Ska man vara orolig för Ryssland?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du menar den Ukrainska nationalismen/militärdiciplinen?
Ja, hade dom inte varit nationalister hade Putler knallat rakt in och tagit över precis som han hade tänkt.

Jag tror att det är Putler som är den betydande delen av grundproblemet.
En diktator utan hänsyn till människor, sina egna eller andra länders.
Nej.
Fenomenen, tankesätten, konsensusen att dessa är dygder.

Nationalism är ett sätt att skapa ett vi och dom tänk, militärdiciplin går ut på att följa order utan att ifrågasätta dem. Dessa är verktyg för dominering och att antagonisera människor , inte värdefulla egenskaper hos en individ.

Jag håller med om att Putin idag är det akuta hotet, som jag redan etablerat att den snabba nödlösning som behövs idag är att plocka bort honom.
Men grundproblemet är att en sådan kan konsolidera makt. Det finns gott om dårar, vad som gör Putin farlig är att människor lyssnar på honom.
Att bli ledare har samma problem som vapen, de som vill ha det är just de som inte ska ha det.
De som blir diktatorer är de med ambitionen, och villigheten att ta sig dit på andras bekostnad.

Makt, varesig den är fysisk (vapen tex), ekonomisk, eller politisk, bör disperseras, inte konsolideras.
Detta är en samhällsutveckling som behöver ske universellt, inte på nationsbasis.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kan bli lite knepigt för Agda 90 år
Haha, det tänkte jag inte ens på. Ja någon sort avgränsning bör väl Björn tycka är ok.
Iofs, skulle Agda, 90 år, komma skrultanes fram och hytta med brödkaveln i högsta hugg så skulle jag lyssna, och lyssna jävligt noga.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Såhär tycker riksdagsledamot Björn Söder.

Märkligt uttalande. Tror ni han tar täten förresten?
Jag har inget emot att man ställer krav på befolkningen i landet om det värsta skulle hända, som i Ukraina.
Alla kan inte bära vapen, men alla kan bidra.
Sen om det är i form arbeta inom sjukvården, ta hand om det civila samhället eller försvara resten med vapen är upp till de förutsättningar som finns. T.ex. arbetar du som lokförare så kanse en vettig krigsplacering vore som lokförare så att tågen rullar även då.
Vi borde ha en utökad totalförsvarsplikt som gäller alla som kan.
Ge alla en grundutbildning på 1 mån där basal sjukvård ingår, där man lär sig hur man ska agera vid kriser, hur man släcker bränder, osv.
Sen kan man alltid dela upp det i civilförsvar eller militärt försvar, men det skall vara en plikt.

Men just i det här fallet fiskar nog Björne mest efter att skicka ut folk. Fast han får nog skicka ut ganska många av sina egna då också.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har inget emot att man ställer krav på befolkningen i landet om det värsta skulle hända, som i Ukraina.
Alla kan inte bära vapen, men alla kan bidra.
Sen om det är i form arbeta inom sjukvården, ta hand om det civila samhället eller försvara resten med vapen är upp till de förutsättningar som finns. T.ex. arbetar du som lokförare så kanse en vettig krigsplacering vore som lokförare så att tågen rullar även då.
Vi borde ha en totalförsvarsplikt som gäller alla som kan.
Ge alla en grundutbildning på 1 mån där basal sjukvård ingår, där man lär sig hur man ska agera vid kriser, hur man släcker bränder, osv.
Sen kan man alltid dela upp det i civilförsvar eller militärt försvar, men det skall vara en plikt.

Men just i det här fallet fiskar nog Björne mest efter att skicka ut folk. Fast han får nog skicka ut ganska många av sina egna då också.
Vi har redan totalförsvarsplikt sedan några år, även om den inte är lika omfattande som det du beskriver, bl.a. får man inte automatiskt utbildning, men den gäller alla mellan 16 och 70 år. Om regeringen beslutar om det och det råder höjd beredskap kan en myndighet anvisa medborgare, även de som inte omfattas av civilplikt eller värnplikt, att utföra uppgifter inom totalförsvaret.

Zeromannen

Guest
Det måste ha varit i sluttampen av värnpliktssystemet, dvs slutet av 1990-talet?

Full pott på psykisk arbetsförmåga och godkänd fysik = i princip fritt val eller erbjudande om Tolkskolan om du nu inte var dyslektiker.

Nu försöker vi rampa upp från nivån 5000 vpl/år...
När jag mönstrade och fick göra telegrafistprovet så vill jag minnas att bara var tredje som mönstrade fick göra lumpen. Detta var på 80-talet.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi har redan totalförsvarsplikt sedan några år, även om den inte är lika omfattande som det du beskriver, bl.a. får man inte automatiskt utbildning, men den gäller alla mellan 16 och 70 år. Om regeringen beslutar om det och det råder höjd beredskap kan en myndighet anvisa medborgare, även de som inte omfattas av civilplikt eller värnplikt, att utföra uppgifter inom totalförsvaret.

Var kanske inte helt korrekt av mig att använda ordet totalförsvarsplikt där. Kom dock inte på något bättre ord. Men en kraftigt utökad sådan där man redan på ett tidigare stadie gör det till individens del av samhället och där du får en grund som du kan ha nytta av utanför krisen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag mönstrade och fick göra telegrafistprovet så vill jag minnas att bara var tredje som mönstrade fick göra lumpen. Detta var på 80-talet.
Nej, då gjorde nog "alla" militärtjänsten, dvs alla som inte sorterades bort.

Fun fact: Jag totalfailade telegrafistprovet, man hade IR hörlurar, och snubben framför mig satt med armarna bakom huvudet och blockerade mina hörlurar, så jag missade några tecken i början, jag hoppade över några rutor, men hamnade fel, så jag hade alla rätt, men förskjutet.

Det spelar ingen roll, Grön Radio måste vara det mest tragiska som finns för någon med radiointresse.
Jag gick med I FRO långt senare och tror att jag är med fortfarande, men jag är inte säker.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
T.ex. arbetar du som lokförare så kanse en vettig krigsplacering vore som lokförare så att tågen inte rullar då heller.
Korrigerade ditt inlägg litegrann. Och Sveriges största järnvägsbangård är borta sedan ett antal år. Nu får man avlasta i Murjek.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Korrigerade ditt inlägg litegrann. Och Sveriges största järnvägsbangård är borta sedan ett antal år. Nu får man avlasta i Murjek.

Det skulle vara roligt om det inte var sant.

Järnvägen slutar ju att fungera flera gånger om dagen i fredstid, ibland för att någon har stulit en bit kopparledning, ibland för att en kranbil har glömt att fälla ihop kranen och river ner en ledning och så har vi ju dom där blöta löven...

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, med tanke på att de gemensamma insatserna och ansträngningen för att få tågen att faktiskt gå sannolikt skulle öka i en krigssituation, där upphandling, bollande mellan div. leverantörer och myndigheter osv. plötsligt skulle bli sekundära prioriteringar, kanske nettoeffekten trots allt skulle bli positiv.

Zeromannen

Guest
Nej, då gjorde nog "alla" militärtjänsten, dvs alla som inte sorterades bort.

Fun fact: Jag totalfailade telegrafistprovet, man hade IR hörlurar, och snubben framför mig satt med armarna bakom huvudet och blockerade mina hörlurar, så jag missade några tecken i början, jag hoppade över några rutor, men hamnade fel, så jag hade alla rätt, men förskjutet.

Det spelar ingen roll, Grön Radio måste vara det mest tragiska som finns för någon med radiointresse.
Jag gick med I FRO långt senare och tror att jag är med fortfarande, men jag är inte säker.
Nej då var det bara var tredje som fick göra lumpen. Jag hade fast jobb och sa att jag helst slapp. Blev placerad med datum osv. men efter några månader kom ett brev som sa något i stil med ”På grund av omorganisation inom försvaret och ett mindre rådande skyddsbehov så har vi beslutat att din militärtjänsgöring ej kommer genomföras”.

Några veckor senare så var det även på nyheterna om hur hela militärtjänstgöringen genomgick nån form av reform.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej då var det bara var tredje som fick göra lumpen. Jag hade fast jobb och sa att jag helst slapp. Blev placerad med datum osv. men efter några månader kom ett brev som sa något i stil med ”På grund av omorganisation inom försvaret och ett mindre rådande skyddsbehov så har vi beslutat att din militärtjänsgöring ej kommer genomföras”.

Några veckor senare så var det även på nyheterna om hur hela militärtjänstgöringen genomgick nån form av reform.
Jag mönstrade också på 80 talet, inte en jävel slapp tjänstgöring om dom inte failade hårt på något test, jag hade magsår och kunde inte ens genomföra konditionstestet men fick en uppskattad siffra.

Jag tror det var en ur min mönstringsgrupp som slapp, han fick hjärtflimmer på cykeln och dom fick plocka av honom och ringa efter doktorn,
Han som var säker på att slippa för att han var öppet bög (på den tiden påstods dom slippa) slapp inte undan.
En annan försökte lura psykologen att han var instabil men slapp inte.

Raderad medlem 51742

Guest
När jag mönstrade i mitten av 90-talet var jag väl inte så där jätteentusiastisk över att göra lumpen. Blev erbjuden att vara kryptör i Boden, men undrade om jag inte kunde få tillhöra utbildningsreserven istället och då fick jag det.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag mönstrade också på 80 talet, inte en jävel slapp tjänstgöring om dom inte failade hårt på något test, jag hade magsår och kunde inte ens genomföra konditionstestet men fick en uppskattad siffra.

Jag tror det var en ur min mönstringsgrupp som slapp, han fick hjärtflimmer på cykeln och dom fick plocka av honom och ringa efter doktorn,
Han som var säker på att slippa för att han var öppet bög (på den tiden påstods dom slippa) slapp inte undan.
En annan försökte lura psykologen att han var instabil men slapp inte.
Jag hadde halsfluss när jag mönstra .Var nog rätt bra så man fick lite sämre värde på konditionen och fick slappare tjänstgöring

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hadde halsfluss när jag mönstra .Var nog rätt bra så man fick lite sämre värde på konditionen och fick slappare tjänstgöring
Sadisterna i Boden sa "Jaha, du är skuk nu, då kan man anta att du skulle ha presterat bättre i normala fall, så då skriver vi upp dit värde"

Jag var skitglad att hamna i flygvapnet, tills jag fick veta att tjänstgöringen var 11 månader...
Well, i efterhand är jag nöjd ändå

Zeromannen

Guest
När jag mönstrade i mitten av 90-talet var jag väl inte så där jätteentusiastisk över att göra lumpen. Blev erbjuden att vara kryptör i Boden, men undrade om jag inte kunde få tillhöra utbildningsreserven istället och då fick jag det.
Utbildningsreserven, så hette det som jag och många hamnade i.

Så här säger wiki om värnplikten:
”Endast en liten del av de värnpliktiga uttogs till militärtjänst från 1990-talet, då det kalla kriget var över, hotbilden mot Sverige ansågs mindre, synen på krig ändrades och man ville spara pengar.”

Jag mönstrade nog 89 eller nått för jag hamnade i denna utbildningsreserv som det hette då.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring