Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har börjat tro att USA sluter ett avtal med Ryssland för att gemensamt kunna ta sig an Kina. Så snart det lugnat sig i Ukraina kommer de två ledarna samsas om en policy om resten av världen.
USA har slopat alla kontrollfunktioner som var tänkta att låta folket kunna kontrollera ledningen.

Jag har snarare känslan av att det är på väg att bli en tävling mellan de tre i att annektera grannländer.
Alla tre vill vara störst i den fiktiva framtiden där bara tre stora länder återstår.

Och just nu är det ju Kina som ser ut att vara den vuxne i rummet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag har snarare känslan av att det är på väg att bli en tävling mellan de tre i att annektera grannländer.
Alla tre vill vara störst i den fiktiva framtiden där bara tre stora länder återstår.

Kineserna jobbar på att ta upp sin gamla hobby att invadera andra. Men annars har de väl inte försökt invadera någon sen 1979 vad jag minns. Om man inte räknar landområdena i Indien då.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Kina har ju gjort det på ungefär samma sätt som USA försökte med Ukraina. Köp det som finns i marken och exploatera det så att landet hålls fattigt framöver också.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kineserna jobbar på att ta upp sin gamla hobby att invadera andra. Men annars har de väl inte försökt invadera någon sen 1979 vad jag minns. Om man inte räknar landområdena i Indien då.
Räknar man vatten så verkar de försöka ta allt ända upp på kusten i exempelvis Filippinerna, inklusive bygga konstgjorda öar på internationellt vatten. Och tonen mot Taiwan blir mer och mer aggressivt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Räknar man vatten så verkar de försöka ta allt ända upp på kusten i exempelvis Filippinerna, inklusive bygga konstgjorda öar på internationellt vatten. Och tonen mot Taiwan blir mer och mer aggressivt.
De håller ju på att konstruera ett nytt krigsledningscentrum som är planerat att bli kalrt till 2027, ett stressjobb dessutom, så det finns ju tecken på planer att ställa till en osalig röra därnere.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kina har ju gjort det på ungefär samma sätt som USA försökte med Ukraina. Köp det som finns i marken och exploatera det så att landet hålls fattigt framöver också.

Ja, och låna ut pengar till infrastruktur och liknande i fattiga länder så att dessa länder blir livegna.
The long game, omoraliskt men i alla fall fredligt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det bästa är att överlåta forskning till att forska och inte hålla på att lägga politiskt styrning. Det här är lika illa som när vänstermänniskor krävde att alla projekt, oavsett inriktning, skulle ha en plan för jämställdhet och genus vilket jag självklart också tycker är totalt vansinne. Klart att man inte ska finansiera forskning som har en intriktning som man inte är intresserad av men notera att det inte var inriktningen utan ORDVAL som kritiserades.

Sen att banna journalister vars tidningar inte anammar internationellt synnerligen kontroversiella namnändringar, eller alla förändringar som gjorts för att hindra skolor att undervisa i historia som, även om den är sann, sätter landet eller aktuella delstaten i dålig dager ger ännu mer bananrepublikskänsla.
Var kan man läsa mer om dessa ordval alternativt om du redogör för vad det är som hänt? Det lilla jag kom åt i artikeln underströk inte ordval så tydligt som du nu gör gällande.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har börjat tro att USA sluter ett avtal med Ryssland för att gemensamt kunna ta sig an Kina. Så snart det lugnat sig i Ukraina kommer de två ledarna samsas om en policy om resten av världen.
USA har slopat alla kontrollfunktioner som var tänkta att låta folket kunna kontrollera ledningen.
Då Kina vore en ohyggligt mycket mer obehaglig fiende så kan ju det låta rent av attraktivt dock undrar jag om USA behöver och vill ha Ryssland till det.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja, och låna ut pengar till infrastruktur och liknande i fattiga länder så att dessa länder blir livegna.
The long game, omoraliskt men i alla fall fredligt.
Jag har varit ganska mycket i Laos som ju är ett fattigt kommunist land. Precis alla företag och fabriker även allt som byggs tillhör kineser dom styr helt och hållet.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det bästa är att överlåta forskning till att forska och inte hålla på att lägga politiskt styrning. Det här är lika illa som när vänstermänniskor krävde att alla projekt, oavsett inriktning, skulle ha en plan för jämställdhet och genus vilket jag självklart också tycker är totalt vansinne. ´
Bäst lämpade person (den som har störst förmåga att lösa en uppgift) ska givetvis utföra ett givet arbete/projekt.

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska