Slippa lumpen. Vinnande taktik belönas.

Status
Ej öppen för fler svar.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Min brors kompis sa att han brukade skita ner sig, han behövde inte göra lumpen! :lol

jag skulle hellre göra lumpen än att uttala mig så :rofl

Annars kan du ju rulla in dig i mattan hos psykologen och säga att du är en koldolme, det har jag hört ska funka :D

Själv hade jag med mig papper från sjukan, lite krasher med det ena och andra. :tummenupp

Mingves

Guest
Brukar räcka med att man säger att man vill plugga och att man vill hamna i reserven.

///M

HanneZ

Guest
känner knappt en människa som tycker att lumpen var något positivt. den fysiska träningen möjligtvis, resten är bara förnedrande och mördande tråkit. klart det finns olika placeringar... men så brukar det låta överlag!

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
d1ce skrev:
10 000 är gamla systemet, numer får man för 1 år 24 090kr. det räcker med 15månader för att få ut över 40 lopper.

ja, om du ser det så? efter det att du slutat skolan är det i princip bara jobba du ska göra tills du stupar och dör, vill du inte ta chansen och göra något annorlunda så visst, lämna din plats åt någon annan som kanske vill göra(klart synd att folk som inte vill göra ska behöva slita å släpa när folk som vill inte får).

en taktik som håller bra mkt bättre än allt detta med att vapenvägra, skylla på morsan och parasiter i håret är att säga som det är och om man får en tjänst: ta en bra tjänst och tänk över din situation om du ändå inte vill. kommer du sen fram till att lumpen inte är din grej så skaffar du dig ett jobb/plats på skola eller något, skriver ett brev till pliktverket där du skriver att du önskar uppskjuten värnplikt. går det igenom hamnar du med all säkerhet i utbildningsreserven med alla andra slöisar ;)

edit: brevet till pliktverket bör naturligtvis vara välformulerat och trovärdigt, annars hamnar det nog i pappersriven med allt annat.

Jo, jag kan hålla med dig till 100% att snacket om psykiskaproblem och allt sånt är bara larvigt. Det räcker ju för de allra flesta att säga att man inte vill.

För mig är det delvis en princip sak eftersom jag ser försvarsmakten som grå arbetskraft samtidigt som staten propagerar för vit arbetskraft. En annan aspekt är diskriminering, på tapeten är ju kvinnodiskrimineringen som återigen staten propagerar för att få bort. Helt rätt. Men så sysslar man med att diskriminera män och tvinga dem att göra lumpen men inte kvinnor. Återigen dubbelmoral. Förvisso är inte lumpen "obligatorisk" längre, men historiskt... Staten ska inte syssla med att tvinga någon till att göra något som man absolut inte vill, man ska inte behöva ha något "skäl" alls tycker jag.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Mavve skrev:

Mavve :tomten Lumpen är töntig och inte nån sorts maskin som spottar ut färdiga och starka män.Det jag vill säga är att det är tuffare att skita i lumpen istället för att som en massa andra veklingar stå där i skogen/hällregn och ta order från nåt jävla pucko med komplex och taskig barndom.Att man kan låta sig själv förnedras i under så lång tid kommer jag aldrig att förstå? någon kanske kan berätta? och jag vill inte höra om alla kompisar man får! utan varför man ställer upp.En del har ju inte så mycket till val! men det står en fritt om man vill dessertera eller inte:)

Gör det enda rätta och vägra!!.. till varje pris :banana

jag sa som det var! " jag hatar krig/vapen,Uniformerade idioter mm.Dom ansåg inte mig lämplig :tuttar

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Adrian_J skrev:
En annan aspekt är diskriminering, på tapeten är ju kvinnodiskrimineringen som återigen staten propagerar för att få bort. Helt rätt. Men så sysslar man med att diskriminera män och tvinga dem att göra lumpen men inte kvinnor. Återigen dubbelmoral.

jobbet mot diskrimineringen är de helt värdelösa på. för att få bort diskrimineringen ska man öka antalet kvinnor i försvaret och ha kurser osv. ökningen av kvinnor görs genom: om 4st(3 män och 1 kvinna) har likvärdiga resultat välja kvinnan före männen i samtliga fall?!

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
d1ce skrev:
jobbet mot diskrimineringen är de helt värdelösa på. för att få bort diskrimineringen ska man öka antalet kvinnor i försvaret och ha kurser osv. ökningen av kvinnor görs genom: om 4st(3 män och 1 kvinna) har likvärdiga resultat välja kvinnan före männen i samtliga fall?!

Obligatorisk mönstring för kvinnor vore det mest jämställda sättet. Men det bästa? Frågan är öppen, men lite offtopic.

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
Gjorde 15 mån...innan de höjde muckarbidraget, fick nöja mig med 4500:-

Var tveksam innan jag ryckte in, men ett tips är att funderar du det minsta på att göra lumpen så satsa på en så bra/meriterande tjänst som möjligt. Ta inte 7 mån vaktsoldat för att det är kortast tid. Jag gjorde som sagt 15 mån som KB, första tiden är dryg men med nyttiga lärdomar. Får en massa civilt meriterande på papper om du är befäl, ledarskapsutbildningar osv detta har oavsett vad andra säger gynnat mig när jag har sökt jobb.

Det första halvåret är tungt, sen är det bara glid, planera och genomföra övningar för dina GB/meniga, ute o festa med YOFF när de andra har kvällstjänst osv... :tummenupp

Vila i frid A3 :Bugar

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
KarlJohan skrev:
Fy fan. Idag damp det ner ett brev från pliktverket i min brevlåda.
De puckona har fått fört sig att jag ska mönstra.

Ok visst, mönstringen slipper man ju inte så lätt, men jag vill EJ göra lumpen.

Hur ska man göra för att slippa? Säga att man inte tål folk?, hävda att man får utslag av vapenfett?, vara besvärlig som fan?, hänvisa till ont i ryggen?

Eller ska man vara ärlig säga att man inte vill och hellre jobbar o betalar skatt för de som ligger inne?

Det ska ju tydligen inte vara så svårt att slippa om man absolut inte vill. Såg nån siffra på hur många som togs in av de som mönstrade, och det var inte många.
Men har man otur får man väl nån sur gubbjävel som var mobbad som barn och som sätter en som skyttesoldat i Boden eller nåt.

Måste fundera ut nåt sätt. Fan, jag kan ju inte rycka in direkt efter skolan. Jag ska ju köra motorcykel!
Så här gjorde jag:

*sov minimalt i 2 veckor
*åt alldeles för lite och oregelbundet i 2 veckor
*sket i att duscha eller byta kläder sista veckan

Jag var som en zombie och skickades hem med Y-hälsa.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
HanneZ skrev:
känner knappt en människa som tycker att lumpen var något positivt. den fysiska träningen möjligtvis, resten är bara förnedrande och mördande tråkit. klart det finns olika placeringar... men så brukar det låta överlag!

Du är nog inte rätt person att uttala dig om du inte har gjort lumpen. Alla jag känner ångrar inte att de gjorde lumpen.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
HA HA HA HA, det är trevligt att läsa folks inlägg... Många vet inte vad lumpen innebär... Jag gjorde lumpen i tio månader av mitt liv... Det är ingenting... Nu såhär i efterhand känns det INTE bortkastat... När man väl i i skiten, ja just det skiten är det kass... MEN, man träffar så underbara människor som man lär känna utan och innan! Det är värt HUR mycket som helst... Nä, jag säger det, lumpen hade jag inte gjort om igen eftersom det är mycket skitgöra.... MYCKET skitgöra.... men har man rätt inställning å goa lumparpolare är det sköj...

Sen att man fick bågekort å 1000 mil i sadeln heller är ju inte fel :lol

Ähhh, sluta mesa nu å gör lumpen!...

:kulspruta, det är manligt att skjuta KSP58.... Jobbigt att vårda dock =)

:hej

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Orkade inte läsa hela tråden men, Nr1 jag är Norsk och har varit bosatt i Sverige till och från sedan -86 och har inte sett röken av några mönstrings papper varken fårn S eller N.

Nr2 Jag har A och B körkort och har tagit båda två här i S

Nr3 Vem vill bli komanderade av någon sk "överordnad" snubbe med för tighta kalsonger som blivit mobbad som liten och ska "hämnas"? Inte jag!!!

Ernst: Helt rätt :tummenupp jag hade nog gjort likadant trotts att jag inte är någon slagskämpe, tillslut rinner bägaren över om man ska behöva svälja all skit från killen i dom tighta kalsongerna utan att få argumentera tillbaka.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Sluta fjolla dig!
Det finns gott om trevliga saker lumen har med sig i sina spår.
Visst, får du göra lumpen som skräpplockare eller något annat trams så kan du lika gärna stå över, men skulle du få en sån tjänst så kanske det var bra att de tog hand om dig i några månader... Det är inte vem som helst som får skräptjänsterna.... :kocko
för övrigt finns det en hel del tjänster som för otroligt trevliga minnen med sig plus en god utbildning. Ett tips är att leta upp dem innan för mönstringsförrättarna kommer garanterat inte berätta om dem, de är nämligen själva överblivna malajer.....
Visst, du tjänar inga pengar, livet suger getpung långa tider plus att du är långt från mamma vilket kan vara väldigt jobbigt för en del!
men det är värt det.
Många av de kritiska rösterna kommer från de som ej gjort lumpen, undrar varför :tungan
Kanske bör tillägga att jag inte är helt nykter nu men jag har kul ändå :banana
Och skyll inte på att du vill börja tjäna pengar på en gång, du ska för he...te leva bra länge till! Sluta stressa!!!!

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Ja det är nog mye smörja du kan koka ihopa!

Tror nog du kan hitta mye smörja o koka ihopa.

Bomma o fejka på hörselprovet.
Säg du har vapenskräck o mardrömmar om krig o millitär...hänvisa till nån traumatisk upplevelse när du var liten.
Var svag på fys testet.
Kladda bara lite på IQ testet.
Säg att du är sängvättare o kanske skäms över det he he.
Du fixar det nog grabben.
Ja du har inget o avundas de som har gjort lumpen,fy attans o ta order,upp på mornarna,putsa vapen o skor så nu nästan har blåsor på händerna.Bädda sängen.Ligga ute o frysa....ne fy attans.
Lycka till!

Last edited:

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Annars kan du väl dra en klassiker som jag har hört många användt sig av "jag är homosexuell" och kan inte styra mig när jag ser så många fina nakna pojkar :rofl

och nej det finns inget "bögkompani" på gottland som många tror

Last edited:

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
KarlJohan skrev:
Fy fan. Idag damp det ner ett brev från pliktverket i min brevlåda.
De puckona har fått fört sig att jag ska mönstra.

Ok visst, mönstringen slipper man ju inte så lätt, men jag vill EJ göra lumpen.

Hur ska man göra för att slippa? Säga att man inte tål folk?, hävda att man får utslag av vapenfett?, vara besvärlig som fan?, hänvisa till ont i ryggen?

Eller ska man vara ärlig säga att man inte vill och hellre jobbar o betalar skatt för de som ligger inne?

Det ska ju tydligen inte vara så svårt att slippa om man absolut inte vill. Såg nån siffra på hur många som togs in av de som mönstrade, och det var inte många.
Men har man otur får man väl nån sur gubbjävel som var mobbad som barn och som sätter en som skyttesoldat i Boden eller nåt.

Måste fundera ut nåt sätt. Fan, jag kan ju inte rycka in direkt efter skolan. Jag ska ju köra motorcykel!
Var allvarlig och lugn, säg gärna att du har problem hemma. Och att du ogillar allt som har med militära saker att göra efter allt skit i Irak och så. Säger dom att det finns vapenfri tjänst så fortsätt med att der är hela den militära grejen som du ogillar starkt! Funkade för mig iaf :) (bredde iof på rätt mycke hos doktorn också, oj vilken dålig rygg jag hade! Och höger fot vrickade jag plättlätt! Sen hade jag förfrusit tår och hela skiten haha, men som sagt det funkade)

Edit: Jag hade maxat på syn/hörsel, gjorde inte styrkegrejerna pga fotskada efter en liten mc-vurpa.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...