Ska man vara orolig för Ryssland?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Officiella namnet är juh Belarus!! :sissy
Men Litauen gränsar väl mot Kaliningrad som är en rysk ockupering.
Heter det inte Königsberg? :unsure:

Borde väl vara dags att lämna tillbaka. Om nu någon vill ha något som har bebotts av ryssar i 80 år, torde vara hyggligt nedgånget och förgiftat av all skit som dumpats. Speciellt alltid en risk att ta över en rysk eller ens ryskspråkig befolkning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Königsberg är lite komplicerat.
Dels vill ryzzarna ogärna bli av med hamnen/militärbaserna, dels vill inget av grannländerna ta över en gammal inpyrd ryzz-exklav, av flera olika anledningar.
Dels är den bitvis lika vanskött som ryzzland i övrigt, det som ser bra ut och fungerar bra var byggt innan det blev ryzzkt
Dels lär ju det land som i såna fall tar över hamna överst på ryzzlands shitlist

Dom som bor i exklaven kan delas in i två grupper, civila som inget annat vill än att bli europeer, och militärer som är regimtrogna.
Som vanligt kan man också grovt dela in grupperna åldersmässigt, unga frihetstörstande och gamla Sovjetnostalgiker

Innan ryzzarna gjorde sig persona non grata så restes/handlades det friskt över gränserna, men nu är dom ännu mer isolerade än folket i moskva.

Det finns flera bra dokumentärer på youtube om kaliningrad, dom som gjordes innan kriget visar vad folk egentligen tycker, då dom hade lite lättare för att uttrycka sina åsikter då, dom som gjorts på senare tid har försiktigare språk, då man får enkelbiljett till en lerig åker i Ukraina om man säger fel saker

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kaliningrad var ju en gammal vikingstad en gång i tiden med, så om vi verkligen vill kan ju även vi i Sverige göra anspråk på skithålan.
Lite som med allt runt Östersjön... :hihi
Hade ju varit lite häftigt med en svensk exklav och flottbas där.

Mest troligt är väl att om Ryssland startar något med Nato är att Königsberg blir en Natobas utan landsflagg.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kaliningrad var ju en gammal vikingstad en gång i tiden med, så om vi verkligen vill kan ju även vi i Sverige göra anspråk på skithålan.

Mest troligt är väl att om Ryssland startar något med Nato är att Königsberg blir en Natobas utan landsflagg.

Ja, om man leker med tanken att Kungsberg skulle byta ägare så är det nog bäst om det blir ett land som tar det som exklav och inte något av länderna som har gräns mot i dagsläget.
Och är då det landet NATO anslutet så lär det bli en militärbas där, det är ju inget fel på läget.

Men då är man tillbaka till hur man tar över ett befintligt land med en befolkning som delvis har lojalitet med ryzzland/sovjetunionen.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Då har vi även rätt till delar av norra Tyskland, hela Finland och delar av Baltikum. Om vi ska tillbaka till stormaktstidens Sverige och vad vi en gång ägde.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är bara i Sverige som landet har kallats Vitryssland, i resten av världen har det hetat Belarus hela tiden.

Skitsnack…! Alla vet vad en white russian är. Däremot har ingen hört talas om en vit ryss. Det är liksom inte kompatibelt med världens mest alkoholiserade befolkning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, om man leker med tanken att Kungsberg skulle byta ägare så är det nog bäst om det blir ett land som tar det som exklav och inte något av länderna som har gräns mot i dagsläget.
Och är då det landet NATO anslutet så lär det bli en militärbas där, det är ju inget fel på läget.

Men då är man tillbaka till hur man tar över ett befintligt land med en befolkning som delvis har lojalitet med ryzzland/sovjetunionen.
Ska man göra det till en Natobas kan man ju göra som Sovjet och flytta på de som råkar vara där. Det går ju till och med att betala lite över marknadsvärde för deras hus, lägenheter eller vad de nu råkar ha.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det är bara i Sverige som landet har kallats Vitryssland, i resten av världen har det hetat Belarus hela tiden.
Du har delvis rätt då det inte är vanligt att andra länder använder det svenska språket. :fakta

Bela är vit på vitryska vet jag men Rus kan jag inte riktigt översätta men du kan nog hjälpa till där. :krama

Nu har jag kört motorcykel i Finland annars hade jag inte kunnat veta hur de säger Vitryssland på finska. :hej

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du har delvis rätt då det inte är vanligt att andra länder använder det svenska språket. :fakta

Bela är vit på vitryska vet jag men Rus kan jag inte riktigt översätta men du kan nog hjälpa till där. :krama

Nu har jag kört motorcykel i Finland annars hade jag inte kunnat veta hur de säger Vitryssland på finska. :hej

" ”Rus” är i ett område i Östeuropa som i grunden inte är Ryssland. Därför fick namnet Vitryssland en negativ klang för många av befolkningen i Belarus"

"Slutdelen rus syftar på Rutenien. Namnet har syftat på olika territorier i nuvarande Ukraina och Ryssland och började först användas som ortnamn för de östra delarna av Belarus på 1300-talet."

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
" ”Rus” är i ett område i Östeuropa som i grunden inte är Ryssland. Därför fick namnet Vitryssland en negativ klang för många av befolkningen i Belarus"

"Slutdelen rus syftar på Rutenien. Namnet har syftat på olika territorier i nuvarande Ukraina och Ryssland och började först användas som ortnamn för de östra delarna av Belarus på 1300-talet."
Ryssä fick man inte säga i Finland innan Sovjetunionens fall så det borde alltså vara bättre att inte säga Belarus precis som i Finland. :tummenupp

1728845437357.png

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
För att de har en sinnessjuk ledare som får ribba av sina patetiska stormaktsdrömmar.

Han har ju gjort luddiga uttalanden om att varken Ukraina eller baltstaterna har rätt att existera och även något svammel om att det egentligen är de gamla Sovjet-gränserna som gäller. Sedan är han ju uppenbart influerad av gamla tiders tsar, så det är nog bara en tidsfråga innan Finland måste annekteras för att ha en buffert som skyddar St Petersburg…

Jo, men är väll inte så jeffla dement ändå att han angriper ett NATO-land?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jo, men är väll inte så jeffla dement ändå att han angriper ett NATO-land?
Det beror väl på hur man värderar "angriper" men jag tycker iaf att om man betalar för sabotage, lönnmord och annat i syfte att påverka militärindustrin inom ett annat lands gränser så angripet man dem.
Sedan hade han nog varit mer sugen på en mer regelrätt invasion om det bara tagit en vecka att ta Ukraina som han tänkte sig.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Självklart. Ordet ruser kommer från beteckningen på de vikingar som färdades i österled. Beteckningen anses ha en koppling till området Roslagen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati