Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hörde något om att också vatten kommer vara en viktig "råvara" framöver.

Har man energi så är vatten inget problem, men har man som oss i Sverige god tillgång till rent vatten så minskar ju behovet av energi. Vi behöver iofs istället energi till våra bostäder.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
det blir 4 väldans mörka år med den psykopaten vid roret
han har ju även sagt att han kan tänka sej en tredje period
alltså rena diktator fasoner
man får hoppas någon stopper han på det ene eller andra sättet
han o musk är farligare än putin
putin vill bara puckla på ukraina
trumpeten vill splittra hela den västliga världen

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag skulle vilja påstå att putten vill puckla på alla som inte tycker som han och hans planer på "make Sovjetunionen lika uselt som det var again". Dessutom vill han nog ännu mer än trumpeten, att väst splittras.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
nu ska stolpskottet musk ge sej in i det tyska valet med nazisterna.
han o nån höger miljardär
musk är oxå ett stort hot mott den freden o demokratin i västvärlden
något måste göras åt den oxå
är alla rent blinda o dumma o fattar ingenting

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Jag skulle vilja påstå att putten vill puckla på alla som inte tycker som han och hans planer på "make Sovjetunionen lika uselt som det var again". Dessutom vill han nog ännu mer än trumpeten, att väst splittras.
jag ser trumpeten o musk som större hot mott os än röda baronen från moskva
tänk om musk får igång stövel trampet i tyskland
då står alla dessa små diktatorer ungar o turkjävlen i startgroppen o allierar sej med dom
blip blop europa slut

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skulle lite intressant att höra vad alla "resonliga" som förespråkat Trump över woke-mad-Democratic-Party säger om detta?
Har de gjort ett misstag, eller försöker de få't att låta klokt?
:va

Även lite intressant att höra vad Elon, som ju velat framstå som en sån rättvisans frihetskämpe, säger.
"Darth Musk", som någon benämnde honom...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inte för att jag tror Trump menar allvar med allt han kläcker ur sig (även om man aldrig undgår att förvånas över gubben), men vad som är allvarligt är hur han bidrar till att förändra hela samhällsdiskussionen på ett toxiskt sätt, vilket även märks i Sverige och till och med på det här forumet.

Det blir som någon slags extrem variant av wokeism fast omvänt. Vad som är sant, moraliskt rätt eller gemensamt överenskommet spelar inte någon som helst roll - allt handlar bara om vem som har makt och att utnyttja den för att få sin vilja igenom. På det sättet är Trump paradoxalt nog en extremt postmodern politiker.

Problemet blir att när gemensamma referensramar, institutioner och värderingsgemenskaper raseras finns det inte längre en gemensam uppfattning om verkligheten kvar som det går att bygga samarbeten kring mellan människor. Då sammanfaller allt i nihilism och efterfrågan på rigida strukturer, dvs någon som styr upp allting.
Första fetmarkerade kunde du få exemplifiera, andra förstår jag inte alls - vi återgår ju nu till verkligheten, vi har varit i "män kan amma" och "vinsten kommer längre fram" i tjugofem år.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vill Putin verkligen bara puckla på Ukraina? Jag tror många bedömare skulle påstå att det inte stämmer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skulle lite intressant att höra vad alla "resonliga" som förespråkat Trump över woke-mad-Democratic-Party säger om detta?

Även lite intressant att höra vad Elon, som ju velat framstå som en sån rättvisans frihetskämpe, säger.
Jag tror du skall se det i ljuset av 25-30 års total galenskap. Inget annat bet, nu är vi där vi är.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Efter förra valet som slutade med Trump och något klavertramp av honom pratade jag med en bekant i USA som hade en granne som hade kampanjat trump hårt. (flaggor och skyltar fulla gården)

Dom hade sett honom med varmluftspistol och skrapa avlägsna "bumper stickern" och lacken från sin bil.

Så det finns ju säkert den här gången också, men dom flesta skrattar nog bara nervöst och försöker byta ämne när någon tar upp hans senast klavertrump

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Första fetmarkerade kunde du få exemplifiera, andra förstår jag inte alls - vi återgår ju nu till verkligheten, vi har varit i "män kan amma" och "vinsten kommer längre fram" i tjugofem år.
Det är övergripande fenomen jag vill belysa och beteenden jag vill kritisera, oavsett vem det kommer ifrån - människor har olika sidor som kommer fram på olika sätt i olika sammanhang, så att hänga ut enskilda genom citat så här i efterhand blir bara kategoriskt och missvisande. Det jag är kritisk mot brukar jag kommentera där och då i den aktuella diskussionen, så det lär ha framgått för alla som hängt med i diskussionerna.

Sådant jag är kritisk mot är t ex när det blir onödigt häcklande, vilket jag förmodligen själv gör mig skyldig till ibland, även om jag försöker göra det med en ironisk twist i såna fall.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är övergripande fenomen jag vill belysa och beteenden jag vill kritisera, oavsett vem det kommer ifrån - människor har olika sidor som kommer fram på olika sätt i olika sammanhang, så att hänga ut enskilda genom citat så här i efterhand blir bara kategoriskt och missvisande. Det jag är kritisk mot brukar jag kommentera där och då i den aktuella diskussionen, så det lär ha framgått för alla som hängt med i diskussionerna.

Sådant jag är kritisk mot är t ex när det blir onödigt häcklande, vilket jag förmodligen själv gör mig skyldig till ibland, även om jag försöker göra det med en ironisk twist i såna fall.
Vet inte riktigt vad du menar men jag vet att dammluckorna är öppna, högerväljare har sitt metoo nu. 😍

Tänk hur många som fått sitt liv förstört av cancelkultur och liknande, tror du de kommer se mellan fingrarna?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Vet inte riktigt vad du menar men jag vet att dammluckorna är öppna, högerväljare har sitt metoo nu. 😍

Tänk hur många som fått sitt liv förstört av cancelkultur och liknande, tror du de kommer se mellan fingrarna?
Jag tror att du och jag har lite olika verklighetsuppfattning, vilket är helt i sin ordning. De frågor jag försöker lyfta kanske kan sägas handla om hur människor med olika verklighetsuppfattning skall kunna samexistera på ett fredligt sätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror att du och jag har lite olika verklighetsuppfattning, vilket är helt i sin ordning. De frågor jag försöker lyfta kanske kan sägas handla om hur människor med olika verklighetsuppfattning skall kunna samexistera på ett fredligt sätt.
Ja det tror jag också att vi har, eller rättare sagt jag vet det. 🙂 Helt ok som sagt.

Tycker du att metoo-rörelsen hade en försonande och inlyssnande attityd mot sina förövare? De som levt under olika typer av förtryck? Not so much.

Folk har hamnat på psyket, tagit livet av sig eller blivit av med jobbet, tror inte du skall hoppas att det blir så trevligt när pendeln svängt, om den nu gör det.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Ja det tror jag också att vi har, eller rättare sagt jag vet det. 🙂 Helt ok som sagt.

Tycker du att metoo-rörelsen hade en försonande och inlyssnande attityd mot sina förövare? De som levt under olika typer av förtryck? Not so much.

Folk har hamnat på psyket, tagit livet av sig eller blivit av med jobbet, tror inte du skall hoppas att det blir så trevligt när pendeln svängt, om den nu gör det.
Jag tycker metoo-rörelsen i vissa avseenden tog sig fruktansvärda uttryck. Därför tycker jag också att det blir lika fruktansvärt om det bedrivs en liknande rörelse i annan politisk riktning. Häxjakt och pöbelvälden tillhör medeltiden.

Jag tycker som sagt man skall kritisera fenomen och beteenden, oavsett avsändare, snarare än att bedriva ett eskalerande ställningskrig där man låter ens motståndares negativa handlingar motivera att man själv svarar med liknande negativa handlingar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker metoo-rörelsen i vissa avseenden tog sig fruktansvärda uttryck. Därför tycker jag också att det blir lika fruktansvärt om det bedrivs en liknande rörelse i annan politisk riktning. Häxjakt och pöbelvälden tillhör medeltiden.

Jag tycker som sagt man skall kritisera fenomen och beteenden, oavsett avsändare, snarare än att bedriva ett eskalerande ställningskrig där man låter ens motståndares negativa handlingar motivera att man själv svarar med liknande negativa handlingar.
Japp jag vet, och att vi tycker olika, och det är väl för bra att man kan. 🤗

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror du skall se det i ljuset av 25-30 års total galenskap. Inget annat bet, nu är vi där vi är.
Jag är inte säker på att jag begriper vad fasen du snackar om...? :va

Att man missnöjes-röstar sig bort från det demokratiska partiet har jag god förståelse för, även om jag nog inte själv hade röstat på Trump.
Frågan jag ställer är hur många som röstat Trump, verkligen tycker att de röstat för ett invasionskrig mot en europeisk nation...?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning