Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
WOW tullarna fungerar
så precis på kamera 1 psykopaten berätta att han dra in
2 miljarder dollar om dagen, på dom nya tullar.
för det kan väll inte vara så att han står o ljuger
det ca 600 miljarder skr. i månaden i extra inkomst.
inte dåligt
om det nu är sant, ursäkta men jag tvivlar
förövrigt är det väl jänken som betalar tullarna med högra pris på varorna ? det väl inte vi som betalar tullen
vi säljer bara mindre
så han brandskatter väl dom vanliga amerikanare
eller har jag missupfattat något

Just nu stämmer det säkert.

Det tar väl typ 2 månader för en container från Kina så containrar som anländer idag från Kina beställdes ju när det var låg eller ingen tullavgift och beställaren får ta kallduschen med 125% när containern anländer till USA.

Men vi kan väl gissa att många är livrädda för att beställa prylar idag med Trump som president, det kan ju vara 1000% tull när containern kommer fram. Så om 2 månader har nog de där 2 miljarderna minskat till tvåsiffrigt antal miljoner.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
I Sverige är det beställaren/mottagaren som blir krävd på tullavgiften. Jag har svårt och tro att det ser annorlunda ut någon annanstans i världen? :va
Informationen kommer från ett mail från en engelsk tillverkare av motorcykeldelar till deras kunder. Tydligen så DHL och UPS jobbar mot USA-kunder.
Samma ide som när kines och engelska säljare tar svensk moms och skickar till skatteverket.
Ger snabbare leveranser. Dom gånger jag behövt betala svensk tull har det gått till speditören.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Informationen kommer från ett mail från en engelsk tillverkare av motorcykeldelar till deras kunder. Tydligen så DHL och UPS jobbar mot USA-kunder.
Samma ide som när kines och engelska säljare tar svensk moms och skickar till skatteverket.
Ger snabbare leveranser. Dom gånger jag behövt betala svensk tull har det gått till speditören.

Så långt var jag med. Däremot vem som sen faktureras undrar jag om du verkligen har rätt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Här i veckan såg jag en amerikan beklaga sig då han hade beställt en container från Kina och medans containern befann sig någonstans på Atlanten så hade tullen helt plötsligt ändrats till 104%. Nu vet jag inte om det var sant och nu har ju geniet skjutit upp tullarna i 90 dagar igen.
De sköts väl upp för alla länder UTOM just Kina. Fast EU hann väl annonsera sitt svar innan uppskjutningen om och kanske blev Trump kreNkt av det och slänger snart på 104% även mot oss utan 90 dagars uppskov.

En väldigt stor del av världens befolkning sitter nog och räknar ner dagar till nästa US-val med den kanske naiva förhoppningen att det an i alla fall inte bli värre. Tre månader snart avklarade, 45 kvar.

Om det inte sker naturlig avgång någon gång mitt i såklart men han verkar väl ändå relativt välmående för sin ålder.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Just nu stämmer det säkert.

Det tar väl typ 2 månader för en container från Kina så containrar som anländer idag från Kina beställdes ju när det var låg eller ingen tullavgift och beställaren får ta kallduschen med 125% när containern anländer till USA.

Men vi kan väl gissa att många är livrädda för att beställa prylar idag med Trump som president, det kan ju vara 1000% tull när containern kommer fram. Så om 2 månader har nog de där 2 miljarderna minskat till tvåsiffrigt antal miljoner.
Det kommer märkas rejält inför de stora helgerna framöver

1744250114267.png

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Så långt var jag med. Däremot vem som sen faktureras undrar jag om du verkligen har rätt.

Det beror på vilka inco-terms som avtalats mellan parterna. Bland de vanligare, som EXW och FOB så står mottagaren för tullavgifter. I fall så som DDP så står avsändaren för fiolerna.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag låg och slöglodde på en handfull dollar ikväll så nu är jag sådär floskisofisk...
Men, med tanke på att Kina lite sjanghajat världsekonomin lite det senaste årtiondet, kriget i Ukraina visat att det är lite jobbigt att kliva av i farten under krig, och att Kina har sagt att de kommer ta Taiwan 2027 så kan hela det här tokeriet vara ett agerande mot Kina och Kinas kontroll av världsekonomin. Rysslands ekonomi var redan hårt pressad, och nu när oljepriserna faller som följd av Trumps stampande så tappar de en viktig inkomstkälla för att kunna driva vidare kriget.
Så, håller Trumpen på att likt en vattenbuffel i en porslinsfiguraffär att finlira världsekonomin, EUs upprustning och Kina på samma gång?

Han hotar med tariffer om och om igen och backar hela tiden, men Kina verkar få ha kvar sina så de verkar ju vara ett primärt mål.
Sen är ju Trumpen lite grinig över att Europa tyckte att han var lite väl infantil i sitt gnäll om försvar och tjafs om att bygga in avstängningsfunktioner i vapensystemen, så vi satsar på vår egen vapenindustri som ändå är rätt okej om en lite svulten på ordrar.

Och han kommer nog inse att hans agerande inte riktigt får det utslag han verkar hoppas på, Men många supportrar i USA verkar ju tycka att det är underligt att DE måste betala mer på grund av tarifferna, det var ju andra länders produktion som skulle beskattas. Va hände med att Mexiko EU skulle betala liksom? :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju inte helt oproblematiskt att Kina numera producerar nästan allt vi konsumerar idag och det borde ske en reclaim.
Men jag tror den här metoden slår hårdast mot USA själva.

Kanske skulle det fungera att få produktionen till usa om tullarna hade höjts lite successivt. Kanske 5% under lång tid och sedan höja lite då och då.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det är ju inte helt oproblematiskt att Kina numera producerar nästan allt vi konsumerar idag och det borde ske en reclaim.

Kanske skulle det fungera att få produktionen till usa om tullarna hade höjts lite successivt. Kanske 5% under lång tid och sedan höja lite då och då.
Jo, det pågick ju redan en omindustrialisering i både USA och EU med investeringar, och de investeringarna stannade väl av helt när han började hela det här debaklet med tariffer?
Sedan har jag sett siffror på allt mellan 5 och 20 år för USA att få hem all produktion som exporterats till Kina, på grund av att det tar en massa tid att bygga fabriker, och det är långa kedjor av producenter i världsekonomin.
Bara så enkla saker som bilkomponenter skickas över Kanadagränsen 5-10 gånger.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det pratas så mycket om att tullarna är pausade men det är väl bara andra steget, 10% ligger kvar utan att EU har svarat. Kan han pytsa på 10% även nästa runda genom att hota med ännu mer och sedan dra tillbaka så kanske han tycker att han har nått någon form av framgång.

Även om tullarna långsiktigt skadar USA minst lika mycket som länderna de handlar med.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Och för att bespara Ulvhamne sömnlösa nätter över vad miggens intåg i även denna högst politiska tråd kan ställa till med så passar jag på att lova, detta blir mitt första och sista inlägg här, tillbaks till trafiken igen :krama
Så länge det inte blir sidor av käbbel så bryr jag mig inte hemskt mycket faktiskt. :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Kanske bra eller inte men om inte någon tar fighten med Kina nu kommer inte våra barn och barnbarn kunna ta fighten.

Mycket finns att säga om Trump, men vad var alternativet och vilka politiska krafter skulle annars ta fighten samt hur och när?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kanske bra eller inte men om inte någon tar fighten med Kina nu kommer inte våra barn och barnbarn kunna ta fighten.

Mycket finns att säga om Trump, men vad var alternativet och vilka politiska krafter skulle annars ta fighten samt hur och när?
Precis som Ukrainakriget och att EU borde ha rustat 2014 som senast, så borde problemet med Kina ha börjat hanteras för 10 år sedan när det blev uppenbart, då hade vi antagligen kunnat hantera det snyggt och ordnat, men om man tror på Xis planer så har tiden tagit slut och det behövs en slägga rakt i fejset på systemet om vi inte vill lämna över i princip hela kontrollen rakt av...
Våra kära politiker har varit ryggradslösa våp som spenderat 10 år med symbolpolitik och jaga meningsmotståndare istället för att styra. Och det har antagligen varit delvis ett resultat av den gamla fina tekniken söndra och härska, men med nya verktyg. Kina och Ryssland har gjort det jobbet rätt väl.

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...