Ska staten rädda SAAB

Skall staten rädda SAAB?


  • Antal röstningar
    0

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Du har så fel på så många sätt.

Utveckla gärna...




För övrigt så får väl SAAB Automobile lägga till namn och verksamhet som spelar på jordbruk för då är Maud O gladeligen framme och spenderar miljarder av våra skattepengar...
 
Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag tycker det låter som en lysande idé.

Att driva förlusttyngda, ineffektiva verksamheter är ju right up statens alley, så att säga... :)
 
Last edited:

ZX6R20007

Storfiskare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
sverige
Hoj
ZX6R-07 gånger 2,GSXR 1000-02,.
Säkert redan någon som har denna synpunkt! Men staten skall icke rädda saab. För börjar dom att rädda företag för att rädda jobb så kan dom ju även börja peta in pengar till småföretagare med ett par anställda som går knackigt.
Och det lär ju aldrig hända.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Facket har ju massor av pengar. Vi talar tiotals miljarder. Varför verkar de inte var villiga att plocka fram lite pengar och köpa Saab?

Ja, det är ju alltid roligare när någon annan betalar.
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Intressant tråd. Speciellt då ALLA hittills har haft fel. Staten ska köpa loss SAAB och ge till mig tillsammans med ett startkapital på kanske 10-15 miljarder till att utveckla och producera världens bästa pendlarbil. ^^
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
Mååååna tyckte ju man skulle ta stålar från 7'e AP-fonden å skicka in i Saab på frågan om vart pengarna komma ifrån, experten som satt me sa att dom pengarna får man inte röra...

jävla kärring som e så jävla tom i skallen att ett eko inte ens funkar..:gnissla
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Saken är att GM skulle gå in med närmare 3 miljarder och svenska staten skulle stå som ett garant till ett lån på ytterliggare 5 miljarder, men Maud som ofta gladeligen delar ut våra skattemiljarder till livsdugliga företag som Arla och Danisco eller för att inte tala om alla bönder sa...nej. Snart står vi här med mössan i hand som ett nytt Albanien i EU-Norrland med opålitilig energisektor och mikroskopiskt industri. Våra största tillgång i framtiden blir att låta kvinnorna jobba på "cafe" utomlands under namnet White chix...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hårding: De 8 miljarderna är bara för att SAAB skall klara sig ett år till... vad händer sen då? GM har ju inte kunnat sälja skiten på länge varför skulle svenska staten lyckas bättre?
Sen att jämställa det med att all industri i sverige försvinner är ju att dra på liiiiiite för stora växlar... vi har industri kvar i sverige trots varvskrisen som var för ett tag sedan, då sa man samma sak.
Och detta gäller bara ETT företag... finns många fler storföretag i sverige än så.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Hårding: De 8 miljarderna är bara för att SAAB skall klara sig ett år till... vad händer sen då? GM har ju inte kunnat sälja skiten på länge varför skulle svenska staten lyckas bättre?
Sen att jämställa det med att all industri i sverige försvinner är ju att dra på liiiiiite för stora växlar... vi har industri kvar i sverige trots varvskrisen som var för ett tag sedan, då sa man samma sak.
Och detta gäller bara ETT företag... finns många fler storföretag i sverige än så.

Jag tror det till och med var närmare 4 miljarder från GM och 5 i lån men strunt samma.

Syftet var att kunna sälja det i framtiden och som allt företagande så innefattar det en viss risk men om inte staten vågar chansa vilka skall göra det då? Tror man att detta kommer stanna vid SAAB på sikt så är man lite så där svenskt naiv. Varför alltid jämföra det vid varvskrisen som ingen tycker var lyckad, krisen är mer global och omfattande nu och skulle ingen lärt sig något på 30 år eller? Stålindustrin lyckades ju staten rädda och sälja eller hur?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Saken är att GM skulle gå in med närmare 3 miljarder och svenska staten skulle stå som ett garant till ett lån på ytterliggare 5 miljarder, men Maud som ofta gladeligen delar ut våra skattemiljarder till livsdugliga företag som Arla och Danisco eller för att inte tala om alla bönder sa...nej. Snart står vi här med mössan i hand som ett nytt Albanien i EU-Norrland med opålitilig energisektor och mikroskopiskt industri. Våra största tillgång i framtiden blir att låta kvinnorna jobba på "cafe" utomlands under namnet White chix...
Jag förstår inte varför du kämpar så hårt för nåt som är dött, dessutom klagar du på planerna på att bygga vindkraftverk "som ingen vill ha".

Hallå... under vilken sten ligger du och trycker? :confused:

Energimyndigheten föreslog nyligen ett nytt, utökat planeringsmål för den svenska vindkraftsproduktionen på 30 TWh årsproduktion år 2020. Det nuvarande planeringsmålet är 10 TWh årsproduktion år 2015. Det betyder att vi ska utöka nuvarande produktion sju gånger de närmaste åtta åren och 21 gånger de närmaste 13 åren.

Vaddå, "ingen vill ha"??

Tillbaka till SAAB, inte heller här har du full koll, det handlar inte bara om ett garanterat lån.

Enligt den information som finns från GM´s affärsplan skulle lösningen se ut så här:

GM har lovat att ställa upp med 3,5 miljarder kronor, villkorat av att svenska staten garanterar ett nödlån på 5,2 miljarder kronor. (Skattepengar alltså)

Pengarna utgör enligt GM bas för att utveckla en ny 9-3-modell som skulle vara klar 2012 och en marknadslansering av den 9-5-modell som i stort sett är färdigutvecklad. (Yeah right... det hörde vi talas om för minst fem år sen)

GM:s åtagande är, enligt Carl Peter Forster, vd för GM Europa, att bekosta flytten av 9-5-produktionen och 9-3-cabrioleten till Trollhättan och täcka miljardunderskottet för Saabs verksamhet i fjol.
Saab 9-4 X utvecklas av GM i Nordamerika, produceras i Mexiko och Saab får licensintäkter per såld bil.

Målsättningen för affärsplanen är en årlig försäljningsvolym på 120.000–130.000 bilar, vilket enligt planen skulle räcka för att nå en god lönsamhet 2012.

De närmaste två åren beräknas bli förlustår, medan resultatet skulle förbättras 2011 och bli riktigt bra 2012 och 2013
Lönsamhet trots så pass små volymer skulle kunna uppnås genom sänkta kostnader. Något som av den svenska regeringen har betecknats som önsketänkande.

Man kan ju fråga sig hur detta ska förverkligas med en insats på 8,7 miljarder kronor i fem års tid?

Flera bedömare i branschen uppskattar i stället det nödvändiga kapitalet för att förverkliga en sådan affärsplan till 20–25 miljarder kronor om de närmaste årens löpande förluster ska täckas, samtidigt som 6–7 miljarder kronor investeras i en ny 9-3-serie.

Tro fan att det går i putten om man bara sysslar med glädjekalkyler.
Nej, lägg ner skiten, sälj ut det som går att sälja (låt GM / amerikanska skattebetalare ta förlusten) och satsa sen på produktion av något som folk och länder faktiskt vill köpa, jag skiter i om det är vindkrafverk eller elmopeder. Satsa våra skattepengar där så vi kan få lite tillbaka istället för att föda GM.

SAAB är en skitbil som väldigt få vill köpa och därför har de gått med förlust vartenda jävla år.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hårding: Grejen är att du drar för stora paralleller... SAAB är inte samma sak som bilindustrin... SAAB är faktiskt långt ifrån representativ för bilindustrin annat än att de tillverkar just bilar.

Medans andra tillverkare har visat upp sina prototyper av nya modeller som i många fall har gått i produktion men även de som inte gjort det så har tillverkaren visat nya modeller av de som de har... SAAB har enträget visat upp nya bilar som sedan inte gått i produktion, visst, säger inte att GM inte är att skylla för det men varför skall man rädda ett bolag som inte kan ta hand om sitt eget varumärke.
Nej, lyft blicken och se vad som händer istället... eller i SAAB´s fall, vad som inte händer.
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Olofson och Reinfeldt läser sporthoj

Om det nu vore ett så bra företag, varför köper inte IF-metall och
Måna Stalin SABB, om det vore en fin investering

och inte f*n ville dom köpa SAAB

undrar varför . . för att dom fattar att SAAB är ett sänke
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
IF Metall sa att de inte har några pengar att köpa SAAB för... deras plånbok vore som att kasta ett glas vatten i östersjön sa de på nyheterna imorse.
Skrattretande, hade de varit seriösa i sina påhopp hade de visat att de kan avsätta delar av sitt kapital de med.

Men nu är det klart att SAAB har ansökt om rekonstruktion i alla fall. Får se hur många av underleverantörerna som överlever, vissa har redan stoppat sina leveranser.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Hallå... under vilken sten ligger du och trycker? :confused:
Varför så dryg för?

Energimyndigheten föreslog nyligen ett nytt, utökat planeringsmål för den svenska vindkraftsproduktionen på 30 TWh årsproduktion år 2020. Det nuvarande planeringsmålet är 10 TWh årsproduktion år 2015. Det betyder att vi ska utöka nuvarande produktion sju gånger de närmaste åtta åren och 21 gånger de närmaste 13 åren.

Glädjekalkyler från de mysgröna. Sverige har idag 900 vindkraftverk som vid full effekt leverar runt 700 MW. Kollar man in vindstat.nu lite då och då så brukar effekten vara väldigt låg för det mesta och inte i närheten av 700MW. Ska du upp till de talen du skriver om kommer vi få ha så mycket vindkraftverk i Sverige att..ja inte är det realistiskt. Att dessutom försöka ha detta som leverantör till vår elintensiva industri(kanske inte ett problem om några år i och för sig) är en ren utopi.

Vaddå, "ingen vill ha"??
På de flesta platser där de vill smacka upp en vindkraftpark(för här talar vi inte om skånemysigt med ett här och där) så är det kraftiga protester med all rätt(förutom hos Skrotnisses päron då). Skattesubventionerat och helt värdelöst energislag…

Tillbaka till SAAB, inte heller här har du full koll, det handlar inte bara om ett garanterat lån.

Enligt den information som finns från GM´s affärsplan skulle lösningen se ut så här:

GM har lovat att ställa upp med 3,5 miljarder kronor, villkorat av att svenska staten garanterar ett nödlån på 5,2 miljarder kronor. (Skattepengar alltså)

Pengarna utgör enligt GM bas för att utveckla en ny 9-3-modell som skulle vara klar 2012 och en marknadslansering av den 9-5-modell som i stort sett är färdigutvecklad. (Yeah right... det hörde vi talas om för minst fem år sen)
Fast att 9-5:an blev försenad kan SAAB tacka många för…Nu är dock nya modeller på gång och GM lär väl inte ljuga om de vill kunna kränga bolaget nån gång men då fimpas hela projektet för att Mauds bidragsbönder skall kunna fylla sina åkrar med vindkraftverk(delbekostade av staten)

GM:s åtagande är, enligt Carl Peter Forster, vd för GM Europa, att bekosta flytten av 9-5-produktionen och 9-3-cabrioleten till Trollhättan och täcka miljardunderskottet för Saabs verksamhet i fjol.
Saab 9-4 X utvecklas av GM i Nordamerika, produceras i Mexiko och Saab får licensintäkter per såld bil.

Målsättningen för affärsplanen är en årlig försäljningsvolym på 120.000–130.000 bilar, vilket enligt planen skulle räcka för att nå en god lönsamhet 2012.

De närmaste två åren beräknas bli förlustår, medan resultatet skulle förbättras 2011 och bli riktigt bra 2012 och 2013
Lönsamhet trots så pass små volymer skulle kunna uppnås genom sänkta kostnader. Något som av den svenska regeringen har betecknats som önsketänkande.
Svenska regeringen trodde även sommaren/hösten 2008 att vi skulle klara oss från krisen och att Sverige stod starkt…enuff said

Vill de ha snabbare lönsamhet så kan man väl alltid fråga våra politiker Maud/Mona/Reinfeldt/Littorin och valfri MP/V vad som skall tillverkas för de vet uppenbarligen allt när de under hösten har gjort allt för att sänka de "svenska" tillverkarna med orden...de tillverkar ju inte bilar folk vill ha.

Man kan ju fråga sig hur detta ska förverkligas med en insats på 8,7 miljarder kronor i fem års tid?

Flera bedömare i branschen uppskattar i stället det nödvändiga kapitalet för att förverkliga en sådan affärsplan till 20–25 miljarder kronor om de närmaste årens löpande förluster ska täckas, samtidigt som 6–7 miljarder kronor investeras i en ny 9-3-serie.]
Tro fan att det kostar pengar först att tjäna pengar sedan, men det är väl ingen nyhet?…Har BMW eller Toyotas modeller bara poppat upp från ingenstans.


Tro fan att det går i putten om man bara sysslar med glädjekalkyler.
Nej, lägg ner skiten, sälj ut det som går att sälja (låt GM / amerikanska skattebetalare ta förlusten) och satsa sen på produktion av något som folk och länder faktiskt vill köpa, jag skiter i om det är vindkrafverk eller elmopeder. Satsa våra skattepengar där så vi kan få lite tillbaka istället för att föda GM.
GM tar nog sin del men vi skattebetalare kommer får betala för…ingenting i slutändan. Har vi tur blir det go-cartbana eller actioncenter i hallarna men hur bra det är för BNP låter jag vara osagt.

SAAB är en skitbil som väldigt få vill köpa och därför har de gått med förlust vartenda jävla år.
Så du tror på fullaste allvar att GM från kvartalskapitalismens förlovade hemland har torskat pengar på en bilfabrikant i sossesverige under alla år för att vara….schyssta? Eller har du hört orden interndebitering, skatteplanering och kreativ bokföring? Att SAAB säkert gått back 2007/2008 är nog säkert som amen i kyrkan men så har de inte haft något nytt på gång heller, och 2008 lämnar nog mycket att önska hos många tillverkare.
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag skiter fullständigt i om saab finns eller ej, vem fan hjälper mej när det går dåligt nä tvärtom fick jag en jätte skatterevision för att korkskallerna fick för sej att jag hade för liten inkomst, tack för den skatteverket.
sen fatter jag inte hur det kan vara synd om underleverantörena som har miljarder till godo som dom går mista om vid konkurs. är man så jävla korkad att fortsätta leverera utan att få betalt får man skylla sej själv. jag är själv företagare o har jag en kund som inte betalar inte fan fortsätter jag jobba för han då
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Blev du påkörd av en saab när du var liten eller?

Pengarna utgör enligt GM bas för att utveckla en ny 9-3-modell som skulle vara klar 2012 och en marknadslansering av den 9-5-modell som i stort sett är färdigutvecklad. (Yeah right... det hörde vi talas om för minst fem år sen)

Det där har sin lilla förklaring. Äktenskapet GM/saab/fiat höll på att resultera i b.la. en ny 9-5, dock fick gm kalla kårar när fiats finanser började gå sådär. Gm sålde sina fiataktier och drog sig ur alla gemensamma projekt. Kvar stod en halvt utvecklad saab 9-5/alfa 159, italienarna fick skörda frukten av det projektet. Saab fick alltså börja om med ett nytt projekt, som även det blivit omprioriterat (till jänkare och tyskars fördel).
Den nya plattformen är densamma för opel insignia (finns att köpa), cadillac cts (finns att köpa), chevrolet malibu (finns att köpa), buick lacrosse (finns snart att köpa) samt saab 9-5 (börjar tillverkas i höst). Så där kan du se hur saker och ting prioriterats, där 9-5an är den som behövt en ersättare allra längst tid.

Vad jag vill komma till är att företaget har enorm potential att bli framgångsrika. Vad de behöver, men aldlig haft, är en ägare som vill att de skall bli framgångsrika och förstår hur de skall göra.
Så när du säger att något är skit, så behöver det inte vara skit in i all oändlighet. skulle du t.ex. köpt en skoda för 10 år sedan? Men idag gör de bilar av vw-delar så går det kanske att överväga ett köp?
Försök var lite stolt över att lilla sverige producerar entusiastbilar.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Vad jag vill komma till är att företaget har enorm potential att bli framgångsrika.
Då borde det finnas någon som är villig att köpa bolaget. Men det vill ju ingen. Det finns uppenbarligen inte en enda biltillverkare eller ett riskkapitalbolag som ser SAAB som ett intressant investeringsobjekt. Och då kommer du och påstår att företaget har en enorm potential?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag är emot tanken att staten skall gå in som ägare i ett bolag som inte gör annat än genererar stora förluster men frågan är om inte samhällets kostnader för alla arbetslösa blir ännu större?
Staten håller ju redan bla SAS under armarna med nya fräscha skattepengar varje kvartal med röda siffror. Skattepengar in i SAS hamnar dessutom mestadels hos bensinbolagen och flygplansleasingbolagen istället för att ge jobb i Sverige. Om staten går in med pengar i ett fristående SAAB borde det ge betydligt mer svenska jobb per satsad skattekrona...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top