Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om Finland går med i Nato nu (var ju ett löfte, att om Ry anföll Ukraina skulle de gå med), skulle det då inte bli ännu sämre att vara allianslös och inneha Östersjöns största (förvisso statiska) hangarfartyg?
Jo och jag tror att det är där vi kommer landa. Finland går med och Magdalena Andersson "tvingas" därmed också gå med, saken utagerad till valet och man kan gissa att Putin vann valet åt Socialdemokraterna nu.

Landsförrädarna kommer låta som NATO-anhängare allihop, lyssna bara hur det låter och inte låter i denna tråd redan.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Militärkonvojen för denna "lilla räddningsoperation" är 64km(!!!) lång.
Någon har räknat j@vligt fel i det här kriget. :3freak

Edit: EN av militärkonvojerna alltså...
Är det nån mer än jag som tänker på gulfkriget och den långa, bekämpade irakiska kolonnen?

Skillnaden verkar vara att Ukraina inte har luftstridskrafter att sätta in. Koalitionen hade då A-10 Warthog, nåt som skulle kunna göra verkan i målet.

Edit: Irakiska kolonnen var på flykt vill jag minnas. Men jag kan ha fel.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
......föredrar riktiga nyheter, som RT.
Till och med Ruptlys personal flyr redaktionen och vägrar ställa sig bakom deras fejkade nyheter.
Måste vara jobbigt för Putler vännerna. Är väl lite som att fortfarande swisha pengar till bulletinen i hopp om att allt löser sig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Stockholms filmfestival biter ifrån och utesluter rysk statsfinansierad film.
När Vladimir Putin (inte Putte, inte Putler, inte Pekka) får svensk kulturelit emot sig så vet man att det gått långt.

Men vpk har förstås moraliska kompassen där den alltid varit.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Stockholms filmfestival biter ifrån och utesluter rysk statsfinansierad film.
När Vladimir Putin (inte Putte, inte Putler, inte Pekka) får svensk kulturelit emot sig så vet man att det gått långt.

Men vpk har förstås moraliska kompassen där den alltid varit.

Kan det vara det som förklarar Putlers humörsvägningar?

Det var en snubbe på 40talet som också fick humörsvägningar mot sina egna generaler för att kriget gick dåligt, strax innan han gick ner i källaren.

Det är dags för Putler att gå ner i källaren med en Zastava och en flaska vodka och inse vilken misslyckad varelse han är.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När man ser bilder på En sådan här 27km fordonskolonn

Tänker man ju, sårbart det där….Tre i bredd osv. Vilket mål!
Ivan har ju haft kolonner förr som inte gick så bra Får ju lite Raatevägen tankar när en hel division upphörde att finnas för att man överskattat sig själv och försvarsviljan hos motståndaren.

Inte riktigt samma förutsättningar i den moderna varianten här. Så man kan proppa igen början och slut och sen hacka i bitar. Men hur ser det ut med luftherravälde? Har ingen koll på hur det flygs från Ukrainas sida. Men ett mål som det borde ju vara en möjlighet man inte missar.
Hur ser det ut med Ukrainas attackmöjligheter från luften?
Jag tänkte samma sak, antingen är dom väldigt naiva, eller så har dom totalt luftherravälde. Men å andra sidan så hade ju finnarna inte så mycket flygvapen heller, det var ju ren gerillakrigsföring på skidor, någon dom var helt överlägsna på, i en terräng dom hittade utmärkt i och dom hade bra utrustning för det.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skulle Putin få för sig att använda kärnvapen lär det bli en liten taktisk variant. Vart den hamnar är mest sannolikt i en stad i Ukraina. Tror inte riktigt på Kyiv utan snarare någon lite mindre.
Att köra ett fullskaligt anfall med flera laddningar mot t.ex. Sverige är bara dumt och ganska ologiskt. Ska han bomba alla länder som bidrar med materiel till Ukraina så har han några länder att beta av minst sagt.
Att anfalla ett NATO-land skulle innebära ett motsvar som leder till slutet på Ryssland.
Att anfalla Sverige skulle nog inte leda till ett fullskaligt gensvar från väst. Däremot skulle man nog bita tillbaka ganska hårt. Vi är inte under NATOs kärnvapenparaply, men vi är därmed inte heller obeskyddade.

Att anfalla en stad i Ukraina för att tvinga dem till underkastelse, likt Japan under WW2, skulle nog inte leda till ett svar med kärnvapen.
NATO skulle nog inte förinta världen för det. UK skulle nog inte vilja försöka sig på att bomba Ryssland. Samma med Frankrike.
Dessutom så får inte Putin avfyra kärnvapen under fredstid, till skillnad från USA där en galen president skulle kunna det. Ryssland får givetvis svara på ett anfall med kärnvapen, men de får inte enligt rysk lag eller kärnvapendoktrin inleda ett anfall utan att vara i krig.
Putin är ju inte (enligt dem själva) i krig med Ukraina. De genomför ju bara "några små operationer med privata militära grupper och några enstaka officerare" :rolleyes:
Skulle han däremot förklara krig så bör man dra öronen åt sig och det snabbt.
För faktum kvarstår ju att hans enda vapen mot väst som han har kvar är cyber och kärnvapen.
Ekonomin faller ju och militären förnedras i Ukraina.
Precis, han har ju inte förklarat krig formellt (eller?) men de är ändå där och, de facto, krigar.

Varför skulle lagen hindra honom från att ta till kärnvapen?

Det fetmarkerade stycket är precis varför vi behöver vara oroliga.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det rimmar ju väldigt illa med vi-vann-artikeln i media som var uppgjord på förhand och som råkade postas i lördags. Att nukea sina bröder i Ukraina, vad skulle det ha för syfte? "Hörru bruschan, gör som jag säger annars fimpar jag Odessa!"
Jag tror att han skjuter sitt eget folk först, skyller på nato och sedan motiverar sin knapptryckning som en retribution. Kanske en dudd?
Han har ju redan sagt att väst kommer att nuka Moskva.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
P3 dokumentären är fantastiskt bra, när piloten från Catalinan berättar med inlevelse.
"En MIG-15, ett av världens mest avancerade flygplan, det var ju lite spännande" :hihi

Det finns en hel del bra böcker om ämnet också, som bland annat tar upp varför det fanns fler fallskärmar ombord än det officiellt fanns personal, och varför en stol som borde varit tom verkar ha skadats i samband med nedslaget. Teorin är att det förutom amerikansk utrustning även fanns amerikansk personal ombord.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tänkte samma sak, antingen är dom väldigt naiva, eller så har dom totalt luftherravälde. Men å andra sidan så hade ju finnarna inte så mycket flygvapen heller, det var ju ren gerillakrigsföring på skidor, någon dom var helt överlägsna på, i en terräng dom hittade utmärkt i och dom hade bra utrustning för det.

Dom har nog inte totalt luftherravälde, men just fordonskolonnen är nog väl skyddad.

Ukrainskt raketartelleri, inledd av AWACS från vänligt sinnade kompisar strax utanför gränsen mot fronten och slutet av konvojen.
Eller lite Turkiska drönare, dom har ju visat sig fungera bra mot parkerat ryskt skrot.

Sedan kan dom Ryska soldaterna få lite tid på sig att promenera hemåt innan Ukrainska soldater tar hand om det som står kvar på vägen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var det du som ville hålla god ton?

Att jag kan läsa nyheter från många olika källor och värdera dem själv och att du inte kan det är inget du behöver bli otrevlig för.
Jag skall inte vara otrevlig. Förlåt. :)

Håller helt med om god ton.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Stor övning nu också. Och incidentberedskapen har även utökats, (enligt uttalanden i TV från C F21).

Nu ska man ju inte diskutera vad som görs och inte görs av militären i Sverige, men det är ju alltid övningar så här års, så dra inga slutsatser av vad ni ser, och sprid inga observationer.

Det är med allra största sannorlikhet helt vanlig övningsverksamhet som har varit planerad långt innan Ukraina seglade upp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Javisst är det det, annars hade jag inte skrivit något om det här.

Normal verksamhet, något skärpt.

Lyssna gärna om ni inte har gjort det på lördagsintervjun med ÖB, från mitten av februari, dvs någon vecka innan Rysslands anfall.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad är det senaste från RT? "Tillfälligt Avbrott"?
Varsågod.
4356cc224e05f79ac3b291da559af074.jpg
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det där med att det sprids falska nyheter är ju aldrig bra. Men är det så bra när stora privata, amerikanska, aktörer som youtube går in och säger vem vi ska lita på?

-Nu blockerar vi dessa nyheterna, för dom ska du ändå inte tro på!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
En ytterligare aspekt som man inte pratat om på ett tag tycker jag är det här:
1646130301659.png
Ryska och Ukrainska vägar i tjällossning. Även bandgåendefordon har bekymmer. Nu vet jag inte hur läget är i Kiyv trakterna? Antar det är tjäle än. (Ovan är random bild från nätet, inte nuläge).i
Båda sidor måste ju vara ytterst medvetna om detta och ha med i sin planering. Det blir ju en paus på logisitk då om man inte flyger.

Återgår jag tll mitt fabulerande ovan om Raate vägen så blir ju förhållandena lite mer lika i en tjällossningssituation.
Då kunde inte Ivan ta sig någonstans för det var snö runt och stop fram och bak.
Nu skulle situatonen bli lite lik. Det går nog inte särskilt bra att åka i terräng utanför belagd väg.
Så gissningsvis har man lite bråttom att få sin kolonn dit den ska nu.
Vi hoppas klimatförändringen ger tidig vår i år mao. Det är ju Ivan som skall flytta mest grejer.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top