Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Haha, jag trodde jag säkrat alla mina USA fonder sen en stund tillbaka, när Trump tog över.
Hade visst missat blygsamma 1500:- på ett ställe 🤣
Vad tror ni....ska jag låta mina numera 1200:- ligga kvar och tänka på dem som en stående 10-veckors lottorad tills det vänder om 4 år eller casha in och snålhandla ett flak kaffe på Willys?
😆🤣

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Haha, jag trodde jag säkrat alla mina USA fonder sen en stund tillbaka, när Trump tog över.
Hade visst missat blygsamma 1500:- på ett ställe 🤣
Vad tror ni....ska jag låta mina numera 1200:- ligga kvar och tänka på dem som en stående 10-veckors lottorad tills det vänder om 4 år eller casha in och snålhandla ett flak kaffe på Willys?
😆🤣
Investera dina 1200 i $Trump coins istället så får du mer spänning. Står kring $12 just nu (ner ~75% på en månad).

Edit: nja, 1.5 månader för att nå -75%.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det verkar vara bra samarbete mellan Trump och Putin.View attachment 511365
Vill pappa Vlad att USA ska bli vän med Iran så får nog Trump sälja ut även Israel. Det tror jag inte att Trump är intresserad av, och skulle han vara det är det nog förbi gränsen tom för hans ryggradslösa partikollegor. Fast det trodde man förvisso även om Ukraina.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Vet inte om ni läst nyheten idag men bland allt nonsens ni lärt er på Aftonbladet eller SVT så kommer det ibland viktiga nyheter som kräver att man förstår lite om Trump och världen utanför vår lilla bubbla i Sverige.

EU vill alltså satsa 9.000.000.000.000:- på att rusta upp försvaret. Det är en nyhet som många rycker på axlarna åt och kanske säger:
-Vad bra! Ryssen är ju påväg att invadera så vi MÅSTE rusta upp

Beloppet säger inte gemene man så mycket, många tänker säkert att hade det varit det dubbla så är det ÄNNU bättre.

Men du och jag kommer få betala, ett högt pris dessutom. Och vart tar pengarna vägen? Vapenindustrin såklart.
-Men säger EU, vi ska köpa europeiska vapen!

Visst, och ta en liten titt då på Yahoo Finance exempelvis så ser ni snart hur det hänger ihop. Största ägare av alla dessa bolag är med ganska stor sannolikhet antingen Vanguard, Blackrock eller State Street. Gäller typ alla stora bolag i hela världen.

Så nej, Trump är inte en idiot. Han vet vad han gör och bara för att det inte gagnar Europa eller lilla Mongo Sverige så är han inte dum för det. Han gagnar sina egna intressen, i många fall Amerikanska skattebetalare. Något VÅRA politiker inte direkt pysslat med på sista tiden.

Till sist. Ha denna bilden i tankarna emellanåt. Vi i Sverige är EXTREMA i våra åsikter. Vi ska vara GRÖNAST, SNÄLLAST och ta mig faaaaan MESIGAST i hela jävla världen. Det kommer troligtvis inte sluta bra. Ukraina muckade med Världens största kärnvapenmakt, vem i hela jävla friden trodde att det skulle sluta med något annat än att dom blev malda i en köttkvarn?? Inte många med 2 hjärnceller. USA hade ALDRIG för avsikt att stötta helhjärtat, det förstår nog dom flesta.

Bifogat

• the-inglehart-welzel-world-cultural-map-2023-v0-5wwgo2iyktja1-2155252161.jpg
    the-inglehart-welzel-world-cultural-map-2023-v0-5wwgo2iyktja1-2155252161.jpg
    81.2 KB · Visningar: 17

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ukraina problemland så länge jag minns det.
Korruption fängslade.
Har träffat Ukrainare både på födelsedagar Julaftonen
Och sen en skådespelare på det.
Fast putte vill ha kvar han konstigt nog

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag träffar en då och då för syrrans ena barn är ihop med en. Träffar åxå på gym ukrainare.
Fast då är det mer träning som diskuteras.
Dom är trevliga men landet har haft problem länge

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag såg att Solidaritets gamla ledare Lech Walesa hade skrivit ett öppet brev till Trump, men han lär väl inte förstå det.
Hittade tyvärr ingen öppen engelsk översättning.

Finns här, en bit ned under överskriften "Mind your tone, Mr. President. It’s you who should be grateful."

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har jag gjort. Lyssna på Putin från konfan i München så kanske det klarnar. Rent löjeväckande att tro att han skulle tillåta kärnvapen intill gränsen lika lite som USA skulle tillåta Kina att göra samma sak i Mexiko. Det är barnsligt att inte förstå detta.

Är det du Birger?

Mvh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
USA faller brant ner i recession, men det är ju förstås Bidens fel att stora delar av världen nu börjat bojkotta amerikanska produkter.

Själv valde jag bort Colgate idag men jag gjorde lite dåligt research för Pepsodent som jag köpte istället visade sig också ha amerikanska kopplingar.
Alltid lär man sig nåt.
Tips, köp billigare produkter generellt sätt.
För att inte push my luck so köpte jag även en premium-eldorado, dvs Axfood senaste egna varumärke Mevolution.

Eldorado är 50/50 att det är skit tänker jag men nu gäller det att parera börsnedgången.

1000047359.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så mycket man kan irritera sig på rörande Trump, men ändå så jävla bra.

Tänk om dessa självklarheter kunde uttalats av normala politiker. Då hade vi inte hamnat här.

View attachment 511396

Jag är inte övertygad om att det där är nåt positivt.
Hur definieras "illegal protests"?

Alla som protesterar mot MAGA?

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier