Slipper clutch

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Hej!

Jag har varit kontakt med NF Racing och de ska ta fram en slipper clutch till min YZ450F. Priset ligger runt 4000:- vilket är halva STM-pengen.:tummenupp
Tror att de kan fixa slipper clutch till de flesta hojar.
I mitt fall skickar jag med kopplingen ner till deras tillverkare så tillverkar han en slipper clutch anpassad till min YZF. Så är det fler som vill ha till YZF450 så kan ni kontakta NFR, http://nfr.torps.net/
OBS! Detta är inget gruppköp utan info om var man kan få tag på billiga slipper clutches.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
En Slipper clutch är något som alla borde ha! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Edit: Ett alternativ kan vara Suter, kostar €600 och finns redan till de flesta hojarna.

Last edited:

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Mjo det ska bli kul att prova det på asfalt..har ju det på crossen också, men det känns nog annorlunda på asfalt...

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
marcus56 skrev:
2666831 En Slipper clutch är något som alla borde ha! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Edit: Ett alternativ kan vara Suter, kostar €600 och finns redan till de flesta hojarna.

€600?? Hittade mest priser som landade kring 6500-7500kr
I vilket hittade du de priserna?:va

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
marcus56 skrev:
2666831 En Slipper clutch är något som alla borde ha! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Står något så'nt på mitt köksbord. I en kartong. :) Har inte vågat öppna den ännu... :D

(fast det står förstås anti-hopping clutch på lådan och nu har jag öppnat den... :tungan Tomten är snäll mot den lilla bitchen i år tror jag. :pannkyss )

Last edited:

Halligalli

Aldrig försent att ge upp
Gick med
6 Dec 2006
Hoj
KTM Duke 690
fLedLik skrev:
2677075 Vad är en slipper clutch?
Enligt det allsmäktiga wikipedia:

Slipper clutches are specialized clutches developed for racing motorcycles to mitigate the effects of engine braking when riders would decelerate as they entered corners. They are designed to partially disengage or "slip" when the rear wheel tries to drive the engine faster than it would normally. The engine braking forces in conventional clutches will normally be transmitted back along the drive chain causing the rear wheel to hop, chatter or lose traction. This is especially noted on larger displacement four-stroke engines, which have greater engine braking than their two-stroke or smaller displacement counterparts. Slipper clutches eliminate this extra loading on the rear suspension giving riders a more predictable ride and minimize the risk of over-revving the engine during downshifts. Slipper clutches can also prevent a catastrophic rear wheel lockup in case of engine seizure or transmission failure. Generally, the amount of force needed to disengage the clutch is adjustable to suit the application.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slipper_clutch

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Saxat ifrån NRF:

Slirkopplingen förhindrar bakhjulet att hoppa och studsa vid nerväxling. Problemet ökar vid tuffare körning och med högre kompression och mer trimmad motor.

Med slirkoppling kan hojens fjädring arbeta mer normalt vid nedväxling och det blir lättare att bromsa maximalt. Hojen uppför sig helt enkelt bättre vid ingången i kurvan, vilket minskar risken att krascha och ger möjligheter till snabbare kurvtagning och lägre varvtider!

Dessutom skyddar slirkopplingen motorn från övervarvning om du råkar lägga i en för låg växel.

Slirkopplingens kopplingscentrum består av två delar, en inre och en yttre. Kontaktytan mellan den inre och yttre består av lutande klackar med stålkulor emellan. När du motorbromsar (bakhjulet driver motorn, istället för tvärt om) vrids de två delarna i förhållande till varandra så att kopplingen börjar slira. Därmed förhindras att bakhjulet börjar hoppa och studsa. Vid uppväxling och gaspådrag fungerar kopplingen precis som vanligt.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Busaberg skrev:
2685463 Utan att vara 100% så skulle jag tro att du måste byta ingående axeln i lådan.På -01 sitter innerhuben i kopplingen med en låsring.På nyare med mutter.

där ser man, då får det vara tror jag

tack för svaret:tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag gillar inte sånna förklaringar om att bakhjulet slutar hoppa osv, jag tycker den bästa förklaringen är att den "slirar på kopplingen" när man släpper gasen.

Jag har kört med en slirkoppling i sommar, lyckligtvis passar den rakt över till Aprilian. Det är den viktigaste uppgraderingen i mitt tycke, och det jag kollade upp före jag ens kontaktade Aprilia. Det blir SÅ mycke enklare att göra bra ingångar i kurvorna när man har en slirkoppling.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Jag heter Lasse skrev:
2666789 Hej!

Jag har varit kontakt med NF Racing och de ska ta fram en slipper clutch till min YZ450F. Priset ligger runt 4000:- vilket är halva STM-pengen.:tummenupp
Tror att de kan fixa slipper clutch till de flesta hojar.
I mitt fall skickar jag med kopplingen ner till deras tillverkare så tillverkar han en slipper clutch anpassad till min YZF. Så är det fler som vill ha till YZF450 så kan ni kontakta NFR, http://nfr.torps.net/
OBS! Detta är inget gruppköp utan info om var man kan få tag på billiga slipper clutches.

sagt och gjort, fick det här svaret av dom

Hej Johan!

Tack för din förfrågan. Vi har inte den i vårt ordinarie sortiment, men förmodligen kan vår leverantör i Tjeckien tillverka den. Vi håller för tillfället på att ta fram en motsvarande för Yamaha YZ 450F.

Vet du till vilka andra årsmodeller och motorvarianter samma koppling som din passar? Har du möjlighet att skicka en bild eller en länk till en manual elller liknande där man kan se hur kopplingen ser ut?

Upplägget är att du demonterar din koppling och skickar till oss. Räkna med att en slirkoppling utan kopplingskorg och lamellpaket (du kan använda befintligt) kostar dig 3.990:- + frakt av din koppling till oss i Nässjö + frakt av din gamla koppling och slirkopplingen från Nässjö till dig. Alltså sammanlagt under 4.500:- Leveranstid 3-4 veckor.

När vi sett bilden eller länken bekräftar vi pris och leveranstid till dig.

Hälsningar

Mikkel och Peter

'

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Har fått hem den men inte monterat den än.
Monteras i helgen!
Ser bra ut och håller en hög detaljfinish.

Trevligt trevligt. Jag pratade nyss med en kille på NFR och för tillfället gick det inte att specialbeställa, tyvärr. Killen som tillverkade hade haft lite att göra i vinter och kunde då klämma in din koppling där. Men till hösten igen skulle vara möjligt.

Hoppas den fungerar bra när du provar den!

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Trevligt trevligt. Jag pratade nyss med en kille på NFR och för tillfället gick det inte att specialbeställa, tyvärr. Killen som tillverkade hade haft lite att göra i vinter och kunde då klämma in din koppling där. Men till hösten igen skulle vara möjligt.

Hoppas den fungerar bra när du provar den!

Men att beställa till YZF/WR450 borde väl gå?

Tipset är väl att ni går ihop ett helt gäng med Husor eller KTM:er eller vad folk nu stökar omkring på. Det är kanske lättare att få något specialbeställt om man lägger en större order.

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Men att beställa till YZF/WR450 borde väl gå?

Tipset är väl att ni går ihop ett helt gäng med Husor eller KTM:er eller vad folk nu stökar omkring på. Det är kanske lättare att få något specialbeställt om man lägger en större order.

Ingen aning om det går. Men det borde göra de.

Jag pratade med honom om just samma sak och han blev då mer intresserad om han såg att det fanns en marknad. Så förhoppningsvis borde dom kunna få igång någon slags tillverkning till sommaren/hösten.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0