Småbarnsfarsa på sporthoj

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Funderar lite på det här med barn och hoj.
Tänker att på sikt skaffa mig en riktig äventyrshoj med stora väskor så att man kan kasta en knattehjälm och textilkläder i boxarna.

Jag har ca två kilometer byväg till dagis.
Kanske inte nästa sommar, men med en fyraåring måste det ju gå ypperligt att puttra sakta till dagis och kasta utrustningen i boxarna och brappa iväg på jobb? :va

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Funderar lite på det här med barn och hoj.
Tänker att på sikt skaffa mig en riktig äventyrshoj med stora väskor så att man kan kasta en knattehjälm och textilkläder i boxarna.

Jag har ca två kilometer byväg till dagis.
Kanske inte nästa sommar, men med en fyraåring måste det ju gå ypperligt att puttra sakta till dagis och kasta utrustningen i boxarna och brappa iväg på jobb? :va
Slutar med orosanmälan från någon PK dagisfröken eller hipsterpappa.....

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag går i liknande tankar. Men landat i att en scooter skulle vara bra i mitt fall. En 125a eller motsvarande. Det är bara 30 och 40-väg till jobbet.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har en fyraåring och gör just detta. denna säsongen har jag glidit in på dagis med en ninja H2 och tuonon. Kort sträcka så pojken har bara hjälm, inga andra skydd. De andra barnen och personalen tycker att det är coolt. Har inte sett någon tendens till oro. Kör på! Givet att ungen vill.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jag har en fyraåring och gör just detta. denna säsongen har jag glidit in på dagis med en ninja H2 och tuonon. Kort sträcka så pojken har bara hjälm, inga andra skydd. De andra barnen och personalen tycker att det är coolt. Har inte sett någon tendens till oro. Kör på! Givet att ungen vill.
Jo ungen är det nog svårt att hålla borta från hojen redan.
Nu är det svårt att förklara för honom att han ska hålla i sig, varför det är lite tidigt ännu.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jo ungen är det nog svårt att hålla borta från hojen redan.
Nu är det svårt att förklara för honom att han ska hålla i sig, varför det är lite tidigt ännu.
Hur gammal är pojken/flickan? Min fyraåring sitter framför mig och håller i styret. Har skjutsat kompisars barn 7-11 år och de sitter bak. Jag köpte ett bälte med handtag som gör det enklare att hålla i sig men det funkar utan också.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Hur gammal är pojken/flickan? Min fyraåring sitter framför mig och håller i styret. Har skjutsat kompisars barn 7-11 år och de sitter bak. Jag köpte ett bälte med handtag som gör det enklare att hålla i sig men det funkar utan också.
Han är två nu, som sagt tänker jag att det kanske blir aktuellt först sommaren efter nästa.
Tänker mig hoj med full väska/toppbox, dels för att kasta utrustning i när han inte åker, men också för att det finns "ryggstöd" och gott om saker att hålla i sig i.
Men ja, idag är det ganska hypotetiskt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Han är två nu, som sagt tänker jag att det kanske blir aktuellt först sommaren efter nästa.
Tänker mig hoj med full väska/toppbox, dels för att kasta utrustning i när han inte åker, men också för att det finns "ryggstöd" och gott om saker att hålla i sig i.
Men ja, idag är det ganska hypotetiskt.
Min började åka vid 3.5 år. Innan var han inte riktigt mogen eller modig nog att åka med. Så prova du nästa år. Man börjar ju ändå med jättekorta turer och sen skalar upp det. Funkar det inte så,är det bara att vänta lite längre.

Tror ändå det viktigaste är att pojken är motiverad nog. Min ville åka runt två år, tills jag startade motorn, då, sprang han.

Sen ska man övertyga mamman att det är en bra idé vilket kan vara svårare. Tur att man är ensamstående pappa. ✌️

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Handelsboden har ett liknande, fast billigare: https://www.handelsboden.com/ovrigt/barn/ovrigt/passagerarhandtag

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Min började åka vid 3.5 år. Innan var han inte riktigt mogen eller modig nog att åka med. Så prova du nästa år. Man börjar ju ändå med jättekorta turer och sen skalar upp det. Funkar det inte så,är det bara att vänta lite längre.

Tror ändå det viktigaste är att pojken är motiverad nog. Min ville åka runt två år, tills jag startade motorn, då, sprang han.

Sen ska man övertyga mamman att det är en bra idé vilket kan vara svårare. Tur att man är ensamstående pappa. ✌️
Han har iofs redan åkt gixxer från huset till garaget i höstas. Men det räknas inte. (20-30m tomgång på tomten)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Har ju skrivit tidigare om detta att skjutsa barn. Köpte ju mc barnstol till xt600, n o grabben åkte med från 2,5 år ich och det funkade utmärkt och han trivdes bra med detta. Vi har åkt 4 hjulingar o snöskoter till dagmamma o förskola samt mc inga bekymmer. Sedan ser ju en knatte i skinnställ o integralhjäm jäkligt frän ut även för tjejerna i hans ålder på den tiden han var mäkta intressant att pussa på?

Med snöskoter o 4 hjulingar så blev det obligatorisk provåkning av hans klass kompisar och jag märkte eller hörde inte ett ljud från någon skolpersonal eller förälder. Men det är ju 20 år sedan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om man slutar bry sig om vad man tror att andra tycker, och använder sitt egna förstånd (om man tror att det är tillräckligt) så brukar det bli bra...

Jag brukade cykla med min son till biblioteket och låna böcker, på väg hem stannade vi på puben så att pappa fick EN öl. (varje torsdag direkt efter maten)
Sonen fick ett glas läsk och lite chips och satt och läste böcker

Det fanns folk som ville orosanmäla mig för det, det gjordes aldrig såvitt jag vet.

Jag vet inte vad dom var oroliga för?
Att vi lånade olämpliga böcker på biblioteket, att cykeln hade osmord kedja eller något annat?

Förvisso blev min son ölsnobb, men det tog tretti år, men det kan vara mitt fel kanske...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Kom äntligen iväg på en resa med sonen. Mamman bråkade in i det sista. Alltså hon gick med på det från början men direkt efter jag bokat resan började hon ställa orimliga krav att jag skulle ge upp julafton fyra år i rad annars skulle jag ställa in. Kärringen tog till och med och sjukanmälde sonen från dagis hela veckan och försökte strunta i att lämna ut sonen hela veckan. Vad gör man? Jag fick lova att bara ha sonen en dag innan jag reste själv, sen sket jag i henne och drog iväg. En deal är en deal.

I vilket fall är vi på plats och sonens mamma verkar inte för pissed. Skönt. Trodde aldrig jag skulle resa charter i mitt liv men nu blev det så. Förlåt. Ville verkligen bort och kompisen med familj kommer senare ikväll. Det blev någon svennebanan-all-inclusive på Cypern. Stället verkar helt ok ändå. Tror grabben kommer ha det riktigt skoj.

Sjukt jobbigt att leva med stressen att sonen inte skulle få åka på semestern han sett fram mot. Varit riktigt jobbigt men allt var som bortblåst när man kom fram. Nu kommer nästa problem som är ännu värre. Tydligen har hotellet bara skandinavisk personal. Det visade sig att det är bara danskar som vägrar prata engelska. Vad gör jag? Jag pratar engelska, de snackar danska. Jag förstår fan inte vad de säger. Cyprioterna funkar klockrent. Lite bösig engelska och teckenspråk, inga problem. Danska är no bueno.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kom äntligen iväg på en resa med sonen. Mamman bråkade in i det sista. Alltså hon gick med på det från början men direkt efter jag bokat resan började hon ställa orimliga krav att jag skulle ge upp julafton fyra år i rad annars skulle jag ställa in. Kärringen tog till och med och sjukanmälde sonen från dagis hela veckan och försökte strunta i att lämna ut sonen hela veckan. Vad gör man? Jag fick lova att bara ha sonen en dag innan jag reste själv, sen sket jag i henne och drog iväg. En deal är en deal.

I vilket fall är vi på plats och sonens mamma verkar inte för pissed. Skönt. Trodde aldrig jag skulle resa charter i mitt liv men nu blev det så. Förlåt. Ville verkligen bort och kompisen med familj kommer senare ikväll. Det blev någon svennebanan-all-inclusive på Cypern. Stället verkar helt ok ändå. Tror grabben kommer ha det riktigt skoj.

Sjukt jobbigt att leva med stressen att sonen inte skulle få åka på semestern han sett fram mot. Varit riktigt jobbigt men allt var som bortblåst när man kom fram. Nu kommer nästa problem som är ännu värre. Tydligen har hotellet bara skandinavisk personal. Det visade sig att det är bara danskar som vägrar prata engelska. Vad gör jag? Jag pratar engelska, de snackar danska. Jag förstår fan inte vad de säger. Cyprioterna funkar klockrent. Lite bösig engelska och teckenspråk, inga problem. Danska är no bueno.
Helt rätt och jag är säker på att ni får en fantastisk semester tillsammans! ?
Fan va nice att bonda bara ni en vecka!

Be danskarna skriva sin rotvälska direkt i google-translate så ordnar det sig. ?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Visserligen kan man ju tycka att vuxna individer ska kunna agera som just det mot varandra, men när man är ex så blir allt lite mer ansträngt, och det är mycket som kan göra att man är på tå, fullt förståeligt. Men att det ska gå ut över barnen, det är banne mig inte tillåtet, och att använda dom som slagträ borde rendera i stupstock utanför lokala matbutiken. Jag hoppas verkligen att ni har en härlig semester, grabben och du Kamrat Tegel.

Och om det inte vore för grabben så skulle jag rekommendera ett lämpligt alkoholintag, det brukar göra det lättare att åtminstone låta som en dansk :hihi

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hur har ni det med vabbande?

Min yngsta har mellan inskolning på förskola och nyår över 50 frånvarodagar. Min svärmor har tagit massor av dem, utan henne hade man inte fått mycket gjort på jobbet.

Man kanske är osunt lojal mot arbetsgivaren men det är med visst mått av urskuldande man ger besked innan man drar vid lunch eller messar efter arbetstid. Att vara nyanställd med avdelningsansvar och småbarnsförälder är ingen dans på rosor.

Det äldre barnet har varit friskare men behövt tas omhand av andra anledningar också. Så ibland känns det som att de växelvis håller en hemma i längre perioder. Suck...

Ja. Jag vet att man får gilla läget som pappa. I synnerhet efter pandemin när ungarna inte blivit utsatta för sjukdom på samma vis som innan. Det är liksom en tsunami av snor, kräk och hostningar som kommer.

Hoppas våren blir friskare.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Hur har ni det med vabbande?

Min yngsta har mellan inskolning på förskola och nyår över 50 frånvarodagar. Min svärmor har tagit massor av dem, utan henne hade man inte fått mycket gjort på jobbet.

Man kanske är osunt lojal mot arbetsgivaren men det är med visst mått av urskuldande man ger besked innan man drar vid lunch eller messar efter arbetstid. Att vara nyanställd med avdelningsansvar och småbarnsförälder är ingen dans på rosor.

Det äldre barnet har varit friskare men behövt tas omhand av andra anledningar också. Så ibland känns det som att de växelvis håller en hemma i längre perioder. Suck...

Ja. Jag vet att man får gilla läget som pappa. I synnerhet efter pandemin när ungarna inte blivit utsatta för sjukdom på samma vis som innan. Det är liksom en tsunami av snor, kräk och hostningar som kommer.

Hoppas våren blir friskare.
Jadu. Har lite samma bekymmer som ansvarig på kneget. En del av jobbet behöver jag ha gjort oberoende om jag kan vara där eller ej. Och är det inte gjort så är det jag själv som blir lidande.

MYCKET bättre blev det efter ett byte av dagis till ett där ansvarigperson inte verkar vara hypokondriker. På förra stället blev grabben hemskickad ofta flera gånger i veckan, trots att inget var fel.
Nu har han mycket färre frånvarodagar. Och trivs bättre dessutom. Det är roligt att åka till dagis.
Gör faktiskt en jäkla skillnad att ha att göra med bra människor på dagis.

Annars är det jag som tar de flesta. Det är ju självklart för jobbigt för mamma. Lite bättre nu när grabben är mer självgående, tur det för jag har en helvetes massa unika arbetsuppgifter på jobbet som helt enkelt inte blir gjorda om jag inte gör dem, och arbetsbördan är just nu riktigt förbannat stor.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jadu. Har lite samma bekymmer som ansvarig på kneget. En del av jobbet behöver jag ha gjort oberoende om jag kan vara där eller ej. Och är det inte gjort så är det jag själv som blir lidande.

MYCKET bättre blev det efter ett byte av dagis till ett där ansvarigperson inte verkar vara hypokondriker. På förra stället blev grabben hemskickad ofta flera gånger i veckan, trots att inget var fel.
Nu har han mycket färre frånvarodagar. Och trivs bättre dessutom. Det är roligt att åka till dagis.
Gör faktiskt en jäkla skillnad att ha att göra med bra människor på dagis.

Annars är det jag som tar de flesta. Det är ju självklart för jobbigt för mamma. Lite bättre nu när grabben är mer självgående, tur det för jag har en helvetes massa unika arbetsuppgifter på jobbet som helt enkelt inte blir gjorda om jag inte gör dem, och arbetsbördan är just nu riktigt förbannat stor.
Har tur med förskolan i fråga. De ser till barnets allmäntillstånd och om det orkar en dag där. De har ringt hem mig ett fåtal tillfällen och då har det varit skarpt läge med feber och dryck/matvägran.

Störande är att, icke för mig känd förälder, tycks gång på gång skicka sitt barn dopat med Alvedon. Resultatet blir att barnet däckar vid lunch och sen lyckas smitta andra på vägen. Det är i mitt tycke inte bra föräldraskap, ett sjukt barn ska i första hand stanna hemma med vårdnadshavare eller annan trygg vuxen.

I mitt fall så är mammans nettolön med marginal överstigande min bruttolön trots att hon gått ner i tid för att få livstetris att funka. Så det är ett av argumenten för att jag tar det mesta av vabben oavsett om det är vårdbesök eller vård i hemmet. (Bortsett från att jag tar ensamhet med barn litet mer med ro) Det till trots försöker vi dela lika då bägge har ambitionen att göra ett förstklassigt jobb. Men som det heter -Money talks.

Jag har sån tur med närmaste kollegor som ger mig rättning när jag har dåligt samvete för att sätta dem på pottan. Fredagsfikat borde för lång framtid stå på mitt konto. De dagar jag inte vabbar, vill säga! ?

Fy fasen vad man blir inskränkt som småbarnsförälder märker jag. Det är svårt att lyfta blicken och se världen genom andra glasögon.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
I mitt fall så är mammans nettolön med marginal överstigande min bruttolön trots att hon gått ner i tid för att få livstetris att funka. Så det är ett av argumenten för att jag tar det mesta av vabben oavsett om det är vårdbesök eller vård i hemmet. (Bortsett från att jag tar ensamhet med barn litet mer med ro) Det till trots försöker vi dela lika då bägge har ambitionen att göra ett förstklassigt jobb. Men som det heter -Money talks.
Ja, inte riktigt så för mig.
Trots att jag är en fattig jävel så plockar jag ut ungefär 2-2,5ggr vad mamman gör.
Gjorde iofs, i år ska jag bistå med lite mer till statskassan, tycker skattemyndigheten.

Sedan så är jag ansvarig för 8 personers arbete utöver mitt eget, fördelat på två avdelningar.
Mamman har ett jobb där hon har precis samma arbetsuppgifter som sina kolleger.

Min lön är även till stor del baserad på tillägg. Vilket betyder att då mamman får full lön ersatt om hon vabbar (visst antal dagar per år iofs). Så kostar det mig ungefär 800-1000kr om dagen i inkomstbortfall att vara hemma.

Ändå får jag ta 70-80% av dagarna.
Men det är en klar förbättring över för ett år sedan när jag tog samtliga.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka