Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Precis som Ukrainakriget och att EU borde ha rustat 2014 som senast, så borde problemet med Kina ha börjat hanteras för 10 år sedan när det blev uppenbart, då hade vi antagligen kunnat hantera det snyggt och ordnat, men om man tror på Xis planer så har tiden tagit slut och det behövs en slägga rakt i fejset på systemet om vi inte vill lämna över i princip hela kontrollen rakt av...
Våra kära politiker har varit ryggradslösa våp som spenderat 10 år med symbolpolitik och jaga meningsmotståndare istället för att styra. Och det har antagligen varit delvis ett resultat av den gamla fina tekniken söndra och härska, men med nya verktyg. Kina och Ryssland har gjort det jobbet rätt väl.
Titta på alla fina pengar (alltid andras) som placeras i olika fina gröna initiativ som skall rädda världen. Ingen nämnd, ingen glömd.

Tänk om aktivisterna på Alecta mfl bestämde sig för att inte investera i Kina.

Vi har Trump att tacka för mycket, bla att vi inte har Huawei i 5G.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Titta på alla fina pengar (alltid andras) som placeras i olika fina gröna initiativ som skall rädda världen. Ingen nämnd, ingen glömd.

Tänk om aktivisterna på Alecta mfl bestämde sig för att inte investera i Kina.

Vi har Trump att tacka för mycket, bla att vi inte har Huawei i 5G.
Ja, Huawei är ju ett särfall som definitivt borde ha intresserat åtminstone Sveriges politiker. Hela företraget bygger på stulen teknik från Ericsson. Det hela gick till som så att Ericsson behövde lämna in hela sin källkod och alla specar till Kinas regering för att få operera i landet, och ett par år senare dök nya produkter upp i ett företag med namnet Huawei, och deras mjukvara var buggkompatibel med Ericsssons, och hade dessutom ett par såndär trap door features (som kartritare som lägger till städer som inte finns och sånt) som inte borde ha funnits där öht om det inte bara var en ren kopia av källkod.
Ingen gjorde något. Ericsson var lite arga på det hela.

Och jag är ganska säker på att Kina gjort exakt samma sak många, många gånger. Redan där borde västvärlden ha dragit öronen åt sig lite, men alla dreglade över den enorma marknaden de kunde få tillgång till i Kina och ignorerade att deras produkter blev stulna.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hur mycket köper Kina av Usa? Känns som de nya högre tullarna borde såra Usa mer än kineserna
Kinas ekonomi är redan ganska ansträngd, och om de plötsligt inte kan sälja till USA, den största marknaden i världen, så kommer det antagligen att kännas.
Om EU också satte upp lite tariffer så skulle Kina nog ganska snabbt få rätt stora problem.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kinas ekonomi är redan ganska ansträngd, och om de plötsligt inte kan sälja till USA, den största marknaden i världen, så kommer det antagligen att kännas.
Om EU också satte upp lite tariffer så skulle Kina nog ganska snabbt få rätt stora problem.

Pengar är en sak men Kina är mycket mer självförsörjande än USA så Kina behöver bara tålmodigt sitta ner och vänta tills Trump kommer krypande och vill slicka dom i röven. Som Trump så stillöst uttrycker sig.

Varför EU skulle sätta upp tullar mot Kina? I nuvarande läge så vore det väl extremt dumt att eskalera och utöka handelskriget. Bättre att USA ensamt får slåss mot världen tills Trump själv närmar sig konkurs och fått i sig sin humble pie.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Pengar är en sak men Kina är mycket mer självförsörjande än USA så Kina behöver bara tålmodigt sitta ner och vänta tills Trump kommer krypande och vill slicka dom i röven. Som Trump så stillöst uttrycker sig.

Varför EU skulle sätta upp tullar mot Kina? I nuvarande läge så vore det väl extremt dumt att eskalera och utöka handelskriget. Bättre att USA ensamt får slåss mot världen tills Trump själv närmar sig konkurs och fått i sig sin humble pie.
För att Kina ger stora statliga subventioner för att driva andra länders företag från marknaden och på så vis har ett ganska stort ekonomiskt övertag mot en sund marknad.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja, Huawei är ju ett särfall som definitivt borde ha intresserat åtminstone Sveriges politiker. Hela företraget bygger på stulen teknik från Ericsson. Det hela gick till som så att Ericsson behövde lämna in hela sin källkod och alla specar till Kinas regering för att få operera i landet, och ett par år senare dök nya produkter upp i ett företag med namnet Huawei, och deras mjukvara var buggkompatibel med Ericsssons, och hade dessutom ett par såndär trap door features (som kartritare som lägger till städer som inte finns och sånt) som inte borde ha funnits där öht om det inte bara var en ren kopia av källkod.

Och jag är ganska säker på att Kina gjort exakt samma sak många, många gånger. Redan där borde västvärlden ha dragit öronen åt sig lite, men alla dreglade över den enorma marknaden de kunde få tillgång till i Kina och ignorerade att deras produkter blev stulna.
Är ganska säker på att det var Huawei vi hittade på Cebit ca 20 år sedan med en kopia på en Cisco modul switch. Ganska mycket billigare också, vi frågade lite, det var samma kommandon för att konfigurera, och om Cisco kom ut med nya funktioner hade de också det några veckor senare.

Mässan i Hannover, satan i gatan vad stor den är. Första hallen är väl dubbelt så stor som Älvsjö-mässan, sedan finns det väl typ 20 hallar till som är lika stora som Älvsjö.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Frågan är om det inte är läge att Europa och USA tar den här striden nu.
Kan ha varit tanken hela tiden.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000

Rubio pratade ju en del om detta nyligen, Kina har under årtionden stulit teknologi från ledande företag. Bla tog dom ju in offert från Bombardier gällande snabbtåg, köpte ett och byggde sedan en exakt kopia själva.
Allt handlar inte om tullar, frågan är större och med komplex.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Frågan är om Kina är så självförsörjande om de tappar sin största kund.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag tror inte du förstår innebörden av ordet "självförsörjande".
Fast Kina är inte självförsörjande, de importerar mycket mat, elektronik och metaller. Maten och elektroniken är väl det större problemet för dem, metallen klarar de sig nog utan om de inte kan sälja saker, antagligen elektroniken med. Om det kniper kan de nog tillverka mycket av elektroniken själva med sämre chip, men maten klarar de inte själva.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast Kina är inte självförsörjande, de importerar mycket mat, elektronik och metaller. Maten och elektroniken är väl det större problemet för dem, metallen klarar de sig nog utan om de inte kan sälja saker, antagligen elektroniken med. Om det kniper kan de nog tillverka mycket av elektroniken själva med sämre chip, men maten klarar de inte själva.

Gör nu samma analys av usa.

Fundera sen på var folket kommer acceptera situationen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hur tror du folket i respektive land kommer acceptera läget som följer?
Eeh, jag tror att kineserna är närmare våldsamt upplopp, men amerikanerna är inte långt efter. Om inte för annat så kan USA föda sin befolkning hjälpligt iaf, men en totalkollaps av det ekonomiska systemet brukar oundvikligen ge våldsamma upplopp.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eeh, jag tror att kineserna är närmare våldsamt upplopp, men amerikanerna är inte långt efter. Om inte för annat så kan USA föda sin befolkning hjälpligt iaf, men en totalkollaps av det ekonomiska systemet brukar oundvikligen ge våldsamma upplopp.

Varför skulle kineserna starta upplopp?

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...