Hur nära ett väsentligt mål bor du?Gjort ett par försök att hitta något vettigt om kärnvapen och dess radioaktiva avfall utan att hitta något vettigt.
Hur långt sprider sig det radioaktiva avfallet från moderna kärnvapen?
Hur nära ett väsentligt mål bor du?
Då menar jag något av Sveriges top 10 mål, för mer än 10 nukes kommer aldrig att sättas in i något krig, förmodligen inte mer än tre.
Hur gammal är du?
Är du under 40 kan det ju vara en bra idé att ha Jod tabletter hemma, MEN TA INTE JOD I ONÖDAN.
Är du över 40 kan du strunta i Jod tabletterna. (jag antar att dom är slutsålda som vanligt)
Författaren Lars Wilderäng (som också är militärt utbildad inom CBRN) använde Nukemap när han gjorde research för en av sina böcker (köp dom, läs dom) om krig mot Sverige och insättandet av taktiska kärnvapen.Strax under 40 på österlen, men det är inte för min egen del som kärnvapen oroar mig.
Är just nu inte orolig för kärnvapen i sverige. Går det så långt kommer vi ha så mycket mer bekymmer än bara strålning.
Funderade mer på varför vitryssland glatt säger ja till kärnvapen när det ligger så nära, eller om jag bara fått för mig att det radioaktiva avfallet alltid sprider sig långt.
Och när man googlar finner man inget vettigt svar.
Författaren Lars Wilderäng (som också är militärt utbildad inom CBRN) använde Nukemap när han gjorde research för en av sina böcker (köp dom, läs dom) om krig mot Sverige och insättandet av taktiska kärnvapen.
Han la ut resultaten av sina experiment på sin blogg, tillsammans med kommentarer om ett tänkbart utfall, inklusive kartor med spridning.
Som ett minimum, läs det blogginlägget, men han har även dagsfärsk information om striderna i Ukraina på sin blogg.
Kärnvapen och dess verkan: https://cornucopia.se/2013/07/skona-sondag-karnvapenkartan/
Ligger vinden rätt skulle inte jag vara orolig 10 mil från den vitryska gränsen
Man ska nog vara försiktig med vad Wilderäng skriver. Han blandar friskt egna gissningar med sanningar och framför gärna sina killgissningar som fakta.
Jag skulle inte agera efter vad den sagofarbrorn skriver om någonting utan att kolla upp om det verkligen stämmer.
Absolut, Belarus kan ju alltid försöke med att Ryssarna får igen sina kärnvapen mot att dom skriver på lite garantier.Vad händer i Belarus om Ryssland sätter dit kärnvapen och demokratirörelsen kommer igång igen?
För Ryssland vill ju inte att demokratiska krafter skall lägga vantarna på "deras" nuke's.
Det är ju ett diaboliskt sätt för Ryssland att alltid ge sig själv rätt att invadera Belarus.
Jag skulle vilja påstå att han väldigt sällan har fel i sak, och han skulle omedelbart ifrågasättas av dom som kunde bevisa att han har fel, vilket sällan händer, och om han blir motbevisad ändrar han sina inlägg till att stämma.
Däremot hans löpande inlägg om Ukraina kriget är väl inte direkt fel, men dom är väldigt Pro-Ukrainska, han redovisar INGA Ukrainska motgångar, utan bara dom Ryska
Precis som man SKA göra om man har valt sida, man ska hålla moralen uppe.
Ja, senaste dagarna har han plockat friskt från Twitter och inte alltid faktagranskat stenhårt, men dom som påpekade att det var snö i Ukraina och inte palmer har inte fått sina kommentarer borttagna.Han har en vitlista för vilka som får kommentera och alla som säger emot honom blir utsparkade så hela hans kommentarsfält består ju av sådana som betraktar honom som någon slags profet.
Jag har också läst hans sida de senaste dagarna och han lägger ju frekvent ut filmer från twitter som sedan visar sig vara ifrån andra krig.
Jägarchefen och Wiseman är ju Wilderängs kompisar och rättar honom om han har fel och står nog för en hel del faktagranskande av Wilderängs alster.Skippa Wilderäng som källa när det gäller krig. Han skriver massor men en ganska typisk MÖP ärligt talat. Och gillar inte att bli överbevisad så han tar bort tweetar i efterhand när han haft sakfel. Jägarchefen eller Wiseman är mer rätt ute och de är tydliga med när de spekulerar.
FOI och Försvarshögskolan har däremot en hel del relevant, tex diverse rapporter och uppsatser. Även om användningen av taktiska kärnvapen i rysk doktrin.
Nu är det allvar... När finnarna plockar bort rysk vodkaI Januari var 30% av Finnarna positiva till att gå med i Nato
I dag är den siffran 53%.
Det gjordes redan innan man började skramla med nukes. Vad ska man nukea, sitt broderfolk som dukar under av desperata plågor från nazister och narkomaner? Det är ju bara EN enda person den ryska militären behöver nukea, antingen Ukrainas ledare eller Putler himself.Lite oroande är det att Ryssarna har tömt luftrummet närmast Ukrainas Östgräns.
Vad är oddsen för att ett ryskt flyg lyckas nå östra Ukraina utan att bli nerskjutet?
Ukrainare har dock utgett sig för att vara kvinnor sugna på en hokup på tinder, och kåta ryska soldater har swipeat för brinnande livet i sina trupptransporter och på så sätt avslöjat trupprörelser när dom har kommit in i nya "kvinnors" swiperadie på appen.
Dummhet och kåthet är djupt rotade i mänskligheten
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |