Skolmord i Trollhättan.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag utgår från att du har statistik på antalet analfabeter också samt antalet högutbildade syrier om du ska ha någon som helst grund för dina påståenden.

Skäggot: Det har visats sig förut att människor har fördomar och förutfattade meningar. Du förespråkar media, jag förespråkar utbildning. Där skiljer vi oss.
72% analfabeter i Afghanistan enligt UNESCOs mätningar och definitioner.
I Syrien är analfabetismen "endast" 14,9%..
Endast 62% har gått i skola.
Av dessa hoppar en tredjedel av efter sex år (grundskola).
Enligt TIMMS är Syrier sjunde sämst utbildade av de femtio länder som deltar i undersökningen.
Det finn välutbildade syrier.
Men andelen är betydligt lägre än andelen högutbildade svenskar.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
72% analfabeter i Afghanistan enligt UNESCOs mätningar och definitioner.
I Syrien är analfabetismen "endast" 14,9%..
Endast 62% har gått i skola.
Av dessa hoppar en tredjedel av efter sex år (grundskola).
Enligt TIMMS är Syrier sjunde sämst utbildade av de femtio länder som deltar i undersökningen.
Det finn välutbildade syrier.
Men andelen är betydligt lägre än andelen högutbildade svenskar.

Hur många afghaner och syrier finns i Sverige som är analfabeter enligt UNESCO?
Vilken rätt har någon att mörda de som kommer eller bränna deras eventuellt nya boenden?
Du har inte gjort lumpen gissar jag? Man måste förstå att det finns människor på olika nivåer och var och en har något de kan bidra med.

Självklart har inte alla haft samma chanser till utbildning som i Sverige där utbildning är "gratis".

De är människor inte statistik.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vilken rätt har någon att mörda de som kommer eller bränna deras eventuellt nya boenden?
Du har inte gjort lumpen gissar jag? Man måste förstå att det finns människor på olika nivåer och var och en har något de kan bidra med.

Självklart har inte alla haft samma chanser till utbildning som i Sverige där utbildning är "gratis".

Vi är alla statistik, varför denna eviga vilja att göra skillnad på människor.

Du skriver att människor finns i olika nivåer, hur många jobb finns det inom Sverige för individer utan läs- eller skrivkunskaper? Eller menar du att de skall bidra med något annat, och i så fall vad?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Förmodligen följer det statistiken, ety de inte lär sig läsa vid gränsen.
Vilken rätt har de att mörda när de kommer hit och bränna ner sina nya boenden?
Värnpliktig sergeant vid ING2.
Utbildningen är gratis i Syrien.

Kommer det något exempel på "drevet"?
Kommer det några exempel på "brandattacker"?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag föreslår att ni tillsammans fortsätter diskussionen med den breda vetskap ni har.

Som relativt objektiv läsare ser jag att det jag skrev förut fortfarande stämmer. Du har inte argumenterat för din uppfattning. Jag tycker att en del frågor som har ställts till dig är intressanta, men har inte fått svar.

Slutsatsen jag drar, är att du anser, att eftersom att du har den i Sverige allmänt rådande uppfattningen i dom här frågorna, behöver du inte argumentera för din uppfattning. Jag tror att många resonerar så. Och det är därför dom väljer att själva följa den allmänt rådande uppfattningen. Det finns en trygghet att i veta att man i de flesta situationer slipper tappa ansiktet / inte bli mållös.

Med det sagt, vet jag inte om jag hade klarat mig så mycket bättre än dig, ifall jag hade satt mig i din situation. Dock har jag som tur är vett att stanna upp och fundera, innan jag grävt mig ned i en så djup grop som du står i. Jag hade nog lagt ned spaden efter ett tag, bett om hjälp att ta mig upp, för att, åtminstone för en stund, andas frisk luft. Innan jag beslutar mig för huruvida jag ska fortsätta. Du står dock envist nere i leran, gapar och gräver, och hävdar att allt går som det ska.

Jag tampas dagligen med hur jag ska hantera att min egen uppfattning skiljer sig från den allmänt rådande. Ibland börjar jag argumentera med andra med utgångspunkt i den allmänt rådande uppfattningen. Men en bit in inser jag att det inte är vad jag själv tycker. Detta misstaget gissar jag att många gör, och att det är en anledning till att den allmänt rådande uppfattning fästs starkare och starkare i varje människas medvetande. Varje dag argumenterar en ny person för att den allmänt rådande uppfattning ska bestå. Argumenten matas in i minnet på de som inte har modet eller kraften att utveckla sin egen uppfattning. Snart har dom själva blivit personer som argumenterar i syfte att befästa den allmänt rådande uppfattningen. Det gynnar ju dem själva, så länge de tillhör majoriteten. Risken att hamna i obehagliga situationer minskar, ju fler de blir. Så fort majoriteten skiftar, måste de själva hänga med, för att fortsätta i trygghet.

Jag har observerat människor av andra nationaliteter än svenskar, då jag varit ute och rest, samt då jag sett videor från alla möjliga sammanhang. Generellt tycker jag mig se vissa trender. Svensken inleder ofta svaret på en fråga med ett nervöst skratt, och fortsätter sedan med ett kortfattat svar, och undviker i största mån följdfrågor. Portugiser, engelsmän, fransoser, amerikaner, holländare, m.fl. har ofta en mycket större tro på sin förmåga, och kan hålla långa, och mycket trevliga konversationer, även om små saker. Artighetsfraserna som utbyts efter en kort vägbeskrivning, kan innehålla ord som svensken bara uttrycker vid stora högtider. Vi är tystlåtna och fåordiga av oss.

Jag tror att detta har ett samband med de senaste årens politiska utveckling, och allmänna opinion. Sverige har inte haft någon stark ledare på länge. (Senast var kanske Göran Persson.) Politikerna vågar inte ta några beslut av betydelse. När folket inte har starka ledare att se upp till, blir det själv svagt. Vågar inte bilda egna uppfattningar. Vågar inte uttrycka sina åsikter.

Några åsikter och synpunkter som har att göra med det som diskuterats i tråden:

Jag har, i mitt liv, gjort misstaget att satsa alldeles för mycket på saker jag inte har någon större begåvning för. Har gjort det för att visa för mig själv hur ambitiös jag är, i allt. Men det har inte gjort mig lycklig, utan tvärtom. Bättre är att göra det enklare för sig, och satsa på det man är bra på och tycker om. Det tror jag ger synergi-effekter, som gör att man allmänt lyckas bättre. Detta går även att applicera på ett företag. Samt på ett land.

Sverige är inte särskilt duktiga på att integrera invandrare. Det har vi vetat länge. Men vi har varit väldigt ambitiösa. Och tagit in många flera invandrare. För att visa att vi kan lösa dom här problemen. Men det har varit fel strategi. Vi skulle istället minskat invandringen något, och samtidigt satsa mer på det vi är bra på. Med den lägre belastning på (av invandring berörda) myndigheter detta inneburit, skulle vi kunnat få det andrum, som behövts, för att förstå bättre hur man kan göra för att integrera människor. Först då hade vi kunnat öka intaget. Jag kommer att tänka på det du skrev förut - en väl fungerande familj är bättre på att hjälpa andra.

Sen har vi samtidigt gjort en del andra misstag. Som det här med att blint tro på en "fri marknad", och privatisera precis allting. Fri marknad är inte en bra strategi för en stadig miljö, det säger sig självt. Helt emot Sveriges ambitioner, med andra ord.

Till sist, angående vansinnesdåd. Personer som utför dessa dåd har ju generellt skapat sig en väldigt smal världsuppfattning. Detta tror jag för övrigt även gäller människor som begår självmord. Även självmorden har ju ökat något (iaf slutat minska) i Sverige på senare år. (I det aktuella fallet kan man ju dessutom argumentera för att det handlar om ett utökat självmord.) Personerna tror att ingen förstår dem, och/eller upplever ett stort hat/hot, och sluter sig därför mer och mer, vilket innebär att dom rör sig i en konisk spiral nedåt. Jag tror att den här trenden har att göra med vad jag skrev ovan. En svag politisk ledning, som ger ett svagare folk, vilket skapar gynnsammare förutsättningar för sådana här personer.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Deprimerande tråd det här.
Alla tycker dådet i sej är tragiskt, men det tråden främst visar på är människosynen hos "inte rasist, men..."-gänget.
Var gång en SD-politiker eller SD-sympatisör gör något galet, så är det en ensam virrpanna.
När en "blatte" gör något galet så är hen en typisk representant för sin ras, religion, etnicitet eller kultur.

Fast det äckligaste jag läst i tråden var antydan att den egentliga skulden för dådet ligger i en oansvarig invandringspolitik. Som att skolmördaren tvingats till detta av ondskefulla politiker.
Fyfan...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Alla tycker dådet i sej är tragiskt, men det tråden främst visar på är människosynen hos "inte rasist, men..."-gänget.
Var gång en SD-politiker eller SD-sympatisör gör något galet, så är det en ensam virrpanna.
När en "blatte" gör något galet så är hen en typisk representant för sin ras, religion, etnicitet eller kultur.

Fast det äckligaste jag läst i tråden var antydan att den egentliga skulden för dådet ligger i en oansvarig invandringspolitik. Som att skolmördaren tvingats till detta av ondskefulla politiker.
Fyfan...

Den antydan missade jag fan helt, var hittar jag den?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Fyfan...

Jag antar att du räknar in mig i ""-gänget så jag tar mig friheten att svara.

Det enda jag kräver är någon form av objektivitet och att våra kära ledare inte ska jaga politiska poäng efter såna här vansinnesdåd.

Lika lite som jag hade velat att Åkesson skulle stå på en lastpall utanför IKEA och lägga skulden på världens alla negrer vill jag att de andra partiernas representanter och media ska framhålla skolmorden som ett extremt hatbrott strax efter att man bagatelliserat och tystat ner IKEA-morden som någon beklagligt där förövaren egentligen var ett offer för omständigheterna.

Jag vänder på ditt resonemang och menar att var gång en SD-politiker eller SD-sympatisör gör något galet, så är det ett tecken på svenskarnas medfödda hat mot utlänningar.
När en "blatte" gör något galet så är denne ett offer för ett samhällsklimat genomsyrat av rasism.

Vem som har rätt lämnar jag åt andra att avgöra.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Fyfan...

Vänligen citera de inläggen.
Nu väcks frågan huruvida du är en del av en konspiration eller en ensam galning.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag skrev nåt om att 7 klöverns politik har bäddat för de här morden.
Är ju inte direkt ensam om den tankegången i Sverige. Jätte- rasist

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Fyfan...

Nu har jag inte läst hela tråden, men en liten reflektion på det där: Det tog fan inte lång tid efter det att dådet inträffat som samma människor började skrika sig hesa om "ikea-morden" och dra paralleller dit. "Varför är inte vita liv lika mycket värda som icke vita", "Varför blir det inte landssorg när en vit ung mor och hennes barn mördas", det ena med det femte...

Absolut, visst, också en verkligt tragisk händelse. Och ja, principiellt ligger det mycket i att "alla liv ska vara lika värda". Men den debatten kan vi ta en annan gång tycker jag, inte såhär i svallvågorna efter en minst lika tragisk händelse. Jag menar, visa lite hänsyn. Griftefrid för helvete...

Dessutom, när en väldigt specifik grupp av människor använder de här argumenten och jämförelserna till att driva sin egen smutsiga agenda, då inte bara mister det sitt värde utan det är en skymf mot allt vad människors värde heter. Tror verkligen inte att de här människorna bryr sig ett enda dugg om den där stackars mamman och hennes unge, men när deras död kan användas för att sprida och förstärka deras vedervärdiga människosyn då ska det sympatiseras och fan vet allt. Äckligt är bara förnamnet, jag blir fan ledsen... :(

Edit: Och ja, alla liv är lika värda. Ikeamorden var fruktansvärda i sig själva, det råder inga tvivel om det. Och ja, jag kan också känna ibland att det är lite konstigt att "rasism mot vita" inte får samma uppmärksamhet i media som åt andra hållet. På samma sätt som jag kan känna en viss avighet inför dagens feminism som alltmer verkar gå åt någon slags försök till mansförtryck/hämnd för det som varit. Men kom igen, det finns en tid och plats att diskutera sånt och den är inte nu och här...

Må offren i Trollhättan vila i frid.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Dessutom, när en väldigt specifik grupp av människor använder de här argumenten och jämförelserna till att driva sin egen smutsiga agenda, då inte bara mister det sitt värde utan det är en skymf mot allt vad människors värde heter. Tror verkligen inte att de här människorna bryr sig ett enda dugg om den där stackars mamman och hennes unge, men när deras död kan användas för att sprida och förstärka deras vedervärdiga människosyn då ska det sympatiseras och fan vet allt. Äckligt är bara förnamnet, jag blir fan ledsen... :(

Jag håller med till 100%, för visst menar du när Lövén med anhang passade på att utnyttja skolmordet för att smeta skit på SD?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag håller med till 100%, för visst menar du när Lövén med anhang passade på att utnyttja skolmordet för att smeta skit på SD?

Jag menar Att det är lika illa från båda håll, att det är lika vidrigt att SD med anhang använder ikeamorden för att driva sin egen smutsiga agenda som när sittande regeringen använder Trollhättan för att befästa sin humanitet och smutskasta oppositionen. Inte för att SD behöver smutskastas egentligen, de gör ett rätt bra jobb av den biten själva... Båda sidor pissar på båda händelsernas offers minne, bara för att vinna röster. Det är förjävligt.

MEN! Som jag sa: Även om det är en debatt som tål att tas (huruvida alla liv egentligen är lika mycket värda) så finns det en tid och plats för den debatten, och den är inte här och nu. Att SD som verkligen inte står för alla livs lika värden ens drar det kortet är smått löjeväckande, och det blir inte bättre av att man drar upp skiten i sviterna av ytterligare tragedier. Den snedvridna agendadrivna användningen av argumentet gör att det principiellt viktiga bakom jämförelserna tappar allt sitt värde, och det öppnar för precis den här möjligheten från övriga partier att smutskasta oppositionen.

Just nu pågår ett jävla sandlådekrig och en pajkastning av rang i svensk politik, och som medborgare förväntas du välja sida. "Du är antingen med oss, eller mot oss" skriker båda sidorna, och vi som tycker att SD-falangen är det värsta patrask landet har att uppbringa men som samtidigt inte tycker att de övriga politikerna sköter sig vidare snyggt heller hamnar i någon slags limbo mittemellan. Kritiserar man regeringen och deras invandringspolitik blir man automatiskt utpekad som rasist, även om man aldrig ens skulle fundera på att rösta på SD.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag håller med dig om polariseringen i svensk politik. Som du säger så finns det en stor grupp människor som ogillar att "7-klövern" sitter i varandras knä och driver en politik som är direkt skadlig för landet, samtidigt som dom absolut inte gillar SD:s retorik och aldrig skulle kunna tänka sig att rösta på dom.

I det läget vete fan hur man skulle göra, väldigt frustrerande lär det vara i alla fall.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu har jag inte läst hela tråden, men en liten reflektion på det där: Det tog fan inte lång tid efter det att dådet inträffat som samma människor började skrika sig hesa om "ikea-morden" och dra paralleller dit. "Varför är inte vita liv lika mycket värda som icke vita", "Varför blir det inte landssorg när en vit ung mor och hennes barn mördas", det ena med det femte...

Absolut, visst, också en verkligt tragisk händelse. Och ja, principiellt ligger det mycket i att "alla liv ska vara lika värda". Men den debatten kan vi ta en annan gång tycker jag, inte såhär i svallvågorna efter en minst lika tragisk händelse. Jag menar, visa lite hänsyn. Griftefrid för helvete...

Edit: Och ja, alla liv är lika värda. Ikeamorden var fruktansvärda i sig själva, det råder inga tvivel om det. Och ja, jag kan också känna ibland att det är lite konstigt att "rasism mot vita" inte får samma uppmärksamhet i media som åt andra hållet. På samma sätt som jag kan känna en viss avighet inför dagens feminism som alltmer verkar gå åt någon slags försök till mansförtryck/hämnd för det som varit. Men kom igen, det finns en tid och plats att diskutera sånt och den är inte nu och här...

Må offren i Trollhättan vila i frid.

Antifeminist minsann.http://www.svt.se/nyheter/inrikes/retorik-pa-hogerextrema-sajter

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...