Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Såg Civil War på bio igår, rekommenderas. Var väldigt kuslig och jag ser det absolut som möjligt med nuvarande konflikter. Trist och onödigt.
Ja, jag såg den i april. Men reportrarna som följer det hela (i alla fall vissa av dem) påminner om Natural Born Killers. Men håller med om kusligt scenario.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, jag såg den i april. Men reportrarna som följer det hela (i alla fall vissa av dem) påminner om Natural Born Killers. Men håller med om kusligt scenario.
Den filmen har jag typ glömt.

Tröttande lite på reportrarna på slutet då det spårade ur lite men undantaget de sista tjugo minuterna tycker jag den var riktigt bra.

Kul att Pablo Escobar hade huvudrollen också.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Givet de senaste dagarnas högtravande retorik från den valde presidenten Trump, som blandat med märkligt tal om vattenmassor mellan USA och Mexico så kan det lätt kännas som om det finns anledning till att vara orolig.

Annektera Canada, "Vi behöver Grönland" och vi förbehåller oss rätten, om vi inte kan komma överens (läs, vi får eller får köpa Grönland) att använda handelshinder och militära medel för att lösa upp situationen.

Ett Natoland som inte är många ord och fraser ifrån att förklara krig mot både Canada och Danmark? Vem hade trott det för en vecka sedan. Visst sjutton, glöm inte Panama.

Det är väl bara i Kreml där Putin och Lavrov et.al sitter, som det småles i mjugg. Så har vi eller har vi inte anledning till att oroa oss för USA?

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
En president är inte allsmäktig i USA. Tom ryggradslösa republikaner har en gräns.

Men annars är det väl klassiska rökridåer från Trump. Det ska väl meddelas dom i några av alla de brott han är dömd av och det här tramset är säkert ett sätt att minska intresset för de sakerna. Vore inte första gången han agerade skrämmande och förvirrande för att flytta fokus från något som besvärade honom.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Inte för att jag tror Trump menar allvar med allt han kläcker ur sig (även om man aldrig undgår att förvånas över gubben), men vad som är allvarligt är hur han bidrar till att förändra hela samhällsdiskussionen på ett toxiskt sätt, vilket även märks i Sverige och till och med på det här forumet.

Det blir som någon slags extrem variant av wokeism fast omvänt. Vad som är sant, moraliskt rätt eller gemensamt överenskommet spelar inte någon som helst roll - allt handlar bara om vem som har makt och att utnyttja den för att få sin vilja igenom. På det sättet är Trump paradoxalt nog en extremt postmodern politiker.

Problemet blir att när gemensamma referensramar, institutioner och värderingsgemenskaper raseras finns det inte längre en gemensam uppfattning om verkligheten kvar som det går att bygga samarbeten kring mellan människor. Då sammanfaller allt i nihilism och efterfrågan på rigida strukturer, dvs någon som styr upp allting.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Inte för att jag tror Trump menar allvar med allt han kläcker ur sig (även om man aldrig undgår att förvånas över gubben), men vad som är allvarligt är hur han bidrar till att förändra hela samhällsdiskussionen på ett toxiskt sätt, vilket även märks i Sverige och till och med på det här forumet.

Det blir som någon slags extrem variant av wokeism fast omvänt. Vad som är sant, moraliskt rätt eller gemensamt överenskommet spelar inte någon som helst roll - allt handlar bara om vem som har makt och att utnyttja den för att få sin vilja igenom. På det sättet är Trump paradoxalt nog en extremt postmodern politiker.

Problemet blir att när gemensamma referensramar, institutioner och värderingsgemenskaper raseras finns det inte längre en gemensam uppfattning om verkligheten kvar som det går att bygga samarbeten kring mellan människor. Då sammanfaller allt i nihilism och efterfrågan på rigida strukturer, dvs någon som styr upp allting.
Vi som samhälle gluttar lite försiktigt in bakom civilisationens slöja.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Är nog inte helt med på vad du menar. Vill du utveckla?
Civilisation är en tunn slöja över en hög med barbarer som är redo att mörda sina grannar. Sålänge vi är mätta och allmänt nöjda med livet räcker slöjan för att dölja barbarerna på andra sidan.
Trumps starka man och buffel är ett exempel på vad som finns på andra sidan den där tunna slöjan, efter andra världskriget skapades lite extra distans med en hel hög papper och internationella överenskommelser, sk "lagar", för att kanske inte upprepa hemskheterna fler gånger.
Att hiva hela sin fläskiga militära och ekonomiska makt på andra för att få som man vill oavsett vad god kutym förespråkar tar oss närmare till den där tunna slöjan.

Sedan är som sagt Trump mest bara bombastisk, och håller på med sin sorts förberedning för köpslående. Tror jag.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Bara att vänja sig. 😅
Kommer bli 4 år av mer eller mindre galna utspel som hela världen kommer förfasas över.
Och som kommer rättfärdigas av MAGA, Fox och övriga anhängare.
Mark Twain lär ha sagt att historien aldrig upprepar sig, men den rimmar.

Trump är densamme som förra gången, men omständigheterna är annorlunda. Han omger sig numera med ja-sägare, har gjort sig av med sådana som tidigare fick honom att hålla igen och har numera snarare flera som har såväl intresse av, incitament för och kapacitet till att bidra till att saker tar en mer extrem riktning.

Därutöver är omvärldsläget betydligt känsligare och mer riskfyllt denna gången. Svagheter i västs sammanhållning kan snabbt utnyttjas av Kina, Ryssland m.fl. Nästan som man kan se den västliga sammanhållningen som ett avslutat kapitel. Nu kommer det handla mer om vilka deals Trump gör med diverse olika parter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, lyckligtvis är det bara 4 år att stå ut, det går nog att blockera dom mest idiotiska planerna den tiden.

Vad han hinner ställa till för skada på USA's förtroende under den tiden är en annan sak, men det får ju nästa stolle leva med/försöka reparera

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Civilisation är en tunn slöja över en hög med barbarer som är redo att mörda sina grannar. Sålänge vi är mätta och allmänt nöjda med livet räcker slöjan för att dölja barbarerna på andra sidan.
Trumps starka man och buffel är ett exempel på vad som finns på andra sidan den där tunna slöjan, efter andra världskriget skapades lite extra distans med en hel hög papper och internationella överenskommelser, sk "lagar", för att kanske inte upprepa hemskheterna fler gånger.
Att hiva hela sin fläskiga militära och ekonomiska makt på andra för att få som man vill oavsett vad god kutym förespråkar tar oss närmare till den där tunna slöjan.

Sedan är som sagt Trump mest bara bombastisk, och håller på med sin sorts förberedning för köpslående. Tror jag.
Håller delvis med även om bilden kanske är väl mörk. Det som möjliggjort den mest positiva utvecklingen för mänsklig civilisation har trots allt varit förmågan till fredlig samexistens och generativt samarbete. Det är också den riktningen och dynamiken man på något sätt måste hitta tillbaka till. Men slöjan är förstås tunn och det som är lätt att rasera är betydligt svårare att bygga upp.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sålänge vi är mätta och allmänt nöjda med livet räcker slöjan för att dölja barbarerna på andra sidan.

Jag såg för länge sedan någon vetenskapsman/filosof som sa:

"Den absolut viktigaste resursen i framtiden kommer att vara energi, har man energi i överflöd kan man avsalta havsvatten och odla gurkor i öknen eller värma upp gigantiska växthus med konstbelysning på antarktis, då finns bara religion kvar att kriga om"

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag såg för länge sedan någon vetenskapsman/filosof som sa:

"Den absolut viktigaste resursen i framtiden kommer att vara energi, har man energi i överflöd kan man avsalta havsvatten och odla gurkor i öknen eller värma upp gigantiska växthus med konstbelysning på antarktis, då finns bara religion kvar att kriga om"
Det går nog att utvidga resonemanget till att inte bara gälla framtiden utan även nu och historiskt (iaf under industriell tid).

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning