Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, gjorde mönstringsproven 96 tror jag.
Jag fick göra signalistprovet med, men något med mig gillade de inte alls. Kan iofs ha varit att min släkt har varit väldigt besvärliga under värnplikt i flera generationer tillbaka. Vi verkar ha ett nedärvt problem med auktoriteter.
Men jag ville, och fick inte. Flera andra vänner som ville göra militärtjänst fick inte heller, och de som absolut inte ville göra det blev tvingade.

Som under gamla tider. En civil kock fick bli lastbilschaufför. Civil lastbilschaufför fick då såklart bli kock. Tänker man då ett snäpp bortom den uppenbara lustifikationen så ser man faktiskt begreppet"redundans" träda fram.

Det är som med vapen. De som absolut vill ha vapen, skall inte ha vapen. De som helst vill slippa ha dem, bör ha vapen.

Har under många år inom Hemvärnet kunnat verifiera det där med att ambition och lämplighet märkligt nog tycks korrelera negativt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har under många år inom Hemvärnet kunnat verifiera det där med att ambition och lämplighet märkligt nog tycks korrelera negativt.
Samma här. Naturligtvis ingen regel utan undantag men påfallande ofta.

Hur det är nu på mitt gamla kompani vet jag inte. Lämnade in för flera år sedan.

Dunning-Kreuger där med.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De personerna får väl ta på vapen i alla fall.
Näe, det är bara riktiga kriminella än så länge som beväpnar sig, och det är illa nog.

Men sen har vi alla dom där som tror sig vara good guys som vill ha vapen för att kunna försvara sig mot alla dom påhittade scenarion dom har byggt upp i sitt huvud.

Folk som absolut varje gång tar chansen att eskalera en knuff i krogkön till ett slagsmål.
Såna som kör om dig på motorvägen och försöker stanna dig för att du körde om dom.
Såna som i dag tycker att ett slagträ i bilen är viktigare än startkablar.

Såna som har fullt på bilen med grej:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Personligen ville jag göra militärtjänst, men militären ville inte ha mig. Fick inte göra jägarprovet ens, trots att jag klarade fysprovet galant, och fick full pott på det där hjärntestet.
Istället tyckte de att jag skulle spendera 9 månader med att sopa kasernen, innan de lade ner stället de skulle skicka mig till.
Liknande för mig 1997.
"Du vill väl inte göra värnplikt?"
"-nae asså"
"Okej då slipper du"

Hade kompisar som var relativt normala som verkligen ville men inte fick.

Om man ska tänka positivt har vi nu andra typer av unga män med vapen, vi kanske kan skicka Shottaz mot Spetsnaz?

Skämt åsido ångrar jag bittert att jag inte gjort värnplikt, oaktat den nu uppkomna situationen. Jag tror det är ett oerhört bra sätt att snabbt bli vuxen och jag hade säkert haft nytta av det i arbetslivet.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Samma här. Naturligtvis ingen regel utan undantag men påfallande ofta.

Hur det är nu på mitt gamla kompani vet jag inte. Lämnade in för flera år sedan.

Dunning-Kreuger där med.
Håller med. Gick med i Hemvärnet några år efter utträdet ur FM och blev övertygad om att jag skulle bli vådaskjuten förr eller senare, så jag lämnade efter något år då inget verkade bli bättre trots påstötning.
Nu är det ju läng sedan och jag hör från vänner att det är rätt ok nu förutom några MÖPar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Liknande för mig 1997.
"Du vill väl inte göra värnplikt?"
"-nae asså"
"Okej då slipper du"

Hade kompisar som var relativt normala som verkligen ville men inte fick.

Om man ska tänka positivt har vi nu andra typer av unga män med vapen, vi kanske kan skicka Shottaz mot Spetsnaz?

Skämt åsido ångrar jag bittert att jag inte gjort värnplikt, oaktat den nu uppkomna situationen. Jag tror det är ett oerhört bra sätt att snabbt bli vuxen och jag hade säkert haft nytta av det i arbetslivet.

Ja tänk om alla svenska ungdomar fått ett år av utbildning, sammanhållning, lite andra perspektiv och lära känna sig själv? Då hade vi nog haft betydligt mindre av segregation, inkl shottaz och liknande. Alla hade haft en storebrorsa som hade lumparkompisar från både Östermalm och Biskopsgården och också varit en del av samhället istället för en del mot samhället.

Det finns få saker som bygger gemenskap som att tredje dygnet utan sömn skita tillsammans i en grop klockan 3 på natten i 25 minusgrader.
Eller bära kompisens ryggsäck utöver allt annat resten av övningen pga stukad fot. Alla skall med - här är det verklighet.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Som under gamla tider. En civil kock fick bli lastbilschaufför. Civil lastbilschaufför fick då såklart bli kock. Tänker man då ett snäpp bortom den uppenbara lustifikationen så ser man faktiskt begreppet"redundans" träda fram.

Det är som med vapen. De som absolut vill ha vapen, skall inte ha vapen. De som helst vill slippa ha dem, bör ha vapen.

Vilken del av hemvärnet tillhör du? Du behöver inte svara här om du inte vill.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja tänk om alla svenska ungdomar fått ett år av utbildning, sammanhållning, lite andra perspektiv och lära känna sig själv? Då hade vi nog haft betydligt mindre av segregation, inkl shottaz och liknande. Alla hade haft en storebrorsa som hade lumparkompisar från både Östermalm och Biskopsgården och också varit en del av samhället istället för en del mot samhället.

Det finns få saker som bygger gemenskap som att tredje dygnet utan sömn skita tillsammans i en grop klockan 3 på natten i 25 minusgrader.
Eller bära kompisens ryggsäck utöver allt annat resten av övningen pga stukad fot. Alla skall med - här är det verklighet.
Ja visst hade det varit bra. Helt enig.

Eller som Ilja Batljan sade härom veckan, alla skall göra det, män och kvinnor, de som vägrar vapen får skala potatis.
Sedan har vi förvisso haft så stor och snabb migration att det inte hade hjälpt fullt ut. Man kan inte skicka folk som inte kan svenska eller ens är svenska medborgare i värnplikt, tycker jag. Men det hade säkert hjälpt och vi hade byggt nationell stolthet, dvs nationalism, vilket vi hade varit behjälpta av i tider som dessa.

Det är väldigt synd att vi har två stora partier i Sverige som slog sönder detta. Jag tror det är där vi skiljer oss kraftigast i åsikt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med. Gick med i Hemvärnet några år efter utträdet ur FM och blev övertygad om att jag skulle bli vådaskjuten förr eller senare, så jag lämnade efter något år då inget verkade bli bättre trots påstötning.
Nu är det ju läng sedan och jag hör från vänner att det är rätt ok nu förutom några MÖPar.

Gigantisk skillnad mellan då och nu.

20 år sedan då var det fortfarande bevakningsuppgifter och gamla stammen av bönder och MÖP. Jag var plutonchef och instruktör på den tiden och hade fullt sjå bara med att få dem igenom VaktB och grundläggande vapenhantering. Förrådet av Roliga Sanna Historier fylldes på för en livstid.

Sedan blev Hemvärnet territorialförsvaret och tillfördes därför enorma mängder materiel, krav på utbildning och organisation som har varit svårt att uppfylla pga tid och tillgång till människor.

Idag löser man kvalificerade stridsuppgifter inklusive underrättelseinhämtning, eldledning, indirekt eld och samverkan med övriga stridskrafter.

Mycket långt ifrån dåtid och MÖP-nissarna försvann nästan helt kring 2000 då slutstyckslåset infördes och de inte kunde flasha för polarna med ak4-an mer…

Och de som är kvar har blivit mycket bättre då de faktiskt många gånger är motiverade att utbilda sig och därmed blivit mindre MÖP och mer goda soldater. Win win.

Idag är HV som vilken försvarsmakt som helst, givetvis med andra förutsättningar vad gäller personalen (civila jobb) men allt är på en enormt mycket högre nivå.

Dessutom jäkligt schysst gemenskap.

428ee04cb0de2ef872a057dea9b9467c.jpg

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vilken del av hemvärnet tillhör du? Du behöver inte svara här om du inte vill.

Närmare än så finns ingen anledning att specificera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sonen hade redan landat en bra, fast anställning (egentligen flera, han fick välja) så han avböjde när han fick brevet, annars hade han blivit en utmärkt soldat, han ägnar sig åt fjällvandring och friluftsliv och är en femjävlig mekaniker/problemlösare.

Hade han däremot tvingats att göra lumpen så hade han nog förmodligen blivit kvar i firman.

Det är dom personerna man går miste om när man inte har allmän värnplikt.

Dom som man får in nu är väl till stor del ett genomsnitt av vad man skulle få in med allmän värnplikt, men om det går 100 guldkorn på 10000 inkallade så hittar man bara 1 om man bara utbildar 100.
Även om vi säger att dom som gör värnplikten nu är dubbelt så bra som genomsnittet så hittar man bara 2 av dom 100.

Visst dom 1000 sämsta förr i tiden var sämre än dom 10 sämsta nu, men det var mönstringen och befälen duktiga på att sortera bort tidigt

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Eller som Ilja Batljan sade härom veckan, alla skall göra det, män och kvinnor, de som vägrar vapen får skala potatis.
Sedan har vi förvisso haft så stor och snabb migration att det inte hade hjälpt fullt ut. Man kan inte skicka folk som inte kan svenska eller ens är svenska medborgare i värnplikt, tycker jag. Men det hade säkert hjälpt och vi hade byggt nationell stolthet, dvs nationalism, vilket vi hade varit behjälpta av i tider som dessa.

Det är väldigt synd att vi har två stora partier i Sverige som slog sönder detta. Jag tror det är där vi skiljer oss kraftigast i åsikt.

Nä det där är förstås ett problem men efter någon månad på luckan och springandes på order av en argsint fänrik så kan man svenska ganska bra, det är en gammal regel. :)

Medborgarskap är en svårare fråga men erfarenheterna är att de som har konstiga namn brukar göra sitt bästa som soldater och för sina kamrater och det är nog bland det starkaste integrationsverktyget på riktigt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nä det där är förstås ett problem men efter någon månad på luckan och springandes på order av en argsint fänrik så kan man svenska ganska bra, det är en gammal regel. :)

Medborgarskap är en svårare fråga men erfarenheterna är att de som har konstiga namn brukar göra sitt bästa som soldater och för sina kamrater och det är nog bland det starkaste integrationsverktyget på riktigt.

Åtminstone så får man sitt ordförråd av svordomar, epitet och tillmälen kraftigt utökat.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Gigantisk skillnad mellan då och nu.

20 år sedan då var det fortfarande bevakningsuppgifter och gamla stammen av bönder och MÖP. Jag var plutonchef och instruktör på den tiden och hade fullt sjå bara med att få dem igenom VaktB och grundläggande vapenhantering. Förrådet av Roliga Sanna Historier fylldes på för en livstid.

Sedan blev Hemvärnet territorialförsvaret och tillfördes därför enorma mängder materiel, krav på utbildning och organisation som har varit svårt att uppfylla pga tid och tillgång till människor.

Idag löser man kvalificerade stridsuppgifter inklusive underrättelseinhämtning, eldledning, indirekt eld och samverkan med övriga stridskrafter.

Mycket långt ifrån dåtid och MÖP-nissarna försvann nästan helt kring 2000 då slutstyckslåset infördes och de inte kunde flasha för polarna med ak4-an mer…

Och de som är kvar har blivit mycket bättre då de faktiskt många gånger är motiverade att utbilda sig och därmed blivit mindre MÖP och mer goda soldater. Win win.

Idag är HV som vilken försvarsmakt som helst, givetvis med andra förutsättningar vad gäller personalen (civila jobb) men allt är på en enormt mycket högre nivå.

Dessutom jäkligt schysst gemenskap.

428ee04cb0de2ef872a057dea9b9467c.jpg
Det tror jag säkert, har som sagt en hel del kanaler in i den verksamheten och hör att det är rätt OK på de flesta ställena.
Jag valde att lägga min tid på en annan del av totalförsvaret under många år, nu gör jag nästan inget :cool: privat.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bara jag som ser nationalism och militärdisciplin som en betydande del av grundproblemet.

Ok då.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det finns ju jävligt mycket mellan Jägarsoldat och skala potatis också.
Vi hade några "tomhylsor" (vapenvägrare) och några som på andra sätt sorterades ut som fick bli brandmän, sjukvårdare och annat.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring