Min fru köpte en kombinerad vevradio/powerbank/ficklampa igår. Praktisk pryl i händelse av strömavbrott. Nu ska den bara finnas på en plats där man är säker på att man minns att man lagt den.
I takt med att prepping blev en grej så har marknaden översvämmats av dåliga Vevradio/powerbank/ficklampor.
Dom du köper för flera hundra på Kjell/Biltema/annat valfritt varuhus finns på Fleabay för en tia, kinesiskt skräp rakt igenom.
Du vevar en evighet för att få ström till att lyssna på P4 i en minut.
Mottagardelen i radion är så kass att bor du utanför storstan så får du inte in några stationer.
Ljudet är skräp och hela radion är plastig
Det har visat sig att "solcellerna" på många av dom billiga prepp-radiosarna inte fungerar, det är trasiga andrasorterings celler som limmas på i princip för dekoration.
(dessutom är dom ofta för små för att göra någon nytta även om dom fungerar)
Jag köpte iställer en BRA radio, fast utan generator och ficklampa men som laddas från USB, och separata powerbanks och laddningsmöjligheter och separata ficklampor.
Jag har två stora powerbanks med solceller på (fast det laddar väldigt långsamt från solcellerna, det ses mer som underhållsladd) och en ihopfällbar solpanel som kan ladda powerbanks rätt snabbt.
Ska man ha en bra vevradio får man titta på Eaton/Grundigs modeller som dom tog fram till röda korset, men jag hävdar ändå att min lösning är bättre.
(Edit: CC Crane verkar ha några bra modeller också)
Nu ville ju jag ha full kortvågstäckning, AM/FM/SSB och flygbandet vilket kanske inte alla behöver, men det skadar inte att ha det heller.