SMC-Försäkringen (hos Folksam) vad gäller!

sandstream

Guest
Neutral skrev:
Låter som en jättebra premie för Sthlm. Det är ungefär vad jag har, kommer inte ihåg min zon men den är utan Linköping.
Jag bor drygt 3 mil utanför Stockholm och vet inte om jag räknas till den dyrast zonen men jag tror det.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Lomax skrev:
Klantigt att inte start detta projekt tidigar utan vänta till de flästa troligen har slutit ny avtal ,´
1 april har ju sessongen varit igång i 2 v minst..
kan ju inte bara byta försäkringsbolag sådär hur somhällst,

Hur menar du eller har du bara otur när du tänker?
det måste ju börja någon gång!
Klantigt hade det varit om det började på vintern för då kan man ju inte köra :gnissla
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
SMC helförsäkring 15753:- (åretruntförsäkring, självrisk 25%)
Folksam helförsäkring ca 7500:- (av/påställbar, antar säsong 6 mån och endast körning på helg + någon dag, självrisk 12000:)

ZX6-R -05, 27 år, medelstor stad

Eftersom jag inte kör varje dag hela året (som säsong 2005) så är av/påställbar helförsäkring billigare för mig. Lite mer jobb men betydligt billigare.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Premier på SMC-Försäkringen:
Tanken var att det skulle gå att få premier redan från mc-mässan men datumet som är bestämt just nu är att allting skall fungera som normalt från den 1 mars. Får man premier innan det så är det goda nyheter men räkna med att systemet är 100% igång senast den 1 mars.

Bikerwoman:
Enligt det som Folksam och SMC har kommit överens om så skall inga gamla meriter gälla. SMC skall framställa en lista med instruktörer som är godkända men eftersom den listan inte finns idag kan ingen säga vilka som är godkända för försäkringen respektive inte godkända.

Blondie:
Alla som skall teckna en försäkring skall alltid motivera sig till att ta den försäkring som passar en själv bäst. SMC är till för att upplysa sina medlemmar om de alternativ som finns och ta fram alternativ när det inte finns något på marknaden för att gynna mångfaldighet.

Repan:
Hur många dagar har du räknat med att du skall köra mc?
26 helger *3 dagar cirka 80 dagar alltså?
Skall du låta den vara oförsäkrad mot stöld resten av året? Skulle vara intressant om du kollade vad en avställningsförsäkring kostar för cirka 280 dagar om året och lägga till det till de 7500 kronorna (om nu den inte redan var medräknad)
För mig eller SMC finns det ingen prestige i att man skall teckna SMC-Försäkringen utan det bästa för SMC är att varje enskild medlem är nöjd med den försäkring man har och den premie man får betala. Mina frågor är alltså ur ren nyfikenhet eftersom jag är intresserad av hur SMC-försäkringen kommer att hamna i premie för de som kör sporthoj!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
JohanFÖK skrev:
Repan:
Hur många dagar har du räknat med att du skall köra mc?
...
/ Johan Hellström
SMC, FÖK
Glömde bort att Folksam har grymt hög garageförsäkring (569kr/mån jämfört med IF med 119 kr/mån)

Då kommer Av/påställbar försäkring kosta 12621 kr. Dyrt för 3 mån effektiv körning. Men man kör inte hoj för att bli rik. Synd bara att det inte finns någon försäkring som täcker bankörning.

Vill också påpeka att jag tycker det är ett mycket bra initiativ med nya "specialförsäkringar". :tummenupp
 
Last edited:

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
JohanFÖK skrev:
Mina frågor är alltså ur ren nyfikenhet eftersom jag är intresserad av hur SMC-försäkringen kommer att hamna i premie för de som kör sporthoj!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Min försäkring sjönk från ca 12000:- (Folksam hel,hel, 35 årsförs.) till ca 8000:- hel, hel (R1 -00)

Antingen är jag rätt gammal ( :7peta Sandstream), eller så bor jag i en riktig håla

En sänkning med 34 %, är bättre än jag vågat hoppas på men... Jag har kört halvförs. under förra året, då jag anser att 12' är för mycket (perspektivet är lite olika här va). Det här sätter myror i huvudet, speciellt då Folksam verkar godkänna vagnskada på komersiella bandagar. :tummenupp


Däremot är jag lite trögtänkt vad det gäller det där med självrisk :va

Om man tar exemplet från bike's ZX10R, finns det alltså möjlighet att "välja" att reparera den med en självrisk på 25 % av reparationsbeloppet, alltså 0.25 x 88' = 22'

eller 25% av 33' dvs ca 8000:-

/ Micke
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
en :klappar för johanfök,
precis det som behövs tycker jag, gynna dom som inte klotar. att det svider ekonomiskt är nog en bra morot för att köra förståndigare. förmodligen viktigare än kurser.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
JohanFÖK skrev:
Jag tror detta är sporthojsåkarnas sista chans att långsiktigt lösa problematiken med de dyra helårsförsäkringarna.

Det finns många tankar om förbättringar och förändringar man skulle kunna göra men nu skall vi se hur denna produkt tas emot och på vilken nivå premierna hamnar!
Det här har du (ni) gjort så bra att jag tom skulle kunna tänka mig medlemsskap i SMC. Riktigt, riktigt bra, Johan :tummenupp
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
"Bikerwoman:
Enligt det som Folksam och SMC har kommit överens om så skall inga gamla meriter gälla. SMC skall framställa en lista med instruktörer som är godkända men eftersom den listan inte finns idag kan ingen säga vilka som är godkända för försäkringen respektive inte godkända"

Johan, hur ska man då kunna teckna försäkringen redan från 1 april när SMC`s första B&K-kurs inte infaller förrän i början av juni??
Enligt han som satt vid datorn (den yngre killen på Folksam)och räknade på premierna så kunde vi ringa direkt den 1:a april och ändra vår försäkring till den nya.
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Tycker det är ett fint allternativ men långt från det billigaste.

Därav min frågeställning.

Hoppas att ni fortsätter att jobba för bättre villkor då kanske det blir aktuellt!

Men innan man tecknar denna försäkring bör man räkna lite på det tycker jag.

Inte bara köpa konceptet med huvudet under armen.

//Blondie
 

sandstream

Guest
repan skrev:
Synd bara att det inte finns någon försäkring som täcker bankörning.
Kör du med SMC så gäller helförsäkringen hos nästan alla bolag.
Kör du med andra arrangörer finns det ett par bolag som täcker, tex Länsförsäkringar men då med dubbel självrisk.
bikerwoman skrev:
Johan, hur ska man då kunna teckna försäkringen redan från 1 april när SMC`s första B&K-kurs inte infaller förrän i början av juni??
Enligt han som satt vid datorn (den yngre killen på Folksam)och räknade på premierna så kunde vi ringa direkt den 1:a april och ändra vår försäkring till den nya.
Nu vet jag inte vilken hoj du ska försäkra men de i klass 7-11 har inte kurserna kommit för ännu och jag räknar kallt med att SMC fixar några i april :)
micke.r skrev:
Antingen är jag rätt gammal ( :7peta Sandstream), eller så bor jag i en riktig håla.
Däremot är jag lite trögtänkt vad det gäller det där med självrisk :va
Om man tar exemplet från bike's ZX10R, finns det alltså möjlighet att "välja" att reparera den med en självrisk på 25 % av reparationsbeloppet, alltså 0.25 x 88' = 22' eller 25% av 33' dvs ca 8000:-
Jag ligger precis under 35 år så 2007 borde det bli billigare för mig :)
Självrisken på 25% avser vad det kostar att laga hojen på verkstad.
Du betalar antingen 25% av det beloppet eller så lagar du hojen själv billigare.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Micke.r:
Du har förstått helt rätt. Antingen betalar du 22 000 kronor och din ZX-10 blir helt lagad precis som orginal och du kan gasa vidare. Eller så förhandlar du med försäkringsbolaget och sänker reparationsnivån till en nivå som du tycker är acceptabel och betalar då 25% av den reparationskostnad som du och f-bolaget har kommit överens om. I Bikes fall var Bike nöjda när de kom ner till cirka 32 000 kronor vilket skulle gett en självrisk på 8 000 kronor.

Bikerwoman:
Helt rätt. Den stora majoriteten kommer inte kunna teckna försäkringen eftersom de inte har funnits någon kurs att gå. Detta är dock ett problem oavsett när försäkringen startar. Går man en kurs iår kan man teckna försäkringen till nästa år.

Blondie:
Detta alternativ kommer aldrig vara det billigaste för alla. Då ligger man fel i premie som försäkringsbolag. Målsättning 1a för denna försäkring är att Folksam skall tjäna pengar på oss sporthojar. Gör dem det finns det marginal att sänka premierna vilket både Folksam och SMC tillsammans borgar för. Om Folksam inte tjänar pengar på denna försäkring kommer den försvinna och vi återgår till de alternativ som finns på marknaden idag. Eftersom dessa alternativ bara blir färre och färre och dessutom dyrare och dyrare håller jag tummarna för att SMC-Försäkringen kommer vända trenden!
Jag kan lova dig en sak till Blondie. Jag har inte haft huvudet under armen de senaste 8 åren och lovar att jag inte kommer ha det i framtiden heller!

Sandstream:
Som jag skrev i tråden om banåkning kommer antagligen färre och färre f-bolag ersätta körning på inhägnat tävlingsområde och detta med start redan säsongen 2006. Detta ämne pratar vi dock om i den andra tråden inte här.


/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
JohanFÖK skrev:
Bikerwoman:
Helt rätt. Den stora majoriteten kommer inte kunna teckna försäkringen eftersom de inte har funnits någon kurs att gå. Detta är dock ett problem oavsett när försäkringen startar. Går man en kurs iår kan man teckna försäkringen till nästa år.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK


Folksam verkar erbjuda de som redan har en försäkring hos dem att byta under året, när allt faller på plats.

Är man säker på vad man vill ha, kan man ju byta till någon av Folksam's försäkringar redan nu, eller när nu försäkringen förfaller

/ Micke
 
Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Har just snackat bort en halvtimme med en av killarna på Folksam... Han var väldigt trevlig!
Iallafall så sa han att de på kundtjänst fick informationen om den här försäkringen först igår, och efter att jag läst här var jag mera insatt än han, tycktes det... :gnissla

Nåväl, min premie på Folksam skulle sjunka från:
9500 halv/hel eller
21 000 hel/hel

till:
4916 halv/hel eller
9383 hel/hel.

Det här låter ju helt klart intressant! Det är billigaste premien jag fått på mig, med Ursula.
Speciellt som min försäkring förfaller den 31/5 eller något ditåt, och man då kanske hinner gå en kurs och byta över till den här försäkringen då... :tummenupp
 

börnte

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900RR -01
En fråga till dig JohanFÖK:
Förra året (2005) hade jag min R1:a trafikförsäkrad i Folksam. Då gällde trafikförsäkringen på vanliga bandagar arrangerade av privatpersoner t.ex. Actionpics. Jag förstår att helförsäkringen inte gäller vid sådanna arrangemang men gäller fortfarande trafikförsäkringen??
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Jag ringde precis till Folksam och frågade vad premien skulle bli för mig på min Thundercat. helförsäkring landade på 10934, efter en SMC-rabatt på 10% enligt honom. Men killen hade ingen aning om vad kurserna skulle komma att kosta, eller att det överhuvud taget var krav på att man skulle gå någon SMC-kurs. Är de dåligt informerade eller kollade han inte upp rätt försäkring?
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Naurin skrev:
Jag ringde precis till Folksam och frågade vad premien skulle bli för mig på min Thundercat. helförsäkring landade på 10934, efter en SMC-rabatt på 10% enligt honom. Men killen hade ingen aning om vad kurserna skulle komma att kosta, eller att det överhuvud taget var krav på att man skulle gå någon SMC-kurs. Är de dåligt informerade eller kollade han inte upp rätt försäkring?

Han kollade inte upp rätt försäkring, han gav dig bara den "vanliga" smc-rabatten verkar det som!
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
bikerwoman skrev:
Han kollade inte upp rätt försäkring, han gav dig bara den "vanliga" smc-rabatten verkar det som!

Ja det verkar ju onekligen så, för den nya innebär väl inte någon standardrabatt på 10%? Frågade därför om det verkligen var den nya SMC-försäkringen och det skulle det vara enligt honom. Jag fick en väldigt stark känsla av att han inte ville erkänna sin okunskap :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top