Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ringde nyss syrran i Bromma.
Hemsk värd vi lever i sa hon. Å fråga om jag hade nåt skyddsrum.
Jodå sa jag. Var nyss nere där å ställde in mina skidor.
Hur har ni det med skyddsrum?
Jotack, det verkar finnas 218 skyddsrum i byn. Men eftersom att FMV ligger här så kan det väl kanske vara lite kört redan från början om det börjar ramla ner kärnvapen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
”Russia's Status-6 Poseidon torpedo is propelled by a nuclear reactor to a speed of 115 miles per hour and operates at deep depths up to 3,300 feet. It is armed with a massive 100-megaton warhead powerful enough to generate a giant tidal wave to destroy coastal cities.”
Den är väl inte driftsatt ute hos förbanden och lär aldrig bli det heller i den här takten. Tror inte ens den är färdigutvecklad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom här glada gossarna stod rakt under en atombomb, den detonerade tre kilometer ovanför deras huvuden:

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ringde nyss syrran i Bromma.
Hemsk värd vi lever i sa hon. Å fråga om jag hade nåt skyddsrum.
Jodå sa jag. Var nyss nere där å ställde in mina skidor.
Hur har ni det med skyddsrum?
Jag har 106 skyddrum inom 1km radie. 10 styck inom 100 meters radie. Flera är relativt nybyggda.

Har en undantryckt prepper inom mig som aldrig får leva ut. Funderat hundratals gånger på att köpa vattendunkar, spritkök, frystorkat med mera. Har dock alltid landat i slutsatsen att det enda jag behöver är en pistol. Då kommer man åt det mesta. Har inte fått tummen ur att skaffa en heller men det står överst på listan om preppern inom mig tar över.

Ser de mer sannolikt att Sverige råkar ut för cyberattacker, nedsläckt elnät med mera snarare än bombanfall och invasion.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I Las Vegas (8 mil från testsiten i nevada där man sprängde över 250 atombomber) höll man "Atomic Partys" folk flög dit, tog sig så nära dom kunde, festade hela natten och tittade på blixten och svampmolnet

Inne i Las Vegas såg man också bomberna och hustaken var fulla av åskådare

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Just det släckta elnätet kan vara en bra anledning till att ha spritkök, sovsäckar, konserver och frystorkade maträtter hemma. Vi har egen brunn så det krävs lite bensin för att få färskvatten om strömmen uteblir.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
I Las Vegas (8 mil från testsiten i nevada där man sprängde över 250 atombomber) höll man "Atomic Partys" folk flög dit, tog sig så nära dom kunde, festade hela natten och tittade på blixten och svampmolnet

Inne i Las Vegas såg man också bomberna och hustaken var fulla av åskådare

Gjordes väl nån skrämmande amerikansk film som jag såg för länge sen. Men i den sprang testpersonerna i panik när dom såg kraften i bomben
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Just det släckta elnätet kan vara en bra anledning till att ha spritkök, sovsäckar, konserver och frystorkade maträtter hemma. Vi har egen brunn så det krävs lite bensin för att få färskvatten om strömmen uteblir.
Jag hade elavbrott i morse medans jag såg nyheterna, jag hade precis gjort kaffe.

Annars finns spritkök med bränsle och vattendunkar med färskt vatten.
(vi har haft lite småtrassel med vatten nätet här och har haft avbrott och grumligt vatten ett par gånger, så det skadar inte att ha vatten i dunk tills grannarna har spolat ur ledningarna)

Senaste stora elavbrotter kokade jag mat och kaffe på spritköket, eldade i kaminen och surfade på laptopen via mobilhotspot, grannen kom förbi och undrade varför jag inte var drabbad :)

Det finns även ett gasolkök och gasoltuber i garaget.

För några år sedan var jag ännu mera förberedd, då hade jag en husvagn på gården, hela idén med en husvagn är ju att man ska vara oberoende, bara man inte ställer undan den med tomma gasoltuber är det ju bara att gå ut och starta värmen och laga mat.

Radioapparater som går på batterier har jag nog kanske för många av, och det blir fler hela tiden...
Solpaneler till batteriladdning har jag fortfarande, och en hel bunt "powerbanks" varav två med solceller

Jag kanske skulle ta upp "prepping" som hobby?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Salt
Ris
Mjöl
Matolja
Socker
Vattendunkar
Bensinkök och två jeepdunkar med bensin.

Och så lite skills på det så klarar man sig ganska länge förutsatt att man har vatten.

En fd medarbetare som flydde från Sarajevo garvade när svenskarna hamstrade toapapper i början av pandemin. Enligt henne visste ju ALLA att det som är gångbart när systemet brakar är alkohol och tobak, så man köper upp sig på 100 limpor cigg och några lådor sprit. Bästa valutan och stiger bara i värde.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Salt
Ris
Mjöl
Matolja
Socker
Vattendunkar
Bensinkök och två jeepdunkar med bensin.

Och så lite skills på det så klarar man sig ganska länge förutsatt att man har vatten.

En fd medarbetare som flydde från Sarajevo garvade när svenskarna hamstrade toapapper i början av pandemin. Enligt henne visste ju ALLA att det som är gångbart när systemet brakar är alkohol och tobak, så man köper upp sig på 100 limpor cigg och några lådor sprit. Bästa valutan och stiger bara i värde.
Check på allt i listan (förutom då att jag har sprit/gasolkök)
Ja, just det, jag har ett bensin-elverk också.

I Sarajevo (och ryssland) var/är nog sprit och cigaretter hårdvaluta, men här är nog Pulverlatte och toapapper mera gångbart.
(Jag tänker ta en rulle toapapper per mobiltelfonladdning hemma hos mig, behovet av att ladda mobiler tar aldrig slut)

Jag brukar köpa toapapper i bulk, men gissa vem som var inne på sista rullen när hamstringen började :)
Dock fanns det gott om varan på min lokala affär, så jag köpte den minsta förpackningen dom hade, bara för att jag inte ville se ut som jag hamstrade.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är det bara jag som tycker det är olustigt att EU förbjuder RT och Sputnik? Jag menar att vi lever i en öppen demokrati där man själv borde få välja vilken information man vill ha. Det har ju knappast undgått någon att det är statliga ryska medier.

Nu drabbar inte detta mig särskilt eftersom jag aldrig tagit del av Sputnik och endast ett fåtal gånger RT men jag anser mig vara vuxen nog att hantera mina egna informationsflöden.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det bara jag som tycker det är olustigt att EU förbjuder RT och Sputnik? Jag menar att vi lever i en öppen demokrati där man själv borde få välja vilken information man vill ha. Det har ju knappast undgått någon att det är statliga ryska medier.

Nu drabbar inte detta mig särskilt eftersom jag aldrig tagit del av Sputnik och endast ett fåtal gånger RT men jag anser mig vara vuxen nog att hantera mina egna informationsflöden.
Det fria ordet är det viktigaste vi har.
Med det sagt tycker jag det är ok att stänga ner när propagandan, lögnerna, påhoppen och fake-news går över alla gränser.
(Jag har ingen aning om gränsen passerats här då jag inte följer dessa kanske. )
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det bara jag som tycker det är olustigt att EU förbjuder RT och Sputnik? Jag menar att vi lever i en öppen demokrati där man själv borde få välja vilken information man vill ha. Det har ju knappast undgått någon att det är statliga ryska medier.

Nu drabbar inte detta mig särskilt eftersom jag aldrig tagit del av Sputnik och endast ett fåtal gånger RT men jag anser mig vara vuxen nog att hantera mina egna informationsflöden.

Det är ju inte direkt svårt att ta del av det ändå, Mackan kan lära dig hur du tankar ner appen.

Men ja, jag är generellt emot censur, men jag börjar tro att folk behöver en överförmyndare som klart och tydligt talar om att dom ser på propaganda.

Jag tyckte Youtubes banner med information om vem som står bakom var en lagom kompromiss, men dom kunde väl ha kört den tvärs över rutan i tio sekunder innan klippet börjar, lite som reklamen som inte går att klicka bort.
(jag har reklamsanerad youtube själv, men har upplevt hur tragiskt det har blivit hos andra som inte har det)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det bara jag som tycker det är olustigt att EU förbjuder RT och Sputnik? Jag menar att vi lever i en öppen demokrati där man själv borde få välja vilken information man vill ha. Det har ju knappast undgått någon att det är statliga ryska medier.

Nu drabbar inte detta mig särskilt eftersom jag aldrig tagit del av Sputnik och endast ett fåtal gånger RT men jag anser mig vara vuxen nog att hantera mina egna informationsflöden.
Odysees ställning i frågan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Check på allt i listan (förutom då att jag har sprit/gasolkök)
Ja, just det, jag har ett bensin-elverk också.

I Sarajevo (och ryssland) var/är nog sprit och cigaretter hårdvaluta, men här är nog Pulverlatte och toapapper mera gångbart.
(Jag tänker ta en rulle toapapper per mobiltelfonladdning hemma hos mig, behovet av att ladda mobiler tar aldrig slut)

Jag brukar köpa toapapper i bulk, men gissa vem som var inne på sista rullen när hamstringen började :)
Dock fanns det gott om varan på min lokala affär, så jag köpte den minsta förpackningen dom hade, bara för att jag inte ville se ut som jag hamstrade.
De går inga ti laga målåtåv på lattä. :glömdet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är det bara jag som tycker det är olustigt att EU förbjuder RT och Sputnik? Jag menar att vi lever i en öppen demokrati där man själv borde få välja vilken information man vill ha. Det har ju knappast undgått någon att det är statliga ryska medier.

Nu drabbar inte detta mig särskilt eftersom jag aldrig tagit del av Sputnik och endast ett fåtal gånger RT men jag anser mig vara vuxen nog att hantera mina egna informationsflöden.
:rofl
Den var bra, gör det igen!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det fria ordet är det viktigaste vi har.
Med det sagt tycker jag det är ok att stänga ner när propagandan, lögnerna, påhoppen och fake-news går över alla gränser.
(Jag har ingen aning om gränsen passerats här då jag inte följer dessa kanske. )
Frågan är var gränsen går och vem som ska bestämma det. Den frågan är så svår att jag tycker man ska låta bli att försöka besvara den.
Det är ju inte direkt svårt att ta del av det ändå, Mackan kan lära dig hur du tankar ner appen.

Men ja, jag är generellt emot censur, men jag börjar tro att folk behöver en överförmyndare som klart och tydligt talar om att dom ser på propaganda.

Jag tyckte Youtubes banner med information om vem som står bakom var en lagom kompromiss, men dom kunde väl ha kört den tvärs över rutan i tio sekunder innan klippet börjar, lite som reklamen som inte går att klicka bort.
(jag har reklamsanerad youtube själv, men har upplevt hur tragiskt det har blivit hos andra som inte har det)
Vem är Mackan?

Vad Youtube och andra privata bolag gör hör inte riktigt hit. Deras platform, deras regler. Jag kan med enkelhet välja en annan om jag inte är nöjd. Nu är det EUs förbud som är problemet. Jag kan inte med enkelhet byta union.
:rofl
Den var bra, gör det igen!
Gör vad igen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

  • Sputnik.jpg
    Sputnik.jpg
    75 KB · Visningar: 18
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
För mig handlar det mer om att bojkotta allt som är ryskt och om det sen är en idrottsman eller en mediakanal är sekundärt. Många bäckar små heter det. Vad gäller fria ordet bla bla bla så kan dom fortsätta snacka sitt skit inne i Ryssland och jag har inget behov av att höra det här. Har hört så det räcker och blir över. Tom på Strat-Talk forumet hade det letat sig in rysstroll idag. Fan ta dom
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Frågan är var gränsen går och vem som ska bestämma det. Den frågan är så svår att jag tycker man ska låta bli att försöka besvara den.
...
Ja, det är en svår fråga och en jag på intet sätt tar lätt på.
Men att någonting är svårt betyder inte nödvändigtvis att man inte ska försöka besvara frågan eller åstadkomma det som krävs.
En gräns, imo, är om liv eller hälsa sätts på spel.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top