Ska man vara orolig för Ryssland?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag har inte klagat över att Sverige har lagar som reglerar skyldigheten att hjälpa till att försvara landet i händelse av krig. Sådana lagar har mig veterligen alla länder. Och det är en självklarhet att det finns sådana i händelse av att landet blir angripet.

Det som skiljer exempelvis Sverige, Ukraina och Ryssland åt i det avseendet (förutom att lagarna ser lite olika ut i olika länder) är att vare sig Sverige eller Ukraina har i modern tid utnyttjat sådana lagar för att tvångsinkalla soldater för ett anfallskrig vilket Ryssland gör.
Att tvångsinkalla för ett anfallskrig som Ryssland gör är snarast unikt då i stort sett inga andra länder har gjort så i modern tid.

Och vad gäller att det finns högerextrema inom Ukrainas militära styrkor är inte så konstigt. Det finns högerextrema i alla länder. I Sverige så blir man automatiskt diskvalificerad om man har kända anknytningar till högerextrema organisationer. Vi kan göra så eftersom vi inte befinner oss i krig.
Men Ukraina har inte den lyxen. Dom blev angripna av en anfallare som har betydligt större militära resurser både vad gäller mängd vapen och antal soldater. Dom har helt enkelt inte lyxen att utesluta folk med vissa ideologiska inriktningar utan måste ha varje man som är villig att ställa upp för att kunna försvara sig.

Vad gäller ditt påstående att Ryssland inte tänker Ockupera hela Ukraina så var det ju precis det dom försökte sig på i början när dom gick mot Kiev. Det är bara det att dom inte klarade av det. Och eftersom man till slut insåg att man inte kunde bara rulla över Ukraina på några dagar så kör man nu istället med ett utnötningskrig med förhoppningen att dom till slut inte ska klara av att försvara sig i längden.
Putin har ju det uttalade målet att Ukraina som nation skall försvinna och den Ukrainska identiteten skall utrotas eftersom Ukraina enligt honom inte har något existensberättigande.

Så jag skulle säga att Putin säger emot dig i det avseendet.

I princip samtliga svenska frivilliga som drog ner till Ukraina hade extremhögerkopplingar och jobbat/jobbade inom svenska försvaret. Eller åtminstone en stor majoritet.

Skillt fick ev sparken när han började ploppa upp i media men det var allmänt känt att han hade nazze-sympatier. Däremot har vi aldrig införlivat nazistiska milisgrupper som Azov officiellt inom vårt svenska försvar. Det skulle aldrig ske här. Däremot har vi ganska många högerextremister anställda inom försvaret. Dom verkar gilla vapen. Och har det säkert svårare att få vanliga jobb ute i samhället än mer normalskapta människor.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Haha, nu hittade jag källan till vart folk hämtar sina ganska förvrängda information.
Bilden på en heilande partiledare för Svoboda gav svaret. Ett snabbt bildsök ledde till sidan www.marxistarkiv.se
Läser man sen pdfen så står:
"Både Svoboda och Högersektorn spelade en avgörande roll i kuppen den 22 februari i Kiev, som var kraftigt uppbackad av Berlin och Washington. Detta är ingen tillfällighet. Tysklands och USA:s nära samarbete med ukrainska fascister har en lång historia, som sträcker sig tillbaka de senaste hundra åren."
Är det nått ni hört någon annanstans? :rofl

Intressant att både Utkin och Prigozhin har blivit statyer i Moskva
Ukr_10.jpg
Man skulle ju nästan kunna tro att Ryssland är nazistiskt om de uppför statyer av nazister.... :unsure:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Jag trodde inte Ukraina skulle stå emot men vad det lider börjar jag öppna för tanken att kanske det slutar med att Ryssland upphör att existera och blir upplöst i mindre nationer.

Ryssland kommer inte att upphöra att existera. Glöm det. Sanktionerna har ironiskt nog stärkt landet, man producerar idag precis allt man behöver och BRICS-samarbetet gör att ekonomin går som tåget.

Det är mer EU-länder och Sverige som tagit smällen. Svensk ekonomi går inte alls bra och det är betydligt mycket dyrare idag i jämförelse med för två år sedan för svenskar att resa utomlands etc. Dom många företag inom Sverige/EU som verkar i Ryssland har lidit rejält stora förluster. Ryssland kommer inte i närtid att hjälpa EU med gas, nickel etc så länge vi fortsätter med vår NATO-agenda. Det enda vi gör är att straffa oss själva…..

Italy seeks compensation for EU firms hit by Russian sanctions https://www.reuters.com/world/europ...eu-firms-hit-by-russian-sanctions-2024-05-02/

Att man valde sanktioner, skicka vapen till Ukraina och att frysa ut Ryssland istället för diplomati var ju alldeles särdeles korkat. Vi måste tvinga USA att sluta upp med att skapa statskupper i andra länder. Oppositionen i Ukraina med USA i ryggen drog igång en statskupp istället för en valkampanj 8 månader innan nästa presidentval…. Precis hur korkat som helst.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Haha, nu hittade jag källan till vart folk hämtar sina ganska förvrängda information.
Bilden på en heilande partiledare för Svoboda gav svaret. Ett snabbt bildsök ledde till sidan www.marxistarkiv.se
Läser man sen pdfen så står:
"Både Svoboda och Högersektorn spelade en avgörande roll i kuppen den 22 februari i Kiev, som var kraftigt uppbackad av Berlin och Washington. Detta är ingen tillfällighet. Tysklands och USA:s nära samarbete med ukrainska fascister har en lång historia, som sträcker sig tillbaka de senaste hundra åren."
Är det nått ni hört någon annanstans? :rofl

View attachment 499467
Man skulle ju nästan kunna tro att Ryssland är nazistiskt om de uppför statyer av nazister.... :unsure:

Och sista länken i mitt inlägg ovan? Ljuger BBC? Det var en statskupp. Inte ok.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Inslag från Times India. Läs kommentarerna under inlägget. INGEN håller med trollfabriken i den här tråden.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Det har knappt ens gått att läsa ett ord om detta i västmedia.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
View attachment 499467
Nä det har dom inte. Däremot har Wagner-gruppen själva satt upp den där statyn i skogen utanför Goryachy Klyuch. Kiev Post har skrivit om den. Den står utanför ett kapell som Wagner-gruppen byggt där...... Så den står inte alls i Moskva. Utan här står den.....:

Men det visste du ju säkert redan och så tänker du dig att det är en bra grej att ljuga och hävda att den står i Moskva för att förstärka din agenda...... Men det gick på röven!! Igen! Varför har du döpt bilden till "Ukr_10"? "Ukr" står troligtvis för "Ukraina" misstänker jag. Samlar du på dig propaganda som inte stämmer för att sitta här och hålla på?

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nä det har dom inte. Däremot har Wagner-gruppen själva satt upp den där statyn i skogen utanför Goryachy Klyuch. Kiev Post har skrivit om den. Den står utanför ett kapell som Wagner-gruppen byggt där...... Så den står inte alls i Moskva. Utan här står den.....:

Det stämmer.

Men det visste du ju säkert redan och så tänker du dig att det är en bra grej att ljuga och hävda att den står i Moskva för att förstärka din agenda...... Men det gick på röven!! Igen! Varför har du döpt bilden till "Ukr_10"? "Ukr" står troligtvis för "Ukraina" misstänker jag. Samlar du på dig propaganda som inte stämmer för att sitta här och hålla på?
Nä det var FRA med chemtrails och utarmat uran.... :rofl
Nu kanske du inte skall skrika så högt om personpåhopp i tråden då du själv begår dem ganska ordentligt här :mattias

Och sista länken i mitt inlägg ovan? Ljuger BBC? Det var en statskupp. Inte ok.
Mitt inlägg är postat 13:14 ditt inlägg där du repeterar BBC klippet för hundrade gången är postat 13:32.
Så nej mitt inlägg är inte ett svar på ditt. Jag har inte rest tillbaka i tiden och svarat på något du postar 18 minuter senare :rolleyes:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ooh flera "motorcykelordonnanser" eftersom folk inte vet hur en radio eller telefon fungerar.
Det har ingenting att göra med att de andra fordonen börjar ta slut.

Ukr_10.jpg
Ukr_11.jpg

Och ja filerna är döpta till Ukr efter att jag förminskat dem och sparat dem i slaksmappen. Det är för att FRA/EU/NATO skall kunna spåra alla som tittar på dem :nicka

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Det stämmer.

Nä det var FRA med chemtrails och utarmat uran.... :rofl
Nu kanske du inte skall skrika så högt om personpåhopp i tråden då du själv begår dem ganska ordentligt här :mattias

Mitt inlägg är postat 13:14 ditt inlägg där du repeterar BBC klippet för hundrade gången är postat 13:32.
Så nej mitt inlägg är inte ett svar på ditt. Jag har inte rest tillbaka i tiden och svarat på något du postar 18 minuter senare :rolleyes:
Nä MITT inlägg var ett svar på DITT inlägg givetvis. Du hävdade i mina ögon som att jag citerade någon Marxistisk webbsida va? Vilket jag inte gör. BBC och VÄLDIGT många västmedia har sagt samma sak vid den tiden. Därav BBC YouTube-klippet. Som jag som du helt rätt konstaterat hänvisat till många gånger tidigare. Så är BBC marxister?

Vad fick du ifrån att statyn står i Moskva? Det gör den inte. Den står väldigt långt ifrån Moskva. 140 mil ca. Nästan lika långt som det är mellan Ystad och Luleå. :) Ironiskt nog har jag kört igenom Goryachy Klyuch. Av misstag. Tankade på macken tvärs över gatan från där Wagner-gruppen senare byggde sitt kapell. Vi vart där av misstag. Felkörning. Skulle till Georgien och tänkte ta oss in via Sotji/Abchazien. En amerikanske polare som kan dom där krokarna såg på satellit-tracker-kartan vart vi var på väg och skickade ett meddelande. Samma läge där som mellan Serbien och Kosovo. Man blir insläppt i Abchazien men Georgien har/hade stängt gränsen mot Abchazien så där kommer man inte in till Georgien. Och har man ett single entry visa till Ryssland så kommer man inte in i Ryssland igen från Abchazien....... 🤣 Men vi hann att vända i tid så vi åkte igenom Goryachy Klyuch TVÅ (2) gånger under loppet av tre timmar då stan ligger längs M4 då vi fick köra tillbaka till halvvägs mellan Krasnodar och Rostov för att ta oss ut på vägen ner mot Vladikavkaz och in den vägen istället.

På vilket sätt har jag ägnat mig åt personangrepp? För att jag konstaterade att du ljög? Vilket du gång efter gång efter gång hävdar att jag gör mest hela tiden.....?

Bilden på Tyahnybok kom inte från Marxist-sidan den heller utan libcom.org. Inte en susning av vad det är för något men dom lär inte vara marxister i alla fall. Och bilden har använts av rejält många media sedan -14. Bl.a. gjorde Guardian ett montage av den bilden ihop med Tyahnybok och McCain där dom står och skakar hand..... För den som inte känner till Tyahnybok så kan ni läsa lite här......

Bifogat

• Tyahnybok.png
    Tyahnybok.png
    352.6 KB · Visningar: 6

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ett par andra Marxister hörde att det var en debatt om Ryssland vs. USA här så de bad om att få klargöra några saker.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nä MITT inlägg var ett svar på DITT inlägg givetvis. Du hävdade i mina ögon som att jag citerade någon Marxistisk webbsida va? Vilket jag inte gör. BBC och VÄLDIGT många västmedia har sagt samma sak vid den tiden. Därav BBC YouTube-klippet. Som jag som du helt rätt konstaterat hänvisat till många gånger tidigare. Så är BBC marxister?

Vad fick du ifrån att statyn står i Moskva? Det gör den inte. Den står väldigt långt ifrån Moskva. 140 mil ca. Nästan lika långt som det är mellan Ystad och Luleå. :) Ironiskt nog har jag kört igenom Goryachy Klyuch. Av misstag. Tankade på macken tvärs över gatan från där Wagner-gruppen senare byggde sitt kapell. Vi vart där av misstag. Felkörning. Skulle till Georgien och tänkte ta oss in via Sotji/Abchazien. En amerikanske polare som kan dom där krokarna såg på satellit-tracker-kartan vart vi var på väg och skickade ett meddelande. Samma läge där som mellan Serbien och Kosovo. Man blir insläppt i Abchazien men Georgien har/hade stängt gränsen mot Abchazien så där kommer man inte in till Georgien. Och har man ett single entry visa till Ryssland så kommer man inte in i Ryssland igen från Abchazien....... 🤣 Men vi hann att vända i tid så vi åkte igenom Goryachy Klyuch TVÅ (2) gånger under loppet av tre timmar då stan ligger längs M4 då vi fick köra tillbaka till halvvägs mellan Krasnodar och Rostov för att ta oss ut på vägen ner mot Vladikavkaz och in den vägen istället.

På vilket sätt har jag ägnat mig åt personangrepp? För att jag konstaterade att du ljög? Vilket du gång efter gång efter gång hävdar att jag gör mest hela tiden.....?

Bilden på Tyahnybok kom inte från Marxist-sidan den heller utan libcom.org. Inte en susning av vad det är för något men dom lär inte vara marxister i alla fall. Och bilden har använts av rejält många media sedan -14. Bl.a. gjorde Guardian ett montage av den bilden ihop med Tyahnybok och McCain där dom står och skakar hand..... För den som inte känner till Tyahnybok så kan ni läsa lite här......

Men ge dig nån gång med projiceringen. Läs på om Putins kompis Utkin. Det är rök och speglar. Bara fånigt att det hålls på. Han döpte inte sitt rövarband till Wagner utan anledning.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Men ge dig nån gång med projiceringen. Läs på om Putins kompis Utkin. Det är rök och speglar. Bara fånigt att det hålls på.

Det får du nog ta med Wiseguy. Det var han som tog upp dom två och hävdade att det byggts en staty i Moskva när det i själva verket är Wagner-gruppen som själva byggt en staty utanför sitt kapell utanför Goryachy Klyuch.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det får du nog ta med Wiseguy. Det var han som tog upp dom två och hävdade att det byggts en staty i Moskva när det i själva verket är Wagner-gruppen som själva byggt en staty utanför sitt kapell utanför Goryachy Klyuch.
Men tycker du att det är ok att man i Ryssland reser statyer över nazister och myndigheterna inte gör nått?
Prigozhin har en staty i Moskva med.

Utkin begravdes för övrigt på en officiell militär kyrkogård.
"Utkin, 53, was buried at the Federal Military Memorial Cemetery, where some of Russia’s most decorated military heroes are interred." //AP

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men tycker du att det är ok att man i Ryssland reser statyer över nazister och myndigheterna inte gör nått?

"Utkin, 53, was buried at the Federal Military Memorial Cemetery, where some of Russia’s most decorated military heroes are interred." //AP
It’s ok when we do it.

Nazze-spåret är lika fånigt som resten av rysk propaganda.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Han gjorde en adekvat jämförelse och återvände omedelbart till Ukraina/Donbass…...
Lögn, lögn och lögn. Ni kan inte dra fram all dynga och bara jämföra rakt av.
Nej, du har fel. Medvetet eller omedvetet, svårbedömt i ditt fall.

Ut och kör hoj istället för att rapa upp Kremls lögner! :hojcbr
Var ett jädra tjat om vad andra ska göra istället för att diskutera i OT, alternativt så kan ju du göra något annat. 😘

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, det står i konstitutionen att man inte kan hålla val när landet är under ockupation.
Så står det för övrigt även i svensk grundlag.

Är det inte genant att hela tiden avslöjas med de där ryska lögnerna? Du fortsätter ju att rapa upp dem trots att de är vederlagda för länge sedan.

Medvetet eller omedvetet?
Vem svarar du? Obegripligt.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Prigozhin har ett monument/en staty i St Petersburg. Även det uppfört av Wagner och inte av ryska staten. Känner inte till nåt i Moskva. Säger du att Prigozhin var nazist?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka