Skandal på Knutstorp?

Status
Ej öppen för fler svar.
håkan skrev:
2381957 intresset var lågt från min sida för att SVEMO gick i sent DECEMBER ut med det (tror många med mig?)
Jag stödjer en delning till nästa år, men då ska berörda parter veta om det innan.. och inte nån månad innan säsongen börjar

//Håkan
Absolut. Ville dock bara uppmana till en uppryckning av engagemanget hos förarna i deras egna klubbar, mig själv inkluderad.
 
håkan skrev:
Söndag: heat 1 på FM, heat 2 på EM
heat 1 avgör startplacering till heat 2
då får en supportklass plats också.

//håkan

Eller så gör man som i WSBK att kvalet gäller för båda heaten.... så slipper man hålla på med förarprotester mellan heaten.

"han gjorde fel.... bla bla bla.... han ska vara diskad..... osv" enbart för att få en bättre startposition!
 
håkan skrev:
2381953 A-racehelg
Lördag FM: Friträning
Lördag EM: 1 Kval
Söndag FM: Heat 1
Söndag EM: Heat 2
Klasser: 125R, 250R, NSB, 600STD/STK?

Supportklass? vet inte, om man kör med
Fredag: Friträning
Lördag: kval + support
Söndag: heat 1 på FM, heat 2 på EM
heat 1 avgör startplacering till heat 2
då får en supportklass plats också.

//håkan
Två race för alla klasser?
 
Gustav O skrev:
2381950 INtressant att så många har svängt i frågan om separat SM helger och B-race. Det var inte ett populärt förslag hrä för mindre än ett år sedan....
.

Jätte enlkelt det blev slängt i halsen på oss mindre än en måndad innan start. Klart som fan fol sura ihopp. Om det kommer nu kan folk planera där efter.

björn
 
Swedie skrev:
2381884 Nej, sverige behöver en 600-klass för A-förare i SM. Detta för att då alla B-förare som kör apsnabbt, t.ex Per Björk ska kunna klassa upp sig och fortsätta köra med samma ekonomi. STCC = oekonomiskt för de flesta.

SM-helg = STK 600, NSB, 250R, 125R
B-helg = Rookie 600, Rookie 1000, 250 SP, 125 JR

Det blir dubbelt så mycket körtid på en helg! De e nice! :)


Det där köper jag inte. Så kort minne har varken du eller någon annan att de behöver stå och memorera hur någon annan kör.


OK, då tycker vi olika.

En helt annan grej. Usch vad dumt det är att man inte får köra längre än till 17-18 på eftermiddagarna i sverige...... Kunde man kört fram till 20 hade mycket varit löst ang. antal klasser. Snart riksdagsval, borde starta ett parti för mer buller på motorbanor i Sverige! Dock inte så högt som supermotard låter.... varför låter dessa hojar så mycket !?!??

/Fredrik
 
Varför inte ett debutantrace?Vet en hel del som är sugna på RR men pga att de är osäkra på om de kvalar in så står de över och maler bandagar.
 
björn.e skrev:
2381975 Jätte enlkelt det blev slängt i halsen på oss mindre än en måndad innan start. Klart som fan fol sura ihopp. Om det kommer nu kan folk planera där efter.

björn
Jag talar inte om SVEMOs förslag till klubbarna uatn om att när en del har torgfört idén att vi ska ha uppdelade helger av en massa anledningar så fick de på skallen direkt av det stor flertalet. Nu verkar tiden mer mogen.
 
håkan skrev:
2381991 jupp, ingen warmup, race direkt istället

Det svåra med dubbla race är att medialt kora en segrare. Är det fler än en i varje klass som vinner så blir det helt plötsligt väldigt besvärligt för alla reportrar och läsare/publik att fatta vilka som vann i alla klasserna.
 
Frågan är kanske inte värd att prata om ens om inte en det framförs till SVEMO och direkt till klubbarna och att tävlingarna hålls på alla banor så det inet blir så att det blir Tre tävlingar på Åsen och tre på LMS

jag som tex har Falkenberg som Hemma bana vill ju köra där med

Micke Gsxr1100RRRRR Va skulle Hyllinge säga om någon sånt här?
Humlan va säger ARC tro lr?
Valmers går det att snacka med Mike luff?
Ingmar Va tror du om Falkenberg ?
HW är väl inga problem med LMS?

Håkan din idé gillar jag men tilllägg att topp 5 i B-racen får köra på söndagen med
 
håkan skrev:
2381953

A-racehelg
Lördag FM: Friträning
Lördag EM: 1 Kval
Söndag FM: Heat 1
Söndag EM: Heat 2
Klasser: 125R, 250R, NSB, 600STD/STK?

Nja, två kval. För OM man vurpar i ena måste man få möjlighet att få med sina tider.

Vad som kom upp på menyn för nästa år var att på lördagen ha 3 pass för varje klass. Enligt mig borde det vara: Fri träning, Kval 1, Kval 2. Vardera på 20-25 minuter. Då har man bra med möjligheter att finjustera sin hoj och få den perfekt. Warmup på Söndag på 10-15 minuter för sista testerna.

Det blir ett bra upplägg!

Två race på Söndagen för NSB, då NSB ändå ÄR huvudklassen och huvudattraktionen måste den klassen urskilja sig.

Och självklart baseras BÅDA racen/heaten på bästa kvaltid. Inte på tidigare raceposition.
 
Gottis skrev:
2382019 Frågan är kanske inte värd att prata om ens om inte en det framförs till SVEMO och direkt till klubbarna och att tävlingarna hålls på alla banor så det inet blir så att det blir Tre tävlingar på Åsen och tre på LMS

jag som tex har Falkenberg som Hemma bana vill ju köra där med

Micke Gsxr1100RRRRR Va skulle Hyllinge säga om någon sånt här?
Humlan va säger ARC tro lr?
Valmers går det att snacka med Mike luff?
Ingmar Va tror du om Falkenberg ?
HW är väl inga problem med LMS?

Håkan din idé gillar jag men tilllägg att topp 5 i B-racen får köra på söndagen med
Varför skulle jag veta vad ARC säger, jag är med i FMK och sitter i valberedningen i den klubben....
 
Axxexs skrev:
2382015 Det svåra med dubbla race är att medialt kora en segrare. Är det fler än en i varje klass som vinner så blir det helt plötsligt väldigt besvärligt för alla reportrar och läsare/publik att fatta vilka som vann i alla klasserna.

Håller helt med dig på den här punkten. Efter mina år med STCC kan jag intyga att det lätt blir till ett pedagogiskt helvete att försöka peka ut helgens segerherre.

Tärnström
 
håkan skrev:
2381957 SÅ man ska både köra 250SP, 125JNR, OCH 125-400? finns det verkligen underlag för det?
Nej, 250SP delar bantid med 125-400 men kan ha en egen cup (med prisutdelning m m). Som vi gör på vårt b-race på LMS. Det är viktigt att b-förare med 125R och 250R kan åka på b-racen också, det är ju inte säkert att de kvalar in på SM-racen så något säkert kort måste ju finnas.

Axxexs skrev:
2382015 Det svåra med dubbla race är att medialt kora en segrare. Är det fler än en i varje klass som vinner så blir det helt plötsligt väldigt besvärligt för alla reportrar och läsare/publik att fatta vilka som vann i alla klasserna.
I USA har man i crossen alltid haft två likvärdiga heat i varje race. Lägst total placering vinner och hamnar man på samma gäller lägst placering i andra heatet. Inte så svårt.

Jag tror på dubbla race. Skulle vilja ha tvådagars b-race med två träningspass och kval 1 första dagen. Andra dagen kör man kval 2 och dubbla race heat. De som vill ha endagarsrace har då möjlighet att komma bara andra dagen.
 
Last edited:
Neutral skrev:
Jag tror på dubbla race. Skulle vilja ha tvådagars b-race med två träningspass och kval 1 första dagen. Andra dagen kör man kval 2 och dubbla race heat. De som vill ha endagarsrace har då möjlighet att komma bara andra dagen.
Låter som ett klart trevligt upplägg :)
 
Axxexs skrev:
2382015 Det svåra med dubbla race är att medialt kora en segrare. Är det fler än en i varje klass som vinner så blir det helt plötsligt väldigt besvärligt för alla reportrar och läsare/publik att fatta vilka som vann i alla klasserna.

vad spelar det för roll då?
Hur många i publiken tittar egentligen på prisutdelningen?
mer tävling istället för fjuttifjutt warmup

Neutral skrev:
2382147 Nej, 250SP delar bantid med 125-400 men kan ha en egen cup (med prisutdelning m m). Som vi gör på vårt b-race på LMS. Det är viktigt att b-förare med 125R och 250R kan åka på b-racen också, det är ju inte säkert att de kvalar in på SM-racen så något säkert kort måste ju finnas.

Med resultatet att det är 50 förare som slåss om 32 startplatser?
nah, skulle inte tro att det fungerar...
Bättre låta 125Jnr köra för sig och 250SP försig, de har inget i samma klass att göra, det har vi väl sett förr?
 
Last edited:
håkan skrev:
2382305 Med resultatet att det är 50 förare som slåss om 32 startplatser?
I år hade vi 10 anmälda i den klassen, 250SP hade 26 anmälda. I och för sig över 32 totalt men långt ifrån 50. På något vis måste man väl erbjuda 125R/250R-förare att köra b-race också, kvalar de inte in på SM-deltävlingar om 107%-regler eller liknande införs så har de ju ingenstans att köra. Dessutom är det riktigt coola maskiner som kan dyka upp i en sådan blandklass.
 
Neutral skrev:
2382351 I år hade vi 10 anmälda i den klassen, 250SP hade 26 anmälda. I och för sig över 32 totalt men långt ifrån 50. På något vis måste man väl erbjuda 125R/250R-förare att köra b-race också, kvalar de inte in på SM-deltävlingar om 107%-regler eller liknande införs så har de ju ingenstans att köra. Dessutom är det riktigt coola maskiner som kan dyka upp i en sådan blandklass.

kan absolut fungera, kravet är dock A/B-finaler... det var nog en del som stod över att anmäla sig bara för att klassen var full och inte ville riskera utkvalning

EDIT När jag menar A/B-final så menar jag i LMS-anda, de 10 första i B-finalen går till A-final. Direkt till A-final tas alltså de 22 bästa tiderna (om jag nu minns rätt hur det gick till på SM:et sist)...

EDIT2: Det var en hel del gnyende om hur 250SP kvalade bort 125Jnr från att tävla... är det rätt att göra så?

Swedie skrev:
2382045 Nja, två kval. För OM man vurpar i ena måste man få möjlighet att få med sina tider.

Då kan man ta bort kravet på att man måste köra 5 varv för att få kvaltid istället, mkt enklare...
vurpar man innan man fullbordat ett flygande varv, kan man få starta sist...
 
Last edited:
håkan skrev:
2382305 vad spelar det för roll då?
Hur många i publiken tittar egentligen på prisutdelningen?
mer tävling istället för fjuttifjutt warmup

Det är inte fråga om publiken som är på plats. Det är frågan om medias rapportering. Media vill ha enkla, slagkraftiga rubriker - de vill ha en gubbe att peka ut som vinnare. Återigen, jag minns den suck av lättnad som gick genom journalistkåren som brukar bevista STCC när systemet med dubbla heat skrotades och man äntligen skulle kunna få EN vinnare av tävlinghelgen. Jag tror att blicken måste lyftas en aning från styret om roadracingen ska få ett lyft i det här landet. Det gäller att skapa evenemang som fungerar medialt, annars kommer det aldrig att gå att marknadsföra sporten. I slutänden handlar det om sponsorer och partners - om de inte kan nå ut till sina målgrupper så är de inte intresserade av att vara med. Därför måste det till ett mycket tajtare evenemang. Tre, fyra klasser max. Marknadsföringen av evenemangen kan heller inte lämnas över till enskilda arrangörer. Någon måste "äga" produkten Roadracing-SM och säkerställa att marknadsföringen av klassen sker centraliserat med hänsyn till produktens identitet. Det är få andra branscher där en producent lämnar över marknadsföringen in blanco till utomstående aktörer. Koppla ihop Roadracing-SM med mc-kulturen. Få är så benägna att åka långa avstånd som motorcyklister. Titta på läktarna på Assen, eller i England. Skinnställ efter skinnställ. Skapa kringevenemang som lockar gatracers och andra hobbyåkare - med bara tre klasser på Knutstorp skulle den övre depån kunna användas för utställning, handlare och annat. Låt publiken burna av sig, skapa tävlingar för publiken. Värsta burnisen vinner något flådigt till hojen. Det finns ju hur mycket som helst att hämta från gatan för att koppla ihop med ett SM - och det är ju på gatan som målgruppen finns för många av sponsorerna inom roadracingen, handlarna.

Tärnström
 
håkan skrev:
2382402 EDIT När jag menar A/B-final så menar jag i LMS-anda, de 10 första i B-finalen går till A-final. Direkt till A-final tas alltså de 22 bästa tiderna (om jag nu minns rätt hur det gick till på SM:et sist)...

Vad är det som är bra med det upplägget?

De som är snabba får 1 race, de halvsnabba 2 race och de långsamma 1 race. Varför inte bara köra 30 snabbaste i A final och resten i B final?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top