Småbarnsfarsa på sporthoj

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tog 15min innan jsg satte en sådan kniv i handflatan vid 6 års ålder. Skulle trycka på fodralet med handen oc fodralet vek sig och kniven for ut genom sidan. Mina barn har hårda fodral till sina knivar.
Jag skar nästan av ett finger när jag var 7. Jag slant när jag försökte skära i ett suddgummi.
Lärdomar för livet är bra.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Uppdatering av läget.

Urlastade tre barn och mig själv 0851. Leos öppnade 09. Väntan var ooooolidligt lång.

Fri lek till 0945 då det pausades för äpplen och vattenflaska. Fick valla runt tvååring medans äldre barn for runt som påtända illrar. Därefter lek igen till 11. Käkade på McDonalds och sen hem.

Samma antal och samma individer som lämnat hemmet är nu tillbaka. Bara en sån sak.

Allt gick så bra så nu sitter jag här och undrar vad som hände...

Jag är fan en FÖRSTKLASSIG farsa idag! Ikväll när frun kommer hem är målsättningen att huset ska vara tyst och städat. Sovande barn och en vaken förälder med en bärs i soffan.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Uppdatering av läget.

Urlastade tre barn och mig själv 0851. Leos öppnade 09. Väntan var ooooolidligt lång.

Fri lek till 0945 då det pausades för äpplen och vattenflaska. Fick valla runt tvååring medans äldre barn for runt som påtända illrar. Därefter lek igen till 11. Käkade på McDonalds och sen hem.

Samma antal och samma individer som lämnat hemmet är nu tillbaka. Bara en sån sak.

Jag är fan en FÖRSTKLASSIG farsa idag! Ikväll när frun kommer hem är målsättningen att huset ska vara tyst och städat. Sovande barn och en vaken förälder med en bärs i soffan.
Killar kan!

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Amen!

Undrar hur många killar det finns därute som av hur många anledningar inte hänger mer, vabbar mer och är mer föräldralediga med sin avkomma än de egentligen vill?

Har inte hört om någon som på sin dödsbädd önskat att de spenderat mindre tid med ungarna.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Sovande barn och en vaken förälder med en bärs i soffan.
Ha! Vaken? Vi får se. Kroppen brukar reagera med att när stresspåslaget släpper vill den sova. Öl hjälper inte direkt till att hålla ögonen öppna. Trippel Espresso alt sju skopor Nescafe i en kopp kan, om tillfälligt, bromsa händelseförloppet.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ha! Vaken? Vi får se. Kroppen brukar reagera med att när stresspåslaget släpper vill den sova. Öl hjälper inte direkt till att hålla ögonen öppna. Trippel Espresso alt sju skopor Nescafe i en kopp kan, om tillfälligt, bromsa händelseförloppet.
Planen är att äta sen middag bestående av oxfilé tillagad i sous vide när kidsen somnat vid 20. Frågan är om jag ska ha rött eller bubbel till.

Passade på att lura lite i soffan nyss när det ändå var middagsvila. Så nu är man som en ny människa.

Skulle visserligen hellre köra en timme eller två just nu men man får laga efter läge.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mina barn kommer inte att få uppleva Leos lekland, McDonalds mfl förrän dom har egen lön att betala det för :fakta

Vi kastar ut dom i terränglådan istället, och tack och lov tycker dom att det är skitkul!

Grabben (4,5 år) fick förresten en Hatsan luftpistol häromdagen, och efter en polering av ytorna i mekanismen så blev den riktigt trevlig att skjut med, och med lite koncentration så skjuter han riktigt fina träffbilder på 5-6m håll.

Han har fått ett spö med haspelrulle också, och förra helgen fick han prova med en spinnare för första gången. Han vibrerade av lycka hela dagen. Riktigt fina kast också. Men han var mör efter några timmar av 110% koncentration i båten. :hihi

Men det känns så förbannat skönt att ha en grabb som tjatar om att få fiska, tälta, skjuta luftpistol och gräva i trädgården istället för tjat om plattor, Leos eller donken :fakta
Uppdatering av läget.

Låter bra, hur gick det i rören? De som är ca 70 cm i diameter?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Håhå, trotset är totalt just nu.
Den jäveln som lärt ungen ordet "nej", ska fan ha kompanistryk! :mad:

Sen blir det ju inte bättre av att mamma får psykbryt och slår sönder ungens nya leksak när han inte lyssnar. Jävla lätt att lära ungen att inte slå/kasta saker när han blir frustrerad när mamma inte kan behärska sig när han frustrerar henne...

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ni som har ungar under 7.

När sover de om kvällarna och vilken av föräldrarna är mest aktiv med rutinen? Mina på 2 och 6 sover vid 1915 respektive 1930. Lillas läggning tar 30-45 minuter med läsning och sång, storas max 10 minuter (enbart läsning). De vaknar vanligtvis klockan 6 +/- några minuter.

Vi har inte justerat läggningstid för helg eller dagsljus.

Vi har pga katastrofal sömn på natten över tid försökt justera tider men det kommer tillbaka på rådande tid för sänggående som minst dåligt. (Har inte sovit en hel natt sedan 2016)

Vi växlar vem som lägger vilket barn och jag tar alla mornar med bägge barnen när vi är lediga. Mamman kommer ner till dukat frukostbord ca 0740.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Har en 5åring som vi under ganska lång tid skickat i säng 19:30. Läser en bok 10-15min, sen kan det ta allt från en kvart till nästan 3h innan hon somnar. Fram tills för ett par månader sen har inget annat fungerat än att vi suttit i sängen tills hon somnat. Värst var innan hon slutade sova på dagen. Hon sover till ca 07:30 när hon är ledig, ibland tidigare men då kommer hon antingen in till oss och lägger sig eller startar tvn.
Lite kämpigt de få gånger det är jag som ska lämna på dagis är det lite kämpigt att få upp henne 05:45
Jag som tar nattningar för mamman somnar annars innan barnet.

För drygt två månader sen kom lillasyster. Vi hade mer eller mindre gett upp sen ett par år att det skulle kunna bli fler barn, så till en början kändes det nästan mest jobbigt att behöva börja om med blöjor, mat på natten osv. Men dom rutinerna kom snabbt tillbaka, och med det växte också storasyster och accepterade att hon nattar sig själv efter sagan. Somnar dessutom snabbare nu.

Eftersom amningen inte räckte till på lillasyster så hon får ersättning hjälps vi åt på nätterna. Är det en riktigt jobbig natt är det oftast jag som tar det trots att jag jobbar. Hanterar för lite sömn bättre än min hustru.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Håhå, trotset är totalt just nu.
Den jäveln som lärt ungen ordet "nej", ska fan ha kompanistryk! :mad:

Sen blir det ju inte bättre av att mamma får psykbryt och slår sönder ungens nya leksak när han inte lyssnar. Jävla lätt att lära ungen att inte slå/kasta saker när han blir frustrerad när mamma inte kan behärska sig när han frustrerar henne...
Låter ju som hon behöver vård, slår hon sönder barns leksaker? Är barnet över eller under arton?

Känns som en grej för socialen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ni som har ungar under 7.

När sover de om kvällarna och vilken av föräldrarna är mest aktiv med rutinen? Mina på 2 och 6 sover vid 1915 respektive 1930. Lillas läggning tar 30-45 minuter med läsning och sång, storas max 10 minuter (enbart läsning). De vaknar vanligtvis klockan 6 +/- några minuter.

Vi har inte justerat läggningstid för helg eller dagsljus.

Vi har pga katastrofal sömn på natten över tid försökt justera tider men det kommer tillbaka på rådande tid för sänggående som minst dåligt. (Har inte sovit en hel natt sedan 2016)

Vi växlar vem som lägger vilket barn och jag tar alla mornar med bägge barnen när vi är lediga. Mamman kommer ner till dukat frukostbord ca 0740.
Siktar på att lägga min runt 7, ibland max någon timme senare.
Min enda erfarenhet med barn är min enda son. Jag bodde med honom själv hela första året, sen har det successivt ökats på till 50/50 när han var drygt två. Nu är han fem.

Har aldrig haft problem med nattsömnen. Första sex veckorna var det lite skakigt men efter det har han sovit 12 timmar per natt. Enda undantaget kan vara om han är sjuk eller enstaka tillfällen vid mardröm eller om någon med poppande avgasrör leker loss på gatan utanför som skrämmer honom.

Har jag haft galen tur eller har jag gjort allt rätt? Ingen aning. Tror nog att det kan vara en kombination. Jag har aldrig diskuterat om basala saker som läggning eller mattider. Det ska bara göras. Vaknar han på natten så blir det inte lek och gos och mat. Det blir lite tröst och lugnande, sen är det dags att sova.
Jag hade aldrig kunnat hålla den linjen om jag bodde ihop med exet. Jag tror barn, speciellt väldigt små, mår bra av tydlighet och förutsägbarhet.

Har också alltid uppmuntrat ”kan själv”. Han har sedan han var två fixat frukost själv på helgerna. När jag vaknar har han redan käkat och leker med något eller kollar på tv.

Min erfarenhet av mitt enda barn. Ingen sanning på långa vägar. Men jag sover som en gud.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Låter ju som hon behöver vård, slår hon sönder barns leksaker? Är barnet över eller under arton?

Känns som en grej för socialen.
Tänkte skriva något liknande men pallade inte. Min far kunde göra liknande grejer. Han har fyra barn, alla hatar honom. Sitter och ruttnar bort ensam.

Jag förstår inte hur man kan bli så okontrollerad med barn. Våld, ens mot saker, hör inte hemma i ett hem med barn i. De få gångerna jag blivit riktigt arg har jag låtsats att jag är en personlig assistent och att sonen är efterbliven. Låter kanske lite konstigt men det hjälper för att få lite distans till bråket och hantera det snyggt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tänkte skriva något liknande men pallade inte. Min far kunde göra liknande grejer. Han har fyra barn, alla hatar honom. Sitter och ruttnar bort ensam.

Jag förstår inte hur man kan bli så okontrollerad med barn. Våld, ens mot saker, hör inte hemma i ett hem med barn i. De få gångerna jag blivit riktigt arg har jag låtsats att jag är en personlig assistent och att sonen är efterbliven. Låter kanske lite konstigt men det hjälper för att få lite distans till bråket och hantera det snyggt.
Jag hade också en kompis som hade en våldsam pappa, inte fysiskt mot någon vad jag vet men typ kastade saker i väggen som ett jävla mongo.

Nej det tåls nog att förklaras det där med en kvinna som tappar fattningen, okej att män är grottmänniskor och kan lacka ur på ett tv spel men kvinnor ska inte vara i det spektrat på skalan, och med barn omkring är det no go för alla.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka