Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej det känns skönt att vi har vatten mellan oss och ryssland. Jag känner spontant att rysska fyllon inte simmar särskillt bra. Det känns också lite grann som vi hade att göra med orcher, bra på land med sina plåtvagnar och gamla vapen, men till sjöss blir det genast jobbigare när dom behöver kunna simma, för båtarna kommer förhoppningsvis sverige kunna sänka i tid.

Då blir det värre för finnarna. Norge ligger bäst till.

Och skulle ryssland ta Finland så har dom ändå nackdel mot oss pga den relativt smala landmassan sverige-finland i norr. Jag hade minerat hela Torneälven från trerikesröset ner till Haparanda, och placerat ut värn en bit innåt landet. Ser att det redan finns gott om skog vilket försvårar en landinvasion. Och över bergen vill nog ryssarna inte rulla med något fordon, jag antar kallt att dom är för fulla ändå.

Vid närmare eftertanke, har inte sverige ett sammarbete med finland? För då skulle man kunna förstärka Finland rejält, om finnarna själva inte redan gjort det. Att minera hela Finland vore nog att önska lite för mycket.

Känns också skönt att Finland ser ganska oframkomligt ut med sina träsk och sjöar.
Jo vi har ett samarbete med Finland, tror till och med att någon tidning skrev något om det härförleden.

Gissar i övrigt att det är nog inte Sverige som förstärker Finland som till skillnad från oss aldrig hade några illusioner om rysk snällhet och avvecklade (vaskade) sitt försvar.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
För att de har en sinnessjuk ledare som får ribba av sina patetiska stormaktsdrömmar.

Han har ju gjort luddiga uttalanden om att varken Ukraina eller baltstaterna har rätt att existera och även något svammel om att det egentligen är de gamla Sovjet-gränserna som gäller. Sedan är han ju uppenbart influerad av gamla tiders tsar, så det är nog bara en tidsfråga innan Finland måste annekteras för att ha en buffert som skyddar St Petersburg…
Alla "vet" att Putin är ute efter att erövra hela Europa. Men det har ryssarna alltid varit, så det är inget att oroa sig för. Nu är dessutom hela Europa med i Nato, så risken för ryska angrepp finns inte längre.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vilka länder som Ryssland attackerar och provocerar? Nej jag menar Baltikum, Polen Sverige, Finland, Norge och framför allt Ukraina så klart.

Frågan var varför Ryssland skulle anfalla Litauen och du svarade att de jävlas med alla grannländer. Litauen gränsar inte mot Ryssland.

Jag märker bara ord för att ge igen lite 🤷🏻‍♂️

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Frågan var varför Ryssland skulle anfalla Litauen och du svarade att de jävlas med alla grannländer. Litauen gränsar inte mot Ryssland.

Tekniskt sett är det väl ett grannland i och med att det gränsar till Kaliningrad. Sen lär väl inte Belarus lägga fingrarna emellan om Ryssland skulle få för säg att göra en militär operation vid Suwalkikorridoren

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Ah bra! Jo men det angränsar mot Vitryssland! Så jag hade rätt. 😄

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Tackar Alatalo. Ungefär min strategi ser jag. Men dom får ge fan i att avveckla sånt, det behövs när man minst anar. Dom får se till att återinföra försvaret i området snarast möjligt.

Hela Kalixlinjen nedrustades kraftigt strax efter millennieskiftet. Jag har själv en kompis som driver ett litet traktoråkeri. Han och flera andra var sysselsatta i flera år med att ta sig till olika värn på olika bergstoppar för att helt enkelt fylla igen dem…Dessutom gjöt man igen ingångarna till ett antal bergsrum och något såldes väl till och med till någon turistentreprenör…

Dessutom sålde Sverige runt femtusen bandvagnar för en spottstyver. Pedantiskt underhållna och lagrade i olika mobiliseringsförråd. Helt plötsligt kördes alla ut till hamnen utanför pappersbruket utanför Kalix. De hade då blivit sålda till någon sydeurope för någon enstaka tusenlapp per styck…

Tack och lov har finnarna inte varit lika nyliberalt naiva. De har ju trots allt livs levande människor som vet att man aldrig någonsin kan lita på en ryss. Som vet att en död ryss är en bra ryss…

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hela Kalixlinjen nedrustades kraftigt strax efter millennieskiftet. Jag har själv en kompis som driver ett litet traktoråkeri. Han och flera andra var sysselsatta i flera år med att ta sig till olika värn på olika bergstoppar för att helt enkelt fylla igen dem…Dessutom gjöt man igen ingångarna till ett antal bergsrum och något såldes väl till och med till någon turistentreprenör…

Dessutom sålde Sverige runt femtusen bandvagnar för en spottstyver. Pedantiskt underhållna och lagrade i olika mobiliseringsförråd. Helt plötsligt kördes alla ut till hamnen utanför pappersbruket utanför Kalix. De hade då blivit sålda till någon sydeurope för någon enstaka tusenlapp per styck…

Tack och lov har finnarna inte varit lika nyliberalt naiva. De har ju trots allt livs levande människor som vet att man aldrig någonsin kan lita på en ryss. Som vet att en död ryss är en bra ryss…
Det enda man kan säga till sakens försvar är att dessa värn kanske inte riktigt är så effektiva i modern krigföring.

Jag var på guidad visning av batteri Arholma förra sommaren (REKOMMENDERAR) och skrockade så klart åt idiotin i att det är en turistattraktion istället för en fungerande försvarsenhet. Guiden sade att en sådan anläggning rymde ca 200 personer och att om en enda projektil skulle träffa berget så skulle optiken ha osäker funktion varför det är oerhört mycket mer effektivt att ha dessa tvåhundra personer göra något annat för att försvara hamnen i Kapellskär som är den enkla vägen till Stockholm i händelse av krig.

Så jag försvarar så klart inte Bildt, Reinfeldt, Persson och de andra landsförrädarna, men kanske att en del hål är bättre att fylla igen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Sveriges bunkerförsvar monterades ner för att det dök upp vapen som gjorde bunkrar ganska värdelösa.
Men vi hade ju redan bra fart på nedrustningen så vi ersatte inte bunkrarna med bättre förvar vilket borde ha gjorts.

Och nu när vi ser hur ryssen för krig så borde vi ha gott om sätt att knäcka försvarslinjer byggda av kilometervis av minor med skyttegravar med jämna mellanrum.
Och gott om drönarsvärmar för att se avfall och både pansarvärn och något för alkisar på kinamoppar.
Ambulerande luftvärn är nog en bra idé med.

Och vi har väl en del av det, men jävligt långt ifrån tillräckligt för att stoppa en halv miljon man som bara marscherar in i köttkvarnen.

Rysslands flotta tror jag vi kan hantera, hela flottan verkar ju vara i nästan samma skick som Admiral Kushnetskov.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Vilka länder som Ryssland attackerar och provocerar? Nej jag menar Baltikum, Polen Sverige, Finland, Norge och framför allt Ukraina så klart.
Kolla på en karta så förstår du varför Ukraina är speciellt. En lång gräns mot Ryssland, som om landet går med i Nato skulle bli en stor säkerhetsrisk för ryssarna. Polen, Sverige, Norge - inte riktigt samma sak.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kolla på en karta så förstår du varför Ukraina är speciellt. En lång gräns mot Ryssland, som om landet går med i Nato skulle bli en stor säkerhetsrisk för ryssarna. Polen, Sverige, Norge - inte riktigt samma sak.
Jag orkar inte med dig som jag tidigare meddelat. Vart tionde inlägg verkar seriöst men vi vet båda att om jag nu går i fällan så kommer ett vanligt skitinlägg och det orkar jag så klart inte.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag orkar inte med dig som jag tidigare meddelat. Vart tionde inlägg verkar seriöst men vi vet båda att om jag nu går i fällan så kommer ett vanligt skitinlägg och det orkar jag så klart inte.
Jodå...kom igen nu...;)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...