Smartast på SH ?

Vem anser du är smartast på Sporthoj ?

• Antal röstningar
    0

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vafan

Vaere här för korkad tråd ? "Vem är smartast ?". Har man inget att skriva kanske man ska låta bli. Vad tror ni om trådar som "Vem har ballaste moppen", "Vem har längst telefonnummer", "Vem har flest jeans", "Vem har ballaste finnen" etc.

Nä, nån måtta får det fan vara.

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
berggren_martin skrev:
Det har mer med självförtroende, envishet och vilja att göra.

Envishet och vilja funkar säkert för Vasaloppet och Vätternundan, men tyvärr inte för någon form av intellektuellt arbete.

MANGAN

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
Starstriker skrev:
Vaere här för korkad tråd ? "Vem är smartast ?". Har man inget att skriva kanske man ska låta bli. Vad tror ni om trådar som "Vem har ballaste moppen", "Vem har längst telefonnummer", "Vem har flest jeans", "Vem har ballaste finnen" etc.

Eller "vem har den fetaste DBS:en" :va :tummenupp

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Teo skrev:
Jag tror det är Ulf Lundin. Han väntar alltid lite så at vi kråkor får spekulera om gyroeffekter och gaffelvinklar innan han släpper fram facit. :tummenupp

Det där handlar ju om sak-kunnighet.
Det är specialkunskaper precis som en geolog hade kunnat hålla föredrag om sten&grus.

Säger inte att Ulf eller Anders inte är smart nu, men folk missuppfattar nog tråden ser det ut som.

Jag vet att jag e smart. Jag kan föra mig och UPPföra mig :)

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
K-Micke skrev:
Envishet och vilja funkar säkert för Vasaloppet och Vätternundan, men tyvärr inte för någon form av intellektuellt arbete.

Självklart kan man inte var ointelligent om man ska jobba med nåt intellektuellt arbete och klara sig på envishet, men har man inte en viss viljestyrka så kommer man ändå inte orka använda sin intelligens fullt ut.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Starstriker skrev:

Antar att du inte var med på chatten som Tom beskriver i första inlägget när du skriver sådär.

BMXjohan har ballaste moppen, Swedie HADE längst telefonnummer men e nu nerpetad från tronen, jag har på allvar flest jeans och det finns inga finska motorcyklar :rofl :rofl

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
K-Micke skrev:

Hmm, inte sant. Envishet kan knäcka de absolut svåraste frågor som kräver att man gnetar på i sin hjärna.

Men snart måste vi definiera vad man menar med 'smart'.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
K-Micke skrev:
Skitsnack! IQ-testen är framtagna för att mäta akademisk framgång och i stora drag gör de det också. Dock finns alltid en liten skara med riktigt risiga resultat som trots detta får högsta betyg på allt genom hela studietiden. För att förstå detta man man ta hänsyn till andra variabler såsom viljestyrka, men dessa är inte så lätta att mäta.

Däremot betvivlar jag att skillnad i vilja har lika stor betydelse i Vasaloppet, som har med fysisk kondition att göra. Här är väl snarare viljan en förutsättning för att man ska ha en chans i toppen över huvud taget. Fast å andra sidan, jag vet ingenting om sport, så man kanske inte ska uttala sig.

Last edited:

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
berggren_martin skrev:
Dock finns alltid en lite skara med riktigt risiga resultat som trots detta får högsta betyg på allt genom hela studietiden.

Hur mycket säger betygen egentligen? Då måste man nog titta på vilken utbildning det är. Om någon t.ex. skriver högsta betyg på alla tentor i en Civilingenjörsutbildning så blir jag imponerad.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K-Micke skrev:
Hur mycket säger betygen egentligen? Då måste man nog titta på vilken utbildning det är. Om någon t.ex. skriver högsta betyg på alla tentor i en Civilingenjörsutbildning så blir jag imponerad.

Även om en sån person finns så betyder ju inte det att han vet hur man uppför sig normalt tex.
Eller så kan han/hon mycket väl vara socialt inkompetent.
Är denne då smartast bara för att denne fixar de proven?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
K-Micke skrev:
Vad betygen säger? Rent krasst säger de precis vad som IQ-testen från början togs fram till för att förutsäga. Det är erkänt i litteraturen att testen har brister. De ger en mycket god utgångspunkt relaterat andra sorters test, men de tar inte hänsyn till alla individuella skillnader.

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mavve skrev:
Även om en sån person finns så betyder ju inte det att han vet hur man uppför sig normalt tex.
Eller så kan han/hon mycket väl vara socialt inkompetent.
Är denne då smartast bara för att denne fixar de proven?
Precis, ytterligare en poäng. Här kommer EQ in i bilden, men detta är betydligt svårare att mäta med ett standardiserat test.

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
berggren_martin skrev:
Vad betygen säger? Rent krasst säger de precis vad som IQ-testen från början togs fram till för att förutsäga.

Det tror jag inte alls på. Svårighetsgraden på tentor och prov varierar enormt mycket på vilken typ av utbildningslinje man går. Även social kompetens påverkar betygen på vissa linjer.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
K-Micke skrev:
Det tror jag inte alls på. Svårighetsgraden på tentor och prov varierar enormt mycket på vilken typ av utbildningslinje man går. Även social kompetens påverkar betygen på vissa linjer.
Olika sorters test har utvecklats för olika sammanhang, men vad jag förtsått genom att skumma i gamla kursböcker så var universiteten först. De utvecklade dom för att kunna förutse studieresultat. Sen har försvaret utvecklat liknande test för att förutsäga framgångar inom det militära och privata företag ytterligare andra test som ska förutspå arbetsresultat.

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Det går inte att mäta vem som är smartast, det finns så många olika typer av intelligens och alla har vi olika egenskaper. Är man smart om man räkna upp tex alla namnsdagar men inte kan laga mat till sig själv? Eller är man osmart bara för att man inte får högsta betyg i alla ämnen i skolan? Vilken intelligens är det vi pratar om egentligen? jag är inte dum(IQ 135) men stavar som ett jehu och känner mig som en komlett idiot när det gäller lagsporter och förmågan att läsa spelet ex i hockey eller fotboll. Jag kan ingenting om motorer men kan det mesta om golfsvingen(är ju mitt yrke)

Hade inte Einstein IG i matte :va

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
MikkE skrev:
Det är svårt att säga vem som är smartast. Då borde man egentligen dela upp i olika kategorier som typ "Jag kan lösa jätesvåra IQ-test", "Jag kan allt om vulkaner" osv osv..
Allmänbildning eller fördjupningar har från början enligt mig inte nånting med inteligens att göra. Visst har säkert en extremt välutbildad man helt enkelt ett bättre utvecklat minne, och är litterärt bättre utvecklad, har bra uppfattningsförmåga om saker och ting, och kan därigenom prestera ett bättre resultat på ett IQ-test... men han är inte smartare "IRL" (om vi talar om smarthet som IQ, vilket är rent snett tycker jag).
Som någon antydde så bygger dagens Matris-IQtest på ofta inövade kunskaper, på det sättet att matriser kan man helt enkelt träna på och därigenom få ett bra resultat. Första gången man gör ett IQ-test kanske det går dåligt för man är nervös, andra gången går det för bra för man har börjat "lära" sig att leta mönster. Vissa nättest går på din läsförmåga och räkneförmåga. HELT Värdelöst. Det bästa sättet borde vara en avancerad form av "klossarna i lådan" där du har en cirkel, fyrkant och trekant som ska ner i motsvarande hål. Praktisk problemlösning.

Jag tror att den smarthet som man kommer längst med i verkliga livet är:
1. Problemlösning.
2. Streetsmart (samma sak som problemlösning?)
3. EQ. (Samma sak som streetsmart?)

Det finns människor som växt upp i tuffa områden ( Malmö :fakta) och fått klara sig undan situationer som en professor i Matematik hade blivit lynchad i... om ni förstår vad jag menar. När man kan prata och manipulera en människa, läsa av personen, utnyttja detta till dennes persons fördel, eller din egna; då är man smart!

Jag kan ibland uppfattas som lite vimsig IRL i början, det är en del av att bjuda på sig själv. En vimsig människa kommer snabbare in i ett nytt sällskap då de andra i det redan etablerade sällskapet ser personen som ett "mindre hot" då, och man infiltrerar sig snabbare. Detta sker omedvetet hos en med hög streetsmart. :D :tummenupp

/Sociolog & Psykolog wannabe

Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Det är någon annan. Men jag är i alla fall tillräckligt "smart" för att klara mig!

Nytänkande och banbrytande människor är smarta. Resten är mer eller mindre lättlärda?

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Mavve skrev:
Var han smart då?

Han kunde ju inte ens kamma sig eller trimma näshåren :rofl :rofl :rofl

Han var rätt proper som ung, sen gick det snabbt utför.
Det var nog för att han flyttade till USA. :hihi

einstein.jpg

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...