Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gjort ett par försök att hitta något vettigt om kärnvapen och dess radioaktiva avfall utan att hitta något vettigt.
Hur långt sprider sig det radioaktiva avfallet från moderna kärnvapen?
Hur nära ett väsentligt mål bor du?
Då menar jag något av Sveriges top 10 mål, för mer än 10 nukes kommer aldrig att sättas in i något krig, förmodligen inte mer än tre.

Hur gammal är du?
Är du under 40 kan det ju vara en bra idé att ha Jod tabletter hemma, MEN TA INTE JOD I ONÖDAN.

Är du över 40 kan du strunta i Jod tabletterna. (jag antar att dom är slutsålda som vanligt)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hur nära ett väsentligt mål bor du?
Då menar jag något av Sveriges top 10 mål, för mer än 10 nukes kommer aldrig att sättas in i något krig, förmodligen inte mer än tre.

Hur gammal är du?
Är du under 40 kan det ju vara en bra idé att ha Jod tabletter hemma, MEN TA INTE JOD I ONÖDAN.

Är du över 40 kan du strunta i Jod tabletterna. (jag antar att dom är slutsålda som vanligt)

Strax under 40 på österlen, men det är inte för min egen del som kärnvapen oroar mig.
Är just nu inte orolig för kärnvapen i sverige. Går det så långt kommer vi ha så mycket mer bekymmer än bara strålning.

Funderade mer på varför vitryssland glatt säger ja till kärnvapen när det ligger så nära, eller om jag bara fått för mig att det radioaktiva avfallet alltid sprider sig långt.
Och när man googlar finner man inget vettigt svar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Strax under 40 på österlen, men det är inte för min egen del som kärnvapen oroar mig.
Är just nu inte orolig för kärnvapen i sverige. Går det så långt kommer vi ha så mycket mer bekymmer än bara strålning.

Funderade mer på varför vitryssland glatt säger ja till kärnvapen när det ligger så nära, eller om jag bara fått för mig att det radioaktiva avfallet alltid sprider sig långt.
Och när man googlar finner man inget vettigt svar.
Författaren Lars Wilderäng (som också är militärt utbildad inom CBRN) använde Nukemap när han gjorde research för en av sina böcker (köp dom, läs dom) om krig mot Sverige och insättandet av taktiska kärnvapen.

Han la ut resultaten av sina experiment på sin blogg, tillsammans med kommentarer om ett tänkbart utfall, inklusive kartor med spridning.
Som ett minimum, läs det blogginlägget, men han har även dagsfärsk information om striderna i Ukraina på sin blogg.

Kärnvapen och dess verkan: https://cornucopia.se/2013/07/skona-sondag-karnvapenkartan/

Ligger vinden rätt skulle inte jag vara orolig 10 mil från den vitryska gränsen
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Författaren Lars Wilderäng (som också är militärt utbildad inom CBRN) använde Nukemap när han gjorde research för en av sina böcker (köp dom, läs dom) om krig mot Sverige och insättandet av taktiska kärnvapen.

Han la ut resultaten av sina experiment på sin blogg, tillsammans med kommentarer om ett tänkbart utfall, inklusive kartor med spridning.
Som ett minimum, läs det blogginlägget, men han har även dagsfärsk information om striderna i Ukraina på sin blogg.

Kärnvapen och dess verkan: https://cornucopia.se/2013/07/skona-sondag-karnvapenkartan/

Ligger vinden rätt skulle inte jag vara orolig 10 mil från den vitryska gränsen

Man ska nog vara försiktig med vad Wilderäng skriver. Han blandar friskt egna gissningar med sanningar och framför gärna sina killgissningar som fakta.
Jag skulle inte agera efter vad den sagofarbrorn skriver om någonting utan att kolla upp om det verkligen stämmer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man ska nog vara försiktig med vad Wilderäng skriver. Han blandar friskt egna gissningar med sanningar och framför gärna sina killgissningar som fakta.
Jag skulle inte agera efter vad den sagofarbrorn skriver om någonting utan att kolla upp om det verkligen stämmer.

Jag skulle vilja påstå att han väldigt sällan har fel i sak, och han skulle omedelbart ifrågasättas av dom som kunde bevisa att han har fel, vilket sällan händer, och om han blir motbevisad ändrar han sina inlägg till att stämma.

Däremot hans löpande inlägg om Ukraina kriget är väl inte direkt fel, men dom är väldigt Pro-Ukrainska, han redovisar INGA Ukrainska motgångar, utan bara dom Ryska
Precis som man SKA göra om man har valt sida, man ska hålla moralen uppe.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad händer i Belarus om Ryssland sätter dit kärnvapen och demokratirörelsen kommer igång igen?
För Ryssland vill ju inte att demokratiska krafter skall lägga vantarna på "deras" nuke's.
Det är ju ett diaboliskt sätt för Ryssland att alltid ge sig själv rätt att invadera Belarus utifalatt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad händer i Belarus om Ryssland sätter dit kärnvapen och demokratirörelsen kommer igång igen?
För Ryssland vill ju inte att demokratiska krafter skall lägga vantarna på "deras" nuke's.
Det är ju ett diaboliskt sätt för Ryssland att alltid ge sig själv rätt att invadera Belarus.
Absolut, Belarus kan ju alltid försöke med att Ryssarna får igen sina kärnvapen mot att dom skriver på lite garantier.

Det funkade ju bra för Ukraina som satt på en majoritet av rysslands kärnvapen när dom blev självständiga....
Dom fick ju bra garantier från Ryssland om dom bara lämnade över kärnvapnen...

Skämt åsido, en demokratirörelse måste nog klargöra högljutt att dom inte vill ha kärnvapnen och att ryssarna får igen dom, annars har Ryssland goda anledningar att "befria" det vitryska folket också...

Jag såg någonstans två ryska soldater som hade blivit itutade att dom var på väg att befria Ukraina och att dom skulle mötas av blommor och röda fanor som befriare.

När dom fick soppatorsk tog dom med sig sina reservdunkar och promenerade in på närmsta Polisstation för att få mera bränsle, för dom var ju välkomna befriare.
Dom såg fortfarande en aning förvånade ut flera timmar efteråt över varför dom hade blivit gripna av Ukrainska polisen...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle vilja påstå att han väldigt sällan har fel i sak, och han skulle omedelbart ifrågasättas av dom som kunde bevisa att han har fel, vilket sällan händer, och om han blir motbevisad ändrar han sina inlägg till att stämma.

Däremot hans löpande inlägg om Ukraina kriget är väl inte direkt fel, men dom är väldigt Pro-Ukrainska, han redovisar INGA Ukrainska motgångar, utan bara dom Ryska
Precis som man SKA göra om man har valt sida, man ska hålla moralen uppe.

Han har en vitlista för vilka som får kommentera och alla som säger emot honom blir utsparkade så hela hans kommentarsfält består ju av sådana som betraktar honom som någon slags profet.

Jag har också läst hans sida de senaste dagarna och han lägger ju frekvent ut filmer från twitter som sedan visar sig vara ifrån andra krig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Han har en vitlista för vilka som får kommentera och alla som säger emot honom blir utsparkade så hela hans kommentarsfält består ju av sådana som betraktar honom som någon slags profet.

Jag har också läst hans sida de senaste dagarna och han lägger ju frekvent ut filmer från twitter som sedan visar sig vara ifrån andra krig.
Ja, senaste dagarna har han plockat friskt från Twitter och inte alltid faktagranskat stenhårt, men dom som påpekade att det var snö i Ukraina och inte palmer har inte fått sina kommentarer borttagna.
Han har väl till och med tagit bort den filmen och strukit över sin text, dvs den står kvar så man kan läsa hur fel han hade i det fallet, men tydligt överstruken.

Hans inlägg tidigare är betydligt bättre faktagranskade.

Dom som hamnar på hans blocklista har förtjänat det i alla fall jag har sett.

EDIT: Han har tydligen lärt sig (eller så läser han Sporthoj) kommentar till hans senaste bildbevis på rysk terrorbombning:
"Google bildsök ger inga träffar på en tidigare bild på samma blindgångare, så den verkar onekligen vara dagsfärsk."
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skippa Wilderäng som källa när det gäller krig. Han skriver massor men en ganska typisk MÖP ärligt talat. :) Och gillar inte att bli överbevisad så han tar bort tweetar i efterhand när han haft sakfel. Jägarchefen eller Wiseman är mer rätt ute och de är tydliga med när de spekulerar.

FOI och Försvarshögskolan har däremot en hel del relevant, tex diverse rapporter och uppsatser. Även om användningen av taktiska kärnvapen i rysk doktrin.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skippa Wilderäng som källa när det gäller krig. Han skriver massor men en ganska typisk MÖP ärligt talat. :) Och gillar inte att bli överbevisad så han tar bort tweetar i efterhand när han haft sakfel. Jägarchefen eller Wiseman är mer rätt ute och de är tydliga med när de spekulerar.

FOI och Försvarshögskolan har däremot en hel del relevant, tex diverse rapporter och uppsatser. Även om användningen av taktiska kärnvapen i rysk doktrin.
Jägarchefen och Wiseman är ju Wilderängs kompisar och rättar honom om han har fel och står nog för en hel del faktagranskande av Wilderängs alster.

Givetvis läser jag även det dom skriver, även om det ofta är jävligt torrt skrivet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I Januari var 30% av Finnarna positiva till att gå med i Nato
I dag är den siffran 53%.

Undra om Putler har hört talas om "Backfire"
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lite oroande är det att Ryssarna har tömt luftrummet närmast Ukrainas Östgräns.

Det har varit livlig flygtrafik på den ryska sidan om den gränsen, nu har all den trafiken flyttat långt österut in i Ryssland.

Skit kommer att flyga genom luften där inom kort
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det har varit väldigt tyst från folk som menat att alla som tror att Ryssland kommer anfalla någon borde skaffa foliehatt.
Nu tycker tom Sjöstedt att länder har rätt att försvara sig... (dags att leta efter märkliga hästburna människor tror jag)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lite oroande är det att Ryssarna har tömt luftrummet närmast Ukrainas Östgräns.
Det gjordes redan innan man började skramla med nukes. Vad ska man nukea, sitt broderfolk som dukar under av desperata plågor från nazister och narkomaner? Det är ju bara EN enda person den ryska militären behöver nukea, antingen Ukrainas ledare eller Putler himself.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ukrainare har dock utgett sig för att vara kvinnor sugna på en hokup på tinder, och kåta ryska soldater har swipeat för brinnande livet i sina trupptransporter och på så sätt avslöjat trupprörelser när dom har kommit in i nya "kvinnors" swiperadie på appen.

Dummhet och kåthet är djupt rotade i mänskligheten

Källa?
Smartphones är förbjudet för ryska soldater i tjänst sedan 2019...
Oerhört kul ifall det är sant iaf!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top