Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ryska fältambulanser i Ukraina kör skytteltrafik med skadade ryska soldater till sjukhus i Ukraina.

Förarna har själva målat ryska flaggor och invasionstecken på ambulanserna, förutom att dom redan var målade med sjukvårdskors, för att dom ryska förarna är mer rädda för att bli beskjutna av ryssar som skiter i att det är fältambulanser, än av Ukrainare som respekterar ambulanser oavsett om det är fiendens...

Det säger lite om nivån på ryska soldater.

Och så har det alltid varit. Tyvärr.

Estland
Lettland
Litauen
Polen
Finland
Ungern
Tjeckoslovakien
Polen
Afghanistan
Tjetjenien
Georgien
Syrien
Ukraina

Ovan är länder som de senaste 80 åren utsatts för oprovocerade angrepp/invasioner av Sovjet/Ryssland

Mönstret likadant varje gång, inklusive skamlösa lögner och hot med höga tonlägen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mäh. Konvojen är gardesbrigaden vad jag förstått. De är till för att hålla kontroll över taget område. Så länge inte Kiev är taget har de ingen uppgift. Låt de dö sot-döden långsamt än att slösa en kula i onödan. De står bra inväger där de står. Förmodligen soppatorsk och utan mat..
Så länge dom inte rör sig framåt eller plundrar och härjar i området där dom är.

Men lite nålstick längst fram i konvojen kan ju få resten att backa.

Om man skickar fram grupper på räckviddsgränsen så kan man ju skjuta lite på dom med pansarskotton man har fått, man behöver ju inte ens träffa speciellt mycket, bara skicka lite dålig stämmning mot kolonnen kan ju påverka stridsmoralen.

Men det är förutsatt att man har resurser lokalt, för det finns viktigare områden att skicka resurser till nu
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så länge dom inte rör sig framåt eller plundrar och härjar i området där dom är.

Men lite nålstick längst fram i konvojen kan ju få resten att backa.

Om man skickar fram grupper på räckviddsgränsen så kan man ju skjuta lite på dom med pansarskotton man har fått, man behöver ju inte ens träffa speciellt mycket, bara skicka lite dålig stämmning mot kolonnen kan ju påverka stridsmoralen.

Men det är förutsatt att man har resurser lokalt, för det finns viktigare områden att skicka resurser till nu

Vem vet, det kanske inte ens är några ryssar kvar där? Kolonnen är i alla fall inte en plats där jag skulle känna mig trygg.

Ryssland är väl för närvarande Ukrainas största vapenleverantör.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ryska fältambulanser i Ukraina kör skytteltrafik med skadade ryska soldater till sjukhus i Ukraina.

Förarna har själva målat ryska flaggor och invasionstecken på ambulanserna, förutom att dom redan var målade med sjukvårdskors, för att dom ryska förarna är mer rädda för att bli beskjutna av ryssar som skiter i att det är fältambulanser, än av Ukrainare som respekterar ambulanser oavsett om det är fiendens...

Det säger lite om nivån på ryska soldater.
Ja, under Putis idols tid så använde de ju kulsprutor huvudsakligen för att skjuta egna med.

Ränderna sitter väl i.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Staden Mariupol ligger lite risigt till just nu:

"Staden försvaras av motsvarande fyra brigader, eller om man så vill – mer än hela svenska armén idag för att få lite proportioner."

Ehh, vi kanske måste steppa upp ett par snäpp här hemma?
OM vi ska ha ens en teoretisk chans att försvara oss gäller det att inte fienden ska lyckas kliva iland…
Vårt försvar mot en invasion bygger på att vi ska hinna minera hela jävla territorialvattnet, minor finns nog så det räcker men att hinna få ut dom i tid är mer tveksamt…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
OM vi ska ha ens en teoretisk chans att försvara oss gäller det att inte fienden ska lyckas kliva iland…
Vårt försvar mot en invasion bygger på att vi ska hinna minera hela jävla territorialvattnet, minor finns nog så det räcker men att hinna få ut dom i tid är mer tveksamt…
Jag anser nog att Sveriges underrättelseförmåga i kombination med bekämpningsförmåga (tex med Rb15 i olika varianter) gör att man kan sova gott tills vidare. Nu gör Ryssland dessutom av med en stor del av sina stridskrafter i Ukraina.

Vi får hoppas att de enorma ekonomiska konsekvenserna för det ryska samhället medför en enkel biljett till ett varmare ställe för Putin...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Att dominera på himlen" är väl inte riktigt samma som att "mer eller mindre äga luftrummet".

Dessutom tyder det mesta på att dominansen är ganska svag.


 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
"Att dominera på himlen" är väl inte riktigt samma som att "mer eller mindre äga luftrummet".

Dessutom tyder det mesta på att dominansen är ganska svag.


Ukrainas flygvapen och luftförsvar är inte mycket att hurra för.
Att då ha ett övertag i luften ter sig inte särskilt svårt.
Tydligen är russlands övertag tillräckligt för att Ukraina ska söka akut materiell för bekämpning av just detta.

Du får tolka kuleba som du vill.
 

Zeromannen

Guest
Jag hade elavbrott i morse medans jag såg nyheterna, jag hade precis gjort kaffe.

Annars finns spritkök med bränsle och vattendunkar med färskt vatten.
(vi har haft lite småtrassel med vatten nätet här och har haft avbrott och grumligt vatten ett par gånger, så det skadar inte att ha vatten i dunk tills grannarna har spolat ur ledningarna)

Senaste stora elavbrotter kokade jag mat och kaffe på spritköket, eldade i kaminen och surfade på laptopen via mobilhotspot, grannen kom förbi och undrade varför jag inte var drabbad :)

Det finns även ett gasolkök och gasoltuber i garaget.

För några år sedan var jag ännu mera förberedd, då hade jag en husvagn på gården, hela idén med en husvagn är ju att man ska vara oberoende, bara man inte ställer undan den med tomma gasoltuber är det ju bara att gå ut och starta värmen och laga mat.

Radioapparater som går på batterier har jag nog kanske för många av, och det blir fler hela tiden...
Solpaneler till batteriladdning har jag fortfarande, och en hel bunt "powerbanks" varav två med solceller

Jag kanske skulle ta upp "prepping" som hobby?
Så har dom flesta jag känner det som bor i hus iaf. En dunk med vatten, möjlighet att laga mat utan el, kamin att elda i, mobilen som hotspot för andra enheter, powerbanks, batterier till radion. Vi har dessutom minst 14dgrs matförbrukning i förrådet, diesel/bensin-dunkar. El, tur man åker elhoj med 7,2kWh batteri :) .
 

Zeromannen

Guest
Jag anser nog att Sveriges underrättelseförmåga i kombination med bekämpningsförmåga (tex med Rb15 i olika varianter) gör att man kan sova gott tills vidare. Nu gör Ryssland dessutom av med en stor del av sina stridskrafter i Ukraina.

Vi får hoppas att de enorma ekonomiska konsekvenserna för det ryska samhället medför en enkel biljett till ett varmare ställe för Putin...
Appropå varmt ställe, undra vad som händer med Putins nybyggda 350 miljoners palats i Marbella.
 

Zeromannen

Guest
Konstigt att inte fler privatpersoner har drönare i Ukraina. Jag får en ganska bra överblick när jag flyger på +120m. Klarar sända HD i realtid upp till 7km.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja men ändå, kostar ju inte mycket mer än en mobiltelefon och det har ju i princip alla.
En mobiltelefon är en nödvändighet, en drönare är... en hobby? ett tidsfördriv? en leksak?

Jag är ganska säker på att det är glest mellan golfklubbor, flugfiskespön, paddelracketar och annan hobbyutrystning i Ukraina också
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top