Ska man vara orolig för Ryssland?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Den stora nackdelen med Putin istället för Ryssland är byter landet ledare så kvarstår ju hotet.
Se bara på Finland, Finland har inte varit i krig med Lenin och Stalin utan med Ryssland.
Och har ett försvar därefter. Tsarerna växlar men hotet kvarstår.
Den här tråden heter Ska man vara orolig för Ryssland, smart av NisseHt tycker jag.
Det är en stor nackdel med att koppla ihop hot med namn. Som Finland fattat.

Jag träffade några riktiga ärkefinnar under helgens snöskoteraktiviteter och fick höra en ny variant som jag inte hört förut:

En ryss är och förblir en ryss. Om du så steker en ryss i smör så är han fortfarande en ryss…

Jag är långt ifrån säker på att en kula i tinningen på Putler skulle innebära slutet på Rysslands aggressioner. Alltför många som är uppvuxna i samma skola står redo att fortsätta och många av dem har samma nationalistiska och smått patetiska stormaktsdrömmar. Att den nedsupna befolkningen sedan visat sig vara historiskt lättuktad och totalt oförmögen att resa sig mot diktator och system gör inte saken lättare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag träffade några riktiga ärkefinnar under helgens snöskoteraktiviteter och fick höra en ny variant som jag inte hört förut:

En ryss är och förblir en ryss. Om du så steker en ryss i smör så är han fortfarande en ryss…

Jag är långt ifrån säker på att en kula i tinningen på Putler skulle innebära slutet på Rysslands aggressioner. Alltför många som är uppvuxna i samma skola står redo att fortsätta och många av dem har samma nationalistiska och smått patetiska stormaktsdrömmar. Att den nedsupna befolkningen sedan visat sig vara historiskt lättuktad och totalt oförmögen att resa sig mot diktator och system gör inte saken lättare.

Dom har ju varit likadana så långt historien sträcker sig så att skylla på Putin är ju att göra det lite lätt för sig. Kanske ska klassas som önskedrömmar?
Oddsen och historien talar inte för att Ryssland kommer vara nåt fredligt land någon längre tid efter att Putin lämnat jordelivet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Detta talesätt är åtminstone hundra år gammalt, men gedigen erfarenhet av ryskt sinnelag finns åtminstone sedan 1600-talet och det har tyvärr inte ändrats särskilt mycket. Kom ihåg att en definition av ”Europa” är att vi skilt på stat och kyrka, avskaffat livegenskapen, genomgått upplysning, undergått industrialisering, massutbildning, demokratisering osv osv.

Intet av detta i Ryssland. Några Potemkin-”skyltfönster” som StPetersburg och Moskva; annars tämligen medeltida både vad gäller levnadsstandard som maktstrukturer och framtidsutsikter för gemene medborgare. Dvs man är i princip ägodelar för dem som makten har - lokalt, regionalt och centralt.

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dom har ju varit likadana så långt historien sträcker sig så att skylla på Putin är ju att göra det lite lätt för sig. Kanske ska klassas som önskedrömmar?
Oddsen och historien talar inte för att Ryssland kommer vara nåt fredligt land någon längre tid efter att Putin lämnat jordelivet.

Exakt så. Tyvärr.

Mvh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Avtalet är ju inte spikat ännu och det lär spekuleras ganska friskt vad som står.
Men detta vore väl häleri, som iofs säkert skulle locka nuvarande amerikanska regering

View attachment 511038

Trump skulle naturligtvis inte backa från en bra deal av moraliska skäl men han litar knappast på varken avsikt eller förmåga från Ryskt håll.

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen