Ska man vara orolig för Ryssland?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag läste precis igenom dom första inläggen i den här tråden från tidigt -22. Det var faktiskt väldigt intressant. Inlägg # 15...... Vet inte vem som skrev det men...... Intressant tillsammans med ett gäng andra inlägg..... GuW skrev att man skulle genomföra "torped/Sjunkbombs övningar mot Nordstream 1&2 borde börja genomföras snarast"....... 8 månader innan väst sprängde skiten i luften. Synsk snubbe det där......? Det är ju direkt skrämmande och jag blir mer och mer rädd över vad jag läser från vissa här på forumet. Får definitiva "trollfabriks"-vibbar..... Och samtidigt hävdar samma folk att jag är "betald Putinist"? Jösses.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och Bandera?

Sen har jag inte fel. Det var verkligen så...... Det finns faktiskt orsaker till att ryssarna velat hjälpa dom 70 % ryssar som faktiskt bor i Donbass. Krim är rökt. Kommer aldrig någonsin att återgå till Ukraina. Och i dom bästa av världar slutar kriget med att Ukraina uppfyller Minsk-fördragen som man skrivit under men skitit i att uppfylla. Då skulle kriget vara slut imorgon. Men det vill inte USA och NATO. Pissdåligt. Förhandla och uppfyll det men skrivit under. Punkt.
Jag har inga åsikter för eller emot hyllningar till Banderas.
Tycker han gått ned sig sista åren.
Band.jpg

Kriget tar slut när Putin slutar kriga. Kriget startade för att Putin ville kriga.

Sen får man väl tro att GuW låg bakom bombningen av Nordstream om man nu vill det :nicka

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Och bara för att jag har konstig humor och att jag är krasslig hemma så ändrade jag precis ort där jag bor från Stockholm till Sörmlandski Oblast i min profil..... 😂 🤣 Jag lär nog ändra tillbaka vad det lider. Född i Småland dock. Men är Södermalmsbo sedan -91.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Jag har inga åsikter för eller emot hyllningar till Banderas.
Tycker han gått ned sig sista åren.
View attachment 499440

Kriget tar slut när Putin slutar kriga. Kriget startade för att Putin ville kriga.

Sen får man väl tro att GuW låg bakom bombningen av Nordstream om man nu vill det :nicka

Jag tror inte att GuW bombade NorthStream. Jag tror att han är synsk..... ;)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Det här är säkert ett svar på att USA bombade i Vietnam.... :rolleyes:

Eller på det USA gör och gjort gällande Ukraina, Kina, Sverige etc, etc..... Finns många länder i dom krokarna som är intresserade att gå med i BRICS....... Redan idag finns det väl fungerande samarbeten i Karibien med BRICS och långsiktigt lär BRICS även bli ett militärt samarbete som motpol till NATO som idag faktiskt inte har någon motpol över huvudet taget...... NATO behöver en motpol. Annars lär väst kunna fortsätta med sin skit i all evighet.

Det är 40 nya länder på väg in troligtvis. Bra grej. Och det pratas om att inkludera militärt samarbete. BRA och viktig grej för USA/NATO kan omöjligt få fortsätta som man gjort hittills. Det måste definitivt få ett slut.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ryssland verkar ha satt fart på Svarta havsflottan mot något mål

Följande har lämnat säker hamn:
2 Project 22160 patrol ships
2 Buyan-class corvettes
2Two Ropucha-class landing ships
1 Ivan Gren-class landing ship
1 Tapir-class landing ship
2 Kilo-class submarines
2 Project 266M “Aquamarine-M” minesweepers
1 Project 12700 “Alexandrite” minesweeper.

På väg mot säkrare hamn eller en desperat manöver för att i konvoj köra mot Krim och fylla på förråden där?
Krim har ju lite problem med inflödet av krigsmaterial då bron inte används, järnvägen inte går som den ska samt vägarna är osäkra.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Eller på det USA gör och gjort gällande Ukraina, Kina, Sverige etc, etc..... Finns många länder i dom krokarna som är intresserade att gå med i BRICS....... Redan idag finns det väl fungerande samarbeten i Karibien med BRICS och långsiktigt lär BRICS även bli ett militärt samarbete som motpol till NATO som idag faktiskt inte har någon motpol över huvudet taget...... NATO behöver en motpol. Annars lär väst kunna fortsätta med sin skit i all evighet.

Det är 40 nya länder på väg in troligtvis. Bra grej. Och det pratas om att inkludera militärt samarbete. BRA och viktig grej för USA/NATO kan omöjligt få fortsätta som man gjort hittills. Det måste definitivt få ett slut.
Ja. Kina investerar i Afrika av filantropiska skäl och Putin är missförstådd. De övriga länderna som för närvarande är medlemmar i Brics är ju inte heller direkt kända för sin demokrati och respekt för mänskliga rättigheter. Nä, ett antal korrupta länder som ska utmana väst kommer skita sig kapitalt...

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ja. Kina investerar i Afrika av filantropiska skäl och Putin är missförstådd. De övriga länderna som för närvarande är medlemmar i Brics är ju inte heller direkt kända för sin demokrati och respekt för mänskliga rättigheter. Nä, ett antal korrupta länder som ska utmana väst kommer skita sig kapitalt...

Kina investerar i Afrika av samma skäl som alla andra men dom betalar för sig. Vilket gör att afrikanska länder väljer att samarbeta med Kina/BRICS-länderna och flera länder har satt ner foten helt mot sina gamla kolonisatörsländer, dvs vi i väst.

Så här håller vi på. Man visste redan då i princip hur Lundin Oil mutade sig fram här och var och i Sudan sket man totalt i folkrätten. Nu misstänker jag att dom inte blir fällda sett till hur rätten har uppträtt. Döms dom så måste Carl Bildt också åtalas och sen lär ett flertal andra svenska företag stå på tur i rättvisans namn. Och så kan vi ju inte ha det……. Att inte Bildt blivit åtalad för sitt agerande under Balkan-kriget och Irak-kriget fattar jag inte. Han har också tagit Sovoboda under sina vingar etc.

Jösses…….

74a64369b1131b9edd709f2c06d48487.jpg

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ryssland verkar ha satt fart på Svarta havsflottan mot något mål

Följande har lämnat säker hamn:
2 Project 22160 patrol ships
2 Buyan-class corvettes
2Two Ropucha-class landing ships
1 Ivan Gren-class landing ship
1 Tapir-class landing ship
2 Kilo-class submarines
2 Project 266M “Aquamarine-M” minesweepers
1 Project 12700 “Alexandrite” minesweeper.

På väg mot säkrare hamn eller en desperat manöver för att i konvoj köra mot Krim och fylla på förråden där?
Krim har ju lite problem med inflödet av krigsmaterial då bron inte används, järnvägen inte går som den ska samt vägarna är osäkra.

Så långt jag förstår så flyger man in krigsmateriel till Krim. Alternativt lastfartyg. Det finns bättre sätt att frakta saker på än ombord på krigsfartyg. Det förstår ju du också.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

När det väl blir val i Ukraina lär Zelensky ryka. Det finns många i Ukraina som vill se en diplomatisk lösning på detta och som förstår orsaken bakom det läge som är nu. Samtidigt väldigt tragiskt att extremhögern går framåt inom EU. Det är dåligt på riktigt.

Det är långt ifrån enda orsaken till ökande inhemsk kritik mot honom.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är det någon som tittat på och räknat fram hur mycket resurser som väst behöver skicka till Ukraina för att vinna? Hur mycket hårdvara/pengar ska vi skicka?
För att få klå upp ryssland och få dem att överge de ockuperade områdena så ser det ut att behövas x resurser hos ukraina - typ så?

Jag har svårt att ta in vad som pågår nu, det är lite som att putta in en vedklabbe i brasan så att den fortsätter brinna känns det som.

Kortfattat med annan formulering. Vad är målet ifrån väst och vad krävs för att nå målet?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
En polare gjorde en engelsk textning av ett St Petersburg-möte mellan Putin och nyhetsagenturer. Det har väl tveksamt värde i nyhetshänseende men intressant att se interaktionen mellan Putin och frågeställarna. Det var speciellt vissa frågor som han hade engagerade och bestämda svar på. Men jag tyckte inslaget gav en lugnande känsla rörande senaste tidens oro för planetens nära förestående förintelse.

Få ledare ger journalister så mycket tid. Långa och uttömmande svar också.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Är det någon som tittat på och räknat fram hur mycket resurser som väst behöver skicka till Ukraina för att vinna? Hur mycket hårdvara/pengar ska vi skicka?
För att få klå upp ryssland och få dem att överge de ockuperade områdena så ser det ut att behövas x resurser hos ukraina - typ så?

Jag har svårt att ta in vad som pågår nu, det är lite som att putta in en vedklabbe i brasan så att den fortsätter brinna känns det som.

Kortfattat med annan formulering. Vad är målet ifrån väst och vad krävs för att nå målet?

Målet från väst sedan -13/-14 har varit att slå in en kil mot Ryssland och att köra ett proxy-krig….. Samma som man gjort i Afghanistan, Syrien etc….. Ukraina är en offeranod i västs ögon på samma sätt som att man offrade Afghanistan….. Man misslyckades i Syrien men håller fortfarande oljeproducerande delar av Syrien. Det finns ju givetvis orsaker bakom att Joe Bidens son Hunter som genom ett trollslag hamnade i styrelsen i Ukrainas största energibolag. Und zo weiter……

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Porochenko gjorde Azov, Aidur, Högra Sektorn etc till en del av Ukrainas Nationalgarde 2014. Så är det fortfarande. Vilket gör att Ukraina idag är det enda landet på jordklotet som har nazzar officiellt som en del av sin försvarsmakt. Det var Aidur, Azov, Högra Sektorn etc som skickades mot Donbass.

Ryssland tänker inte ockupera hela Ukraina. I så fall hade man gjort det för länge sedan. Man vill att Ukraina uppfyller Minsk-fördragen, vilket landet skrivit under att man ska göra.

Så nu säger du att Sverige är hårdare än vad Ukraina och Ryssland är under krig? Skojigt. Nyss klagade du enbart på Ryssland. Men du har troligtvis rätt faktiskt.
Jag har inte klagat över att Sverige har lagar som reglerar skyldigheten att hjälpa till att försvara landet i händelse av krig. Sådana lagar har mig veterligen alla länder. Och det är en självklarhet att det finns sådana i händelse av att landet blir angripet.

Det som skiljer exempelvis Sverige, Ukraina och Ryssland åt i det avseendet (förutom att lagarna ser lite olika ut i olika länder) är att vare sig Sverige eller Ukraina har i modern tid utnyttjat sådana lagar för att tvångsinkalla soldater för ett anfallskrig vilket Ryssland gör.
Att tvångsinkalla för ett anfallskrig som Ryssland gör är snarast unikt då i stort sett inga andra länder har gjort så i modern tid.

Och vad gäller att det finns högerextrema inom Ukrainas militära styrkor är inte så konstigt. Det finns högerextrema i alla länder. I Sverige så blir man automatiskt diskvalificerad om man har kända anknytningar till högerextrema organisationer. Vi kan göra så eftersom vi inte befinner oss i krig.
Men Ukraina har inte den lyxen. Dom blev angripna av en anfallare som har betydligt större militära resurser både vad gäller mängd vapen och antal soldater. Dom har helt enkelt inte lyxen att utesluta folk med vissa ideologiska inriktningar utan måste ha varje man som är villig att ställa upp för att kunna försvara sig.

Vad gäller ditt påstående att Ryssland inte tänker Ockupera hela Ukraina så var det ju precis det dom försökte sig på i början när dom gick mot Kiev. Det är bara det att dom inte klarade av det. Och eftersom man till slut insåg att man inte kunde bara rulla över Ukraina på några dagar så kör man nu istället med ett utnötningskrig med förhoppningen att dom till slut inte ska klara av att försvara sig i längden.
Putin har ju det uttalade målet att Ukraina som nation skall försvinna och den Ukrainska identiteten skall utrotas eftersom Ukraina enligt honom inte har något existensberättigande.

Så jag skulle säga att Putin säger emot dig i det avseendet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Putin har ju det uttalade målet att Ukraina som nation skall försvinna och den Ukrainska identiteten skall utrotas eftersom Ukraina enligt honom inte har något existensberättigande.

Så jag skulle säga att Putin säger emot dig i det avseendet.

Jag trodde inte Ukraina skulle stå emot men vad det lider börjar jag öppna för tanken att kanske det slutar med att Ryssland upphör att existera och blir upplöst i mindre nationer.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag har inte klagat över att Sverige har lagar som reglerar skyldigheten att hjälpa till att försvara landet i händelse av krig. Sådana lagar har mig veterligen alla länder. Och det är en självklarhet att det finns sådana i händelse av att landet blir angripet.
Nej det är inte självklart. Snarare helt befängt och ett bevis på att människor inte tycker att det är värt att försvara, för då gör man det av sig själva. Så det må vara självklart om man tror att det inte finns mågot som heter gemenskap, moral, etik, samhörighet och medkänsla för sin nation.

Men tar man bort de viktiga människorna med fixarbyxorna så sköts detta helt av sig självt. Du kommer försvara ditt land pss som att du kommer försvara din famil utan att lagen säger det. Samma brinnande känsla i bröstet, samma typ av känslor inblandade.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år