Ska man vara orolig för Ryssland?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Dealade lite på skoj med Finska kollegor idag. De undrade om de kunde flytta hem till mitt hus och jag sa det går bra för vi har försäkrat oss om boende hos bekanta i Danmark. Det var ett skämt som är sant för våran del och jag förstår att finnar är minst lika oroliga som vi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är självklart problematiskt att stänga ner åtminstone RT, Sputnik vet jag inte vad det är.

Censur hör hemma i Iran, Ryssland, Nordkorea och Kina.

Dessutom är det lite svårt att förstå vad de påstådda lögnerna är, så här ser RT ut just nu, är det någon av dessa fem toppnyheter som är felaktiga? Vilken och varför?

Men om det vore en bojkott, fine. Men det är det inte. Och även om det nu är så att det haglar lögner här, då är det väl jättebra att folk får läsa eländet själv?

Att inte få ta del av fiendens propaganda är ju ett stort minus, det gör oss svagare.

Hur som helst så är inte RT stängt, appen ligger kvar i Play.

Nordkoreas nyhetskanal ligger förresten öppen som vanligt. https://kcnawatch.org/

Apropå IT-frågor, idag har jag haft problem med Nordea, SEB, Alecta. Hörde en annan gubbe klaga att Danske Bank låg nere. Känns lite väl osannolikt att det är en slump. Ryssland lär gå på högvarv nu. Vem vet, de kanske planterar ännu en "MSB rapport" om arabiska frisörer här i OT också.

fdb9517b3eb539c40ff1f8160c903dc6.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Check på allt i listan (förutom då att jag har sprit/gasolkök)
Med lite vilja kan man även elda/värma med matoljan - eller plocka ögonbrynen (alla) - som jag gjorde med vapenfett när kaminen i 20-mannatältet inte fick något drag - WOSH lät det från eldslågan när kaminlocket öppnades. Bränt hår luktar apa.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är det bara jag som tycker det är olustigt att EU förbjuder RT och Sputnik? Jag menar att vi lever i en öppen demokrati där man själv borde få välja vilken information man vill ha. Det har ju knappast undgått någon att det är statliga ryska medier.
Tycker inte de skall blockeras helt. Lägg hellre en brasklapp om att det är statligt rysk media som sprider propaganda i början av klippen eller en banner under klippen.

Samma sak med den där diskuttionen att stänga av Rysslands helt internet. NEJ, det är en dålig ide. Unga och medelålders ryssar får en stor den av sina nyheter från väst via nätet. Där ser de vad som pågår och kan förmedla det vidare. Stänger man av nätet helt så återstår bara den ryska propagandan.
Fri information är något som måste finnas kvar.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Är det bara jag som tycker det är olustigt att EU förbjuder RT och Sputnik? Jag menar att vi lever i en öppen demokrati där man själv borde få välja vilken information man vill ha. Det har ju knappast undgått någon att det är statliga ryska medier.

Nu drabbar inte detta mig särskilt eftersom jag aldrig tagit del av Sputnik och endast ett fåtal gånger RT men jag anser mig vara vuxen nog att hantera mina egna informationsflöden.
Dom är en del av den lågintensiva ryska krigsföringen. Dom är här för att så split och tvivel på vad som är sant.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Även jag håller med om att strypning av information från vanligtvis felunderrättade källor är fel. Jag tror inte att någon lyssnar mer på mig när jag stryper deras vanliga källa till information. Det är lika ologiskt som att tro att någon blir mer vänligt sinnad till mig om jag kastar sprängladdningar på dem.
Man får helt enkelt inte framgång för demokrati genom att bete sig som en diktator.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min fru köpte en kombinerad vevradio/powerbank/ficklampa igår. Praktisk pryl i händelse av strömavbrott. Nu ska den bara finnas på en plats där man är säker på att man minns att man lagt den.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min fru köpte en kombinerad vevradio/powerbank/ficklampa igår. Praktisk pryl i händelse av strömavbrott. Nu ska den bara finnas på en plats där man är säker på att man minns att man lagt den.
I lådan med nödproviant bredvid dunkarna med vatten?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min sambo himlar litet med ögonen när jag gör en evakueringsplan i tre steg för familjen. En plats utanför bebyggelse och två återsamlingsplatser längs vägen. Sedan 20 år är ett par vänner med familjer införstådda med platsen.

Ja, jag har tid över nu. Nej, jag tror inte det behövs innan sommaren. Därför är väskorna inte packade än, men ge mig tre timmar så är vi marschfärdiga.

Målet är att klara sig längs vägen upp till 48 timmar. Vid slutmålet finns viss infrastruktur, drivmedel, maskiner, egen brunn, elverk och dylikt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är praktiskt att haft ett långt liv med fjäll och skogsvandringar, allt finns.
Mat med lång hållbarhet har alltid funnits och äts upp och förnyas löpande.
Samma med vatten.
Husbil med dieselvärmare finns och alltid upptankad.
Anledningen är inte ryssen utan att vi bor längs ut på en elkraftledning som tidigare tappade orken ofta och ibland flera dagar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är praktiskt att haft ett långt liv med fjäll och skogsvandringar, allt finns.
Mat med lång hållbarhet har alltid funnits och äts upp och förnyas löpande.
Samma med vatten.
Husbil med dieselvärmare finns och alltid upptankad.
Anledningen är inte ryssen utan att vi bor längs ut på en elkraftledning som tidigare tappade orken ofta och ibland flera dagar.
Den förberedde överlever.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min fru köpte en kombinerad vevradio/powerbank/ficklampa igår. Praktisk pryl i händelse av strömavbrott. Nu ska den bara finnas på en plats där man är säker på att man minns att man lagt den.

I takt med att prepping blev en grej så har marknaden översvämmats av dåliga Vevradio/powerbank/ficklampor.
Dom du köper för flera hundra på Kjell/Biltema/annat valfritt varuhus finns på Fleabay för en tia, kinesiskt skräp rakt igenom.

Du vevar en evighet för att få ström till att lyssna på P4 i en minut.
Mottagardelen i radion är så kass att bor du utanför storstan så får du inte in några stationer.
Ljudet är skräp och hela radion är plastig
Det har visat sig att "solcellerna" på många av dom billiga prepp-radiosarna inte fungerar, det är trasiga andrasorterings celler som limmas på i princip för dekoration.
(dessutom är dom ofta för små för att göra någon nytta även om dom fungerar)

Jag köpte iställer en BRA radio, fast utan generator och ficklampa men som laddas från USB, och separata powerbanks och laddningsmöjligheter och separata ficklampor.
Jag har två stora powerbanks med solceller på (fast det laddar väldigt långsamt från solcellerna, det ses mer som underhållsladd) och en ihopfällbar solpanel som kan ladda powerbanks rätt snabbt.

Ska man ha en bra vevradio får man titta på Eaton/Grundigs modeller som dom tog fram till röda korset, men jag hävdar ändå att min lösning är bättre.
(Edit: CC Crane verkar ha några bra modeller också)

Nu ville ju jag ha full kortvågstäckning, AM/FM/SSB och flygbandet vilket kanske inte alla behöver, men det skadar inte att ha det heller.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är säkert bättre med dyrare prylar. Radion hustrun köpte var inte via svenskt handelshus, men går att ladda via USB. Testade radion hemmavid och det gick lika bra som vilken apparat som helst. Antagligen innehåller den inga elektrolytkondingar som torkar ur så man kan gissa att den fungerar åtminstone i flera veckor.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Min fru köpte en kombinerad vevradio/powerbank/ficklampa igår. Praktisk pryl i händelse av strömavbrott. Nu ska den bara finnas på en plats där man är säker på att man minns att man lagt den.
Jag har det mesta på de allehanda bra att ha i nöd listorna men fascineras ständigt över just det här med vev till radio. Om man har en enkel radio tex Sangean, sådan pensionärer ville ha på 90 talet då de inte ville ha en freestyle med kassett, och ett 12p LR6 så måste man kunna lyssna på dagliga nyhetssändningar i minst 500 år.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I takt med att prepping blev en grej så har marknaden översvämmats av dåliga Vevradio/powerbank/ficklampor.
Dom du köper för flera hundra på Kjell/Biltema/annat valfritt varuhus finns på Fleabay för en tia, kinesiskt skräp rakt igenom.

Du vevar en evighet för att få ström till att lyssna på P4 i en minut.
Mottagardelen i radion är så kass att bor du utanför storstan så får du inte in några stationer.
Ljudet är skräp och hela radion är plastig
Det har visat sig att "solcellerna" på många av dom billiga prepp-radiosarna inte fungerar, det är trasiga andrasorterings celler som limmas på i princip för dekoration.
(dessutom är dom ofta för små för att göra någon nytta även om dom fungerar)

Jag köpte iställer en BRA radio, fast utan generator och ficklampa men som laddas från USB, och separata powerbanks och laddningsmöjligheter och separata ficklampor.
Jag har två stora powerbanks med solceller på (fast det laddar väldigt långsamt från solcellerna, det ses mer som underhållsladd) och en ihopfällbar solpanel som kan ladda powerbanks rätt snabbt.

Ska man ha en bra vevradio får man titta på Eaton/Grundigs modeller som dom tog fram till röda korset, men jag hävdar ändå att min lösning är bättre.
(Edit: CC Crane verkar ha några bra modeller också)

Nu ville ju jag ha full kortvågstäckning, AM/FM/SSB och flygbandet vilket kanske inte alla behöver, men det skadar inte att ha det heller.
Solcellerna jag har till spridaren på åteln är sjukt bra, håller igång ett 12v batteri minst ett år med daglig 3s spridning. Kostar 150kr på Hylte.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan ha en enkel mobiltelefon som har radio. Lätt att ladda, har ofta mycket lång drifttid och kan också användas till annat. Jag jag tex kvar några gamla Samsungtelefoner med radio i av just denna anledning.

Vill man köpa en ny så har Motorola några riktigt prisvärda mobiler som är otroligt mycket mer prisvärda än vevradioskräpet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är säkert bättre med dyrare prylar. Radion hustrun köpte var inte via svenskt handelshus, men går att ladda via USB. Testade radion hemmavid och det gick lika bra som vilken apparat som helst. Antagligen innehåller den inga elektrolytkondingar som torkar ur så man kan gissa att den fungerar åtminstone i flera veckor.
Du bor förmodligen där sändaren är stark, jag bor lite i utkanten.
T.e.x reklamradiostationerna går inte in här på en dålig radio.

Rent generellt brukar man ju säga att det mesta hänger på hur bra antenn man har, det stämmer dock inte för billigt skit, ansluter man mera antenn till dom så drunknar dom, storsignalsegenskaper och filtrering var inte prioriterat.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top