Det är en relevant diskussion men den är omöjlig att föra här.
Kan man verkligen räkna med att de som inte var beredda att kriga i/för sina forna hemländer skall göra det här?
Hur skall vi göra med alla de som inte är svenska medborgare? De som är svenskar är ju de som åker tunnelbana här, så mycket vet vi, men är det självklart att det räcker med att åka tunnelbana för att ställa upp i, eller tvingas ställa upp i, krig?
Om vi har svenskar (tex tegel) som tycker det inte är värt att kriga för Sverige så kan vi vara helt säkra på att det finns lite olika åsikter i frågan.
Eftersom inget svenskt finns enligt denna och tidigare regeringar så uppstår ju onekligen frågan vad man skall göra och varför. Menade de allvar? Kanske inte. Diskvalificerar det dem från en plats i det offentliga oavsett? Jajamensan.
Det Sverige en gång var och borde bli är jag beredd att offra mycket för. Det Sverige blivit och dess syn på mig och mina åsikter är jag inte så intresserad av. Då mitt barn har dubbla medborgarskap blir saken ännu mer komplex.
Det rimliga vid en invasion är dock det som Ukraina gör, inga män lämnar, medborgare eller inte.
Det är inte helt svartvitt, som vanligt.