Ska man vara orolig för Ryssland?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Turkiets ambitioner för eu medlemskap i kombination med deras bristande tilltro till ett fredligt Ryssland kan vara välkommet i detta läge

View attachment 510658
Låter ju rimligt.
Om inte USA vill vara Pappa i Nato, så är ju platsen fri, eller?
Inte konstigt om Erdogan vill vara stor apa...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns väl aldeles rimliga krav på Ryssland för att få till ett fredsavtal?
Ställ Putin och hans Stab inför internationell krisgrätt, och välj in ett annat gäng, sluta skjuta = avtal.
Rimliga ja, men helt orealistiska. Vem skall ta dem till krigsrätt menar du?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Rimliga ja, men helt orealistiska. Vem skall ta dem till krigsrätt menar du?
Ryssen.

Tyvärr så har de ett lite väl starkt grepp över både media, men framförallt grupper med makt att sätta emot staten.
Enda reella hotet är en del av militären reser sig, men det ger knappast en för omvärlden önskvärd regim framöver heller.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ryssen.

Tyvärr så har de ett lite väl starkt grepp över både media, men framförallt grupper med makt att sätta emot staten.
Enda reella hotet är en del av militären reser sig, men det ger knappast en för omvärlden önskvärd regim framöver heller.
Ja lite min poäng, det finns ju inget sådant alternativ nu, att de skulle ta sig till krigsrätt är orealistiskt.
Så vi kan sitta och önska men vi är där vi är.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ja lite min poäng, det finns ju inget sådant alternativ nu, att de skulle ta sig till krigsrätt är orealistiskt.
Så vi kan sitta och önska men vi är där vi är.
Låt mig förtydliga - jag tror inte heller att det kommer att hända.

Men "Rätt" blir inte "Fel", bara för att det är svårt.
Och "Fel" blir absolut inte "Rätt", bara för att det är genomförbart.
Lite jävla ryggrad får man ha.

På något sätt så behöver "Ryssen" som kollektiv få veta att det ända sättet framåt är att byta regim.

Fallet Putin är ju helt jävla felhanterat av omvärlden sedan länge, och borde ha lösts absolut senast 2012. Och innan du whataboutar - Nej, det är ju knappast isolerat i det faktum.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Låt mig förtydliga - jag tror inte heller att det kommer att hända.

Men "Rätt" blir inte "Fel", bara för att det är svårt.
Och "Fel" blir absolut inte "Rätt", bara för att det är genomförbart.
Lite jävla ryggrad får man ha.

På något sätt så behöver "Ryssen" som kollektiv få veta att det ända sättet framåt är att byta regim.

Fallet Putin är ju helt jävla felhanterat av omvärlden sedan länge, och borde ha lösts absolut senast 2012. Och innan du whataboutar - Nej, det är ju knappast isolerat i det faktum.
Jag whataboutar ingenting men fromma förhoppningar om vad som borde hände har sällan hjälpt någon eller något.
Själv har jag länge tyckt att Europa/NATO inklusive Sverige borde anfallit Ryssland, vad eller vem hjälper min fantasi?
Vi är där vi är, det är dessa förutsättningar som gäller nu, det minst dåliga är vad man kan hoppas på.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jag whataboutar ingenting men fromma förhoppningar om vad som borde hände har sällan hjälpt någon eller något.
Själv har jag länge tyckt att Europa/NATO inklusive Sverige borde anfallit Ryssland, vad eller vem hjälper min fantasi?
Vi är där vi är, det är dessa förutsättningar som gäller nu, det minst dåliga är vad man kan hoppas på.
Som så mycket annat som är "omöjligt", så finns det ju egentligen ingen bra anledning till varför detta inte kan hända.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om sanktionerna till slut blir outhärdliga för oligarkerna kommer Putin att skickas i en bur till Haag, liksom Serbien gjorde till slut med sina krigsförbrytare. Detta beslut har tjänat Serbien väl, om man säger så.

Mvh

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det närmaste mänskligheten någonsin kommit ett kärnvapenkrig var just ett sånt system som misstog ett moln för en kryssningsmissil på väg, och en general vägrade att trycka på knappen och det räddade världen. Ska vi ha ett helautomatiserat system som kontroillerar kärnvapen tycker du?
Och ditt förslag för hindra Ryssland tar de Baltiska staterna, Estland, Lettland, Litauen och Sverige ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är lite trist att media rapporterar som om USA har inlett fredsförhandlingar med Ryssland utan att bjuda in Ukraina när de i själva verket bara har inledande samtal med båda parter separat vilket verkar fullt rimligt som steg ett.
Att USA är assholes som bara ser till sitt eget bästa är däremot tydligt men det är vad vi kan förvänta oss av Trump.

Jag tycker det lutar mer och mer mot att USA inte tänker spela Ryssland i händerna utan att de bara avkräver av Europa att hantera sin egen säkerhet och att de kräver betalt av Ukraina för fortsatta vapenleveranser i form av naturtillgångar. Om det skulle leda till en fred där man återgår till stilleståndslinjerna pre 2022 så ska Ukraina nog vara nöjda. Signar man bort nog med naturtillgångar så kanske USA öppnar vapenkranarns så pass att Ukraina ska kunna kasta ut Ryssen till 2014 års gränser.
Jamen allvarligt talat är vi i Sverige specieelt pigga på att stötta USA i konflikten med Kina ?
Betyder det att Sverige är assholes som bara ser till vårt eget bästa ?
Min uppfattning om USA grundar sig på
1739974871740.png
och
NATO's uppgift ur USA's synvinkel var att hindra att länder skaffade sig egna kärnvapen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
En stark och funktionell försvarsunion.
Med andra ord dags skaffa egna kärnvapen. Men det kan vara för sent.
Men Sverige kan ju nu erbjuda oss ta hand om en del av USA's kärnvapen så dom slipper återanställa säkerhetspersonalen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jamen allvarligt talat är vi i Sverige specieelt pigga på att stötta USA i konflikten med Kina ?
Betyder det att Sverige är assholes som bara ser till vårt eget bästa ?
Min uppfattning om USA grundar sig på
View attachment 510683
och
NATO's uppgift ur USA's synvinkel var att hindra att länder skaffade sig egna kärnvapen.

Demokratier håller ihop. Det återstår att se vad USA är om några år men Kina är det i vart fall inte.

Mvh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Demokratier håller ihop!"

Det är så fel så man vet inte var man ska börja. Man kan ju börja med författarens eget favoritparti som försökte schavottera DK och vad det fått för ödesdigra konsekvenser för Sveriges säkerhet. Ansvar och reflektion för det? Noll.

Så innerligt trött på revisionism.

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska