Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, vi kan kalla dem för självutnämnde källkritiker utan källhänvisningar ifall du föredrar det istället.

Stämmer inte. Bara för att mina i hast gjorda skärmdumpar inte innehöll källhänvisningar kan du inte dra slutsatsen att det inte finns. :) Tvärtom, denna och andra liknande grupper letar fram primärkällor, redovisar dem och debunkar felaktigheter som förs fram. Dvs rakt motsatt tillvägagångssätt som dessa ”alternativa” sajter har, där källor aldrig redovisas i sin helhet eller med länkar. Vilket såklart också skulle omöjliggöra syftet.

FoHM är primärkällan, du såg bilden i förra inlägget.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Twostroke: Såhär skriver man själv, men den texten finns inte med i de bilder du delat. OBS noten på slutet.

Det verkar alltså som om detta var grundorsaken till ”konspirationen” denna gång.

702e53930504d938c5f75372c13317c7.jpg

Vill du vara så vänlig och citera vad som saknas i min källa?

Hälften av dina bilder verkar vara censurerade eller nåt. Vad gäller mina bilder så innehåller dom av förklarliga skäl inte hela rapporten men just fotnoten jag ser i dina bilder tillför ju inget som inte är med i fotnoten på mina bilder. Men citera gärna och visa exakt vad jag missat?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Här är hela rapporten. Läs den istället för att dra slutsatser utifrån en bild som spritts på twitter med en färdig åsikt om hur ”desperata” myndigheterna är.

Särskilt om Covidspridning bland vaccinerade:

I min värld är faktiskt en av de stora förtjänsterna med det svenska systemet öppenheten, eftersom det då är enklare att motverka konspirationer - som bygger på desinformation.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vilka bidrag då?
Det enda jag kommer på som man med lite kreativitet kan kalla beskattat bidrag är det underhållsstöd, bestående av skattade kronor, som distribueras från underhållsskyldig till boförälder. (Notera gärna den avhumaniserande termen på hälften av barnets föräldrar.) Ja, och sen konsumtionsskatter, då.

Något jag missar?
Oavsett bidrag så betalar du skatt precis som om du skulle ha fått lön. Så får du 10.000kr utbetalt i tex försörjningsstöd så har du betalat en viss procent i skatt. Samma sak med a kassa eller aktivitetsstöd. Eller pension som också är en typ av bidrag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
No shit Sherlook! Var hamnade du när du klickade på min länk? Hos några ryska syops?

Nej inte alls. Men dina bilder saknade den förklarande texten och det verkar som om den texten fallit bort efter en viss vecka (kollade inte den historiska statistiken) och så vips är konspirationen igång. Trots att det hanterats precis likadant hela tiden.

Kan vi inte bara enas om att den offentliga statistiken faktiskt är tillförlitlig?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
. Läs den istället för att dra slutsatser utifrån en bild som spritts på twitter med en färdig åsikt om hur ”desperata” myndigheterna är.

Nu skrev jag nästan nåt otrevligt åt dig.

Jag tog bilderna från rapporten och gav dig till och med länk till källan för var jag tog bilderna och så ber du mig gå till den källan och läsa rapporterna?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nej inte alls. Men dina bilder saknade den förklarande texten och det verkar som om den texten fallit bort efter en viss vecka (kollade inte den historiska statistiken) och så vips är konspirationen igång. Trots att det hanterats precis likadant hela tiden.
Vilken konspiration? Vad tillförde din sk fotnot för att kväva denna konspiration?
Kan vi inte bara enas om att den offentliga statistiken faktiskt är tillförlitlig?
Jag ställde frågan tidigare eftersom det råder delade meningar mellan det du postade i din bild och vad FHM själva säger ang om man räknas som ovaccinerad eller vaccinerad? Din bild som du postade säger vaccinerad medans FHM säger ovaccinerad?
1639319585375.png
FHM:
På grund av risk för röjande av uppgifter om enskild individ särredovisas inte vaccinationsstatus när antalet vaccinerade är färre än tre utan ingår då i ovaccinerade.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Oavsett bidrag så betalar du skatt precis som om du skulle ha fått lön. Så får du 10.000kr utbetalt i tex försörjningsstöd så har du betalat en viss procent i skatt. Samma sak med a kassa eller aktivitetsstöd. Eller pension som också är en typ av bidrag.
Nej, det kan jag bara inte gå med på som förklaring. Du är helt enkelt för slarvig med begreppen, t o m för mig, även om jag förstår hur du menar. Tycker man urholkar begreppen om man inte skiljer på bidrag och försäkringskoncept, vad man än anser om dessa system.

Tror vi lämnar detta sidospår. Ok?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vilken konspiration? Vad tillförde din sk fotnot för att kväva denna konspiration?

Jag ställde frågan tidigare eftersom det råder delade meningar mellan det du postade i din bild och vad FHM själva säger ang om man räknas som ovaccinerad eller vaccinerad? Din bild som du postade säger vaccinerad medans FHM säger ovaccinerad?
View attachment 466503
FHM:

Njae, de säger ju själva att om det är färre än tre så redovisas de inte i veckostatistiken men de redovisas ju i totalen ändå som synes i bilden jag postade. Och det är ju totalen som är den viktiga, inte ifall en av tre på den enskilda kliniken är vaccinerad eller inte.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu skrev jag nästan nåt otrevligt åt dig.

Jag tog bilderna från rapporten och gav dig till och med länk till källan för var jag tog bilderna och så ber du mig gå till den källan och läsa rapporterna?

Jag ber om ursäkt ifall det uppfattades så.

Min poäng är snarare om man kan dra den slutsatsen som sprids om man nu läser hela rapporten och inte bara ser den aktuella bilden som delats? Jag har faktiskt svårt att tro det. Det väcker bestörtning hos vissa JUST för att vederbörande inte läser rapporterna.

Följer man veckorapporteringarna så finns ju en tydlig röd tråd och det är sällan särskilt överraskande saker som dyker upp. Och OM det dyker upp överraskande saker så kommenteras de antingen där eller på de presskonferenser som ges och där kritiska frågor både ställs och besvaras.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Njae, de säger ju själva att om det är färre än tre så redovisas de inte i veckostatistiken men de redovisas ju i totalen ändå som synes i bilden jag postade. Och det är ju totalen som är den viktiga, inte ifall en av tre på den enskilda kliniken är vaccinerad eller inte.

Kan du stryka under den meningen som säger att det ingår i totalen?
Jag tror du har läst lite för snabbt nu och blandar ihop syftningarna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det står i klartext längst ned:

”Totalt till och med v47 har 115 vaccinerade bekräftade fall rapporterats från intensivvården, 21 av dessa särredovisas inte i figuren.”

Dvs 21 av de 115 härrör från avdelningar med färre än tre inlagda totalt. Men totalt räknas de med och ingår i de 115.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Njae, de säger ju själva att om det är färre än tre så redovisas de inte i veckostatistiken....
Jo, de redovisas ju i veckostatistiken enligt:
På grund av risk för röjande av uppgifter om enskild individ särredovisas inte vaccinationsstatus när antalet vaccinerade är färre än tre utan ingår då i ovaccinerade.
Alltså de är med i veckostatistiken som ovaccinerade. Det följer väl med när man aggregerar på tex månad eller år sedan? Det är alltså en fråga som jag inte vet svaret på men gärna vill veta svaret på.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, de redovisas ju i veckostatistiken enligt:

Alltså de är med i veckostatistiken som ovaccinerade. Det följer väl med när man aggregerar på tex månad eller år sedan? Det är alltså en fråga som jag inte vet svaret på men gärna vill veta svaret på.

Som jag tolkar det så är det de som ingår i de 115/21 enligt ovan, dvs de finns med i totalen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det står i klartext längst ned:

”Totalt till och med v47 har 115 vaccinerade bekräftade fall rapporterats från intensivvården, 21 av dessa särredovisas inte i figuren.”

Dvs 21 av de 115 härrör från avdelningar med färre än tre inlagda totalt. Men totalt räknas de med och ingår i de 115.

Nej, det står inte specificerat att de 21 personerna härrör från de med färre än tre inlagda. Det är en helt ny mening och därmed kan man inte underförstå syftning till föregående mening.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så blir det när man börjar trixa med siffrorna där stringens bör råda. Tolka? Det är precis den här sortens slirande som utmärkt folkohälsomyndigheten genom hela pandemin så långt.

Det håller jag med om. Oklarheter där klarhet bör råda.

Men det betyder inte att det är felaktigt, de behöver styra upp sin kommunikation på många fronter.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept