TheViktor
Ny medlem
Nu minns inte jag när du klassade upp. Men vi satt och jämförde lite tider mellan klasserna över tid här nyligen, och gapet mellan A och B klasserna har minskat de senaste åren. Det har börjat gå larvigt fort i Rookie nu vilket känns jäkligt synd faktikst.
Jag håller också med om att det känns så, på vissa banor.. Nu när jag kikade snabbt på det så - Topp 5 körde 1.40 - 1.41 på Anderstorp i rookie600 år 2010 (när jag började köra), vinnaren i rookie600 i år körde 1.40,4. Så där verkar inte vara någon skillnad, däremot känns det som att det går fortare på vissa andra banor. Jag har inget att jämföra med då jag bara körde Anderstorp och Mantorp som rookie, och Mantorp har inte haft SM i år.
I 1000cc-klasserna tror jag att vi idag har ett jätteproblem att man idag kan "köpa sig till" topplaceringarna. Med alla hjälpmedel som finns idag, ABS, TractionControll, LaunchControl, AntiWheelie, Aktiv Fjädring mm mm så är det i stort sätt omöjligt att hänga med på sin "standard"-hoj, även för en väldigt duktig förare.
En riktig rookie (nybörjare) med motivation att åka fort bromsar omkull sig, highsidar ut ur böjarna, skruvar bort sig totalt på sin fjädring, och gör känguru-hopp-starter. Det är så det ska vara, som rookie.
Men att föraren bredvid på startgridden klickar på launchcontrolknappen och gör perfekta starter varje gång, full gas iväg bara - wheeliekontrollen tar hand om det. Aldrig bromsar omkull sig för ABS-en tar hand om det, aldrig highsidar, det fixar TC. Det tror jag är en stor anledning till att man inte ställer upp i rookie-tävlingar med sin gathoj som man slängt på ett set kraschkåpor på.
Att man sedan dessutom har 20hk mindre i motorn, medium-däck istället för soft för att de ska vara hela helgen... Man har ju förlorat långt innan racet ens börjat, och kan man inte tävla på lika villkor så varför ska man?
En rookiehoj ska inte kosta 200kkr+
En rookietävlingshelg ska inte kosta 15kkr+
Det är mina 3 dollars and 60 cents