Jag har det mesta på de allehanda bra att ha i nöd listorna men fascineras ständigt över just det här med vev till radio. Om man har en enkel radio tex Sangean, sådan pensionärer ville ha på 90 talet då de inte ville ha en freestyle med kassett, och ett 12p LR6 så måste man kunna lyssna på dagliga nyhetssändningar i minst 500 år.
Nära vapenskåpet där även kontanter och hårddiskar finns.Apropå att veta vart man har sina nödprylar. Så kan man tex ha en rejäl väska där man alltid har sina "nu drar jag" prylar. Så kallad "bugoutbag"
Jag har kvar min Nokia 6110 med laddare. Hade en veckas standby minns jag. Samt Snake.Man kan ha en enkel mobiltelefon som har radio. Lätt att ladda, har ofta mycket lång drifttid och kan också användas till annat. Jag jag tex kvar några gamla Samsungtelefoner med radio i av just denna anledning.
Vill man köpa en ny så har Motorola några riktigt prisvärda mobiler som är otroligt mycket mer prisvärda än vevradioskräpet.
Nära vapenskåpet där även kontanter och hårddiskar finns.
Alla som har sett Terminator två vet att det kan bli brådis.
Usch då, jag som gav mina nät till en bonde när jag inte behövde dem längre.Bra där Markus!
Kontanter är inte dumt, extra ammo kan ge tillskott till matkontot över tid.
Fiskenät är dock det absolut viktigaste om man behöver skaffa mat på riktigt.
Det där är en jävligt bra radio, dock lite dyrare än den jag har och den saknar väl flygbandet?
En sådan kostar inte många hundra, ger tillgång till radio från hela världen (i händelse av lokal ockupation hehe) och drar väldigt lite batteri när man använder hörlurar.
Köpte för 5-6 år sedan och har haft samma batteri hela tiden.
Den går på 6V adapter, går troligen att mecka igång även med USB-matning...Det där är en jävligt bra radio, dock lite dyrare än den jag har och den saknar väl flygbandet?
Dessutom har den väl inte USB laddning?
Men som sagt, har man bara batterier i den och en upsättning nya så klarar man sig väldigt många timmar.
Fiskerätt?Usch då, jag som gav mina nät till en bonde när jag inte behövde dem längre.
Å andra sidan behöver man nog en båt och kanske fiskerätt.
Ammunition, har det börjat torka ut? Kan tänka mig varenda prepper har fyllt på nu.
Jag är på resande fot och har bara licenserna på jaktkortet med mig, spelar det någon roll i Norrland om man ska köpa? I Stockholm är det 50/50 att man får köpa utan original-licenser i fickan.
Stora frågan är väl om du haft igång den sen du köpte den? ?
En sådan kostar inte många hundra, ger tillgång till radio från hela världen (i händelse av lokal ockupation hehe) och drar väldigt lite batteri när man använder hörlurar.
Köpte för 5-6 år sedan och har haft samma batteri hela tiden.
Ja fan, har lyssnat en del på nyheter från Hongkong, Rio de Janeiro osv. En radio drar inte mycket.Stora frågan är väl om du haft igång den sen du köpte den? ?
Det är lite problemet för mig, för att ha så många radioapparater är jag förvånansvärt ointresserad av att lyssna på radio.Stora frågan är väl om du haft igång den sen du köpte den? ?
Och ångrar att man blivit förslappad, invaggad i tryggheten som likt en matta snabbt kan dras undan.Det är nu man ångrar att man inte tagit jägarexamen. Var planerat att göra det 2020 men det blev aldrig av.
I händelse av krig är det säkert någon som ger dig en bössa och ammunition och struntar i eventuell examina än vad det må gälla. Ett par minuters övning med kornsikte och lite vägledning ger en träffsäkerhet inom en halvmeter när på 200 meters håll med 556 eller 762.Det är nu man ångrar att man inte tagit jägarexamen.
Usch då, jag som gav mina nät till en bonde när jag inte behövde dem längre.
Å andra sidan behöver man nog en båt och kanske fiskerätt.
Ammunition, har det börjat torka ut? Kan tänka mig varenda prepper har fyllt på nu.
Jag är på resande fot och har bara licenserna på jaktkortet med mig, spelar det någon roll i Norrland om man ska köpa? I Stockholm är det 50/50 att man får köpa utan original-licenser i fickan.
Problemet är att det finns inga bössor att dela ut.I händelse av krig är det säkert någon som ger dig en bössa och ammunition och struntar i eventuell examina än vad det må gälla. Ett par minuters övning med kornsikte och lite vägledning ger en träffsäkerhet inom en halvmeter när på 200 meters håll med 556 eller 762.
Det står nog luftvärn längst hela raden, men ett spöke som inte syns skulle ju kunna flyga över med flera ton dålig stämmning.Vet inte om frågan varit uppe tidigare men;
Den här kolonnen med ryska militärfordon som står parkerade på en flera mil lång rad...
Det måste va hur lätt som helst att ta ett flygplan och kulspruta sönder hela raddan? Fattar inte vad Ukrainska flygvapnet väntar på, bordet är ju dukat?
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|