Ska man vara orolig för Ryssland?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag vågar påstå att ingen inom 50 år kan bygga upp en tillverkning som gör oss oberoende från Kina.
Tekniskt skulle många länder kunna, men resursmässigt och ekonomiskt så nej. Det är svårt att matcha ett land med så mycket folk och naturtillgångar, som samtidigt styr befolkningen hårt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vågar påstå att ingen inom 50 år kan bygga upp en tillverkning som gör oss oberoende från Kina.
Vi kan göra allt man gör i Kina plus lite till. Kina kan inte göra allt vi kan göra i Europa.
Däremot volymerna och kostnaderna kommer att förändras. Men Kina är minst lika mycket beroende av ”väst” som väst är beroende av Kina. Vem skall köpa kinesiska grejor om vi inte gör det?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vi kan göra allt man gör i Kina plus lite till. Kina kan inte göra allt vi kan göra i Europa.
Däremot volymerna och kostnaderna kommer att förändras. Men Kina är minst lika mycket beroende av ”väst” som väst är beroende av Kina. Vem skall köpa kinesiska grejor om vi inte gör det?
Vi kan lära oss igen men mycket av det som tillverkas i Kina finns det helt enkelt inte fabriker för i väst längre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi kan lära oss igen men mycket av det som tillverkas i Kina finns det helt enkelt inte fabriker för i väst längre.
Det är ju helt sant, och även om fabriker av enorma storlekar går att bygga på ett år utan större problem så är det knepigt att få till leveranskedjor och sånt, och den biten kommer att minst ta flera år även med hela den europeiska företagsamheten och regeringar bakom sig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det kan ganska snart bli nödvändigt att göra det. Och det var väl två årtionden av att flytta tillverkningen dit som satt oss i nuvarande sits, så det borde inte vara helt omöjligt att byta riktning på det, särskilt som företag redan börjat dra öronen åt sig på grund av at tKina stjäl allt de kan.
Men vi kommer garanterat att upprepa samma misstag igen, så det blir antagligen Indien som tar över istället för att se till att ha "inhemsk" produktion.
Samma problem seglar ju upp med textiltillverkningen nu när Bangladesh börjar se lite brunt ut.
Det är inte två årtionden, vi flyttade först produktionen till u-länder som Hong Kong, Taiwan och Sydkorea...
Till Kina har vi därefter flyttat i trettio år kanske, Vietnam i femton.
Var tillverkar man en fiskelina i väst? Vem investerar i en fiskelina fabrik? Och ta det gånger en miljon olika industriella och konsument-produkter.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ni är ute på fel spår grabbar. Fabriker för tillverkning kan göras i andra låglöneländer, den processen är redan igång.
Det stora problemet är hightech där Kina "snott" kompetens på olika sätt, smartaste är att köpa techbolag (Volvo tex) och stegvis plocka hem kompetensen. Någon som på allvar tror att utveckling o tillverkning alltid kommer vara kvar i Göteborg?
Se tex på EX30...

Avancerad Tech tex chips görs i Taiwan...någon som är förvånad att Kina vill återta landet?
Är hightech och avancerad tillverkning vi ska ta hem först. USA-bolag har redan börjat.

Personliga inköp, undvik Kiaprodukter om det går, Kinabilar tex.
TV kan man köpa från tex Sony (japansk bolag)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni är ute på fel spår grabbar. Fabriker för tillverkning kan göras i andra låglöneländer, den processen är redan igång.
Det stora problemet är hightech där Kina "snott" kompetens på olika sätt, smartaste är att köpa techbolag (Volvo tex) och stegvis plocka hem kompetensen. Någon som på allvar tror att utveckling o tillverkning alltid kommer vara kvar i Göteborg?
Se tex på EX30...

Avancerad Tech tex chips görs i Taiwan...någon som är förvånad att Kina vill återta landet?
Är hightech och avancerad tillverkning vi ska ta hem först. USA-bolag har redan börjat.

Personliga inköp, undvik Kiaprodukter om det går, Kinabilar tex.
TV kan man köpa från tex Sony (japansk bolag)
Det intressanta är väl att förutom batterier och hela den kedjan, så har Kina misslyckats med att skapa något i alla andra utan lyckats mest bara kopiera saker. Inte ens deras vapenindustri verkar kunna ta steget borton att göra kopior.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ni är ute på fel spår grabbar. Fabriker för tillverkning kan göras i andra låglöneländer, den processen är redan igång.
Det stora problemet är hightech där Kina "snott" kompetens på olika sätt, smartaste är att köpa techbolag (Volvo tex) och stegvis plocka hem kompetensen. Någon som på allvar tror att utveckling o tillverkning alltid kommer vara kvar i Göteborg?
Se tex på EX30...

Avancerad Tech tex chips görs i Taiwan...någon som är förvånad att Kina vill återta landet?
Är hightech och avancerad tillverkning vi ska ta hem först. USA-bolag har redan börjat.

Personliga inköp, undvik Kiaprodukter om det går, Kinabilar tex.
TV kan man köpa från tex Sony (japansk bolag)
Enig men det räcker inte med high tech.
Folk vill kunna ha en cykel innan barnen är 47 år också. Men ja.
Jag undviker Kina alltid om jag kan, skulle aldrig köpa Volvo tex.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att ta tillbaka produktionen till europa är inget större problem och låter sig lätt göras inom några år.
Men kostnaden för prylarna skulle bli ett desto större problem.
Tvärtom skulle jag säga, eftersom lönerna i åtminstone Kina är ungefär som i ett östland i Europa numera.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Förflyttningen av tillverkning från Kina har redan börjat och accelererade under Covid. Det står ett flertal länder redo att ta ett kliv framåt, varav Indien står i spetsen när det kommer till kapacitet.

Personligen tror jag Indien kommer spegla Kinas expansion de senaste 40-50 åren. Under tiden de bygger upp den infrastruktur som krävs kommer länder som Vietnam, Malaysien, Indonesien, osv ta en stor del av den enklare tillverkningen.

Kina är givetvis medvetna om detta och satsar på att utöka lokal R&D och högteknologisk tillverkning. Markus nämnde Shenzhen, vilket är ett bra exempel - där investerar man i fabriker för tillverkning, samtidigt som man erbjuder företag nya möjligheter via initiativ som HKSTP i Hong Kong. Man ställer alltså om till att konkurrera på en helt annan nivå än vad uppstickarna i Sydasien är redo för.

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kommer alltid att vara billigt att tillverka sin skit i länder som inte tar några som helst miljlhänsyn.

Alla våra solceller som tillverkas i Kina har förgiftat stora landområden där fabrikerna har legat till exempel.

När man har förgiftat en plats för mycket flyttar man bara fabriken och dom överlevande arbetarna till en ny plats, och skitar genast ner den också.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Flygmaskinen gick trasig
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Varför Sverige aldrig kan vinna ett krig och varför vi fortfarande behöver ett rejält jävla kvartssamtal.

Bullerregler smäller högre än försvaret

Ja eller varför bullerkraven på bana är hårdare än de som bilprovningen går efter - att tillgodose de som känner sig kränkta eller besvärade har alltid högst prio.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja eller varför bullerkraven på bana är hårdare än de som bilprovningen går efter - att tillgodose de som känner sig kränkta eller besvärade har alltid högst prio.
Jag är 110% säker på att om Sverige blev invaderat skulle Länsstyrelsen i Örebro vara en maktfaktor.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top