Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ursäkta om det nämnts men den mest kreativa åtgärden för att snurra upp statistiken måste vara den att om det är färre än 3 inlagda på ett sjukhus, räknas de som ovaccinerade oavsett tid från vaccinering eller vaccinationsgrad. Kan vara 3 eller färre, osäker på det. Är det knappt 50 inlagda f n? Kan bli många sjukhus med ett par vardera.

Rätta mig om jag har fel info.
Fast det framgår väl inte att det är per sjukhus?
De menar väl förhoppningsvis på aggregerad nivå per vecka nationellt? Och då lär det inte vara något att orda om? Fast å andra sidan, om det inte särredovisas i första steget så kommer det väl inte kunna vara särredovisat i sista steget(aggregerat på nationell nivå) heller?

På grund av risk för röjande av uppgifter om enskild individ särredovisas inte vaccinationsstatus när antalet vaccinerade är färre än tre utan ingår då i ovaccinerade.
Jag fattar som sagt inte specifikt hur de menar. Är det själva rapporten från respektive avdelning som de menar på lägsta nivå sas? Typ avdelning 2a har x, avdelning 2c har y och sedan aggregeras det till typ vårdenhet, klinik, sjukhus osv?

Edit.
Hmm. Det kanske är lite knivit ändå. Här finns data på IVA-vårdade per dag(idag). Flera regioner har färre än tre.
1639309280642.png

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Herregud hur orkar ni.
Covid-19 är en influensa
Jorden e platt
SD är bäst
Yamaha är snabbast
O jag e imun.

Mvh

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Så är det. Fast det framgår väl inte att det är per sjukhus?
Men de menar väl förhoppningsvis på aggregerad nivå per vecka nationellt? Och då lär det inte vara något att orda om? Fast å andra sidan, om det inte särredovisas i första steget så kommer det väl inte kunna vara särredovisat i sista steget(aggregerat på nationell nivå) heller?

Jag fattar som sagt inte specifikt hur de menar. Är det själva rapporten från respektive avdelning som de menar på lägsta nivå sas? Typ avdelning 2a har x, avdelning 2c har y och sedan aggregeras det till typ vårdenhet, klinik, sjukhus osv?
Glasklart, juh...eller inte.
Hade man velat att statistiken var tydlig hade man kunnat göra den tydlig. Det kan vara så att den behöver designas med avseende på gynnsamhet. Är då reella tal gynnsamma för ovaccade behöver fler sjuka flyttas till den kategorin.

En annan positiv nyhet är att nu kan arbetslösheten komma att bekämpas. Det rekryteras nu passkontrollanter. Kriterier är att du ska t ex kunna stå länge och sådana avancerade saker.
Nästa steg torde bli vakter av något slag. Då kanske rekryteringskraven ser annorlunda ut. Du bör nog vara rörlig och inneha ett visst våldskapital. Var hittar man det i ett nafs?
Man får nog kolla på förslagsvis Australien och NZ. Var kom alla dessa poliser ifrån?
Jag skulle tippa att här finns det fina möjligheter för kriminellas återgång till samhället.
En mängd skattefinansierade verksamheter som behöver tillskott av personal. En liten fundering bara...hur finansiera när nuvarande skatteintäkter inte räcker? Jag har en aning. Minns konfiskationslagarna som smögs in förra mandatperioden.

Men, kyss Karlsson, minskad arbetslöshet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ursäkta om det nämnts men den mest kreativa åtgärden för att snurra upp statistiken måste vara den att om det är färre än 3 inlagda på ett sjukhus, räknas de som ovaccinerade oavsett tid från vaccinering eller vaccinationsgrad. Kan vara 3 eller färre, osäker på det. Är det knappt 50 inlagda f n? Kan bli många sjukhus med ett par vardera.

Du har fel info.

Detta påstående florerar och delas ffa på ”alternativa” sajter (dvs fake news och konspirationer) men det grundar sig som vanligt på missförstånd (medvetet eller omedvetet) kring hur rutinerna för statistikinhämtning ser ut.

Om det nu VORE så att alla påståenden om märkligheter i den svenska statistiken stämde, tror ni inte att det i så fall hade framkommit vid det här laget? Det vore ju mumma för precis alla journalister i hela världen.
Men istället så visar det sig ju att det tvärtom har varit tillförlitlig statistik och robust vetenskapliga metoder i stort sett genomgående.

Sverige är ingen bananrepublik hur mycket vissa troll än försöker framställa det som.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du har fel info.

Detta påstående florerar och delas ffa på ”alternativa” sajter (dvs fake news och konspirationer) men det grundar sig som vanligt på missförstånd (medvetet eller omedvetet) kring hur rutinerna för statistikinhämtning ser ut.

Om det nu VORE så att alla påståenden om märkligheter i den svenska statistiken stämde, tror ni inte att det i så fall hade framkommit vid det här laget? Det vore ju mumma för precis alla journalister i hela världen.
Men istället så visar det sig ju att det tvärtom har varit tillförlitlig statistik och robust vetenskapliga metoder i stort sett genomgående.

Sverige är ingen bananrepublik hur mycket vissa troll än försöker framställa det som.
Som ett schweiziskt urverk.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det ”särredovisas” inte - pga lagstiftningen kring sjukvårds- och patientsekretess (så att man inte skall kunna identifiera enskild individ).

Däremot redovisas antalet vaccinerade resp ovaccinerade självklart på nästa nivå och i totalen.

Bilderna hämtade från en källkritiksajt på Facebook. Kan vara bra att ha lite sådana också i flödet när man skall forma sin världsbild.

1912436f1a13a9fe9f6cc9158d0c95ac.jpg

fdd9e8a1ee0be3644c055cb5d3467643.jpg

0f680a5fe35cbb2ac294b2eac97b1b00.jpg

911ddcb04ea94ac8c7b7f045081dc9f9.jpg

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det ”särredovisas” inte - pga lagstiftningen kring sjukvårds- och patientsekretess (så att man inte skall kunna identifiera enskild individ).

Däremot redovisas antalet vaccinerade resp ovaccinerade självklart på nästa nivå och i totalen.

Ja? Så blueridge var felinformerad hur? Vem har skrivit det där?

Rörig text men bilden säger att om det är för få så kommer de räknas som vaccinerade. FHM säger att de kommer räknas som ovaccinerade. Vem har rätt?

Att det som rapporteras in följer upp i aggregeringen är väl rimligt(det ifrågasätter väl ingen iofs), är de färre än tre så blir de enligt FHM rapporterade som ovaccade och det följer med upp i aggregeringen oavsett faktisk vaccinationsstatus.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag såg det nyss, helt sjukt. Och argumentet är patienternas integritet och att inte hänga ut deras vaccinationsstatus!? :-O
Så istället hänger man ut patienterna som ovaccinerade? Hur tänker man då?

Och samtidigt har vi vaccinationspass som tydligen inte kränker någons integritet? Vaccinationspasset har dessutom tydligen införts utan att medicinetiska rådet har fått uttala sig om saken!

Inte för att jag haft högt förtroende för staten och dess institutioner men när man trott att dom nått botten lyckas dom ständigt gräva sig ner djupare.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det som är riktigt är att de självklart kommer att räknas som vaccinerade annars blir statistiken fullkomligt meningslös. Detta är också vidimerat av personer som jobbar just med detta på fältet och det är ju de som rapporterar in.

Om man bara lyfter blicken lite och ställer sig frågan: Hur sannolikt är det att precis alla instanser (FoHM, staten, pressen, universiteten, forskningscentra etc) i hela världen är helt dumma i huvudet och inte fattar nånting om basala vetenskapliga metoder?

All världens forskning sitter ihop, statistik levereras in och granskas, ny forskning bygger på tidigare osv osv. Det går inte att vara hobbyepidemolog eller vetenskaplig idiot i de sammanhangen och absolut inte efter flera års granskning.

Jag förstår att det finns grupper i samhället som har lågt förtroende för myndigheter, staten, vetenskap och pressen. Konspirationer får lätt fotfäste däri vilket utnyttjas av mörka krafter men det finns också forskning på att även dessa grupper faktiskt tar intryck av debunking av Fake news och motargument även om de aldrig erkänner det öppet. Men så är det. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag såg det nyss, helt sjukt. Och argumentet är patienternas integritet och att inte hänga ut deras vaccinationsstatus!? :-O
Så istället hänger man ut patienterna som ovaccinerade? Hur tänker man då?

Och samtidigt har vi vaccinationspass som tydligen inte kränker någons integritet? Vaccinationspasset har dessutom tydligen införts utan att medicinetiska rådet har fått uttala sig om saken!

Inte för att jag haft högt förtroende för staten och dess institutioner men när man trott att dom nått botten lyckas dom ständigt gräva sig ner djupare.

Man måste ju följa lagstiftningen så det är ju inte särskilt märkligt.

Vaccinationspasset är något helt annat, det är ju upp till dig själv som enskild att skaffa det och använda dig av det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man måste ju följa lagstiftningen så det är ju inte särskilt märkligt.

Vaccinationspasset är något helt annat, det är ju upp till dig själv som enskild att skaffa det och använda dig av det.

Du menar att det följer lagstiftningen att redovisa samtliga som ovaccinerad?

Blir du inlagd på IVA så kan alla dina vänner läsa statistiken hos SIR och hånfullt konstatera att du var ovaccinerad trots att du kanske tagit tre sprutor?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du menar att det följer lagstiftningen att redovisa samtliga som ovaccinerad?

Blir du inlagd på IVA så kan alla dina vänner läsa statistiken hos SIR och hånfullt konstatera att du var ovaccinerad trots att du kanske tagit tre sprutor?

Nja det är nog snarare såhär att om du är vaccinerad eller inte ligger under sjukvårdssekretessen. Däremot så finns då statistikrapporteringen till WHO osv och då löser man det genom att redovisa själva antalet på nästa nivå medan det om det är tre eller färre inte redovisas öppet på den nivån huruvida du är vaccinerad eller inte. Det behövs ingen konspiration för det.

Men kanske någon mer insatt kan svara på exakt hur det går till. Men eftersom konspirationer matas ändå kommer frågan att bara flyttas till nästa detalj… :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Brooklyn får jag föreslå att du tar och läser några veckorapporter från FoHM istället för några några konstiga propagandakanaler så kan vi väl fortsätta diskussionen när alla hunnit ta till sig informationen direkt ifrån källan istället?

Här är bilder på själva texten från senaste rapporten där jag strukit under. Men läs gärna fler rapporter.

Bifogat

• Avlidna_rapport.png
    Avlidna_rapport.png
    46.2 KB · Visningar: 15
  • IVA_rapport.png
    IVA_rapport.png
    43.6 KB · Visningar: 14

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja men frågan är ju inte den utan hur det redovisas på högre nivå och i efterhand.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Brooklyn Jag har inte sett någon källa som ger en vettig förklaring så jag vore tacksam om du kan ge oss en källa istället för skärmdumpar med text från några regimtrogna som anser sig vara källkritiska utan att själva verka kunna redovisa källa.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
”Regimtrogna”… jaja det säger nog allt. Jag kvarstår vid tidigare inlägg.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Twostroke: Såhär skriver man själv, men den texten finns inte med i de bilder du delat. OBS noten på slutet.

Det verkar alltså som om detta var grundorsaken till ”konspirationen” denna gång.

702e53930504d938c5f75372c13317c7.jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Man betalar skatt även om man går på bidrag.
Vilka bidrag då?
Det enda jag kommer på som man med lite kreativitet kan kalla beskattat bidrag är det underhållsstöd, bestående av skattade kronor, som distribueras från underhållsskyldig till boförälder. (Notera gärna den avhumaniserande termen på hälften av barnets föräldrar.) Ja, och sen konsumtionsskatter, då.

Något jag missar?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...