Ska man vara orolig för Ryssland?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Och här nere känns det som att man behöver njurbälte eller är det jag som har blivit kinkig med åren
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu fick allt sin förklaring... eller... jag tror fortfarande på oljegruset.
Hörru Dysterkvistarn, du kan fanken inte haft det värre än jag idag. 1 timme och 40 minuter i en bullrig MRI dvs magnetkamera - en som russkie hackers ännu inte hunnit planterat ransom på. Inte ens hårda coola och tuffa jag visste att man kunde ha anlag för cellskräck. Andning, andning och än mer andning - nästan som att ha en civilare efter sig på hojen i 220.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så är hysterin igång då....

Denna skulle iofs kunna vara på riktigt.

Nja.... tror inte riktigt på allt det va..
"På måndagskvällen meddelade polisen att de observerat drönare på flera platser i Storstockholm."
"Enligt uppgifter till Expressen har en stor ”avancerad” drönare setts över Drottningholms slott. "

"De senaste dagarna har polisen fått in flera rapporter om drönare. Det har dels handlat om kärnkraftverken Forsmark och Oskarshamn, men också om flygplatserna i Kiruna och Luleå, och över centrala Stockholm, däribland Slottet."
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Finns alla möjligheter att lösa drönar problemen, låt oss skynda oss att gå med i Nato bara så blir nog anskaffandet enklare med.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Just nu gissar jag också att ett antal privata "skojare" tycker det är extra kul att lufta drönaren nära utsatta områden. :3freak
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Hur gick det med de där anläggningarna som ryssarna köpte i skärgården där?
De där de byggde baracker och helikopterplatta.
Kommer ihåg att det var uppe i medierna en stund, men sen har det varit tyst om det

Utredningarna pågår ännu, det lär ta en stund innan allt är genomgånget.
Här är en artikel som är några månader gammal om fallet;
https://svenska.yle.fi/a/7-10006288

Det köps ju nog upp "fritidshus" nära strategiskt viktiga platser här i landet, men det är ingen hemlighet för vare sig myndigheter eller lokalbefolkningen. Min tanke är att det är en sorts markering att "vi vet, att du vet, att vi vet" ...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Finns alla möjligheter att lösa drönar problemen, låt oss skynda oss att gå med i Nato bara så blir nog anskaffandet enklare med.
Tror knappast Siliva skulle bli speciellt imponerad om hon blev väckt 03:00 en lördagsmorgon av en stor jämra BANG när en UAV blir nedskjuten där bajsmannen jobbar.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Tror knappast Siliva skulle bli speciellt imponerad om hon blev väckt 03:00 en lördagsmorgon av en stor jämra BANG när en UAV blir nedskjuten där bajsmannen jobbar.

Huruvida Silvia blir imponerad eller inte är av underordnad betydelse, UAW kan leverera otrevlighetar likväl som att bara filma eller andra sensorer. Är den av militär typ ska den bekämpas. Svårare än så är det inte.
 

Raderad medlem 51742

Guest
För ett par år sedan när drönare störde flygtrafiken vid Londons flygplatser tog de väl till slut in militären som hade avancerad utrustning för ändamålet. Minns inte exakt hur det slutade, men inte ens då tror jag det var speciellt enkelt att hantera problemet.

Tror aldrig jag hört talas om att den svenska militären ens skulle ha tillgång till sådan utrustning, än mindre att en polispatrull som skickas på ett larm till ett kärnkraftverk skulle ha det. När det gäller konsumentdrönare tror jag tillverkarna tagit fram system som gör det möjligt för myndigheter att ta över kontrollen, men det är ju en helt annan typ av hot än en militär drönare. Skulle tro att vi och många andra länder inte är speciellt väl förberedda för den typen av hot. Dags att uppdatera riskscenarierna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är den av militär typ ska den bekämpas. Svårare än så är det inte.
Kan du föreställa dig hur många pjäser man skulle behöva placera ut runt om i Sverige för den förmågan? Det man bör oroa sig för är terroristcyklisten på Drottningholmsbron med ryggsäcken full av sprängmedel - eller Shottaz som tror att cyklisten snott deras bilfälgar och tömmer att magasin från AK-47'an i fel riktning.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Putin och Ryssland vill bli uppfattade som en storspelare och supermakt. Det har de inte varit sen Sovjet föll. Det har de dock blivit sista halvåret. Det talar för att det inte blir mera än vapenskrammel.

De gillar symbolik och det är ju 30 år sen Sovjet föll och vilken bättre symbolisk tid att återupprätta ett stor Ryssland än nu?
Men...
Ryssland har alltid agerat när det finns utrymme att agera.
Ta t.ex. när USA inte ingrep i Syrien och istället minskade sina trupper engagerade i konflikten. Ryssland klev in med marktrupper.
Just nu är utrymmet att agera i Ukraina litet och skapar en större konflikt ingen vill ha.
Bättre att vapenskramla lite och placera ut stationära trupper och vapensystem i trakterna och vänta in bättre tillfälle. Typ när det drar ihop sig om konflikt i sydkinesiska sjön och Taiwan. Blir det konflikt där ligger flera östländer i farozonen.

Det som skedde i Kazakstan kom väldigt olägligt för Ryssland och jag skulle inte bli förvånad om västliga underrättelsetjänster haft ett finger med i spelet att det blev så. Inte direkt, men genom att öka trycket på dem som protesterade t.ex. via sociala medier osv. Det finns många vägar att få igång folkliga uppror som redan är på gång.
Det gjorde ju att Ryssland blev uppmärksamma på risken att förlora andra lydstater om de gick in i Ukraina.
Tror Ryssland svarar med samma mynt och pushar ut någon konflikt via deras egna kanaler närmaste veckorna. Sen om den fastnar eller inte återstår att se. Här i Sverige lär vi se vissa "medier" börja propagera den saken snart.

Så sitt still i båten, ha skafferiet välfyllt och oroa er mera om elpriset istället.
Tycker det du skriver är spot on. Ryssland och Putin har, trots idoga försök, inte lyckats flytta fram sina positioner på världsarenan på det sätt man hoppas. Ja man utnyttjade USA fumlande i Syrien men den europeiska säkerhetsordningen har man inte lyckats vrida till. Det är fortfarande USA och Kina som är big league -och Putin vill sitta vid det bordet.

Nu kanske han ser ett fönster att agera: upplevd svag amerikansk president med fokus på Kina (vilket är en smart prip tror jag) och vaktbyte i EUs stormakter Frankrike och Tyskland. Vapenskrammel är en del av strategin men jag tror han är smartare än att rulla in i Ukraina, det skulle sannolikt bli en väldigt blodig och kostsam buffertzon. Krig är inte bra för affärerna -och han behöver sina gas och oljeintäkter. Och EU vill ju köpa så varför riskera det?

30 tals retoriken, att man riskerar ett bli invaderade från alla håll, funkar bara så långt för den interna opinionen. Tror som sagt Putin är smartare och mer pragmatisk än så.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
men se det med putins ögon. han blir mer o mer trängt.
polen o alla balt stater låter jänkerna fylla landet med bomber o granater ända upp under näsan på han.
o senast vill ukraine gå med i nato.
inte konstigt han sätter ner foten.
jag tyckte hans krav var rätt så rimliga
kort beskrivet...
inget nato för ukraina
inte fler vapen i baltikum o polen
usa sätter ju upp fler o fler avanserade vapen nära ryska gränsen.
det liksom usa som har startat provokationen av rysland, än en gång
sen är det löjligt att sverige plötsligt börjar leka krig på gotland
dom pengarna kan vi ha till något vettigare.
Ryssland är "trängt" rent geografiskt hursomhelst. Precis som Kina är man geopolitiskt "land locked" till skillnad från USA som med sitt läge kan kontrollera två oceaner. Vill Ryssland expandera så är det västerut som öppningen finns.

Jag förstår att Putjn spelar på rädslan att Polen och Baltikum är ett tecken på ett mer "aggressivt" Nato och byggstenar i en kommande invasion av "hemlandet" men i verkligheten vet Putin att något sådant hot inte existerar. Här handlar det om att öka sitt ekonomiska och geopolitiska inflytande, att återigen bli räknade som en supermakt jämte USA och Kina.

Turkiet under Erdogan spelar samma spel: man luftar gammal ottomansk imperieretorik för att hetsa anhängarna men i realiteten fattar man att en konflikt med EU och USA inte gagnar Turkiet på längre sikt. Och i Syrien gick det ju sådär när man gick in militärt så det är man nog inte så sugen på igen.

Att Ryssland ska diktera oberoende staters säkerhetspolitik är naturligtvis inte rimligt någonstans. Vill Ukraina eller Sverige gå med i Nato är det ju vår ensak. Att Ryssland skramlar med vapnen är en del av strategin men är Putin smart så stannar det vid det -iaf just nu.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Apropå gårdagens kortvariga diskussion om huruvida sverigedemokrater är tillräckligt mycket nationalister, en helt sjuk diskussion, bland allehanda regimtrogna medlemmar så lade Josefin Utas i MED ut följande stulna text i morse.

Det är ungefär exakt så jag tycker i frågan.

Mothugg accepteras.

SKILSMÄSSA FRÅN STATEN?

Jag läste en tänkvärd text av en Mats på Twitter, om hur han får allt svårare att känna lojalitet med svenska staten. Hans tankar tror jag delas av flera i Sverige, men av kanske lite olika anledningar.

Personligen har jag tappat mycket förtroende på grund av det förmynderi som vi i befolkningen utsätts för. Den lätthet med vilken vi skinnas på pengar hela tiden, utan att det finns en mycket god anledning till det, är så provocerande. Men också pga den ohållbara politik som nu riskerar landets sammanhållning, enligt vad Mats skriver. Jag skrev själv om det i blogginlägget ”Politikernas rovdrift på den svenska solidariteten” (se länk nedan).

Om detta med förtroende och lojalitet må vi tala, medan tiden är god. För vart leder denna väg om inte mot sönderfall av landet?

____________________________________________________

Från Twitter:

”Tror det är viktigt att medvetet börja skilja på folket och staten i Sverige. Jag känner stor lojalitet med svenska folket. Och dit räknar jag de ca 8 miljoner med vilka jag delar en historia och ett starkt kulturarv.

Jag brukade känna stor lojalitet även med staten. Även om jag var kritisk mot sådant som kändes stort då, som marginalskatter och spritmonopol, så fanns en grundläggande lojalitet. Jag fick tex en väldigt fin utbildning betald av skattebetalarna på välordnade skolor. Den lojaliteten är nu i stort sett bortblåst.

De senaste decennierna har staten tagit in hundratusentals människor med vilka jag inte känner någon som helst samhörighet och som jag dessutom tvingas vara med och försörja. Våldet har exploderat och det står staten helt handfallen inför, men lägger i stället stora resurser på att utreda brott som hets mot folkgrupp och förberedelse för att skjuta varg.

De företrädare många av oss röstat på i hopp om att vända utvecklingen mobbas av en enig riksdag och statens tjänstemän. Ja, de förberedde tom någon slags civil olydnad om folket skulle rösta ”fel”.

Men nu när det är lite oroligt förväntas vi plötsligt sluta upp mangrant kring en stat som i åratal inte bara struntat i oss, utan aktivt arbetat för att förnedra oss och våra företrädare.

Har man en äkta hälft som är otrogen, hånar och förnedrar en, och samtidigt tar en för given så är det dags skilja sig.

Jag är lojal mot svenska folket, men svenska staten vill inte längre vårt bästa. Jag skulle vilja att vi går skilda vägar. Och det vill nog staten också. Det är därför den börjat byta ut svenska folket.”

Twitter-länk:
Blogginlägg: https://josefinutas.wordpress.com/2021/11/10/politikernas-rovdrift-pa-den-svenska-solidariteten/
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top