Ukrainska vägar är enligt uppgift generellt väldigt bra, men det är klart små byvägar kan vara dåliga.En ytterligare aspekt som man inte pratat om på ett tag tycker jag är det här:
View attachment 469352
Ryska och Ukrainska vägar i tjällossning. Även bandgåendefordon har bekymmer. Nu vet jag inte hur läget är i Kiyv trakterna? Antar det är tjäle än. (Ovan är random bild från nätet, inte nuläge).i
Båda sidor måste ju vara ytterst medvetna om detta och ha med i sin planering. Det blir ju en paus på logisitk då om man inte flyger.
Återgår jag tll mitt fabulerande ovan om Raate vägen så blir ju förhållandena lite mer lika i en tjällossningssituation.
Då kunde inte Ivan ta sig någonstans för det var snö runt och stop fram och bak.
Nu skulle situatonen bli lite lik. Det går nog inte särskilt bra att åka i terräng utanför belagd väg.
Så gissningsvis har man lite bråttom att få sin kolonn dit den ska nu.
Vi hoppas klimatförändringen ger tidig vår i år mao. Det är ju Ivan som skall flytta mest grejer.
Vilket IOFS inte är dåligt, låt ryssen marchera på asfaltvägar, till en lämplig plats utan skydd och bara leriga åkrar runt omkring, spräng sedan vägen eller dom första och sista fordonen i kolonnen, jaga ut dom övriga i leran.
Hålet i vägen kan sedan lagas relativt lätt när man själv behöver nyttja vägen