Ska man vara orolig för Ryssland?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kan du inte sammanfatta lite? Är det jordbruksmarken?

Känns jävligt korkat att sätta in kärnvapen mot ett land där han vill komma åt jordbruksmark. Blir väl inte så bra att odla på radioaktiv mark.
Men man vet aldrig hur en sådan dåre som han tänker
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Känns jävligt korkat att sätta in kärnvapen mot ett land där han vill komma åt jordbruksmark. Blir väl inte så bra att odla på radioaktiv mark.
Men man vet aldrig hur en sådan dåre som han tänker
Jag skulle bli mycket förvånad om Putin faktiskt var intresserad av någon jordbruksmark.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kina har nu börjat tänka efter med plånboken istället för att bara vara tysta och hänger nu med EU och NATO och förordar en diplomatisk lösning på eländet. Liten strimma hopp.
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Nu verkar han sätta kärnvapenstyrkorna i beredskap
(osäker på översättningen här. Förstår inte ordkombon själv och ingen av de olika översättningsverktygen ger bra svar. Någon som är bra på ryska som kan hjälpa till?)

Meningen jag vill ha översatt är:
"Владимир Путин в ответ на агрессивные высказывания на Западе поручил перевести силы сдерживания в российской армии в особый режим несения службы."

Vladimir Putin, som svar på västs kritik, höjer till särskild beredskap för sina försvarsstyrkor… det var svåröversatt även för en rysktalande.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kan du inte sammanfatta lite? Är det jordbruksmarken?
Nä men att detta handlar om energipolitik där ryssland tillsammans med kina kommer försöka ta över rollerna som supermakter. Och varför kriget verkar gå så långsamt nu handlar om att ryssland är inne för the long game. Om halvledare var en bristvara så är det inget mot vad det kommer bli. Taiwan är ledande tillverkare, ryssland är den största producenten av titan. Och Ukraina är den största producenten av gas som behövs för halvledare, bland annat Neon.


Obs detta ÄR INTE vad jag TYCKER! Utan bara en sak jag tyckte var intressant.


Edit: Tycker ni ska lyssna ändå. Var inte så långt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Drömde jag eller var det någon medlem här som på riktigt påstod att SVT minsann var så bra i denna kris? Eller var det någon ironi jag inte förstod?
Hur fan tror hon att det känns? Vilken empatistörd och vidrig människa hon är.
8c387d9010ef0fabd75462f46c6fe578.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Drömde jag eller var det någon medlem här som på riktigt påstod att SVT minsann var så bra i denna kris? Eller var det någon ironi jag inte förstod?

Det var någon som föreslog att man skulle ställa in push meddelanden från SVT för att dom var så snabba och bra, jag noterade inte vem det var, för ingen vid sina sinnens fulla bruk kan ju rekomendera SVT som källa till något annat än Mello-resultaten....

Du kanske minns vem det var?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det var någon som föreslog att man skulle ställa in push meddelanden från SVT för att dom var så snabba och bra, jag noterade inte vem det var, för ingen vid sina sinnens fulla bruk kan ju rekomendera SVT som källa till något annat än Mello-resultaten....

Du kanske minns vem det var?
Nej var det någon morfar som inte ens orkade med sina barnbarn eller vem var det?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske public service är långsamma för att dom faktiskt kontrollerar innan dom publicerar? I motsats till alla bloggare, twittrare, vloggare och allt vad dom kallar sig som slänger upp 5-10 år gamla filmklipp som att de vore filmat idag.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har ni reflekterat hur dåligt det gått för Ryssland i denna invasion?
Vi i väst har haft våran bild över hur de agerar ganska länge. Vi har sett hur de agerat i Syrien, Armenien-Azerbadjan och andra konflikhärdar de petat runt i.
Man körde på med drönare, artilleri och följde upp med pansar och infanteri. Här sätter man infanteriet utan stöd från luften, artilleriet eller pansaret.
I mitt huvud stämmer det inte.
Vad är fel eller ser vi inte det uppenbara?
Är det hela bara maskirovka inför något större?
Är planen att locka in väst i strid, köra taktikska kärnvapen och sen kunna svepa in i Europa och ta något större?
Det känns för långsökt att han skulle sikta på Europa.
Men...fLyget är ju inte på plats, marinen ligger still, pansaret rullar inte in i stor skala och artilleriet jämnar inte motståndet med marken.

Eller är det så enkelt att Ryssland är sämre än vi trott eller påverkas vi av det informationsflöde vi får?
Vi ser ju mest Ukrainas synvinkel och de är bra på information, men bilderna talar ändå sitt tydliga språk. Det är ryska fordon som står och brinner, ligger i diken eller bara står övergivna i vägkorsningar med besättningen på flykt eller döda utanför.

Man har satt in Spetznas och VDV, men de åker på storstryk. De agerar inte enligt vad vi trott heller. De rullar in knappt skyddade och bekämpas ganska effektivt av Ukrainarna.
Ukrainarna lär iofs ha bättre underättelser, men ändå. De slåss med underlägsna vapen.
Långa försörjningsled är ingen ursäkt här heller. De har byggt upp sin förmåga i månader. Glömde de liksom bort att de behövde drivmedel?
Nått stämmer inte...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har ni reflekterat hur dåligt det gått för Ryssland i denna invasion?
Glömde de liksom bort att de behövde drivmedel?
Nått stämmer inte...

Jag har tänkt tanken, man brukar ju skicka in flyget och bekämpa innan man sätter stövlar på marken, visst Ukraina har lyckats plocka ner några flygplan, men dom har ju inte i närheten av det luftvärn/flygvapen Ryssen skulle möta i något annat land, så det kan ju inte vara det som avskräcker.

Tid att bygga upp logistik har dom ju haft, det har ju stått på andra sidan gränsen länge.

Det är antingen bristande stridsvilja, rädsla för att dra på sig en Nato-kontrollerad "no-fly zon" över hela Ukraina eller en slug plan bakom.

Eller så fungerar inte den ryska militären om dom möter folk som inte bor i grottor och tillverkar bomber av gasoltankar (det funkade ju IOFS inte mot dom heller)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har ni reflekterat hur dåligt det gått för Ryssland i denna invasion?
Vi i väst har haft våran bild över hur de agerar ganska länge. Vi har sett hur de agerat i Syrien, Armenien-Azerbadjan och andra konflikhärdar de petat runt i.
Man körde på med drönare, artilleri och följde upp med pansar och infanteri. Här sätter man infanteriet utan stöd från luften, artilleriet eller pansaret.
I mitt huvud stämmer det inte.
Vad är fel eller ser vi inte det uppenbara?
Är det hela bara maskirovka inför något större?
Är planen att locka in väst i strid, köra taktikska kärnvapen och sen kunna svepa in i Europa och ta något större?
Det känns för långsökt att han skulle sikta på Europa.
Men...fLyget är ju inte på plats, marinen ligger still, pansaret rullar inte in i stor skala och artilleriet jämnar inte motståndet med marken.

Eller är det så enkelt att Ryssland är sämre än vi trott eller påverkas vi av det informationsflöde vi får?
Vi ser ju mest Ukrainas synvinkel och de är bra på information, men bilderna talar ändå sitt tydliga språk. Det är ryska fordon som står och brinner, ligger i diken eller bara står övergivna i vägkorsningar med besättningen på flykt eller döda utanför.

Man har satt in Spetznas och VDV, men de åker på storstryk. De agerar inte enligt vad vi trott heller. De rullar in knappt skyddade och bekämpas ganska effektivt av Ukrainarna.
Ukrainarna lär iofs ha bättre underättelser, men ändå. De slåss med underlägsna vapen.
Långa försörjningsled är ingen ursäkt här heller. De har byggt upp sin förmåga i månader. Glömde de liksom bort att de behövde drivmedel?
Nått stämmer inte...

Kanske så att han inte har generalerna med sig men dom vågar inte ordervägra så dom småfjuttar lite halvhjärtat för syns skull?

Putin agerar ju dessutom sjukt, lite galen eller full/drogad vilket iofs också kan vara spelat för att väst ska bli mer rädda att han verkligen ska trycka på knappen.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Är det inte så enkelt att ryssen i detta fall ville spara på civilbefolkningen? Detta i kombination att man ev underskattat Ukrainas motstånd.

Som det nämnts ett antal gånger verkar det ju som vissa ryska soldater trott att de är på övning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte så enkelt att ryssen i detta fall ville spara på civilbefolkningen? Detta i kombination att man ev underskattat Ukrainas motstånd.

Som det nämnts ett antal gånger verkar det ju som vissa ryska soldater trott att de är på övning.

Det där med att spara civilbefolkningen ser jag som ett dåligt argument. Vill man spara liv så vill man ju inte heller småfjutta med strider under lång tid utan då drar man ju på med så tungt och överväldigande artilleri att motståndarna så snart som möjligt inser det meningslösa och lägger ner sina vapen.

Att de ryska soldaterna trott sig vara på övning tror jag däremot mer på, dom har därför sålt bränsle för att köpa sprit, och dom har legat ute i fält länge är trötta och vill hem. Dessutom kunde inte Putin anfalla den dagen det var planerat eftersom underrättelsetjänsterna avslöjat den dagen så soldaterna fick ligga ute ytterligare flera dagar, bytt till sig ännu mer sprit och pengar mot diesel. Dom visste ju inte att det behövdes bränsle till strid.

Sen ska dom helt plötsligt attackera ett broderland.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har ni reflekterat hur dåligt det gått för Ryssland i denna invasion?
Vi i väst har haft våran bild över hur de agerar ganska länge. Vi har sett hur de agerat i Syrien, Armenien-Azerbadjan och andra konflikhärdar de petat runt i.
Man körde på med drönare, artilleri och följde upp med pansar och infanteri. Här sätter man infanteriet utan stöd från luften, artilleriet eller pansaret.
I mitt huvud stämmer det inte.
Vad är fel eller ser vi inte det uppenbara?
Är det hela bara maskirovka inför något större?
Är planen att locka in väst i strid, köra taktikska kärnvapen och sen kunna svepa in i Europa och ta något större?
Det känns för långsökt att han skulle sikta på Europa.
Men...fLyget är ju inte på plats, marinen ligger still, pansaret rullar inte in i stor skala och artilleriet jämnar inte motståndet med marken.

Eller är det så enkelt att Ryssland är sämre än vi trott eller påverkas vi av det informationsflöde vi får?
Vi ser ju mest Ukrainas synvinkel och de är bra på information, men bilderna talar ändå sitt tydliga språk. Det är ryska fordon som står och brinner, ligger i diken eller bara står övergivna i vägkorsningar med besättningen på flykt eller döda utanför.

Man har satt in Spetznas och VDV, men de åker på storstryk. De agerar inte enligt vad vi trott heller. De rullar in knappt skyddade och bekämpas ganska effektivt av Ukrainarna.
Ukrainarna lär iofs ha bättre underättelser, men ändå. De slåss med underlägsna vapen.
Långa försörjningsled är ingen ursäkt här heller. De har byggt upp sin förmåga i månader. Glömde de liksom bort att de behövde drivmedel?
Nått stämmer inte...
Det är en teater, ja.
Putin och hans kumpaner VILL ha ett kärnvapenkrig. Därför sitter han under bergen.
Hellre kejsare i en döende värld - än föredetting i denna, vad det verkar.

Detta verkar västs ledare inte vilja se eller förstå. Varför det inte gjorts något åt problemet i tid.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nått stämmer inte...
Det har du rätt i. Något stämmer inte. Jag tror att ryssarna är fullt beredda på en långvarig konflikt och att de har mycket mer att komma med förutom kärnvapen. De håller tillbaka.

Det vore naivt att tro att vi skulle kunna sitta här på forumet och förutse vad som komma skall. Ryssen har en plan.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top