Småbarnsfarsa på sporthoj

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nog för att min nettolön är högre än frugans bruttolön, men det är inte det som avgör vem som vabbar. Nu tar hon inskolningen av småtjejerna, dels för att hon är den ende som står ut med heldagar på ett dagis, och dels för att jag började ett nytt jobb samma dag som inskolningen började. Historiskt har hon inlett vabbandet, eftersom jag oftast har varit på jobbet när dom andra vaknade, för att jag skulle hinna hämta. Sen har vi pragmatiskt löst dagarna mellan oss, ibland halvdagar beroende på vad jobbet har krävt.

Värst var det med grabben i början, han har samma egenskap som mig, snoken rinner så fort det är +5 eller kallare, så han blev klassad som sjuk och hemskickad så fort dom var ute och lekte på dagis :huvet
-Har han snorat sen ni kom in? Hostat? Visat trötthet?
-Nej, inte en droppe! Pigg som få och hostar inte.
-Ja, men då är han ju inte sjuk, då är det ju för att han, precis som jag, farsan, brorsan och hans ungar, snorar när det är kallt ute.
-Nej, han är sjuk, HÄMTA! NU!

Det tog hela första vintern att få dom att förstå att han inte är sjuk bara för att det droppar lite om näsan när han är ute i kylan :gnissla

Det som är mer irriterande är att dom drar med sig en massa mög hem, och jag reser i jobbet ibland, till mina projekt/kollegor/kunder runt om i Sverige, och det funkar ju dåligt om man är snorig. Och det är svårt att helt distansera sig från 3 ungar en vecka bara för att man har en viktig grej på jobbet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, inte riktigt så för mig.
Trots att jag är en fattig jävel så plockar jag ut ungefär 2-2,5ggr vad mamman gör.
Gjorde iofs, i år ska jag bistå med lite mer till statskassan, tycker skattemyndigheten.

Sedan så är jag ansvarig för 8 personers arbete utöver mitt eget, fördelat på två avdelningar.
Mamman har ett jobb där hon har precis samma arbetsuppgifter som sina kolleger.

Min lön är även till stor del baserad på tillägg. Vilket betyder att då mamman får full lön ersatt om hon vabbar (visst antal dagar per år iofs). Så kostar det mig ungefär 800-1000kr om dagen i inkomstbortfall att vara hemma.

Ändå får jag ta 70-80% av dagarna.
Men det är en klar förbättring över för ett år sedan när jag tog samtliga.
Ett tips är att du skriver ner sådana här saker (tex när du wabbar eller betalar för något) i en liten dagbok.
För någon gång, kanske när barnen är större, kommer det börja "diskuteras" och då kan det vara bra att ha saker och ting nedplitade.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ett tips är att du skriver ner sådana här saker (tex när du wabbar eller betalar för något) i en liten dagbok.
För någon gång, kanske när barnen är större, kommer det börja "diskuteras" och då kan det vara bra att ha saker och ting nedplitade.
Det låter mer som något hon skulle göra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kom äntligen iväg på en resa med sonen. Mamman bråkade in i det sista. Alltså hon gick med på det från början men direkt efter jag bokat resan började hon ställa orimliga krav att jag skulle ge upp julafton fyra år i rad annars skulle jag ställa in. Kärringen tog till och med och sjukanmälde sonen från dagis hela veckan och försökte strunta i att lämna ut sonen hela veckan. Vad gör man? Jag fick lova att bara ha sonen en dag innan jag reste själv, sen sket jag i henne och drog iväg. En deal är en deal.

I vilket fall är vi på plats och sonens mamma verkar inte för pissed. Skönt. Trodde aldrig jag skulle resa charter i mitt liv men nu blev det så. Förlåt. Ville verkligen bort och kompisen med familj kommer senare ikväll. Det blev någon svennebanan-all-inclusive på Cypern. Stället verkar helt ok ändå. Tror grabben kommer ha det riktigt skoj.

Sjukt jobbigt att leva med stressen att sonen inte skulle få åka på semestern han sett fram mot. Varit riktigt jobbigt men allt var som bortblåst när man kom fram. Nu kommer nästa problem som är ännu värre. Tydligen har hotellet bara skandinavisk personal. Det visade sig att det är bara danskar som vägrar prata engelska. Vad gör jag? Jag pratar engelska, de snackar danska. Jag förstår fan inte vad de säger. Cyprioterna funkar klockrent. Lite bösig engelska och teckenspråk, inga problem. Danska är no bueno.
Charter är grejen, sådant har absolut inte fattade innan jag hade barn, och det är oerhört mycket det, är tex charter och att Vapiano är ett guldställe.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Charter är grejen, sådant har absolut inte fattade innan jag hade barn, och det är oerhört mycket det, är tex charter och att Vapiano är ett guldställe.

Det är skithäftigt med egna resor till obskyra ställen utan att boka något i förväg och bara en ryggsäck med grejor.

Men det är inte görbart med barn (i 90% av fallen), och om alternativet är att sitta hemma, då är charter helt jävla fantastiskt.

När barnen var små åkte vi på en Ål-inclusive, vi vuxna var helt överens om att man äter ju fan inte på hotellet när man åker utomlands
Men det var jäkligt nice på morgonen/förmiddagen när man låg vid poolen att ungarna kunde springa iväg och hämta fil och frosties och knäckebröd eller en tallrik kyckling/korv när dom blev hungriga, och vi vuxna hittade också ätbar mat och kaffe där.

Middagarna åts på lokala restauranger på små bakgator, även om vi hade kunnat äta gratis på hotellet.
Lyckligtvis har mina barn aldrig varit barn-kräsna med maten, utan tvärtom gärna smakat det vi vuxna har ätit

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Fan, jag är så gammal så jag fixar inte att citera......men skaffa odjur kunde jag.....ena blir 4 o andra blir 8, de andra 2 blir 24.....
Så, been there- done that o skaffat lärdom i livet.....

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
När ungen roundhousekickar en i nötterna, och klagar på att han får ont i tån.... :3freak
Den var bra. ?

Min ena har skallat sönder en tand så att den inte gick att rädda utan drogs ut och rivit mig i ögonen så jag har ärr på bägge hornhinnorna samt åsamkat mig ett ryggskott när jag missade bukstödet vid räddning från fall från hög höjd.

Har fasen skadat mig mindre när jag klotat, både i trafik och på bana.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Den var bra. ?

Min ena har skallat sönder en tand så att den inte gick att rädda utan drogs ut och rivit mig i ögonen så jag har ärr på bägge hornhinnorna samt åsamkat mig ett ryggskott när jag missade bukstödet vid räddning från fall från hög höjd.

Har fasen skadat mig mindre när jag klotat, både i trafik och på bana.

Min yngsta skrek sitt högsta 10 cm från mitt ena öra när hon var 3 år. Fick tinnitus (el nått sånt ljud) ringandes i flera år efter. Nu är hon 17 och står på scen o sjunger, så karriären där började tidigt med de höga tonerna. Tänker kräva nån form av skadestånd (royalty?) när hon slagit igenom, nu är jag nämligen halvdöv på det örat, fast ringandet har iaf försvunnit, eller jag hör det inte längre iaf.

Ungar ? livsfarliga

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Vad fan gör man med en sambo som inte vill vara med sin son?
Visst kan ett småbarn vara lite jobbigt ibland, men för egen del så är det värt det hela tiden. Jag tycker inte att det är jobbigare att ta hand om sonen än att tex vara på jobb, eller städa huset, men att vara med min son ger mig någonting tillbaka på ett helt annat sätt.
Men för sambon är det tortyr när inte allting går automatiskt.
Jag byter de flesta blöjor, lagar nästan all mat, jobbar dubbla timmarna mot vad hon gör. Och finner fortfarande tid att gå ut och gunga, leka i sandlådan, och gå på promenader osv. Jag har även stått för alla nattvak sen ungen föddes snart två år sedan. Han sover dock rätt bra nuförtiden - Jag gör inte det. Jag har även ända körkortet i familjen och är taxiservice åt både sambo och barn. Plus att jag som den vita mansgris jag är står för 75%av inkomsten.
Ändå trots att hon jobbar knappt 60% och en stor del av min inkomst är på tillägg, vilket betyder att jag tappar över 500kr inkomst varje dag jag vabbar (hon får full lön). Så måste jag se till att vabba varje gång ungen är sjuk, för om hon är ensam med honom så är det panik där hemma, och jag blir helt enkelt orolig för att ungen far illa.
Ibland är det lite bättre, men ibland när vi alla är hemma vågar man inte gå och skita 5min, för då har hon fått för sig att det skall bytas blöja eller något och det kan inte vänta på att jag bajsat klart. Och det blir ju för jobbigt förstås och när man kommer ut så ligger dom båda och skriker å lipar på golvet...
Självinsikt finns ju inte heller och ifjol tog vi olika semestertid för att spara på dagisavgift (på sambons begäran). Det gick utmärkt 4v när jag var hemma, men när hon fick semester så tog det inte två dagar innan hon säger att hon "hatar att vara med honom" och att jag skall ta hand om honom istället - fungerar sisådär när dagis är stäng och jag precis kommit tillbaka från semestern mitt i högsäsong.
Resten av semestern så var det panik skrik gap & gråt varje dag när jag for på jobb och varje dag jag kom hem - kanske inte varje men nära nog att det kännas så - Nära nog att tappa all tillit. Från sambon alltså, ibland även från sonen 1år.

Jag har full förståelse för att man kan ha det jobbigt ibland, men det här har liksom pågått i ett och ett halvt år nu.
Det börjar bli jobbigt att planera allt, precis allt, inte efter barnet, utan efter att hon inte ska behöva vara ensam med sin (vår) son.

Och om man nämner något av detta som problem så är man (jag) ju självklart ett satans rövhål. (eller något osmakligare)

För min egen del så skulle jag ju gärna be na dra åt helvete, men jag vill inte råna min son på sin mamma heller.
Framförallt eftersom han vill vara med henne, även om hon inte vill vara med honom. Hon får ofta något psykbryt och sopar iväg någonstans, och sonen frågar försynt efter mamma? - det brister i mitt hjärta åtminstone.

:(
Finns nåt där jag känner igen....fast annorlunda......en slags påklistrad fasad av att vilja vara en god mamma samt älska sina barn.....men samtidigt så känns det som sagt att vi vara hemma med barnen är jobbigt, att vara med barnen är jobbigt, att ha barnen är jobbigt....för då kan hon inte spendera en timme på toa innan man lägger sej, man hinner inte med att hålla hemmet i skick....man är bara trött o vill skyffla över ansvaret till nån annan så man be sra kan lägga sej för " jag är så trött.....dom är så jobbiga...."

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min yngsta skrek sitt högsta 10 cm från mitt ena öra när hon var 3 år. Fick tinnitus (el nått sånt ljud) ringandes i flera år efter. Nu är hon 17 och står på scen o sjunger, så karriären där började tidigt med de höga tonerna. Tänker kräva nån form av skadestånd (royalty?) när hon slagit igenom, nu är jag nämligen halvdöv på det örat, fast ringandet har iaf försvunnit, eller jag hör det inte längre iaf.

Ungar ? livsfarliga
Skriken, ja.

Tinnitus kan göra en galen. Sover ofta med lurar i öronen som sen hittas här och var i sängen när man vaknar. Nästan så att det där vita bruset som spelades upp när man under lumpen hade övning i fångtjänst nu upplevs som avslappnande. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skriken, ja.

Tinnitus kan göra en galen. Sover ofta med lurar i öronen som sen hittas här och var i sängen när man vaknar. Nästan så att det där vita bruset som spelades upp när man under lumpen hade övning i fångtjänst nu upplevs som avslappnande. ?

Har du provat ljud av syrsor när du ska sova? (finns på YouTube)

Flera påstår sig ha "botat" sin tinnitus i kortare eller längre perioder med ljudet av syrsor.
(allt mellan dagar till förevigt)

På mig funkade det inte, eller så lyssnade jag inte tillräckligt länge på syrsorna.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har du provat ljud av syrsor när du ska sova? (finns på YouTube)

Flera påstår sig ha "botat" sin tinnitus i kortare eller längre perioder med ljudet av syrsor.
(allt mellan dagar till förevigt)

På mig funkade det inte, eller så lyssnade jag inte tillräckligt länge på syrsorna.
Tack för tipset! ??

Testas ikväll.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har jag tagit mig vatten över huvudet?

På lördag sekundära vårdnadshavaren (mamman) borta på spa. Javisst, säger jag när ena barnet frågar om en tur till Leos lekland. Får jag ta med en kompis? Javisst, säger jag och klargör med annan pappa om planen. Självklart ska McDonalds besökas också.

Så nu ska jag dit med en sexåring, en femårig kompis och en tvååring som övar sig att inte ha blöja. Det här kan bli intressant.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år