Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
DOGE gör sannerligen ett bra jobb!
Enligt Karoline Levitt (nya White House Barbie) så har DOGE hitta "10's of millions of dead people reciving social security benefits".

Låter otroligt...men vore ju kul om man kunde bevisa det sant. 😁

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
DOGE gör sannerligen ett bra jobb!
Enligt Karoline Levitt (nya White House Barbie) så har DOGE hitta "10's of millions of dead people reciving social security benefits".

Låter otroligt...men vore ju kul om man kunde bevisa det sant. 😁
Så vitt jag sett så har man hittat miljontals ssn som inte är markerade avlidna. Inte sett att någon bevisat att det betalats ut pengar till dem.

Här är tabellen över åldrarna på folk som är registrearde och markerade som levande i USAs register och hur många i varje åldersspann:
1739972789502.png

Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Så vitt jag sett så har man hittat miljontals ssn som inte är markerade avlidna. Inte sett att någon bevisat att det betalats ut pengar till dem.

Här är tabellen över åldrarna på folk som är registrearde och markerade som levande i USAs register och hur många i varje åldersspann:
View attachment 510672
Det är en intressant lista! Det betyder att ca 398 miljoner av USA:s befolkning på ca 335 miljoner får bidrag.

Någon eller några hade behövt lite bidrag för att gå nån mattekurs tror jag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl mer ett tydligt tecken på att USA inte har något funktionellt socialt register där någon ansvarig finns för registrering in/ut…

För svenskar är det svårt att förstå, vi har haft det nästan sedan reformationens dagar.

Mvh

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är väl mer ett tydligt tecken på att USA inte har något funktionellt socialt register där någon ansvarig finns för registrering in/ut…

För svenskar är det svårt att förstå, vi har haft det nästan sedan reformationens dagar.

Mvh
Jag vet inte om våra register är så funktionella när Najah al-Shammari kunde få bidrag samtidigt som han lajvade försvarsminister i Irak.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Mvh
Det är antagligen en försvarlig mämgd inmatningsfummel på terminaler, och sedan lite test-värden och sånt i datan. Och jag har sett våra myndighetssystem, de är inte alltid särskilt välordnade.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte om våra register är så funktionella när Najah al-Shammari kunde få bidrag samtidigt som han lajvade försvarsminister i Irak.

Ämnet?

Det är en annan sak, det handlar om samkörning av register.

Det som åsyftas är födde/dödde. Har man kvar 150-åringar och äldre i ett befolkningsregister är det åtminstone för mig helt uppenbart att ingen ansvarat för att uppdatera registret - vilket det nu är som utdraget kommer ifrån. Om det inte är helt påhittat alltså.

Mvh

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vad menar du?

Mvh
Att datan i USAs system inte nödvändigtvis behöver vara trasig av illvilja, det är gammal data och den har antagligen flyttats från pappersarkiv till databand, till hårddisk, till databas och varje steg ger massor av möjligheter för knasig dataöversättning. Det jag har sett hittills är mest ganska normalt för system som existerat i flera generationer, och som startade som pappersarkiv för nästan 100 år sedan, så om Musk inte hittar något mer handen-i-kakburken med det här så är det väl förvisso bra att det händer, men det är lite tidigt att skrika bedrägerivarg.

Och angående svenska statliga system, när jag jobbade på myndighet så såg jag flera system som var i drift själv. Ett som var särskilt trasigt hade 20 utvecklare som konstant satt och rättade fel i databasen, men de fick inte rätta buggarna som orsakade felen i databasen på grund av att systemet var stängt för utveckling.
Det är ett exempel, ett annat jag vet fanns en gång i tiden var att all skatteberäkning hos skatteverket gjordes av ett och samma gamla C-program som ingen riktigt visste hur det funkade. Alla andra system bara anropade det C-programmet. :gnissla
De kan numera båda ha bytts ut, men Sverige har inte direkt bra statliga system till att börja med.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ämnet?

Det är en annan sak, det handlar om samkörning av register.

Det som åsyftas är födde/dödde. Har man kvar 150-åringar och äldre i ett befolkningsregister är det åtminstone för mig helt uppenbart att ingen ansvarat för att uppdatera registret - vilket det nu är som utdraget kommer ifrån. Om det inte är helt påhittat alltså.

Mvh
Det var inte jag som drog in svenska system i diskussionen. Huruvida man har dött eller flyttat till Irak spelar kanske roll för den enskilde, men man ska ut ur registren.

Jag är inte speciellt förvånad över att register i USA är dåligt uppdaterade. De har en annan inställning till att bli offentligt inskrivna. Där är fortfarande staten till för att tjäna folket och inte tvärtom.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var inte jag som drog in svenska system i diskussionen. Huruvida man har dött eller flyttat till Irak spelar kanske roll för den enskilde, men man ska ut ur registren.

Jag är inte speciellt förvånad över att register i USA är dåligt uppdaterade. De har en annan inställning till att bli offentligt inskrivna. Där är fortfarande staten till för att tjäna folket och inte tvärtom.
Saro Dursun

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska