Ska man vara orolig för Ryssland?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag mönstrade också på 80-talet och man slapp inte undan på den tiden. Man hörde talas om folk som hade pinkat i sängen under mönstringen för att slippa undan men om det var en myt eller ej vet jag inte. Troligtvis hade nån gjort det nån gång nånstans
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Utbildningsreserven, så hette det som jag och många hamnade i.

Så här säger wiki om värnplikten:
”Endast en liten del av de värnpliktiga uttogs till militärtjänst från 1990-talet, då det kalla kriget var över, hotbilden mot Sverige ansågs mindre, synen på krig ändrades och man ville spara pengar.”

Jag mönstrade nog 89 eller nått för jag hamnade i denna utbildningsreserv som det hette då.

Jag mönstrade väl 86-87 någon gång, ryckte in 89 och då var kriget fortfarande kallt
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men varför? Varför alla bara sådär rakt av? Kan ingen tänka på barnen, på BARNEN?

Kort efter att den ryska invasionen inleddes i förra veckan lade Odenberg ut texten om kriget i ett inlägg på Facebook, där han föreslog flera kraftfulla sanktioner mot Ryssland som sedan dess har blivit verklighet – bland annat uteslutandet av ryska banker ur det internationella betalningssystemet Swift.

I inlägget skrev den tidigare M-politikern och ministern även att alla uppehållstillstånd tillhörande ryska medborgare i Sverige bör rivas upp omedelbart och innehavarna utvisas. Han står fast vid att förslaget är rimligt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Utbildningsreserven, så hette det som jag och många hamnade i.

Så här säger wiki om värnplikten:
”Endast en liten del av de värnpliktiga uttogs till militärtjänst från 1990-talet, då det kalla kriget var över, hotbilden mot Sverige ansågs mindre, synen på krig ändrades och man ville spara pengar.”

Jag mönstrade nog 89 eller nått för jag hamnade i denna utbildningsreserv som det hette då.
Ja, när jag mönstrade var det i samband med att man börjat skära ned kraftigt på försvaret och värnplikten, så utbildningsreserven blev i princip det som de flesta någorlunda dugliga hamnade i och innebar väl i praktiken "inte just nu, men kanske i framtiden om läget förändras".
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag såg på CNN om beslagtagna Oligark-jollar, den där med helikopterplattor både på fördäck och ena akterdäcket såg nice ut, undra om den kommer ut på Kvarndammen?

Jag bor ju vid en sjö, kunde ju vara kul som fiskejolle
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Såhär tycker riksdagsledamot Björn Söder.

Märkligt uttalande. Tror ni han tar täten förresten?
Jag gillar Söder men det var det värsta jag hört från honom. Jag antar att försvara handlar om att försvara Sverige i händelse av krig. Hade det avsett att försvara ”det gamla Sverige” eller något liknande så är det mera lättsmält.

Personligen är jag inte intresserad av att riskera mitt liv för det skitland Sverige har blivit. För tio år sedan hade jag inte tvekat. Var mer nationalistiskt lagd då och Sverige hade betydligt mindre bekymmer då. Just nu ser jag inte varför jag ska försvara, med livet som insats, världens socialtjänst där 30-40% av befolkningen inte ser sig som svenskar och inte har några ambitioner att ta seden dit man kommer samtidigt som de förväntas bli försörja av skattebetalarna. Tvi.

Jag tar hellre mitt pick och pack och flyttar någon annanstans.
 

Zeromannen

Guest
Jag mönstrade också på 80-talet och man slapp inte undan på den tiden. Man hörde talas om folk som hade pinkat i sängen under mönstringen för att slippa undan men om det var en myt eller ej vet jag inte. Troligtvis hade nån gjort det nån gång nånstans
En klassiker var ju en bit Marabou mjölkchoklad placerad i skinkskåran innan besöket hos psykolgiutvärderingen. Sedan under samtalet så stoppades handen ned där bak och sedan slickades det på fingrarna:D
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är en relevant diskussion men den är omöjlig att föra här.

Kan man verkligen räkna med att de som inte var beredda att kriga i/för sina forna hemländer skall göra det här?

Hur skall vi göra med alla de som inte är svenska medborgare? De som är svenskar är ju de som åker tunnelbana här, så mycket vet vi, men är det självklart att det räcker med att åka tunnelbana för att ställa upp i, eller tvingas ställa upp i, krig?



Om vi har svenskar (tex tegel) som tycker det inte är värt att kriga för Sverige så kan vi vara helt säkra på att det finns lite olika åsikter i frågan.

Eftersom inget svenskt finns enligt denna och tidigare regeringar så uppstår ju onekligen frågan vad man skall göra och varför. Menade de allvar? Kanske inte. Diskvalificerar det dem från en plats i det offentliga oavsett? Jajamensan.

Det Sverige en gång var och borde bli är jag beredd att offra mycket för. Det Sverige blivit och dess syn på mig och mina åsikter är jag inte så intresserad av. Då mitt barn har dubbla medborgarskap blir saken ännu mer komplex.

Det rimliga vid en invasion är dock det som Ukraina gör, inga män lämnar, medborgare eller inte.

Det är inte helt svartvitt, som vanligt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är en relevant diskussion men den är omöjlig att föra här.

Kan man verkligen räkna med att de som inte var beredda att kriga i/för sina forna hemländer skall göra det här?

Hur skall vi göra med alla de som inte är svenska medborgare? De som är svenskar är ju de som åker tunnelbana här, så mycket vet vi, men är det självklart att det räcker med att åka tunnelbana för att ställa upp i, eller tvingas ställa upp i, krig?



Om vi har svenskar (tex tegel) som tycker det inte är värt att kriga för Sverige så kan vi vara helt säkra på att det finns lite olika åsikter i frågan.

Eftersom inget svenskt finns enligt denna och tidigare regeringar så uppstår ju onekligen frågan vad man skall göra och varför. Menade de allvar? Kanske inte. Diskvalificerar det dem från en plats i det offentliga oavsett? Jajamensan.

Det Sverige en gång var och borde bli är jag beredd att offra mycket för. Det Sverige blivit och dess syn på mig och mina åsikter är jag inte så intresserad av. Då mitt barn har dubbla medborgarskap blir saken ännu mer komplex.

Det rimliga vid en invasion är dock det som Ukraina gör, inga män lämnar, medborgare eller inte.

Det är inte helt svartvitt, som vanligt.
En annan aspekt är hur vi gör med de som har dubbla medborgarskap i händelse av krig. Vi kan hamna i en situation där de vi krigar mot har medborgare som är medborgare både Sverige och landet vi krigar mot. Dubbelt medborgarskap borde förbjudas, Norden undantaget.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att man kan räkna med det faktiskt. Hot utifrån brukar ena, krig dessutom rätt ordentligt.

Quislingar är inte populära någonstans, i någon tid.

Medborgarskap är inget praktiskt problem annat än i värnpliktssystemet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En annan aspekt är hur vi gör med de som har dubbla medborgarskap i händelse av krig. Vi kan hamna i en situation där de vi krigar mot har medborgare som är medborgare både Sverige och landet vi krigar mot. Dubbelt medborgarskap borde förbjudas, Norden undantaget.
Det är i alla fall en fråga som man måste orka, våga, ta i.
EU kanske undantas utöver Norden.
Men ja, vad gör man med en rysk-svensk?
Vad tycker Odenberg?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror att man kan räkna med det faktiskt. Hot utifrån brukar ena, krig dessutom rätt ordentligt.

Quislingar är inte populära någonstans, i någon tid.

Medborgarskap är inget praktiskt problem annat än i värnpliktssystemet.
Räkna med vad?

Citatfunktionen, please
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror att man kan räkna med det faktiskt. Hot utifrån brukar ena, krig dessutom rätt ordentligt.

Quislingar är inte populära någonstans, i någon tid.

Medborgarskap är inget praktiskt problem annat än i värnpliktssystemet.
Nu har ju många av de som kommit hit redan flytt från sina hemländer utan att tagit strid. Flyktingströmmarna har mestadels bestått av män i stridbar ålder. Ibland barn med skägg och visdomständer. Vi har bland världens sämsta integration av dessa. Att de skulle strida för Sverige är helt uteslutet. De vill ju inte ens skaffa ett jobb, betala skatt eller följa våra lagar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
79. Först var det tänkt 15 månader i Söderhamn men efter lite gnöl (gick med brutet/gipsat ben) blev det Gävle och 11 månader. För kullen motoriserat infanteri. Då var Ivan den lede FI - och inte dagens FI. Det mesta av träning var av typen gerilla, hit and run. Camp Marma.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top