Skulle ni ha ingripit?

Skulle ni ingripit i nedanstående händelse?

• Antal röstningar
    0

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Tyvär är det lätt för folk att säga "klart att jag ingriper"
Har varit med och sett för mycket veklingar, som anser att de är modiga. Men när det väl gäller så backar de.

Finns många sätt att ingripa. Tänk först handla sen är skitviktigt.
Du måste kolla upp situationen.

Jag har själv ingripigt vid ett flertal tillfällen. Det är något jag är stolt över.
Men det har kostat JÄVLIGT mycket.

Jag tänker som så att det kunde lika gärna har varit jag eller nån nära som ligger på marken. Skulle vilja att folk ingrep om det var jag som låg där.

Sist jag ingrep höll det på att kosta mig livet, en massa operationer i skallen.
Har nu en massa titanplattor och skruvar i skallen för att den skall hålla ihop.
Vist tänker man, om jag inte hade brytt mig... så som alla andra gjorde. Hade jag sluppit alla operationer, psykiatriker m,m

Men som sagt den andra killen klarade livhanken. Det betyder mycket att man kunnat rädda en annan människa.

Hoppas ni inte gör som alla de veklingar som såg min och den andres misshandel, inte vittnar eller ens hjälper till när man ligger nerblodad och skadad. Tyvär så går de killarna som gjorde detta fria pga av att ingen vittnade. (det var minst 30-40 personer som såg allt)

Det hela var så att det var ett skinn---- gäng som flög på en kille helt oprovoserat. Jag trodde att de skulle sluta... men icket. De fortsätter att sparka och slå honom medans han ligger och skriker efter hjälp. Blodet forsar.

Jag orkade/ mådde så dåligt över att se detta, försöker att stoppa det hela... (utan att slåss)

Sen smäller det bara, och jag ligger i marken. Nån feg j--- sparkade/ slog (ingen vet) mig sönder och samman.
Spottar tandbitar, blod m,m.
Efter det är resan lång och jävlig.....

Har ännu inte återhämtat mig.. (2 år sen)
Sen har man fått en massa hot m,m eftersom det blev en utredning.
Polisen kunde ej göra nått pga av att det ej fanns vittnen.

Som sagt de går fria än, samt att de fortsätter att härja.

Tänk er för..... finns många sätt att ingripa. Men titta ej bara (gör något), nästa gång kanske det är er själva det handar om.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Chris Ash skrev:
Intressant att se att folket födda i mitten av-slutet av 80-talet är de som minsann skulle ha agerat våldsamt direkt och med eftertryck.

Och vilket folk skulle det vara? Sluta dra löjliga slutsatser på noll fakta... :7peta

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Jag röstade ja,men vet inte hur man skulle gjort om det hände en själv.Förmodligen skulle man psykat ur.

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Miss_Orchidee skrev:
jag skulle kanske ha ringt 112...men jag hade inte en tanke på att man kunde göra det i sådanna tillfällen....Men nu vet jag tills nästa gång, fast vi får hoppas att vi slipper en nästa gång

jag hade ju aldrig klarat av dom 3 ensam...det är ju ett som är säkert, även om jag nu är grymme stark va,.,... men det är en annan historia....

Seriöst ämne. Är det ett bråk som ser jäkligt ojämt ut så vill man ju ingripa. Samtidigt kollar man läget man vill ju inte bara bli en till som åker på stryk. Om man inte kan/vill/vågar så är det ju 112, det måste man programmera in skallen. Det jäkligaste var ju det på polisstationen. Vore fräckt att ta med någon tidning till polisstationen och begära en förklaring... :tummenupp

Hoffis

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
zx7r -96,,,KTM 525 Exc
Jo d e ju självklart att man gör vad man kan, även d lilla kan göra mycket.... även fast man inte tror d..... ibland räcker d bara med ett "VA F*N HÅLLER NI PÅ MED!!!!!" medans andra gånger kanske d blir knas.
Men om jag går till mig själv så skulle jag nog må sämre om jag inte gjort något, brukar ha en för måga att bli svart i ögonen av sånt där skit, å särskilt om det är riktat mot kvinnor eller nära&kära... har varit med om det med mitt x å den karln som utsatte henne för dvs saker visade sig inte ute på ettag

Men inser man att man inte klarar av situationen så e d ju som andra skrivet ring 112 eller lokala pol.stn... då har man varjefall förbättrat oddsen

Hade gött

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
Ducati 1098S
Bikerbitch skrev:
Jag tror inte en sekund att ni direkt hoppar på någon och börjar slåss utan att först veta vad som pågår..

Vad basserar du den uppgiften på :confused: Jag tror inte ett ögonblick på att du är djävulsdyrkare,trots att jag sett sånt som pekar i den riktningen på din avatar. Eller skulle jag sagt tvärtom?!

Got it?

/Keihin

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Miss_Orchidee skrev:
En tjej i 17-20 års åldern ligger på gräsmattan och skriker för full hals "NEJ", hon är fast hållen av en kille med stor svart "rasist" jacka, brevid honom står en annan kille och kollar och på andra sidan sitter en tjej på huk och tittar på...

Killen gör inget mer än att hålla fast henne och ruska om henne och hon fortsätter skrika hysteriskt. Hon skriker fortfarande när jag går förbi...

Eftersom jag inte är så stor så bedömde jag risken att jag skulle kunna tackla båda killarna + tjejen som ganska liten, så jag gick uton synhåll och sen sprang jag upp till Estethuset som ligger brevid platsen.

Skulle ni gjort samma sak eller skulle ni bara skita i det ni just sett om ni varit i mina kläder??

Beror på vad du menar med att ingripa ? Jag hade inte börjat tjafsa på plats, jag hade ring polisen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
McFille skrev:
Och vilket folk skulle det vara? Sluta dra löjliga slutsatser på noll fakta... :7peta

Flera i denna tråden. Det är ingen slutsats, bara en observation. Jag skrev aldrig att "alla födda i slutet av 80-talet" eller "enbart de födda...." eller något annat som skulle kunna tolkas som en "slutsats".

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Chris Ash skrev:
Det vet man inte förrän man är där, det är lätt att sitta här och säga att man skulle spöat dem som spindelmannen eller Steven Seagal hade gjort. Jag har aldrig varit i den situationen så jag vet inte vad jag hade gjort. Kanske är man fegare än vad man tror.

En sak är i alla fall säker, det är paradoxalt nog betydligt mindre risk att man ska ingripa ju fler det är som ser brottet. Det är ett känt fenomen inom psykologin och det var det som gjorde att Anna Lindhs mördare kunde promenera iväg genom folkmassan på NK helt ostört.

Min erfarenhet är att om man inte är van vid hotfulla situationer så tar man "fega beslut" i sådana situationer. Har man någon vana av bråk så gör man ett överslag om det är rimligt med en insats alternativt smäller det direkct, oavsett om man är född på 80-talet...

Ett känt fenomen inom amatörpsykologin är att folk har en tendens att backa när en galen mördare slaktar någon med en kniv. :tomten

=X=

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
Nej
Först skulle jag ta reda på om det var på skoj eller inte.
Om det visade sig inte vara på skoj skulle jag förmodligen satt en välriktad högerspark i sidan på det aset som satt på tjejen.
Sen hade man väl väntat på vad dom andra hade hittat på.
Lite stryk får man väl ta för att hjälpa en tjej.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Willmar skrev:
Hoppas ni inte gör som alla de veklingar som såg min och den andres misshandel, inte vittnar eller ens hjälper till när man ligger nerblodad och skadad. Tyvär så går de killarna som gjorde detta fria pga av att ingen vittnade. (det var minst 30-40 personer som såg allt)

Finns det något jag avskyr så är det folk som fegar för att dom tänker på sitt eget bästa.
Om det handlar om att vittna i ett fall så skulle jag självklart ställa upp... MEN, det finns undantag då jag skulle backa av feghet jag med.

Jag skulle INTE vilja ställa mig upp och vittna i Tex, rättegången mot 16 olika Mc Bandidos. Då skulle jag nog bangat, iallfall tror jag det nu i skrivande stund, men kanske att jag hade varit för dum för att inse mitt eget bästa och vittnat iallafall....

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
bra att du reagerade men inte kul alls att du fick så mycke skador själv.... :(
:huvet men vittnade inte nån :va vad är det för fel på människor i dag :confused:
Har funderat en hel del på detta sen denna tråd kom upp och jag kan räkna upp många sener i mitt huvud där det står andra och bara tittar på eller hetsar upp bråket ännu mer....det gör mej lessen ska jag erkänna att man inte ens vågar ringa polisen när detta händer....
:3freak :(

Willmar skrev:
Tyvär är det lätt för folk att säga "klart att jag ingriper"
Har varit med och sett för mycket veklingar, som anser att de är modiga. Men när det väl gäller så backar de.

Finns många sätt att ingripa. Tänk först handla sen är skitviktigt.
Du måste kolla upp situationen.

Jag har själv ingripigt vid ett flertal tillfällen. Det är något jag är stolt över.
Men det har kostat JÄVLIGT mycket.

Jag tänker som så att det kunde lika gärna har varit jag eller nån nära som ligger på marken. Skulle vilja att folk ingrep om det var jag som låg där.

Sist jag ingrep höll det på att kosta mig livet, en massa operationer i skallen.
Har nu en massa titanplattor och skruvar i skallen för att den skall hålla ihop.
Vist tänker man, om jag inte hade brytt mig... så som alla andra gjorde. Hade jag sluppit alla operationer, psykiatriker m,m

Men som sagt den andra killen klarade livhanken. Det betyder mycket att man kunnat rädda en annan människa.

Det hela var så att det var ett skinn---- gäng som flög på en kille helt oprovoserat. Jag trodde att de skulle sluta... men icket. De fortsätter att sparka och slå honom medans han ligger och skriker efter hjälp. Blodet forsar.

Jag orkade/ mådde så dåligt över att se detta, försöker att stoppa det hela... (utan att slåss)

Sen smäller det bara, och jag ligger i marken. Nån feg j--- sparkade/ slog (ingen vet) mig sönder och samman.
Spottar tandbitar, blod m,m.
Efter det är resan lång och jävlig.....

Har ännu inte återhämtat mig.. (2 år sen)
Sen har man fått en massa hot m,m eftersom det blev en utredning.
Polisen kunde ej göra nått pga av att det ej fanns vittnen.

Som sagt de går fria än, samt att de fortsätter att härja.

Tänk er för..... finns många sätt att ingripa. Men titta ej bara (gör något), nästa gång kanske det är er själva det handar om.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Kakan skrev:
bra att du reagerade men inte kul alls att du fick så mycke skador själv.... :(
:huvet men vittnade inte nån :va vad är det för fel på människor i dag :confused:
Har funderat en hel del på detta sen denna tråd kom upp och jag kan räkna upp många sener i mitt huvud där det står andra och bara tittar på eller hetsar upp bråket ännu mer....det gör mej lessen ska jag erkänna att man inte ens vågar ringa polisen när detta händer....
:3freak :(

Det är ledsamt att folk bara tittar på :4skrika

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
ja och när man jobbar som väktare så vet jag ärligt inte om jag ska bli förbannad eller inte, jag ser nämligen (tyvärr) kolegor som gör lika dant eller så vänder dom om och går från platsen :kocko SKÄRPNING säger jag då....(japp nu har man satt ut huvudet långt i snöstormen :3freak )
aja alla är inte så bland väktarkåren och viss man ska tänka sig för innan och inte efter....men ibalnd så behöver man bara reagera för att det ska sluta...

Miss_Orchidee skrev:
Det är ledsamt att folk bara tittar på :4skrika

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Kakan skrev:
ja och när man jobbar som väktare så vet jag ärligt inte om jag ska bli förbannad eller inte, jag ser nämligen (tyvärr) kolegor som gör lika dant eller så vänder dom om och går från platsen :kocko SKÄRPNING säger jag då....(japp nu har man satt ut huvudet långt i snöstormen :3freak )
aja alla är inte så bland väktarkåren och viss man ska tänka sig för innan och inte efter....men ibalnd så behöver man bara reagera för att det ska sluta...

Ja folk lever i sin egen värld idag och "ser" nog inte vad som händer runt om kring dem... för det passar inte in i deras "perfekta" värld, kan tänkas

sorgligt att även väktare agerar så tycker jag, man kan ju tycka att dom ska känna sig engagerade i sitt arbete och vara stolta att kunna auträtta något! Tur att inte alla är sådanna...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024