SM i RoadRacing Knutstorp ARC

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Nu minns inte jag när du klassade upp. Men vi satt och jämförde lite tider mellan klasserna över tid här nyligen, och gapet mellan A och B klasserna har minskat de senaste åren. Det har börjat gå larvigt fort i Rookie nu vilket känns jäkligt synd faktikst.

Jag håller också med om att det känns så, på vissa banor.. Nu när jag kikade snabbt på det så - Topp 5 körde 1.40 - 1.41 på Anderstorp i rookie600 år 2010 (när jag började köra), vinnaren i rookie600 i år körde 1.40,4. Så där verkar inte vara någon skillnad, däremot känns det som att det går fortare på vissa andra banor. Jag har inget att jämföra med då jag bara körde Anderstorp och Mantorp som rookie, och Mantorp har inte haft SM i år.


I 1000cc-klasserna tror jag att vi idag har ett jätteproblem att man idag kan "köpa sig till" topplaceringarna. Med alla hjälpmedel som finns idag, ABS, TractionControll, LaunchControl, AntiWheelie, Aktiv Fjädring mm mm så är det i stort sätt omöjligt att hänga med på sin "standard"-hoj, även för en väldigt duktig förare.

En riktig rookie (nybörjare) med motivation att åka fort bromsar omkull sig, highsidar ut ur böjarna, skruvar bort sig totalt på sin fjädring, och gör känguru-hopp-starter. Det är så det ska vara, som rookie.

Men att föraren bredvid på startgridden klickar på launchcontrolknappen och gör perfekta starter varje gång, full gas iväg bara - wheeliekontrollen tar hand om det. Aldrig bromsar omkull sig för ABS-en tar hand om det, aldrig highsidar, det fixar TC. Det tror jag är en stor anledning till att man inte ställer upp i rookie-tävlingar med sin gathoj som man slängt på ett set kraschkåpor på.

Att man sedan dessutom har 20hk mindre i motorn, medium-däck istället för soft för att de ska vara hela helgen... Man har ju förlorat långt innan racet ens börjat, och kan man inte tävla på lika villkor så varför ska man?

En rookiehoj ska inte kosta 200kkr+
En rookietävlingshelg ska inte kosta 15kkr+


Det är mina 3 dollars and 60 cents
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Klart man skall vara med ändå! Tycker inte det skall skrämma bort någon som vill vara med.
Skillnader på hojar kommer det alltid att vara och man kommer att utvecklas och förbättra sig ändå.

Jag har aldrig testat en hoj med diverse elektronik men kan i alla fall tänka mig att det kan hjälpa till att reda ut vissa situationer enklare och säkrare. Sedan om det skulle gå snabbare enbart för detta vet jag inte.

Jag har kört min första R1000 säsong i år och har gjort det med så gott som standard CBR -08 och har haft sjukt kul. :rock




I 1000cc-klasserna tror jag att vi idag har ett jätteproblem att man idag kan "köpa sig till" topplaceringarna. Med alla hjälpmedel som finns idag, ABS, TractionControll, LaunchControl, AntiWheelie, Aktiv Fjädring mm mm så är det i stort sätt omöjligt att hänga med på sin "standard"-hoj, även för en väldigt duktig förare.

En riktig rookie (nybörjare) med motivation att åka fort bromsar omkull sig, highsidar ut ur böjarna, skruvar bort sig totalt på sin fjädring, och gör känguru-hopp-starter. Det är så det ska vara, som rookie.

Men att föraren bredvid på startgridden klickar på launchcontrolknappen och gör perfekta starter varje gång, full gas iväg bara - wheeliekontrollen tar hand om det. Aldrig bromsar omkull sig för ABS-en tar hand om det, aldrig highsidar, det fixar TC. Det tror jag är en stor anledning till att man inte ställer upp i rookie-tävlingar med sin gathoj som man slängt på ett set kraschkåpor på.

Att man sedan dessutom har 20hk mindre i motorn, medium-däck istället för soft för att de ska vara hela helgen... Man har ju förlorat långt innan racet ens börjat, och kan man inte tävla på lika villkor så varför ska man?

En rookiehoj ska inte kosta 200kkr+
En rookietävlingshelg ska inte kosta 15kkr+


Det är mina 3 dollars and 60 cents
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I 1000cc-klasserna tror jag att vi idag har ett jätteproblem att man idag kan "köpa sig till" topplaceringarna. Med alla hjälpmedel som finns idag, ABS, TractionControll, LaunchControl, AntiWheelie, Aktiv Fjädring mm mm så är det i stort sätt omöjligt att hänga med på sin "standard"-hoj, även för en väldigt duktig förare.

En riktig rookie (nybörjare) med motivation att åka fort bromsar omkull sig, highsidar ut ur böjarna, skruvar bort sig totalt på sin fjädring, och gör känguru-hopp-starter. Det är så det ska vara, som rookie.

Men att föraren bredvid på startgridden klickar på launchcontrolknappen och gör perfekta starter varje gång, full gas iväg bara - wheeliekontrollen tar hand om det. Aldrig bromsar omkull sig för ABS-en tar hand om det, aldrig highsidar, det fixar TC. Det tror jag är en stor anledning till att man inte ställer upp i rookie-tävlingar med sin gathoj som man slängt på ett set kraschkåpor på.
Kan förstå resonemanget till viss del, men håller inte med helt.

Jag tävlade med en S1000RR hela 2010 och början av 2011. Jag hade inte en chans mot de som var bättre än mig trots att de satt på äldre och effektsvagare hojar.

Med andra ord, det går utmärkt att vinna Rookie 1000-race på tex en 5 år gammal Yamaha R1 utan en massa elektronik OM man är duktig på att köra, så ingen bör tveka att börja med racing för att de inte har den senaste hojen :)
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
P€RRA;5878876 skrev:
Kan förstå resonemanget till viss del, men håller inte med helt.

Jag tävlade med en S1000RR hela 2010 och början av 2011. Jag hade inte en chans mot de som var bättre än mig trots att de satt på äldre och effektsvagare hojar.

Med andra ord, det går utmärkt att vinna Rookie 1000-race på tex en 5 år gammal Yamaha R1 utan en massa elektronik OM man är duktig på att köra, så ingen bör tveka att börja med racing för att de inte har den senaste hojen :)

Självklart är det inget garanterat att man vinner bara för att man har den överlägset bästa hojen, men det blir betydligt mycket enklare för den förare/förarna, och mycket svårare för de andra.

Är man en väldigt duktig och erfaren förare (alltså ingen rookie) så kör man fort på vilken hoj som helst, inget snack. Men även medelmåttaföraren kan bli väldigt snabb med alla hjälpmedel.


Sen tror jag även att man som Agile var inne på innan blir avskrämd att delta när man kollar på topptiderna. Borde införas "tvångsuppflyttning" till elitklasser. När man som senast på Knutstorp vinner med nästan 20 sekunder i både rookie600 och rookie1000 har man ju inte där att göra. Dessutom med varvtider som hade platsat i mitten av fältet i Superbike eller Superstock.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sen tror jag även att man som Agile var inne på innan blir avskrämd att delta när man kollar på topptiderna. Borde införas "tvångsuppflyttning" till elitklasser. När man som senast på Knutstorp vinner med nästan 20 sekunder i både rookie600 och rookie1000 har man ju inte där att göra. Dessutom med varvtider som hade platsat i mitten av fältet i Superbike eller Superstock.
Så sant :tummenupp
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Sant, men var det inte första året för båda piloterna? samt förstår att man vill ta serien innan man flyttar upp...
Självklart skall de få ta hem serien!
De är ju Rookies även om både André och Marcus är överdjävligt duktiga.
Nästa år borde de däremot vara tvungna att klassa upp sig (vilket de med största sannolikhet gör självmant i alla fall.)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Självklart skall de få ta hem serien!
De är ju Rookies även om både André och Marcus är överdjävligt duktiga.
Nästa år borde de däremot vara tvungna att klassa upp sig (vilket de med största sannolikhet gör självmant i alla fall.)
Nu har jag dålig koll på vad de presterat under sitt första år så jag tar ett fiktivt exempel istället:

Om man under sin första säsong vinner race överlägset, säg med 10-20 sekunder, är det nog ändå bäst att klassa upp sig under pågående säsong. Att "stjäla godis från småbarn" kommer inte att gagna dem om de planerar att fortsätta. Då är det bättre att klassa upp sig omgående och lära sig av de som är ännu snabbare. De skulle ju inte göra bort sig och garanterat inte komma sist.

Så tycker jag som "sitter på läktaren" :)

(Jag fick mini-hybris 2011 och klassade upp mig till Superbike. Där fick man sig en lektion kan jag säga :hihi )
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Så tycker inte jag som körde Rookie,SST, Pro SBK under samma år. Min tid är förbi och hoppas dessa "skåne pågar" gör klokare beslut och 2015-2016 kan ses ute på andra banor samt media. Vem vet ? Första steg är du,klockan,banan man tävlar emot sedan får det andra komma...5 hundra tack...

P€RRA;5879249 skrev:
Nu har jag dålig koll på vad de presterat under sitt första år så jag tar ett fiktivt exempel istället:

Om man under sin första säsong vinner race överlägset, säg med 10-20 sekunder, är det nog ändå bäst att klassa upp sig under pågående säsong. Att "stjäla godis från småbarn" kommer inte att gagna dem om de planerar att fortsätta. Då är det bättre att klassa upp sig omgående och lära sig av de som är ännu snabbare. De skulle ju inte göra bort sig och garanterat inte komma sist.

Så tycker jag som "sitter på läktaren" :)

(Jag fick mini-hybris 2011 och klassade upp mig till Superbike. Där fick man sig en lektion kan jag säga :hihi )
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Om man som "förstaårsrookie" nu är så snabb så man vinner race så ska man köra klart rookie den säsongen tycker jag. Varför så brått? Skaffa rutin och sen har du en "Rookietitel" som du kan använda i marknadsföringsyfte kommande säsong. Däremot ska man inte få välja fritt året efter, har man uppnåt stipulerat antal poäng så är det A-licens som gäller. Även nedklassning borde tas bort. Vill man inte storsatsa finns ju alltid bandagar med roliga race för avdankade A-förare... Jag vann Rookieserien 1997 och på den tiden var det aldrig tal om att stanna kvar i Rookie och plocka pokaler, man fick vackert parkera i de bakre leden säsongen efter. Det var både utvecklande för förarna och fyllde på i A-klasserna samtidigt som fler vågade ställa upp i Rookie, dvs fler förare in i sporten.
 

Ticke

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Husaberg FS 650e -06, Vespa Piagio 125CC
Tilläggas!!
Knutstorp är båda dessa förares hemmabana!
Många av dom andra banorna runt om i landet hade dom aldrig kört på innan tävlingshelgen!
& i dessa tävlingar var de fightat minst sagt som gällde om dom ville stå på pallen..
Dock gjorde dom de med bravur :)
Mycket imponerande att man kan lära sig å bli snabb på en ny bana på så kort tid :tummenupp
Jag hoppas dom klassar upp sig så vi får se många bra fighter nästa sesång oxå :)
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Min målsättning när jag bestämde mig för att tävla detta året var självklart att göra så bra ifrån mig som möjligt. Hade aldrig kunna drömma om att jag skulle vinna Rookie 600 under min första tävlingssäsong. Dock var det för mig aldrig en tanke på att klassa upp mig under pågående säsong eftersom att jag ville lära mig så mycket som möjligt. Jag gör fortfarande "rookie-misstag" och har inte 100% koll på allting. Att jag lyckats bli snabb och tagit många poäng under säsongen är en annan sak. Men att få ha ett "första inlärningsår" för sig själv utan press eller någonting tror jag är långt ifrån onyttigt.

Samtidigt som jag köper argumentet att man ska flytta upp så fort som möjligt för att utvecklas är jag ändå för att man kör färdigt sin säsong för att få ordning och reda på sina grejor. Jag lär mig fortfarande, hela tiden - inte bara vad som gäller på banan utan allting runt omkring med logistik, "måste-ha-grejor" och liknande.
Att lära tar sin tid och inte någonting man gör över en natt. Sedan är det självklart att man ska klassa upp sig om man vinner - det borde vara ett tvång eller att man byter klass.

Innerst inne har vi dock alla den där drömmen om att känna oss som proffsen, i mitt fall Marquez (och vi har väl nästan gjort en likvärdig säsong), att få stå där högst upp på pallen och i slutändan av säsongen faktiskt kunna kalla sig själv för totalvinnare. Om det så är PRO SBK, SST600 eller R1000/600 tror jag att alla har den drömmen - och det ska man få enligt mig få ha!

Angående rookie-reglementet däremot borde någonting göras så att det blir billigare. T.ex. 1 däckset per helg eller liknande. Pengamomentet är ett stort problem för många som vill "prova på" en första säsong kan jag tänka mig.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
I 1000cc-klasserna tror jag att vi idag har ett jätteproblem att man idag kan "köpa sig till" topplaceringarna. Med alla hjälpmedel som finns idag, ABS, TractionControll, LaunchControl, AntiWheelie, Aktiv Fjädring mm mm så är det i stort sätt omöjligt att hänga med på sin "standard"-hoj, även för en väldigt duktig förare.

En riktig rookie (nybörjare) med motivation att åka fort bromsar omkull sig, highsidar ut ur böjarna, skruvar bort sig totalt på sin fjädring, och gör känguru-hopp-starter. Det är så det ska vara, som rookie.

Men det är så alla potenta gathojar kommer att vara utrustade i framtiden. Flera av systemen t.ex. ABS blir lagkrav inom en snar framtid (2016).
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Min målsättning när jag bestämde mig för att tävla detta året var självklart att göra så bra ifrån mig som möjligt. Hade aldrig kunna drömma om att jag skulle vinna Rookie 600 under min första tävlingssäsong. Dock var det för mig aldrig en tanke på att klassa upp mig under pågående säsong eftersom att jag ville lära mig så mycket som möjligt. Jag gör fortfarande "rookie-misstag" och har inte 100% koll på allting. Att jag lyckats bli snabb och tagit många poäng under säsongen är en annan sak. Men att få ha ett "första inlärningsår" för sig själv utan press eller någonting tror jag är långt ifrån onyttigt.

Samtidigt som jag köper argumentet att man ska flytta upp så fort som möjligt för att utvecklas är jag ändå för att man kör färdigt sin säsong för att få ordning och reda på sina grejor. Jag lär mig fortfarande, hela tiden - inte bara vad som gäller på banan utan allting runt omkring med logistik, "måste-ha-grejor" och liknande.
Att lära tar sin tid och inte någonting man gör över en natt. Sedan är det självklart att man ska klassa upp sig om man vinner - det borde vara ett tvång eller att man byter klass.

Innerst inne har vi dock alla den där drömmen om att känna oss som proffsen, i mitt fall Marquez (och vi har väl nästan gjort en likvärdig säsong), att få stå där högst upp på pallen och i slutändan av säsongen faktiskt kunna kalla sig själv för totalvinnare. Om det så är PRO SBK, SST600 eller R1000/600 tror jag att alla har den drömmen - och det ska man få enligt mig få ha!

Angående rookie-reglementet däremot borde någonting göras så att det blir billigare. T.ex. 1 däckset per helg eller liknande. Pengamomentet är ett stort problem för många som vill "prova på" en första säsong kan jag tänka mig.
Många kloka ord där Markus! :tummenupp
Stort grattis säger jag också!
 

ATM_Patrik

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Sjuntorp
Hoj
Ducati 1199 2013
Jag klassade upp mig efter Knutstorp nu.. Pratade med Fredrik på Svemo för ett par dagar sedan om detta problem att vissa ligger kvar i Rookie klassen och detta är något som dom kommer att kolla på! - för det är ett problem!! Har inte vart på många tävlingar i år men ändå hört många som vill börja tävla men tycker att det går för fort i Rookieklasserna - så dom vågar helt enkelt inte...

Vet inte hur många gånger jag hört att det är många pokaljägare i Rookie 1000 ! Man är INTE Rookie längre efter en säsong i toppen i en Rookie klass.. Å när man är inne på sitt andra år?! även planer på ett tredje.. va fan??

Jag frågade flera av dom snabbaste nu på Knutan om dom skulle klassa upp och fick svaret av mer än en av dom att dom vill ha mer pokaler.. VA FAN!?

Dom som vill klassa ner sig skall vi inte ens prata om!!

Förlåt mitt morgonhumör :(

Mvh Patrik
Uppklassad!!!
 

ATM_Patrik

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Sjuntorp
Hoj
Ducati 1199 2013
Får bara klargöra att de detta inte gällde Markus i R600 - man skall självklart köra färdigt sin säsong :)

Efter säsongen så tycker jag att iaf topp 3 skall automatuppklassas!
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag klassade upp mig efter Knutstorp nu.. Pratade med Fredrik på Svemo för ett par dagar sedan om detta problem att vissa ligger kvar i Rookie klassen och detta är något som dom kommer att kolla på! - för det är ett problem!! Har inte vart på många tävlingar i år men ändå hört många som vill börja tävla men tycker att det går för fort i Rookieklasserna - så dom vågar helt enkelt inte...

Vet inte hur många gånger jag hört att det är många pokaljägare i Rookie 1000 ! Man är INTE Rookie längre efter en säsong i toppen i en Rookie klass.. Å när man är inne på sitt andra år?! även planer på ett tredje.. va fan??

Jag frågade flera av dom snabbaste nu på Knutan om dom skulle klassa upp och fick svaret av mer än en av dom att dom vill ha mer pokaler.. VA FAN!?

Dom som vill klassa ner sig skall vi inte ens prata om!!

Förlåt mitt morgonhumör :(

Mvh Patrik
Uppklassad!!!


Men kan det inte också vara att man inte har råd att klassa upp sig? Efter rookie så är det väl antingen PRO superbike eller sst 600 som gäller. För att kunna köra en hel säsong i rookie går väl på 100 000 och det dubbla i PRO... Tråkigt om man inte har råd att fortsätta köra om man automatiskt blir uppklassad
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Men kan det inte också vara att man inte har råd att klassa upp sig? Efter rookie så är det väl antingen PRO superbike eller sst 600 som gäller. För att kunna köra en hel säsong i rookie går väl på 100 000 och det dubbla i PRO... Tråkigt om man inte har råd att fortsätta köra om man automatiskt blir uppklassad

Just pengarna tror jag inte är något problem, jag har svårt att tro att det jag plöjt ner i min rookiesäsong detta året inte kan ge mig någorlunda resultat i SST600. Personligen tror jag att det ligger ganska lika, man väljer själv var man lägger ribban.

Själv tycker jag också att det är självklart att man klassar upp sig eller byter klass eftersom att jag vill lära mig mer. Och har jag 2-2.5 sekunder ner till Bäckström, Gull och pojkarna i SST600 på Knutstorp har jag en jävla massa att lära vill jag säga. Men det är ingenting jag kommer lära mig genom att åka själv på Knutstorp. Man behöver klassa upp sig för att bli bättre, för att förstå hur ruskigt fort det faktiskt går att åka och för att komma in i en annan "fart".

Så att folk vill stanna kvar i Rookie för att samla pokaler för 2:a eller 3:e året köper jag inte.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Eller så behövs det helt enkelt en c serie för riktiga rookies. Läst typ allt över 1.13 på Åsen 1.25 på mantorp o.s.v

Kör man snabbare är man inte välkommen i denna c serie. Detta är något jag tror hade dragit full hus. Vad körde vinnaren i R600 på Åsen under bikeweek 1.08 har jag för mig. Det är ju sinnessjukt typ ett par sek från vinnarna i sst600.

Har man en riktig c-serie som instegsklass så har man utan problem råd att pröva och se om det är något man gillar och vill satsa på.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Förr fanns en gammal regel om att har man en snittpoäng som överstiger 8poäng/arrangerad B-tävling så blev man automatiskt uppklassad. Exempel: 10 deltävlingar x 8 poäng = 80poäng, kommer man över det så blev det A-licens året efter. Sen finns det ju bandagar med race för A-förare som inte vill storsatsa eller ta ett mellanår av ekonomiska skäl, A finalerna där ger nog tillräckligt motstånd för det flesta. Åtminstone sist på Anderstorp så var vi nog ett tiotal förare som låg mellan 1,36-1,40 iallafall.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top