och den har dom nog inte bytt bort.

Sedan är nog den ryska modellen där soldaterna inte får veta något i förväg och sedan bara följer order utan att ta några egna initiativ ganska förlegad.
Ryssland har ju knappt satt i de tunga fordonen ännu. Visst rullar det till viss del, men långt ifrån allt. Mesta står väl på andra sidan gränsen fortfarande. Idag har iofs ett flertal grupperingar börjat röra sig innåt landet från Belarus och Ryssland. Både artilleri och pansar.
Just artilleri är illabådande då Ryssland är relativt välkänt för att vilja bomba sönder saker.

De första mekaniserade och hyffsat lätta fordonen verkar ju ha försökt göra en Thunder Run mot Kyiv. Gasen i botten och framåt. Vad de ville uppnå med det, vet de fan...?!?
De kanske trodde att de inte skulle möta nämnvärt motstånd och bara rulla in i centrum och korka upp vodkan och fira tillsammans med alla Ukrainare som välkommnar dem...?
Tror strulet började när man inte kunde luftlandsätta manskap utan fick vända i luften pga. för kraftig beskjutning
Sen när Ukrainarna inte längre retirerade, utan stod kvar och bekämpade de framryckande så blev det problem. De förlorade momentum.

Sen verkar stridsviljan skilja ganska rejält. Kollar man på vissa förband så står de och pratar lugnt med civila, ingen lyfter vapen mot dem, de tigger bränsle och mat. De är nästan som om de vore på övning.
På övning förväntar du dig inte att dö. Du kanske blir taggad som sårad eller utslagen och får sova lite i vagnen en stund. Det är så vissa beter sig. Fast det här är på riktigt. Du kan dö vilken sekund som helst. Du skall vara beredd på krypskyttar eller någon form av motstånd.
Det får mig att tro på uppgifterna att vissa av dem faktiskt trodde de fortfarande var på övning när de rullade in i Ukraina.
Andra delar av Ryssarna är dock mera på alerten och agerar som soldater brukar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top