Ringde nyss syrran i Bromma.
Hemsk värd vi lever i sa hon. Å fråga om jag hade nåt skyddsrum.
Jodå sa jag. Var nyss nere där å ställde in mina skidor.
Hur har ni det med skyddsrum?
Skyddsrum har man främst (och nästan enbart) i storstäder, man förväntar sig att folk inte tar sig därifrån.
När jag var barn hade vi skyddsrumsövningar på skolan, efter några timmar där nere med handvevad ventilation så inser man att det är förmofligen mycket trecligare att bo utanför stan och slippa trängas.
Våran granne byggde dock ett förjävligt fint garage för skattepengar, på villkor att han skulle tömma det på 24timmar vid behov.
Det byggdes massor av sådana skyddsrumsgarage, stora, fina med rejäla ståldörrar (som inte användes till vardags) men utan fönster.
Våran granne bedrev någon slags hemma mekanisk verkstad där inne med svarv, fräs, svets och hade ändå plats över för bilar och motorcyklar.
Kommer den dealen tillbaka tycker jag att alla ska nappa på den, visst, i händelse av krig måste du ställa ut dina grejor i carporten, men det är 40 år sedan (dåvarande)grannen byggde och han har inte behövt städa ur det än...
Själv har jag nära till naturen varje dag, men långt till ett skyddsrum om jag behöver ett, en deal jag är nöjd med