Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det skulle ju hypotetiskt kunna vara så att Trump % co medvetet vill sänka USA och världsekonomin. Det skulle ju kunna vara så att dom blankat och när dom sen lyckats sänka allt kan dom börja köpa tillbaka och även köpa in sig mer i världens storbolag.

Men det känns mer som ett teoretiskt case än att det skulle vara troligt.

Man ska nog inte tro på konspirationer där den enkla förklaringen är ren och skär dumhet.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag såg att Solidaritets gamla ledare Lech Walesa hade skrivit ett öppet brev till Trump, men han lär väl inte förstå det.
Hittade tyvärr ingen öppen engelsk översättning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Samsung, jag antar att det är Android.
Jag har en jävla massa amerikanska produkter men jag tänker ju inte kasta bort saker jag redan köpt.
Jag kommer inte ens sluta köpa amerikanskt men jag väljer bort amerikanskt där det lätt låter sig göras genom att plocka från hyllan bredvid.
Jag tror du kan göra mer nytta på den fronten än att välja tandkräm hit och dit.
Dessutom är det väl ägarna du skall kolla upp, tänk om de är Soros/Clinton vänner? 😃

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror du kan göra mer nytta på den fronten än att välja tandkräm hit och dit.
Dessutom är det väl ägarna du skall kolla upp, tänk om de är Soros/Clinton vänner? 😃

Jag tror du hade otur när du tänkte nu.

Om jag kastar bort min stationära HP och köper nåt japanskt eller kinesiskt, kan du förklara för mig hur det skulle bidra till mer negativ handelsbalans för USA?
Det enda jag ser är att det påverkar min egen ekonomi negativt och sänker svensk handelsbalans. Och dessutom är det överhängande risk att det finns amerikanska delar i den nya ändå.
Även om det förstås är försumbart.

Vem som äger är bara en del av det hela, mer intressant är väl var dom skattar och var deras personal arbetar.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror du hade otur när du tänkte nu.

Om jag kastar bort min stationära HP och köper nåt japanskt eller kinesiskt, kan du förklara för mig hur det skulle bidra till mer negativ handelsbalans för USA?
Det enda jag ser är att det påverkar min egen ekonomi negativt och säker svensk handelsbalans. Och dessutom är det överhängande risk att det finns amerikanska delar i den nya ändå.
Även om det förstås är försumbart.

Vem som äger är bara en del av det hela, mer intressant är väl var dom skattar och var deras personal arbetar.
Jag menar att om du vill påverka så existerar det sannolikt mer kraftfulla verktyg än att välja en annan tandkräm.

Du förstår hur litet det beslutet är? Varje gång du skriver ett inlägg här så driver du sannolikt intäkter till Jeff Bezos I alla fall. 😄

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag menar att om du vill påverka så existerar det sannolikt mer kraftfulla verktyg än att välja en annan tandkräm.

Du förstår hur litet det beslutet är? Varje gång du skriver ett inlägg här så driver du sannolikt intäkter till Jeff Bezos I alla fall. 😄

Det var inte vad du skrev nyss, du skrev att det skulle göra mer nytta på den fronten men du verkar inte ha tänkt klart där.

Självklart fattar jag att det inte ens är en piss i Missisippi men om många människor gör likadant varje gång dom handlar så gör det skillnad. Och faktum är att det är just precis vad som sker, kanske inte minst i Kanada men också i andra delar av världen.

Jag klickar förresten inte på X heller eftersom jag inte vill bidra med 0.000000001 öre till Musk.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det var inte vad du skrev nyss, du skrev att det skulle göra mer nytta på den fronten men du verkar inte ha tänkt klart där.

Självklart fattar jag att det inte ens är en piss i Missisippi men om många människor gör likadant varje gång dom handlar så gör det skillnad. Och faktum är att det är just precis vad som sker, kanske inte minst i Kanada men också i andra delar av världen.

Jag klickar förresten inte på X heller eftersom jag inte vill bidra med 0.000000001 öre till Musk.
Vi har kunder i Kanada som alltid handlat i USD. De vill byta till Kanada-dollar nu eftersom de inte vill ha med USA att göra, så missnöjet i Kanada ska man nog inte underskatta!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det skulle ju hypotetiskt kunna vara så att Trump % co medvetet vill sänka USA och världsekonomin. Det skulle ju kunna vara så att dom blankat och när dom sen lyckats sänka allt kan dom börja köpa tillbaka och även köpa in sig mer i världens storbolag.

Men det känns mer som ett teoretiskt case än att det skulle vara troligt.

Man ska nog inte tro på konspirationer där den enkla förklaringen är ren och skär dumhet.
Ja jag är väl högst tveksam till att det är fallet, men om man ska hitta någon sorts logisk förklaring är det den som ligger närmast till hands. Han är i åldern där han försöker göra sitt imperie ett varaltigt, och han har 4 år på sig att stärka det, och han kommer inte leva hemskt mycket längre så det är ett skifte på gång där med, så om han kan ge arvtagaren en stark position med att köpa upp billiga konkursmässiga storbolag så är det ju ganska helt i linje med allt han gör.

Men det är fullt möjligt att han bara är en bombastisk narcissist och mest är ute efter att alla ska buga djupt framför honom oavsett vad han säger och kaoset som följer bara är en naturlig följd av det.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Men det är fullt möjligt att han bara är en bombastisk narcissist och mest är ute efter att alla ska buga djupt framför honom oavsett vad han säger och kaoset som följer bara är en naturlig följd av det.
Jag tror du är något på spåret här...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag tror du är något på spåret här...
Jag har ju referrat till honom som bombastisk narcissist rätt länge. Jag tror däremot inte att han är en idiot, han har bara andra mål än vad alla vill att han ska ha.
Det är ju dessutom mer eller mindre helt klarlagt att han är både bombastisk och narcissist, så det är ju ingen direkt världsomvälvande åsikt att ha. 🤷‍♂️

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag skrev:

Gå med i en förening, ABF kanske?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror det här med ultimatum och hot för att få igenom sina idéer är helt rätt från Trump! 👍

Bästa sättet att uppfostra barn är via aga, det vet alla föräldrar!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror det här med ultimatum och hot för att få igenom sina idéer är helt rätt från Trump! 👍

Bästa sättet att uppfostra barn är via aga, det vet alla föräldrar!

Zelensky bad inte om ursäkt så jag drar in stödet.

Jag har dock fortfarande inte förstått vad Zelensky skulle be om ursäkt för? Var det för att han förklarade att Putin bryter överenskommelser? Var det för att han inte sa nåt snällt om Putin? Eller var det bara så att Trump blev kränkt av att någon förklarade läget åt honom?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag har dock fortfarande inte förstått vad Zelensky skulle be om ursäkt för? Var det för att han förklarade att Putin bryter överenskommelser? Var det för att han inte sa nåt snällt om Putin? Eller var det bara så att Trump blev kränkt av att någon förklarade läget åt honom?
Jag tror tesen är att han inte visat någon vilja till särskilt mycket alls givet de ramar USA valt att sätta upp.

Är ramarna rätt? Nej
Är tesen rätt? Ja

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror tesen är att han inte visat någon vilja till särskilt mycket alls givet de ramar USA valt att sätta upp.

Är ramarna rätt? Nej
Är tesen rätt? Ja

Ponera att Putin rånade Zelensky och Zelensky slåss för att få behålla sin plånbok.
På sidan om står Trump och ber om $300 samt ber Zelensky sluta slåss för Trump vill gärna köpa batteriet från Zelenskys telefon som Putin redan har i sin hand.
Oklart vad Trump egentligen ska bidra med för dessa $300, eftersom dom ju ändå ska sluta slåss om Zelinskys plånbok.

Fel ramar men rätt tes?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Jag ser det lite som att:
- Putler våltar Zelenski.
- Trump jagar bort Putler tillfälligt
- Trump vill ha hälften av allt Zelenski äger i "beskyddarpengar".
- Zelenski tackar Trump men inte så mycket som Trump förväntar sig (van vid sina sykofanter).
- Zelenski vill också ha garantier för att hålla Putler bort.
- Trump blir gubb-sur över krav överhuvudtaget.
- Trump bjuder in Putler igen.

Som alla vet är hot och ultimatum grunden för alla bra långvariga relationer...👍

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ponera att Putin rånade Zelensky och Zelensky slåss för att få behålla sin plånbok.
På sidan om står Trump och ber om $300 samt ber Zelensky sluta slåss för Trump vill gärna köpa batteriet från Zelenskys telefon som Putin redan har i sin hand.
Oklart vad Trump egentligen ska bidra med för dessa $300, eftersom dom ju ändå ska sluta slåss om Zelinskys plånbok.

Fel ramar men rätt tes?
Hängde inte med på resonemanget men jag tycker alltså att Trump har fel men utifrån hans ramar så har han rätt i att Z inte vill spela med.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser det lite som att:
- Putler våltar Zelenski.
- Trump jagar bort Putler tillfälligt
- Trump vill ha hälften av allt Zelenski äger i "beskyddarpengar".
- Zelenski tackar Trump men inte så mycket som Trump förväntar sig (van vid sina sykofanter).
- Zelenski vill också ha garantier för att hålla Putler bort.
- Trump blir gubb-sur över krav överhuvudtaget.
- Trump bjuder in Putler igen.

Som alla vet är hot och ultimatum grunden för alla bra långvariga relationer...👍

Och Putin är knappt klar med första hålet och trött så han vill vila och samla sig innan han tar de andra två.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!