Ska man vara orolig för Ryssland?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Apropå att veta vart man har sina nödprylar. Så kan man tex ha en rejäl väska där man alltid har sina "nu drar jag" prylar. Så kallad "bugoutbag"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har det mesta på de allehanda bra att ha i nöd listorna men fascineras ständigt över just det här med vev till radio. Om man har en enkel radio tex Sangean, sådan pensionärer ville ha på 90 talet då de inte ville ha en freestyle med kassett, och ett 12p LR6 så måste man kunna lyssna på dagliga nyhetssändningar i minst 500 år.

Lite så känner jag också, jag har gott om radioapparater som går på batterier, några har haft batterierna monterade i +5 år, men fungerar fortfarande.
Har man bara batterier hemma så klarar man just radiobehovet väldigt länge.

Vevgrejen blev inte en grej förän man kunde ladda mobiltelefonen från dom.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
303e53bdd9ed6cbaf708d31ae50f665d.jpg


En sådan kostar inte många hundra, ger tillgång till radio från hela världen (i händelse av lokal ockupation hehe) och drar väldigt lite batteri när man använder hörlurar.

Köpte för 5-6 år sedan och har haft samma batteri hela tiden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man kan ha en enkel mobiltelefon som har radio. Lätt att ladda, har ofta mycket lång drifttid och kan också användas till annat. Jag jag tex kvar några gamla Samsungtelefoner med radio i av just denna anledning.

Vill man köpa en ny så har Motorola några riktigt prisvärda mobiler som är otroligt mycket mer prisvärda än vevradioskräpet.
Jag har kvar min Nokia 6110 med laddare. Hade en veckas standby minns jag. Samt Snake.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nära vapenskåpet där även kontanter och hårddiskar finns.

Alla som har sett Terminator två vet att det kan bli brådis.

Bra där Markus!

Kontanter är inte dumt, extra ammo kan ge tillskott till matkontot över tid.

Fiskenät är dock det absolut viktigaste om man behöver skaffa mat på riktigt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bra där Markus!

Kontanter är inte dumt, extra ammo kan ge tillskott till matkontot över tid.

Fiskenät är dock det absolut viktigaste om man behöver skaffa mat på riktigt.
Usch då, jag som gav mina nät till en bonde när jag inte behövde dem längre.

Å andra sidan behöver man nog en båt och kanske fiskerätt.

Ammunition, har det börjat torka ut? Kan tänka mig varenda prepper har fyllt på nu.

Jag är på resande fot och har bara licenserna på jaktkortet med mig, spelar det någon roll i Norrland om man ska köpa? I Stockholm är det 50/50 att man får köpa utan original-licenser i fickan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
303e53bdd9ed6cbaf708d31ae50f665d.jpg


En sådan kostar inte många hundra, ger tillgång till radio från hela världen (i händelse av lokal ockupation hehe) och drar väldigt lite batteri när man använder hörlurar.

Köpte för 5-6 år sedan och har haft samma batteri hela tiden.
Det där är en jävligt bra radio, dock lite dyrare än den jag har och den saknar väl flygbandet?

Dessutom har den väl inte USB laddning?

Men som sagt, har man bara batterier i den och en upsättning nya så klarar man sig väldigt många timmar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där är en jävligt bra radio, dock lite dyrare än den jag har och den saknar väl flygbandet?

Dessutom har den väl inte USB laddning?

Men som sagt, har man bara batterier i den och en upsättning nya så klarar man sig väldigt många timmar.
Den går på 6V adapter, går troligen att mecka igång även med USB-matning...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Usch då, jag som gav mina nät till en bonde när jag inte behövde dem längre.

Å andra sidan behöver man nog en båt och kanske fiskerätt.

Ammunition, har det börjat torka ut? Kan tänka mig varenda prepper har fyllt på nu.

Jag är på resande fot och har bara licenserna på jaktkortet med mig, spelar det någon roll i Norrland om man ska köpa? I Stockholm är det 50/50 att man får köpa utan original-licenser i fickan.
Fiskerätt? :D

Man löser detta om behov uppstår.

Ammo, nja har man några 100 plugg klarar man sig länge nog. Jakt för husbehov slösar inte ammo.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
303e53bdd9ed6cbaf708d31ae50f665d.jpg


En sådan kostar inte många hundra, ger tillgång till radio från hela världen (i händelse av lokal ockupation hehe) och drar väldigt lite batteri när man använder hörlurar.

Köpte för 5-6 år sedan och har haft samma batteri hela tiden.
Stora frågan är väl om du haft igång den sen du köpte den? ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Stora frågan är väl om du haft igång den sen du köpte den? ?
Det är lite problemet för mig, för att ha så många radioapparater är jag förvånansvärt ointresserad av att lyssna på radio.
Men jag brukar gå runt och slå på random radio en stund emellanåt.

Min "nödradio" används dock ganska ofta, eftersom den står bra till och har bra kortvågsmottagare för rundradio.
Just nu la jag den dock på laddning då det började vara tomt i batteriet

DAB+ radion används dock väldigt sällan, eftersom det aldrig byggdes ut något DAB+ nät här.

Och RDS-varningsradion för kärnkraftsolycka drar batterier även om man kör den på nätadapter och när battererna är tomma så kör den igång ett larm, så den är deaktiverad
(jag bor ju inte ens i närheten av ett kärnkraftsverk)

Mina ryska propaganda-trådradios har jag ingenstans att ansluta, så dom är enbarf för display, även om jag har lekt med tanken att tillverka någon form av anslutning för dom och streama lite rysk musik och propaganda på dom.

Alla gamla rör-radios som saknar FM behöver ju ordentlig antenn för att ta emot något av värde, så det är sällan jag kopplar in dom.

Radiogrammofonerna används ytterst sparsamt.

Men radion på skithuset används ibland när man har tryckande behov av långvarig art.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det är nu man ångrar att man inte tagit jägarexamen. Var planerat att göra det 2020 men det blev aldrig av.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är nu man ångrar att man inte tagit jägarexamen. Var planerat att göra det 2020 men det blev aldrig av.
Och ångrar att man blivit förslappad, invaggad i tryggheten som likt en matta snabbt kan dras undan.

Förstår bättre de gamla gubbarna man pratat med som var med i Stalingrad och på Balkan under krigsåren eller Kongo som FN-soldat i vuxen ålder än som tonåring. De är borta nu men samtalen gör sig smärtsamt påminda.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är nu man ångrar att man inte tagit jägarexamen.
I händelse av krig är det säkert någon som ger dig en bössa och ammunition och struntar i eventuell examina än vad det må gälla. Ett par minuters övning med kornsikte och lite vägledning ger en träffsäkerhet inom en halvmeter när på 200 meters håll med 556 eller 762.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Usch då, jag som gav mina nät till en bonde när jag inte behövde dem längre.

Å andra sidan behöver man nog en båt och kanske fiskerätt.

Ammunition, har det börjat torka ut? Kan tänka mig varenda prepper har fyllt på nu.

Jag är på resande fot och har bara licenserna på jaktkortet med mig, spelar det någon roll i Norrland om man ska köpa? I Stockholm är det 50/50 att man får köpa utan original-licenser i fickan.

Vem diskuterar fiskerätt och jaktlicens vid ett scenario då man greppat sin bugoutbag för att fly? :rofl
Är du Stockholmare?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vet inte om frågan varit uppe tidigare men;

Den här kolonnen med ryska militärfordon som står parkerade på en flera mil lång rad...
Det måste va hur lätt som helst att ta ett flygplan och kulspruta sönder hela raddan? Fattar inte vad Ukrainska flygvapnet väntar på, bordet är ju dukat?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I händelse av krig är det säkert någon som ger dig en bössa och ammunition och struntar i eventuell examina än vad det må gälla. Ett par minuters övning med kornsikte och lite vägledning ger en träffsäkerhet inom en halvmeter när på 200 meters håll med 556 eller 762.
Problemet är att det finns inga bössor att dela ut.
Vi har stenhårda regler för privat vapenägande och det leder till att jägare och sportskyttar inte ens har så många vapen som dom vill ha.

Försvaret har inte som förr bergrum fulla med K-pist 45B och ammunition till folket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vet inte om frågan varit uppe tidigare men;

Den här kolonnen med ryska militärfordon som står parkerade på en flera mil lång rad...
Det måste va hur lätt som helst att ta ett flygplan och kulspruta sönder hela raddan? Fattar inte vad Ukrainska flygvapnet väntar på, bordet är ju dukat?
Det står nog luftvärn längst hela raden, men ett spöke som inte syns skulle ju kunna flyga över med flera ton dålig stämmning.
Frågan är bara om spöket är beredd att ta risken.

En svensk Bomkapsel 90 som släpps en mil framför och en till en mil bakom skulle kunna glida över och dela ut dålig stämmning till dom främsta och sista fordonen i kolonnen och då är resten omobilt
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top