Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Du tror inte att det finns mat i andra länder än usa?
PRatade vi inte om Kina nu? Om de tappar sin exportmarknad så kommer de inte ha en inkomst att köpa maten för, och USA och EU är där pengarna kommer ifrån. Och eftersom att Kinas ekonomi redan är på upphällningen behövs inte någon jättestor förlust av marknad för att skicka den över gränsen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
PRatade vi inte om Kina nu? Om de tappar sin exportmarknad så kommer de inte ha en inkomst att köpa maten för, och USA och EU är där pengarna kommer ifrån. Och eftersom att Kinas ekonomi redan är på upphällningen behövs inte någon jättestor förlust av marknad för att skicka den över gränsen.

Ja, vi pratar om Kina vs usa.

Kina kan sälja till resten av världen och pengarna som slutar komma från usa stjälper inte det skeppet.

Men hur kommer företagen i usa klara sig utan prylarna från Kina?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, vi pratar om Kina vs usa.

Kina kan sälja till resten av världen och pengarna som slutar komma från usa stjälper inte det skeppet.

Men hur kommer företagen i usa klara sig utan prylarna från Kina?
Resten av världen, visst, men usa är en stor del av världsmarknaden, och Kinas ekonomi är allt annat än sund och kommer antagligen inte må alls bra av det bortfallet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Resten av världen, visst, men usa är en stor del av världsmarknaden, och Kinas ekonomi är allt annat än sund och kommer antagligen inte må alls bra av det bortfallet.

USAs ekonomi är på väg ordentligt utför sedan Trump började med sitt kaos.

Kolla hur deras långa ränta rusar uppåt senaste veckan, trots att det är till USA-obligationer handlarna brukar fly när det är oroligt på på börsen. Nu vill folk inte ens ha det som tidigare ansågs vara det säkraste man kunde äga.

Den riskfria räntan är inte ens säker längre.

10ybond.png

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Kolla hur deras långa ränta rusar uppåt senaste veckan, trots att det är till USA-obligationer handlarna brukar fly när det är oroligt på på börsen. Nu vill folk inte ens ha det som tidigare ansågs vara det säkraste man kunde äga.

View attachment 513132
Den kommer bli jobbig för dem om det håller i sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan? Kina är redan överens med Europa och resten av världen.
Nej, Kina och resten av världen är inte överens om hur gärna vi skall fortsätta ge all vår teknik till dem, produktions know how uppbyggd under 300 år (som vi gett bort på trettio) och hur gärna de skall fortsätta vara insyltade i all vår kritiska infrastruktur.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

View attachment 513132
Men folk var nöjda fram till 7/4?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men folk var nöjda fram till 7/4?

Det verkar inte riktigt så.

17% nedgång i turistindustrin, och då ska man ju beakta att biljetter ofta köpts långt i förväg så vi har nog inte sett allt ännu.
Det är väl inte en helt orimlig gissning att flertalet andra branscher med substituerbara varor har ungefär lika stor nedgång.

Tycker du fortfarande att det är fånigt av de som valt att bojkotta USA? Bara nedgången i deras turistindustri har alltså sänkt BNP med 0.4%.

Härligt att tänka på hur mycket pengar Trump hotels förlorat nu.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

17% nedgång i turistindustrin, och då ska man ju beakta att biljetter ofta köpts långt i förväg så vi har nog inte sett allt ännu.
Det är väl inte en helt orimlig gissning att flertalet andra branscher med substituerbara varor har ungefär lika stor nedgång.

Tycker du fortfarande att det är fånigt av de som valt att bojkotta USA? Bara nedgången i deras turistindustri har alltså sänkt BNP med 0.4%.

Jag tror att när kvittot på de förlorade militärmaterielförsäljningarna kommer in kommer det svida ordentligt. EU var ju inte snälla och köpte amerikanskt, och flera länder har ju sagt upp köpen av f35.
Och det blir nog inte bättre ju längre trump raljerar vidare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att när kvittot på de förlorade militärmaterielförsäljningarna kommer in kommer det svida ordentligt. EU var ju inte snälla och köpte amerikanskt, och flera länder har ju sagt upp köpen av f35.
Och det blir nog inte bättre ju längre trump raljerar vidare.

Turismindustrin är väl den enda rapport vi sett ännu.
Så ja vi har väl bara sett början på början.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Min poäng var att räntan började stiga 7/4.
Jag har inga åsikter om andras bojkott, kommer dra ner på min egen konsumtion från USA.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min poäng var att räntan började stiga 7/4.
Jag har inga åsikter om andras bojkott, kommer dra ner på min egen konsumtion från USA.

När marknaden flyr från aktier så är den naturliga trygga hamnen obligationer, det var alltså antagligen ryggmärgen hos många handlare som resulterade i att mycket kapital sökte sig till obligationer när börsen började kännas osäker. Med följden att räntorna alltså pressades ner initialt.
Därefter tog det väl en tid innan osäkerheten började spilla över även på amerikanska obligationer.

Så tror jag.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
När marknaden flyr från aktier så är den naturliga trygga hamnen obligationer, det var alltså antagligen ryggmärgen hos många handlare som resulterade i att mycket kapital sökte sig till obligationer när börsen började kännas osäker. Med följden att räntorna alltså pressades ner initialt.
Därefter tog det väl en tid innan osäkerheten började spilla över även på amerikanska obligationer.

Så tror jag.
Såg nån nyhet om attt investerare börjat flytta pengar till Europeiska värdepapper istället nu. Kan ju bli extra jobbigt för USA om dollarn tappar världshandelsvalutastatusen, om målen som MAGAs säger är att sänka dollarns värde för att kunna skriva om lån till en bättre ränta kan kostnaden vara väldigt mycket högre än räntesänkningen är värd om de inte längre kan trycka pengar som galningar, vilket de gjort länge nu.

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...