Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Han försöker bara få tråden att handla om annat än Ryssland med det konstanta namnkallandet av Sveriges folkvalda. Man ska inte mata dem...
Jag tycker du är otrevlig nu.
Tråden handlar om Ryssland, Ukraina, kriget. Att vi inte har koll på vår känsliga data är relevant, samt att de som misskött den inte bestraffas.
Tagga ner nu tennsoldatmannen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som sagt var... Konstant namnkallande.. ?

Ukraina ser ut att få lite bra saker från Kanada. Sverige borde väl kunna bidra med mera ammunition om så behövs?
Screenshot_20220301-152249~2.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som sagt var... Konstant namnkallande..

Ukraina ser ut att få lite bra saker från Kanada. Sverige borde väl kunna bidra med mera ammunition om så behövs?
View attachment 469374
Namn, vilka är det som inte matas? Eller vad menade du med det?

Du behöver förstås inte svara på de inlägg som inte är riktade till dig, om du är nöjd med att svenska sekretessbelagda uppgifter hamnar hos främmande makt och/eller att när så sker så får det inga konsekvenser, så förvånar det mig.

Tagga ner.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lukashenko verkar ha hållit ett litet föredrag med en invasionskarta över Ukraina.
Ukr_1.jpg

Förutom att avslöja vart de skall slå till och vart trupperna kommer ifrån så verkar de vara intresserade av Moldavien.
Samt varför är det röda pilar på den lilla europakartan som fortsätter in i Europa?
Sen kan man ju undra varför de har en vapensköld som tillhör 1st Cavalry Division upp till höger. De övar väl iofs i Europa just nu.

Men som alltid, ha i åtanke att maskirovka/propagandan är stor just nu, så allt kan mycket väl vara fejk. Men å andra sidan Lukashenko är tillräckligt dum för att faktiskt visa en verklig karta också.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ringde nyss syrran i Bromma.
Hemsk värd vi lever i sa hon. Å fråga om jag hade nåt skyddsrum.
Jodå sa jag. Var nyss nere där å ställde in mina skidor.
Hur har ni det med skyddsrum?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hade teams-möte med bla en ryss idag.
Lite akward.
Men han har ju inte startat kriget så business as usual.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skyddsrum har man främst (och nästan enbart) i storstäder, man förväntar sig att folk inte tar sig därifrån.

När jag var barn hade vi skyddsrumsövningar på skolan, efter några timmar där nere med handvevad ventilation så inser man att det är förmofligen mycket trecligare att bo utanför stan och slippa trängas.

Våran granne byggde dock ett förjävligt fint garage för skattepengar, på villkor att han skulle tömma det på 24timmar vid behov.
Det byggdes massor av sådana skyddsrumsgarage, stora, fina med rejäla ståldörrar (som inte användes till vardags) men utan fönster.
Våran granne bedrev någon slags hemma mekanisk verkstad där inne med svarv, fräs, svets och hade ändå plats över för bilar och motorcyklar.

Kommer den dealen tillbaka tycker jag att alla ska nappa på den, visst, i händelse av krig måste du ställa ut dina grejor i carporten, men det är 40 år sedan (dåvarande)grannen byggde och han har inte behövt städa ur det än...

Själv har jag nära till naturen varje dag, men långt till ett skyddsrum om jag behöver ett, en deal jag är nöjd med

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Bra Guw å bra du inte skoja bort en sån allvarligt sak. Jag naturen är ju en nödlösning som är bättre än att sitta i villan eller liknande. Tror nog jag får väldigt bråttom ner till mitt vid flyganfall

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Mina föräldrar byggde skyddsrumsgarage på 80-talet. Jag tror att det är runt 70 m2 och minnet påstår att det kostade 24000:- för oss och 270000:- för staten. Det har varit koll vid något tillfälle att alla tillbehör finns kvar med betongblock till fönster och ventilation.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mina föräldrar byggde skyddsrumsgarage på 80-talet. Jag tror att det är runt 70 m2 och minnet påstår att det kostade 24000:- för oss och 270000:- för staten. Det har varit koll vid något tillfälle att alla tillbehör finns kvar med betongblock till fönster och ventilation.
Ja, det var en jävligt bra deal tycks jag minnas, men nu har dom väl helt utgått till privat ägande och inspekteras inte längre?
Dom är i alla fall inte med på skyddsrumskartorna tror jag

Zeromannen

Guest

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, det var en jävligt bra deal tycks jag minnas, men nu har dom väl helt utgått till privat ägande och inspekteras inte längre?
Dom är i alla fall inte med på skyddsrumskartorna tror jag
Det finns med på kartan med 60 platser.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle jag varit rikare skulle jag tagit semester några månader på andra sidan jordklotet tills Putin är historia.
Nu känner jag väl inte att risken är så pass stor så att man behöver kosta på sig den försäkringen.

Zeromannen

Guest
Jag vill inte vara negativ men skyddsrummen som finns idag är väl konstruerade utifrån förutsättningarna från WW2. Läste lite om Tsarbomben från 60-talet. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tsarbomben Putin har idag betydligt starkare grejor. Bla. en torped med 100 megatons sprängkraft. Skapar en 500m hög tsunami. Tsarbomben på 50 megaton krossade fönsterrutor med tryckvågen 90 mil ifrån detonationen. Alla inom 100km får tredje gradens brännskador. Helt sjuka prylar Putin förfogar över, och Nato kanske ska tilläggas.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vid en snabb koll på kartan finns garage-skyddsrummen kvar, och det är jävligt många.

Vid en snabb titt på kartan ur mitt perspektiv finns det två skyddsrum inom en femkilometers radie från mig, men dom ligger så att säga i farans riktning, så jag stannar nog hemmavid, eller åker åt ett annat håll.

Förmodligen packar jag bilen knökfull med bra-att-ha saker, mat och reservbränsle och åker till mina föräldrar.
Det tar minst tio år efter en invasion innan dom som invaderar oss hittar dit, och där kan man leva självförsörjande på det mesta

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bra, de har äntligen uppdaterat den där dj**la kartan och tagit bort hemliga saker från den.
Den förra kartan visade alla telemaster, strilcentraler, ställverk ja allt av intresse. Den skrev förvisso inte vad det var för sak. Alla hade samma symbol, men det är ju bara följa kartan och kolla vad det var.
Nu är allt sånt borttaget ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vill inte vara negativ men skyddsrummen som finns idag är väl konstruerade utifrån förutsättningarna från WW2. Läste lite om Tsarbomben från 60-talet. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tsarbomben Putin har idag betydligt starkare grejor. Bla. en torped med 100 megatons sprängkraft. Skapar en 500m hög tsunami. Tsarbomben på 50 megaton krossade fönsterrutor med tryckvågen 90 mil ifrån detonationen. Alla inom 100km får tredje gradens brännskador. Helt sjuka prylar Putin förfogar över, och Nato kanske ska tilläggas.
Tsarbomben var aldrig tänkt att bli ett vapen, det var bara ett bidrag i kukmätartävlingen.

En Topol kan bära en laddning på 800kiloton, vilken man brukar använda som beräkningsmodell.

Ingen kommer att använda större stridsspetsar än nödvändigt, USA har ju sitt system "dial a nuke" där man skruvar ner sprängkraften till vad man anser att man behöver mellan 0.4 och 50 kiloton.

Skyddsrummen som byggdes på 60 talet och framåt förutsåg kraftigare bomber i framtiden, men utvecklingen gick åt andra hållet.

Dom skyddsrummen är absolut tillräckligt bra i dag.

Zeromannen

Guest
”Russia's Status-6 Poseidon torpedo is propelled by a nuclear reactor to a speed of 115 miles per hour and operates at deep depths up to 3,300 feet. It is armed with a massive 100-megaton warhead powerful enough to generate a giant tidal wave to destroy coastal cities.”
En Topol kan bära en laddning på 800kiloton, vilken man brukar använda som beräkningsmodell.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati