Saken är att GM skulle gå in med närmare 3 miljarder och svenska staten skulle stå som ett garant till ett lån på ytterliggare 5 miljarder, men Maud som ofta gladeligen delar ut våra skattemiljarder till livsdugliga företag som Arla och Danisco eller för att inte tala om alla bönder sa...nej. Snart står vi här med mössan i hand som ett nytt Albanien i EU-Norrland med opålitilig energisektor och mikroskopiskt industri. Våra största tillgång i framtiden blir att låta kvinnorna jobba på "cafe" utomlands under namnet White chix...
Jag förstår inte varför du kämpar så hårt för nåt som är dött, dessutom klagar du på planerna på att bygga vindkraftverk "som ingen vill ha".
Hallå... under vilken sten ligger du och trycker?
Energimyndigheten föreslog nyligen ett nytt, utökat planeringsmål för den svenska vindkraftsproduktionen på 30 TWh årsproduktion år 2020. Det nuvarande planeringsmålet är 10 TWh årsproduktion år 2015. Det betyder att
vi ska utöka nuvarande produktion sju gånger de närmaste åtta åren och 21 gånger de närmaste 13 åren.
Vaddå, "ingen vill ha"??
Tillbaka till SAAB, inte heller här har du full koll, det handlar inte bara om ett garanterat lån.
Enligt den information som finns från GM´s affärsplan skulle lösningen se ut så här:
GM har lovat att ställa upp med 3,5 miljarder kronor, villkorat av att svenska staten garanterar ett nödlån på 5,2 miljarder kronor. (Skattepengar alltså)
Pengarna utgör enligt GM bas för att utveckla en ny 9-3-modell som skulle vara klar 2012 och en marknadslansering av den 9-5-modell som i stort sett är färdigutvecklad. (Yeah right... det hörde vi talas om för minst fem år sen)
GM:s åtagande är, enligt Carl Peter Forster, vd för GM Europa, att bekosta flytten av 9-5-produktionen och 9-3-cabrioleten till Trollhättan och
täcka miljardunderskottet för Saabs verksamhet i fjol.
Saab 9-4 X utvecklas av GM i Nordamerika, produceras i Mexiko och Saab får licensintäkter per såld bil.
Målsättningen för affärsplanen är en årlig försäljningsvolym på 120.000–130.000 bilar, vilket enligt planen skulle räcka för att nå en god lönsamhet 2012.
De närmaste två åren beräknas bli förlustår, medan resultatet skulle förbättras 2011 och bli riktigt bra 2012 och 2013
Lönsamhet trots så pass små volymer skulle kunna uppnås genom sänkta kostnader.
Något som av den svenska regeringen har betecknats som önsketänkande.
Man kan ju fråga sig hur detta ska förverkligas med en insats på 8,7 miljarder kronor i fem års tid?
Flera bedömare i branschen uppskattar i stället det
nödvändiga kapitalet för att förverkliga en sådan affärsplan till 20–25 miljarder kronor om de närmaste årens löpande förluster ska täckas,
samtidigt som 6–7 miljarder kronor investeras i en ny 9-3-serie.
Tro fan att det går i putten om man bara sysslar med glädjekalkyler.
Nej, lägg ner skiten, sälj ut det som går att sälja (låt GM / amerikanska skattebetalare ta förlusten) och satsa sen på produktion av något som folk och länder faktiskt vill köpa, jag skiter i om det är vindkrafverk eller elmopeder. Satsa våra skattepengar där så vi kan få lite tillbaka istället för att föda GM.
SAAB är en skitbil som väldigt få vill köpa och därför har de gått med förlust vartenda jävla år.