SM på Anderstorp!!!

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Det var inte heller vad jag skrev.
Jag tolkade det som att folk kört r1000 hojar på gata och bandagar, blivit bitna och sen bestämmer dom sig för att rejsa. Står ju inte att de bygger om sin nyinköpta dyra pärla.

Förmodligen bygger de inte om sin gathoj, om den inte redan är i dåligt skick, utan säljer den och skaffar en billig likadan. Mulad kanske, spelar ju ingen roll eftersom det mesta kastas ändå. Men eftersom de känner sig vana med en r1000 hoj på bana, från bandagarna, skaffar de en sådan för det känns knasigt att gå ner till t.ex 600cc. Dessutom gasar fler i Rookie600 som svin, medans det bara är några enstaka aliens i Rookie1000 som gör det. Så det känns inte lika farligt, och inte riskerar man bli varvad av halva fältet efter 4 varv heller. 250 SP känns antagligen som en kissmoppe efter ett gäng bandagar där man börjar känna sig snabb och hyfsat säker på en r1000. Fast det antagligen går lika fort på ett varv. Iaf i början. Men med effekten och vridet som en r1000 har, behöver man inte gå in i varenda böj med livet som insats, om man inte har lust att bli riktigt förnedrad. Man kan gasa sig ur pinsamma situationer, folk som ser på är ändå egentligen bara intresserade av hastigheten på rakorna, och tycker det är fantastiskt att någon ens klarar av att ta sig runt ett helt varv med dessa monster. De ser inte hur fort det går, men de "vet" att en r1000 hoj gör 290 på flygrakan på Anderstorp.

Man kan jämföra detta med många olika bilklasser...

Det skulle jag tro är en stor orsak till varför en del väljer att börja med Rookie1000. Det är nog inte många som de tror de är bäst i världen, och kan hantera vad som helst. Men det finns säkert sådana också...
Inte du Sandstream, eftersom jag nu citerade dig, du verkar vara en ganska ödmjuk typ.
 

sandstream

Guest
Jag tolkade det som att folk kört r1000 hojar på gata och bandagar, blivit bitna och sen bestämmer dom sig för att rejsa. Står ju inte att de bygger om sin nyinköpta dyra pärla.
Jag kör med min gathoj som sakta blivit en racehoj. Pratade med en annan kille som hade en flång ny Blade -07 och det är inte direkt ont om 05-07:eek:r. Visst en del åker runt på "gamla" 04:eek:r som säkert varit med om ett och annat race tidigare.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
När man ber om att bli uppklassad i förtid, är det en "jury" som bestämmer om man har presterat tillräckligt bra för att få klassa upp sig? Eller måste man ha snittat några vissa poäng på ngt sätt?

Man brukar prata om att snitta ca 8 poäng per race sen kan du säkert komma undan med att du nollat pga omständigheter i något.
Men 8 poäng per race gäller i snitt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Man brukar prata om att snitta ca 8 poäng per race sen kan du säkert komma undan med att du nollat pga omständigheter i något.
Men 8 poäng per race gäller i snitt.

Kommer man som rookie och vinner de 3 första racen, håller sig på hjulen, kör säkert och med bra tider, kan man bli uppklassad ganska omgående.
Däremot vill man oftast att rookies trots att de är snabba, ska ha lite mer racevana, eftersom det går rätt mycket fortare och körs mycket hårdare i toppen i a-klasserna. Man är ju inte direkt fulllärd för att man vunnit/varit på pallen i något race..
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta

Självklart att du laddar allt du har på racet, men tycker att du borde kunna kosta på dig lite marginaler under friträning. Du körde in i min gaffel under träning, nästa pass efter det kör du mot min rygg från insidan i karusellen.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Självklart att du laddar allt du har på racet, men tycker att du borde kunna kosta på dig lite marginaler under friträning. Du körde in i min gaffel under träning, nästa pass efter det kör du mot min rygg från insidan i karusellen.

Vilket leder in på att klassa upp sig inte enbart handlar om varvtider. Det är en del andra detaljer man behöver lära sig oxå...för sin egen skull och framför allt för andras skull.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Va fan inte en halv hojlängd 5 sek innan,framhjulet var ej över strecket!.. Men i det här snabba kalle anka gänget så hade jag ändå kommit sämst 3a me 20 sek tillägg... hade ju en lucka på 3 sek efter 2 varv.Haha

Rätta mig om jag har fel, jag var inte på plats, men att döma av informationen i denna tråd så har du visat dåligt omdöme på träningarna, tjuvstartat och sedan avslutat i sandfållan, sen sitter du här och kallar dina förarkolleger i R1000 för ett Kalle Anka gäng. Stämmer det?
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Självklart att du laddar allt du har på racet, men tycker att du borde kunna kosta på dig lite marginaler under friträning. Du körde in i min gaffel under träning, nästa pass efter det kör du mot min rygg från insidan i karusellen.
Om det är något som inte ger pluspoäng i depån så är det att köra hänsynslöst/farligt på träning.

:tummenner
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2924688 Rätta mig om jag har fel, jag var inte på plats, men att döma av informationen i denna tråd så har du visat dåligt omdöme på träningarna, tjuvstartat och sedan avslutat i sandfållan, sen sitter du här och kallar dina förarkolleger i R1000 för ett Kalle Anka gäng. Stämmer det?
Den summeringen gör ju inte att man framstår i så god dager. :hihi
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Under Filmer o Bilder forumet,så har jag lagt en tråd om ett filmklipp jag gjorde på Anderstorp.... dock ett litet klipp bara...

mvh
Benny
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Hur mycket fortare/bättre varvtider tror ni man har med en 1000 mot en 600 på Anderstorp? Dvs om man kör 41:eek:r på en 600:a kör man då 39:eek:r med en 1000? Två sekunder borde ju vara en vettig gissning med 60 bakhjulshästar mer... eller?

.
 

np96

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Sthml
Hoj
hojlös
Dåligt omdömme??
När man kommer ikapp ngn som kör SAKTA ett par meter ut från kanten så gör jag som många andra å kör förbi där men räknar inte med att vederbörande byter spår mitt i svängen...Kalla fan inte d dåligt omdömme,då få man ju fan inte köra förbi ngn ifall dom byter spår å råka nudda.
Tjuvstart mkt möjligt det va,inget å skylla på mer än jag va het. Va inte ensam om å krasha i helgen,kan hända vem som hellst. Men försökte iaf köra fort.
Finns så många på den här sidan som kommenterar allt å alla men hur bra kör dom själva?Bäst i soffan el? BLABLA










Rätta mig om jag har fel, jag var inte på plats, men att döma av informationen i denna tråd så har du visat dåligt omdöme på träningarna, tjuvstartat och sedan avslutat i sandfållan, sen sitter du här och kallar dina förarkolleger i R1000 för ett Kalle Anka gäng. Stämmer det?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Dåligt omdömme??
När man kommer ikapp ngn som kör SAKTA ett par meter ut från kanten så gör jag som många andra å kör förbi där men räknar inte med att vederbörande byter spår mitt i svängen...Kalla fan inte d dåligt omdömme,då få man ju fan inte köra förbi ngn ifall dom byter spår å råka nudda.
Tjuvstart mkt möjligt det va,inget å skylla på mer än jag va het. Va inte ensam om å krasha i helgen,kan hända vem som hellst. Men försökte iaf köra fort.
Finns så många på den här sidan som kommenterar allt å alla men hur bra kör dom själva?Bäst i soffan el? BLABLA

Som jag skrev tidigare i tråden, tänk över din attityd litegrann. RR-kollektivet är inte så stort, och det brukar vara väldigt gemytligt förare emellan, även om det skiljer i fart. Visst kan det bli nåt litet smågnäll över någon incident ibland.
En sak är att alla som var ute på banan försökte köra så fort de kunde, sen skiljer det såklart i fart. Om du nu är så snabb så borde du ju kunna passera dem innan de ens hinner byta spår? Konstigt att du krokar ihop med samma kille 2ggr?

Kommenterandet var det du själv som började med, lite ödmjukhet skadar inte, om man nu är så jävla bra som du...
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Kommer man som rookie och vinner de 3 första racen, håller sig på hjulen, kör säkert och med bra tider, kan man bli uppklassad ganska omgående.
Däremot vill man oftast att rookies trots att de är snabba, ska ha lite mer racevana, eftersom det går rätt mycket fortare och körs mycket hårdare i toppen i a-klasserna. Man är ju inte direkt fulllärd för att man vunnit/varit på pallen i något race..

Håller fullständigt med.
Skrev bara ungefär vad man anses prestera i medel per race.
Dock menade jag efter minst en säsong med ca 5 race.
Gärna att man kanske även har nån bra placering i något b-race.
Övning ger färdighet:tummenupp

Dåligt omdömme??
När man kommer ikapp ngn som kör SAKTA ett par meter ut från kanten så gör jag som många andra å kör förbi där men räknar inte med att vederbörande byter spår mitt i svängen...Kalla fan inte d dåligt omdömme,då få man ju fan inte köra förbi ngn ifall dom byter spår å råka nudda.
Tjuvstart mkt möjligt det va,inget å skylla på mer än jag va het. Va inte ensam om å krasha i helgen,kan hända vem som hellst. Men försökte iaf köra fort.
Finns så många på den här sidan som kommenterar allt å alla men hur bra kör dom själva?Bäst i soffan el? BLABLA

Hej:)
Fan du verkar va en riktigt ödmjuk kille, rätta mig om jag har fel.:)
Skämt åt sido.
Men tror att vi alla tjänar på att va hyggliga med varandra.
Har många gånger varit i situationer där någon behöver låna en bromsluftare eller liknande, kul om man varit otrevlig på ett forum innan att sen gå runt och fundera på vem man ska be om hjälp.
Nej nu tycker jag att vi är snälla med varann och sparar lite krut till banan eller extra fysträning.:pannkyss
Alla har vi ju ett gemensamt intresse låt oss då ha trevligt tillsammans
både på banan i depån och även här på forumet:tummenupp
 
Last edited:

Ko72 diesel

#36 SuperTestpilot i Tom Kent Racing TKR
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Landvetter GBG Landvetter
Hoj
Gixxer räser
Vet att jag ryckte å va säker på att jag inte va över linjen,men läste just att man inte fick flytta alls-fått fel info så fel av mig. Men hade ju ändå kommit 3a me 20 sek tillägg.
Å hojen är en IDM Superstock inte superbike,ha bara slipon å massa kolfibersydd så defenitivt inte snabbaste hojen i klassen. Hoppas jag håller mig på hjulen nästa så jag kan klassa upp för tyckte inte träningarna va så kul när det är 4 i bredd sakta in i svängen. Tycker det skulle finnas standard 1000-bara byta bromsslangar å fjädring.

pajas:pannkyss
 

np96

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Sthml
Hoj
hojlös
Vet att rr-gänget inte är så stort. Klagade inte utan tyckte bara det gick ovanligt sakta. Tycker inte själv jag kör så jävla snabbt. Blev själv påknuffad 2 ggr men gapade inte på han att han hade dåligt omdömme,händer överallt i alla klasser att folk nuddar varandra.Att jag råkade nudda samma kille 2 ggr är fan otroligt men fan inte meningen.
Jag bad om ursäkt med en gång me handen till han i karusellen. Vill inte ha tjabba på banan.







Som jag skrev tidigare i tråden, tänk över din attityd litegrann. RR-kollektivet är inte så stort, och det brukar vara väldigt gemytligt förare emellan, även om det skiljer i fart. Visst kan det bli nåt litet smågnäll över någon incident ibland.
En sak är att alla som var ute på banan försökte köra så fort de kunde, sen skiljer det såklart i fart. Om du nu är så snabb så borde du ju kunna passera dem innan de ens hinner byta spår? Konstigt att du krokar ihop med samma kille 2ggr?

Kommenterandet var det du själv som började med, lite ödmjukhet skadar inte, om man nu är så jävla bra som du...
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
mja... kolla på spjeldnes han körde 1.37.8 med 600;an på rejset och 1.37.0 med 1000.... iofs så va han nog lite trött då superbike rejset va direkt efter 600.
sen å andra sidan så har nog lindström "bara" kört 1.38-1.39 på 600 på atorp har jag för mej, och nu sägs det att han gasar 1.34.xx med en superbike så det är nog rätt olika från person till person....
så 0.8-4.5 sek kan det nog skilja haha :)

Hur mycket fortare/bättre varvtider tror ni man har med en 1000 mot en 600 på Anderstorp? Dvs om man kör 41:eek:r på en 600:a kör man då 39:eek:r med en 1000? Två sekunder borde ju vara en vettig gissning med 60 bakhjulshästar mer... eller?

.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Lite kåpskrapningar hör väl till på race, så länge det inte är alltför hårda tacklingar. Men man kan ju spara på dem på träningarna..
Ta det easy så blir det roligare på hela säsongen..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top