Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Här är en rimlig förklaring som passar bra ihop med övriga iakttagelserna som att Trump blev kränkt och att han i sin grandiosa självbild tror att Putin respekterar honom mer än Biden och Obama.

Idag blev det smärtsamt tydligt hur narcissistisk maktutövning och psykopatologi ser ut när Trump förödmjukade Zelenskyj öppet i Ovala rummet. Inför världens ackrediterade journalister kallade han Zelenskyj “respektlös”, ifrågasatte hans lojalitet och antydde att han inte förtjänade USA:s stöd. Som om det inte vore nog varnade han för att Zelenskyj kunde orsaka ett tredje världskrig – ett klassiskt psykopatologiskt drag där hot används som kontrollmedel.
Det var inte bara en uppvisning av ett stycke dålig diplomati – det var en demonstrativ maktmanifestation präglad av narcissism och psykopati.
🔹 Grandios självbild och behov av underkastelse
– Trump förväntade sig att Zelenskyj skulle visa tacksamhet och beundran. När det inte skedde, straffade han honom offentligt. Personer med narcissistisk personlighetsstörning kan inte hantera att deras självbild ifrågasätts och tar till förödmjukelse som försvar.
🔹 Manipulation och hot
– Att skuldbelägga någon för potentiell katastrof är en klassisk psykopatisk taktik. Genom att säga att Zelenskyj “spelar med tredje världskriget” lägger han ansvaret på honom, samtidigt som han positionerar sig själv som den enda som kan förhindra katastrofen.
🔹 Impulsiv och känslostyrd maktutövning
– När Trump kände sig utmanad av Zelenskyj avbröt han mötet abrupt. En stabil och strategisk ledare hade hanterat situationen diplomatiskt, men en person med psykopatiska drag reagerar instinktivt utifrån sin egen känsla av kontrollförlust.
Men varför gjorde han detta inför pressen? Därför att narcissister och psykopater älskar att visa sin makt offentligt. Genom att förödmjuka Zelenskyj inför världens ögon skickar han en signal – inte bara till honom, utan till alla ledare och nationer: “Jag är den som bestämmer, och den som inte lyder kommer att krossas.”
Det vi såg idag var inte bara en president som agerade olämpligt. Det var ett skolexempel på hur narcissistiska och psykopatiska ledare använder förnedring, hot och manipulation för att befästa sin makt. Och precis som i destruktiva relationer handlar det aldrig om att bygga, utan om att kontrollera. Och varför handlade avtalet om just mineraler? Vad krävs för att driva Teslor? Narcissister, diktatorer och psykopater idealiserar varandra och i oheliga allianser kliar varandras ryggar.
Trump kan inte längre hävda sig som ledare för den fria världen. Hans agerande idag placerar honom inte bland demokratiska statsmän, utan bland historiens diktatorer. En sann ledare bygger allianser genom respekt och diplomati – en diktator härskar genom hot, rädsla och förnedring. När världens öde står på spel bör vi inte blunda för skillnaden. Vi såg idag inte en president, utan en despot i realtid.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Här är en rimlig förklaring som passar bra ihop med övriga iakttagelserna som att Trump blev kränkt och att han i sin grandiosa självbild tror att Putin respekterar honom mer än Biden och Obama.

Klockrent! 👍

Sen tycker jag kräket Vance väcker den sovande narcissistiska och psykopatologiska björnen som sover genom att skrika "Respektlös!" och "Tacka!".
Frågan är väl om han gör det med flit? 🤔

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Klockrent! 👍

Sen tycker jag kräket Vance väcker den sovande narcissistiska och psykopatologiska björnen som sover genom att skrika "Respektlös!" och "Tacka!".
Frågan är väl om han gör det med flit? 🤔

Jag tror att Vance är den där ryggdunkande ja-sägaren som narcissisten gärna omger sig med han som egentligen bara vill följa med och synas i rampljuset runt narcissisten och som gör vad som helst för att göra sin husse lite lycklig. Finns säkert någon psykologisk diagnos även på honom men det är utanför min profession. Kanske också någon form av narcissism?

Påminner om mobbaren kompis som står bredvid mobbaren och säger och inställsamt gör det han tror att mobbaren ska gilla. Det får mig att tänka på den här scenen. Där han skämtar om bodybag och bara han själv skrattar.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

En bra analys, men har lite svårt för folk i offentliga roller som skall använda hundar för att visa att de faktiskt har empati... 🙄

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En bra analys, men har lite svårt för folk i offentliga roller som skall använda hundar för att visa att de faktiskt har empati... 🙄

Min fördomsfulla uppfattning om psykologer är att dom vanligtvis brottas med en rad egna problem och har en gång i tiden valt yrket som någon slags väg till självhjälp så han har säkert sina egna problem eller så har han bara varit smart när han valt bild för sin egen marknadsföring.

Det spelar ingen roll egentligen för det betyder inte att hans analys blir felaktig.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
För vissa personer så önskar jag att J Edgar Hoover kunde komma tillbaka med sina kunskaper och dokumentation om makthavare........ Tredje sandlådekriget verkar nära.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
BTW så var rysk statsmedia i form av TASS på plats i Ovala Rummet.
Även om de inte var med på "listan" och eskorterades ut.

Tillfällighet(?) eller bara dålig säkerhet? 🤔

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Ganska bra men spårade tidvis ur.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
BTW så var rysk statsmedia i form av TASS på plats i Ovala Rummet.
Även om de inte var med på "listan" och eskorterades ut.

Tillfällighet(?) eller bara dålig säkerhet? 🤔
För modligen ingen tillfällighet
Det är väl Putin som i praktiken är president i usa Trump och Vance är väl side kickar åt honom

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur skulle det gå snabbare än så?

Finns väl en rad alternativ och jag tror att det nu finns stora intressen bland den verkliga eliten i världen som söker efter lösningar.

Det var väl tex bara ett par cm från att avslutas några veckor innan allt ens började men då slutade det ju bara med ett hål i örat.

Trump skulle också kunna bli avsatt för att han helt enkelt är dement, men det flyttar ju bara makten till vice presidenten som inte verkar vara bättre.

Eftersom Vance tycks vara ett lika dåligt alternativ som Trump så är nog inte ett blypiller lösningen men som de jobbar nu så har dom snart inga vänner kvar, bara ovänner.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa