Coola Ola skrev:IQ-test är väl ändå bland dem sämre sätten att mäta intelligens med? Dels så är det ganska smalt då det inte på något sätt mäter en människas förmåga att lösa problem med "händerna", typ hantverkskunnighet motsvarande. Helt klart är ju att man kan träna upp sin förmåga att göra iq-test så det är ju inget nedärvt.
Dessutom så är det ju helt baserad på en västerländsk begreppsvärld. Personligen är jag övertygad om att det vimlar av extremt intelligenta människor bland så kallade urfolk i afrika o sydamerika men de skulle förmodligen inte få något vidare resultat på ett iq-test då de inte har några som helst referenser till det som testet innehåller.
Jo, det stämmer. Har man gjort ett tiotal stycken liknande test förut får man högre poäng. Övningseffekter kallas det inom metodlära.eisbaer skrev:Kan man träna upp sin förmåga att göra iq-test?
eisbaer skrev:Kan man träna upp sin förmåga att göra iq-test? Ja hejja.Du kan möjligtvis bli mer van vid situationen eller just det provet.
Problemet är att har man övat in sig på ett specifikt test, så går det inte längre att dra generella slutsatser om ens intelligens utifrån resultatet.Coola Ola skrev:Ja, varför skulle man inte kunna det? Du kan ju träna upp din analytiska förmåga och ditt logiska tänkande och det är ju det du huvudsakligen använder under ett iqtest.
hymac skrev:ja vad ska man säga jag skulle säga jävligt smart, bättre det än att sitta och leka vuxen peta i nån seg skinkstek och prata bankräntor och krämpor, nej att vara smart är att inte ruttna ihop i nån jävla social geggamoja där man måste hinka en liter vin för att stå ut med alla gubbar och kärringar som en gång i tiden var riktigt roliga figurer
berggren_martin skrev:Problemet är att har man övat in sig på ett specifikt test, så går det inte längre att dra generella slutsatser om ens intelligens utifrån resultatet.
eisbaer skrev:Kan man träna upp sin förmåga att göra iq-test? Ja hejja.Du kan möjligtvis bli mer van vid situationen eller just det provet.
Riktiga kommersiella standardiserade IQ-testar har 100 i snitt, men de där varianterna som ligger ute på nätet har det troligtvis inte (dessa är dessutom lätta att öva upp sig på). Poängsystemet justeras till och med in så det blir exakt 100.Chris Ash skrev:Det roliga med IQ är att 100 ska vara medelvärdet och cirka 3-4% av befolkningen har 130 eller mer eller 70 eller mindre. Dock så existerar det inte några som har neråt 100 om man frågar folk, alla verkar ligga mellan 120 och 150.....
Just därför tycker jag IQ-test verkar lika bra på att mäta intelligens som Per Bjurman på att rescensera skivor...
4. Han kör snart ihjäl sig själv eller någon annanbmwjohan skrev:jag tror att ghostrider är smartast på detta forum
1. han kör dom fetaste hojarna
2. han kör snabbast
3. han tjänar antagligen mest pengar på sin mc-åkning
låter rätt smart tycker jag.
bmwjohan skrev:jag tror att ghostrider är smartast på detta forum
1. han kör dom fetaste hojarna
2. han kör snabbast
3. han tjänar antagligen mest pengar på sin mc-åkning
låter rätt smart tycker jag.
McB skrev:Du har nog fått frågan förut, men jag ställer den igen; är du på riktigt?
bmwjohan skrev:så du är inte lite avundsjuk .....hojar.
Chrille skrev:Helt otroligt
Näe, för han KAN inte mena allvar... *please God, make it stop*Chrille skrev:Helt otroligt
bmwjohan skrev:så du är inte lite avundsjuk på ghostrider?
jag är det. jag vill också smiska runt på en turbohayabusa, leka med snutarna, videofilma det, sälja filmen och sen bada i pengar så att man kan köpa ännu fetare hojar.
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |