Ska man vara orolig för Ryssland?

Tyskland ska växla upp försvarsindustrin och detcduktigt. En gammal klassiker kanske?VAG har det ju som bekant lite knackigt, ställa om verktygen och börja tillverka tanks? BMW göra flygplansmotorer igen?
Håll i skjortan, det kan gå fort!
Ja, Tyskarna har visat förr att de kan rusta upp ruskigt fort från låga nivåer. Hoppas de inte kommer på att de behöver mer levnadsutrymme denna gång…
 
Du undviker fortfarande problemet med säsonger, och var vi ska få sådden ifrån, även om vi slutar odla raps och humle så har vi inte potatis att plantera i deras ställe, plus att det är helt olika maskiner som behövs för olika grödor, så problemet med att maskiner inte finns kvarstår. Sedan blir det nog lite styvt en höjning från 25 till kanske 35% on man byter till matgrödor.
Och problemet med fabriker finns kvar då med, men det går väl kanske att köra de som inte går 5skift på det, men då ska det in mer folk och pengar.
Och om nu kriget inte bryter ut vid en fördelaktig tid för att kunna byta grödor innan sådd, och det magiskt finns rätt mängd sådd tillgänglig så kvarstår exakt samma problem. Lantbruk har en löptid på ganska många månader.

Och apropå sådden, den beställs månader i förväg, och om man inte kan så det man köpt utan istället måste köpa en hel omgång av något annat kommer man gå stora summor back.

På dig låter det som om det bara är att peta potatis i marken när kriget bryter ut så är biffen klar, men det är en grov underskattning av problemen med att skifta jordbruket.

Och om det ska bli mer kött så är det ännu längre ledtider på och vi får svälta medan vi väntar, och det är för djurhållning som det är mest begränsningar för produktionen.

Japp, och därför lär det inte vara djurhållning som löser biffen ifall ryssen fjärrminerar Kattegatt. Potatis kan man dessutom så bara ögonen (även om det tar längre tid) och sist jag kollade hade vi inhemsk potatis nog. Och gurka, av någon jäkla anledning… (inte näring).

Det jag ville lyfta fram var att ”självförsörjningsgrad” i fred inte behöver betyda samma grad i krig.

Och att man åt grävlingskött under sista ransoneringstiden berodde på att den var kupongfri, dvs utanför ransoneringssystemet, på samma sätt som kaffesurrogat…


Mvh
 
Ifall man fortfarande är osäker på vilken sida USA står på numera...

1741465482388.png

 
Ifall man fortfarande är osäker på vilken sida USA står på numera...

View attachment 511592

Såå, dags att skicka några JAS? Vi hade ju en knippe piloter här på träning av ingen särskild anledning, sedan ett par underhållscontainrar och lastbilar med, och träna flygingenjörer i underhållet?
 
Tyskland ska växla upp försvarsindustrin och detcduktigt. En gammal klassiker kanske?VAG har det ju som bekant lite knackigt, ställa om verktygen och börja tillverka tanks? BMW göra flygplansmotorer igen?
Håll i skjortan, det kan gå fort!
Fan, jag skulle inte vilja ha en pansarvagn gjord av VAG....
Asjobbigt att byta kamkedja under AK-eld...
 
Läste någonstans att Gripen har Amerikanska motorer.
Snacka om fjassko. :näsblod
Korrekt, GE414 i de nya (E/F), GE404 i de äldre, den senare licensbyggda av Volvo men fortfarande lidande under exportrestriktioner. Få länder utvecklar helt egna jetmotorer, men Frankrike och Storbritannien gör och lär varar lättare att ha och göra med. Frankrike har tom erbjudit Snecma M88 som uppdatering för äldre Gripen då den till dimensionerna är ganska lik den äldre GE404 och i senare versioner är nära nyare och till dimensionerna större GE414 till styrka.

Vetot mot Gripen till Colombia är inte första gången USA blandar sig i. Redan på 70-talet hindrade de försäljning av föregångaren Viggen till Indien. Även den hade en motor som byggde på något amerikanskt.

Och i kölvattnet av att statsminister Palme uttalat sig lite väl frispråkigt mot USA under Vietnamkriget och efterföljande konflikter så fördröjdes leveranser av jaktrobotar till Viggen kraftigt. Just det var bidragande till att få Sverige att satsa på Europeiska långdistans jaktrobotar för Gripen även om man även köpte amerikanska för kortare distans. Nästa vidareutveckling kan det vara en idé att hålla med europeiska komponenter åtminstone som tillgängliga alternativ.
 
Korrekt, GE414 i de nya (E/F), GE404 i de äldre, den senare licensbyggda av Volvo men fortfarande lidande under exportrestriktioner. Få länder utvecklar helt egna jetmotorer, men Frankrike och Storbritannien gör och lär varar lättare att ha och göra med. Frankrike har tom erbjudit Snecma M88 som uppdatering för äldre Gripen då den till dimensionerna är ganska lik den äldre GE404 och i senare versioner är nära nyare och till dimensionerna större GE414 till styrka.

Vetot mot Gripen till Colombia är inte första gången USA blandar sig i. Redan på 70-talet hindrade de försäljning av föregångaren Viggen till Indien. Även den hade en motor som byggde på något amerikanskt.

Och i kölvattnet av att statsminister Palme uttalat sig lite väl frispråkigt mot USA under Vietnamkriget och efterföljande konflikter så fördröjdes leveranser av jaktrobotar till Viggen kraftigt. Just det var bidragande till att få Sverige att satsa på Europeiska långdistans jaktrobotar för Gripen även om man även köpte amerikanska för kortare distans. Nästa vidareutveckling kan det vara en idé att hålla med europeiska komponenter åtminstone som tillgängliga alternativ.
Vi får skifta motorn innan alla E uppgraderingar är gjorda.
Vi använde väl en Rolls förr? Vore nog bra att sluta med amerikanskt helt. Vi vill ju inte stå utan delar bara för att de inte gillar vår politik. Eller om vi nu är dumma nog att bli invaderade och förvarar oss.
 
Vi får skifta motorn innan alla E uppgraderingar är gjorda.
Vi använde väl en Rolls förr? Vore nog bra att sluta med amerikanskt helt. Vi vill ju inte stå utan delar bara för att de inte gillar vår politik. Eller om vi nu är dumma nog att bli invaderade och förvarar oss.
Draken var senaste svenska jetflygplanet med motor från Rolls och det var på 50-talet. SK60 hade från Turbomeca (fransk), Viggen från Pratt & Whitney (amerikansk) och Gripen från General Electric (amerikansk)

Rolls tillverkar inte sådana motorer själv men ingår i gruppen EuroJet (Brittiskt/Tyskt/Italiensk/Spanskt) som gör Eurofigher-motorn EJ200 som borde vara i rätt storleksklass. Men Franska Rafael som drivs med två stycken Snecma M88 hade delvis GE404 under utvecklingen, ibland en av vardera, och M88 har erbjudits som ersättning för GE404 medan jag inte vet om EJ200 kan ersätta lika lätt. Tror därför M88 är ett säkrare val.
 
Hur svårt kan det va att laga en Jetmotor?
(Var det inte Volvomotor i Saabs första försök?)
Laga är en sak, men att nyutveckla något i vikt och prestandaklass med vad andra moderna flygplan är utrustade med kräver mycket stora investeringar, ett antal miljarder euro är nog ett minimum.

Och även för att laga och underhålla är man beroende av certifierade reservdelar som snabbt strandsätter flygplan vid embargo, något Israelerna fick erfara i slutet av 60-talet när fransmännen vägrade leverera reservdelar efter press från Arabstaterna. Israelerna löste det kortsiktigt genom att de på något sätt fick tillgång till originalritningarna till motorerna och därför kunde tillverka egna reservdel, men långsiktigt genom att byta till amerikanska flygplan och i vissa fall amerikanska motorer i egna Miragederivat byggda på inofficiellt överkomna ritningar (det senare är en lång historia, se https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Nesher och https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Kfir).

För länge sedan kunde man dela utvecklingskostnaden med det civila men idag används där turofläktmotorer som är extremt effektiva i underljudshastighet men inte kan fungera effektivt i överljudsfart och därför sällan används militärt utöver i rena transportflygplan.

Lägg till att Sverige vad jag vet aldrig har utvecklat egna jetmotorer bara licensbyggt andras.
 
F414(RM16 på svenska) kan ersättas med EJ200. Nåväl, vi bör även återstarta kärnvapenprogrammet och förse våra grannländer med tekniken.
 
Last edited:
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top